کد خبر 418863
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

دولت پیونگ‌یانگ سفر دبیرکل سازمان ملل برای بازدید از مجتمع صنعتی کائه سونگ در خاک این کشور را لغو کرد.

 به گزارش مشرق، دولت پیونگ یانگ سفر دبیرکل سازمان ملل برای بازدید از مجتمع صنعتی کائه سونگ در خاک این کشور را لغو کرد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی به نقل از یونهاپ نوشت، تنها یک روز پیش از سفر بان‌کی‌مون، کره‌شمالی سفر دبیرکل سازمان‌ملل را از مجتمع صنعتی کائه‌سونگ لغو کرد.

قرار بود بان‌کی‌مون از یک مجتمع صنعتی در ناحیه مشترک اقتصادی دو کره بازدید کند. بان‌کی‌مون که در سئول صحبت می‌کرد گفت این اقدام کره‌شمالی مایه تاسف است و نمی‌توان هیچ توضیحی درباره آن داد.

اگر این بازدید لغو نمی‌شد، بان‌کی‌مون اولین دبیرکل سازمان ملل بود که در طول ۲۰ سال گذشته به خاک کره‌شمالی قدم نهاده بود.

وقتی روز سه‌شنبه (دیروز) بان‌کی‌مون از سفر خود به کره‌شمالی خبر داد در این‌باره گفت: از کره‌شمالی درخواست می‌کنم به خاطر شبه جزیره کره و برای ثبات و صلح، با جامعه جهانی همکاری کند.

بان‌کی‌مون که پیش از این وزیر خارجه کره‌جنوبی بود، در این سفر برنامه داشت با سران اقتصادی و کارگران کره‌شمالی در کوئه‌سانگ دیدار کند.

مجتمع صنعتی کائه‌سونگ در واقع منطقه صنعتی مشترک میان دو کشور است که در شهر مرزی با همین نام در سال 2004 در داخل خاک کره شمالی راه اندازی شد و یکی از منابع مهم درآمد کره شمالی محسوب می‌شود.

به دنبال افزایش تنش در روابط دو کره از سال 2013، دولت کره‌شمالی مجتمع کائه سونگ را تعطیل و از ورود کارکنان کره جنوبی به آن جلوگیری کرد و از 53 هزار تبعه‌ی خود که در این مجتمع کار می‌کردند، خواست از اشتغال در شرکت‌های کره‌جنوبی خودداری کنند. این مجتمع صنعتی پس از چند دور مذاکره فشرده میان هیئتهای دو طرف دوباره بازگشایی شد. مجمتع صنعتی کائه سونگ به عنوان نماد همکاری‌های میان این دو همسایه دشمن به حساب می‌آید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس