کد خبر 429491
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵

مقامات کره شمالی ضمن اعلام آمادگی برای آغاز مذاکرات دوجانبه با کره جنوبی، پیش شرط هایی برای آن در نظر گرفتند.

به گزارش مشرق، در اعلام این خبر که با انتشار بیانیه ای از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی صورت گرفته آمده است؛ در صورتی که شرایط مد نظر این کشور فراهم شود، مقامات پیونگ یانگ برای آغاز مذاکرات دو جانبه با سئول آمادگی دارند.

در این بیانیه آمده است: «اگر فضای اعتماد و آشتی فراهم شود، دلیلی برای عدم آغاز مذاکرات دو جانبه سئول - پیونگ یانگ وجود ندارد.»

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد، از جمله شرایط مورد نظر کره شمالی، متوقف شدن مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی است.

پیونگ یانگ همچنین اعلام کرد که دولت کره جنوبی باید تحریم های مالی و اقتصادی علیه این کشور را نیز لغو کند.

گفتنی است در پی غرق شدن یک ناو کره جنوبی در نزدیکی مرزهای دریایی مورد مناقشه دو کشور در دریای زرد، سئول، کره شمالی را عامل این حادثه دانست و تحریم هایی علیه این کشور وضع کرد.

در بخش دیگری از بیانیه خبرگزاری رسمی کره شمالی آمده است: کره جنوبی اکنون بر سر دو راهی مهمی قرار گرفته که باید بین دوستی با کره شمالی و یا دشمنی با این کشور، یکی را انتخاب کند.

پیونگ یانگ همچنین از مقامات سئول خواست تا به روح توافقات دو کره پایبند بوده و موجب صلح و دوستی در شبه جزیره کره شود.

این پیشنهاد در پانزدهمین سالگرد دیدار تاریخی «کیم دائه جونگ» رئیس جمهور وقت کره جنوبی و «کیم جونگ ایل» رهبر سابق کره شمالی که به صدور بیانیه مشترکی در خصوص آشتی و همکاری بین این دو کشور منجر شد، مطرح می شود.

این در حالی است که وزارت اتحاد کره جنوبی در واکنش به بیانیه کره شمالی از مقامات این کشور خواست تا بدون پیش شرط به میز مذاکرات بازگردند.

آخرین دور مذاکرات سطح بالا بین دو کره بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت و به دیدار خانواده های جدا شده دو کشور پس از جنگ سال های 1950 تا 1953 در شبه جزیره کره انجامید.

اگر چه هر دو کشور کره جنوبی و شمالی از طرح الحاق دو کره حمایت می کنند، اما هر یک خواستار استقرار نظام دولتی خاص خود به عنوان نظام سیاسی حاکم در کره متحد هستند.

کره پس از پایان حاکمیت ژاپن بر این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد و از آن زمان به دلیل آن که جنگ میان دو کره در دهه 1950 با متارکه متوقف شد دو کشور همچنان در وضعیت جنگ با یکدیگر قرار دارند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس