محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی اظهار داشت «حکم از نظر ما نادرست است و به همین دلیل ما درخواست اعاده دادرسی را تقدیم دادگاه خواهیم کرد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب روز شنبه را با تمرکز بر سالگرد پیروزی حجت‌الاسلام روحانی در سال 1392 و دفاع از کارنامه عملی ایشان پس از دوسال صدارت بر سریر قدرت پرداختند. از سوی دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب به رصد فعالیت‌های سیاسی تشکل «یکتا» پرداختند؛ آنان معتقدند که در بازی سیاسی احمدی‌نژاد آنان مأموریت ناتمام پایداری را انجام خواهند داد.

همچنین محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی در گفت و گو با روزنامه اعتماد به حکم دادگاه اعتراض کرد و اظهار داشت «حکم از نظر ما نادرست است و به همین دلیل ما درخواست اعاده دادرسی را تقدیم دادگاه خواهیم کرد. از نظر ما این حکم ایرادات عمده‌ای دارد» علیزاده طباطبایی ایرادهای حکم مهدی هاشمی را این‌گونه بیان می‌دارد «ببینید اصلاً مرسوم نیست که در دادگاه تجدیدنظر حکم افزایش پیدا کند اما در مورد پرونده آقای هاشمی میزان حکم در دادگاه تجدیدنظر افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر حکم باید مستدل و مستند باشد اما این حکم ایرادات زیادی دارد و ما در لوایحی که ارائه می‌کنیم به این موارد اشاره خواهیم کرد.»

روزنامه مردم‌سالاری

وکیل مهدی هاشمی: حکم از نظر ما نادرست است/ اصرار اصلاح‌طلبان برای ورود روحانی به انتخابات مجلسارگان رسمی حزب مردم‌سالاری شنبه را با تیترهای «تمایل جدی 1+5 برای سرعت بخشیدن به مذاکرات» و «پس از 35 بار برگزاری انتخابات هنوز هم انتخابات حزبی نداریم» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· دفاع احمدی‌نژاد تجلی روحیه بی‌قانونی

دفاع تمام عیار. تحلیل‌گران سیاسی کشور پس از واکنش دفتر محمود احمدی‌نژاد نسبت به محکومیت محمدرضا رحیمی احتمال برائت‌جویی مجدد رییس‌جمهور سابق را نسبت به بازداشت بقایی می‌دادند اما بار دیگر احمدی‌نژاد نشان داد مردی غیر قابل پیش‌بینی است؛ وی با دفاع تمام‌عیار از «پاکدستی» بقایی حکایت کرد.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس سخنان نماینده مردم رشت نوشت «این همان فرهنگ عدم پذیرش قانون در احمدی نژاد است، اگر قانونمدار بود می‌گفت تسلیم قانون هستیم و قانون هر چه تصمیم بگیرد تابع آن هستیم. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خانه‌ملت افزود: توصیه‌ام به احمدی نژاد که هر چند از مرحله توصیه گذشته این است که چه خوب بود اعلامیه می‌داد و می‌گفت همه تابع قانون هستیم و دستگاه قضا دستگاه تظلم خواهی است بنابراین این دستگاه تظلم خواهی به قانون عمل می‌کند. به گفته وی در صورتی که احمدی نژاد اینگونه رفتار می‌کرد عقلایی بود اما چون رفتار عقلایی ندارد و قانون را قبول ندارند اینگونه اظهار نظر می‌کند. جعفرزاده ایمن آبادی گفت: دستگاه قضا بیکار نیست که بدون دلیل کسی را بازداشت کند، شک نکنید پشت هر دستگیری مستندات تقریباً محکمی‌است و قاضی را اقناع کرده است که اتفاقی افتاده است، بنابراین از اعلامیه دفتر آقای احمدی نژاد متاسفم که این چنین آبرویشان را در خطر انداخته است، هر چند که از صدور این اطلاعیه تعجب نکردم. اگر در دادگاه بقایی همه مسائل مشخص شود و مستندات ارائه شد دفتر احمدی نژاد چه جوابی خواهد داد.»

روزنامه ابتکار

وکیل مهدی هاشمی: حکم از نظر ما نادرست است/ اصرار اصلاح‌طلبان برای ورود روحانی به انتخابات مجلسروزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «کامیابی و ناکامی دولت و روحانی» و «مخالفان تحزب به دنبال حزب» اختصاص داد.

· یکتا سودای پیروزی در انتخابات

«جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» نام تشکلی از برخی وزرا و مدیران دولت‌های نهم و دهم است که برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضای سیاسی کشور اعلام حضور کردند؛ آنان نیم‌نگاهی هم به انتخابات ریاست‌جمهور دوازدهم دارند. اصلاح‌طلبان مدعی هستند که آنان مهرهٔ دیگری از یاران احمدی‌نژاد در شطرنج سیاسی کشور هستند و برای اتمام مأموریت ناکام جبهه پایداری گام در کارزار رقابت گذاشته‌اند.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار این حزب را فصلی و برای موسم انتخابات دانست و در همین راستا این‌چنین به تحلیل حضور آنان پرداخت«وجود احزاب انتخاباتی در فضای سیاسی ایران چیز بی‌سابقه‌ای نیست. هر یک از چهره‌هایی که در ارتباط با یکتا مطرح هستند، تنها یک محور اشتراک دارند و آن حضور در دولت احمدی‌نژاد است. این در حالی است که عملکرد دولت پیشین در طول دو سال گذشته محل انتقادهای فراوانی بوده است. در نتیجه این گروه نزدیک به احمدی‌نژاد ناچارا باید گروهی را با طرز نگاه و تفکر سیاسی جدیدی معرفی کنند که در عین برائت‌جویی از رویکردهای مورد انتقاد احمدی‌نژاد و دولت‌های نهم و دهم که خود نیز عضو آن بودند از نقاط محبوبیت آن نیز استفاده کنند. به نظر می‌رسد این عده بهترین راه را تشکیل یک حزب جدید دانسته‌اند.

نکته‌ای که در این میان باید مشخص شود، نگاه رسمی این حزب درباره جایگاه سیاسی‌شان است. همچنین آن‌ها باید موضوع مشخصی درباره دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی ارائه کنند. با توجه به این که کمتر از 9 ماه به انتخابات مجلس دهم باقی مانده است، این جمع برای عرضه صریح مواضع خود فرصت زیادی ندارد. همچون بسیاری اظهارنظرهای سیاسی نزدیکان احمدی‌نژاد، نمی‌توان روی اظهارات عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای وی در گفت‌وگو با ایرنا در مورد رد ارتباط رئیس‌جمهوری دولت نهم و دهم با این عده از وزرا و مدیران سابقش و حزب یکتا حساب کرد و شاید آینده صحت بی‌نظری نزدیکان احمدی‌نژاد به کار حزبی بیشتر مشخص شود. باید دید رویکرد یکتا به دولت سابق و فعلی، جای‌گیری در فضای سیاسی میان مثلث اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و در نهایت ارتباطشان با محمود احمدی‌نژاد چگونه خواهد بود.»

روزنامه اعتماد

وکیل مهدی هاشمی: حکم از نظر ما نادرست است/ اصرار اصلاح‌طلبان برای ورود روحانی به انتخابات مجلسروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «روحانی در نیمه‌راه» و «اصلاحات به بن‌بست نرسیده است» اختصاص داده است.

· وکیل مهدی هاشمی حکم از نظر ما نادرست است

«حکم از نظر ما نادرست است و به همین دلیل ما درخواست اعاده دادرسی را تقدیم دادگاه خواهیم کرد. از نظر ما این حکم ایرادات عمده‌ای دارد»، «حکم نگرفته است. هنوز قطعی نشده است. به نظرم حکم اولیه عادلانه نیست»، «اعتراض می‌کنم، دعوا نمی‌کنم. اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگر قاضی نرسد و دستور بدهند، طبعاً هرکس هم باشد، اعتراض می‌کند.» علیزاده طباطبایی، محسن هاشمی و بزرگ خاندان هاشمی این چنین به حکم‌های قطعی و اولیه قوه قضاییه در مورد پرونده مهدی هاشمی واکنش نشان می‌دهند؛ «اعتراض» واژه مشترک آنان نسبت به رأی دادگاه است.

علیزاده طباطبایی ایرادهای حکم مهدی هاشمی را این‌گونه بیان می‌دارد «ببینید اصلاً مرسوم نیست که در دادگاه تجدیدنظر حکم افزایش پیدا کند اما در مورد پرونده آقای هاشمی میزان حکم در دادگاه تجدیدنظر افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر حکم باید مستدل و مستند باشد اما این حکم ایرادات زیادی دارد و ما در لوایحی که ارائه می‌کنیم به این موارد اشاره خواهیم کرد.» وی همچنین با اعلام اعتراض به حکم صادر شده افزود «در ابتدا مهدی با ۱۲ اتهام مواجه شد که در ۱۰ اتهام تبرئه شد اما به غلط گفته می‌شود که اتهام‌ها با هم ادغام شده‌اند در صورتی که چنین اتفاقی نیفتاده است. از سوی دیگر زمانی که متهم از اتهام اخلال در نظام اقتصادی تبرئه می‌شود دیگر اتهام ارتشاء نمی‌تواند مطرح باشد اما اتهام ارتشاء بدون آنکه در کیفرخواست باشد، مطرح و رسیدگی شد.»

علیزاده طباطبایی همچنین نسبت به چگونگی واکنش مهدی هاشمی اظهار داشت «مهدی برای اجرای حکم دادگاه مشکلی ندارد و مقاومتی نمی‌کند. بالاخره در مسیر قانون جلو رفته و از اجرای قانون با وجود ایراداتی که به حکم دارد سر باز نمی‌زند.»

روزنامه شرق

وکیل مهدی هاشمی: حکم از نظر ما نادرست است/ اصرار اصلاح‌طلبان برای ورود روحانی به انتخابات مجلسروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «پنج سال زندان برای ضراب» و «دموکراسی تنها در صندوق رأی خلاصه نمی‌شود» اختصاص داد.

· اصلاح‌طلبان روحانی را مانند مردمک چشم مراقبت کنند

«از جهت استراتژی و جهان‌بینی و هم از جهت افرادی که همکاری می‌کنند، تفاوت زیادی بین آقای روحانی و آقای هاشمی نیست» روایت صادق زیباکلام از قرابت فکری میان دو سیاستمدار رفیق است؛ وی معتقد است که هاشمی تمایلی به نزدیکی بیشتر به دولت روحانی ندارد برای اینکه «آقای هاشمی می‌داند اگر به دولت آقای روحانی خیلی نزدیک شود، آن‌وقت آقای روحانی با اصولگرایان مشکل پیدا می‌کند و نمی‌خواهد این دردسرها برای دولت پیش بیاید. یعنی هم آقای روحانی مراقب است که به آقای هاشمی خیلی نزدیک نباشد و فاصله را نگه دارد و هم آقای هاشمی نمی‌خواهد این‌گونه مطرح شود که ما با آقای روحانی نزدیک هستیم آفتی دامن دولت را نگیرد.»

صادق زیباکلام با رد سخنان سعید حجاریان نسبت به عدم ارتباط ناکامی دولت به اصلاح طلبان افزود«برخی از اصلاح‌طلبان معتقد هستند نباید خودشان را به دولت آقای روحانی نزدیک کنند، برای اینکه اگر دولت آقای روحانی موفق نشود، آن‌ها هزینه‌اش را ندهند. آن‌ها معتقدند که ما باید از فاصله دور با روحانی حرکت کنیم که اگر آقای روحانی موفق نشد، به ما ارتباطی پیدا نکند. اما آقای هاشمی‌رفسنجانی و آقای خاتمی چنین نظری ندارند و خود من هم گفته‌ام که این نظر، نظر درستی نیست و ما باید با تمام وجود پشت دولت آقای روحانی بایستیم و از دولت ایشان حمایت کنیم.

حتی من یک اصطلاحی به‌کار برده‌ام که بعضی‌ها مکدر شدند، ولی همچنان معتقد هستم این اصطلاح درست است. من گفته‌ام ما باید از دولت آقای روحانی مانند مردمک چشممان مراقبت کنیم و در این حد عزیز و محترم بدانیم و از او حمایت کنیم. دلیل آن بسیار واضح است؛ بعد از اینکه آقای روحانی رأی آورد، رهبری اصلاح‌طلبان، به‌صورت صریح و علنی موضع‌گیری کردند و از آقای روحانی حمایت کردند. همین‌طور آقای هاشمی‌رفسنجانی و بسیاری از اصلاح‌طلبان دیگر نیز حمایت کردند. برخی از اصلاح‌طلبان از داخل زندان رسماً و عملاً حمایت کردند. بخشی از آن ۱۹ میلیون رأی، رأی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان بود. بنابراین مردم اسباب‌بازی ما نیستند که از اعتبار اجتماعی‌مان استفاده کنیم و بگوییم رأی بدهید و بعد که مردم آمدند به آقای روحانی رأی دادند، پس از دو یا چند سال بگوییم آقای روحانی به ما مربوط نیست و به ما ارتباطی ندارد؛ رفتار اصلاح‌طلبان باید مسئولانه باشد. در بازار عرفی است که می‌گویند فلانی پشت چک را امضا کرده؛ درست است چک برای من نیست ولی من پشت آن را امضا کرده‌ام و با پشت‌نویسی آن می‌گویم به اعتبار من شما این چک را قبول کن. حالا اصلاح‌طلبان در انتخابات، پشت چک آقای روحانی را امضا کرده‌اند پس نباید زیرش بزنند.»

روزنامه آرمان‌ امروز

وکیل مهدی هاشمی: حکم از نظر ما نادرست است/ اصرار اصلاح‌طلبان برای ورود روحانی به انتخابات مجلسروزنامه آرمان‌ امروز صفحه اول خود را به تیترهای «مهدی هاشمی 10 سال حبس» و «تنور داغ دلواپسی در روزهای حساس هسته‌ای» اختصاص داد.

· اصرار اصلاح‌طلبان برای ورود روحانی به انتخابات مجلس

«افکار روحانی الهام‌گرفته از مواضع آیت‌ا... هاشمی است» به همین خاطر باید چتر رهبری اصلاحات برای پیروزی در انتخابات را گسترده کرد زیرا اصلاح طلبان «فاقد رهبری سیاسی‌ای هستند که بتواند در عرصه علنی تاثیرگذار باشد و شاید در جلسات خصوصی خود افرادی را به این عنوان قبول داشته باشند اما در عرصه عمومی این افراد و شخصیت‌ها به دلایلی نمود ندارند.»

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز با چشم‌پوشی نسبت به عدم ورود قانونی نیروهای دولتی به انتخابات خواهان حضور رییس‌جمهور در روند رهبری اصلاحات شد و در تحلیل خود پیرامون این حضور نوشت «اما اصلاح‌طلبان درصددند تا چتر دیگری هم برای حمایت دست‌وپا کنند که البته همپوشانی‌هایی با چتری دارد که هاشمی احتمالاً بر سر اصلاح‌طلبان بگستراند. شخصیت دیگری که اصلاح‌طلبان در زیر چتر او قرار می‌گیرند، دکتر حسن روحانی است. اگر تا پیش از انتخابات 24 خرداد او عضوی از جامعه روحانیت و یک چهره اصولگرا معرفی شده بود اما فعالیت و گفتارهای او در دو سال اخیر نشان داد که در برخی موضع‌گیری‌ها اصلاح‌طلب‌تر از اصلاح‌طلبان مرسوم است. مواضع محکم انتخاباتی رئیس‌جمهور ازجمله اجرای قانون اساسی در انتخابات به اصلاح‌طلبان این اطمینان را داده که نباید از زیر چتر او خارج شوند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌شود که بخشی از این جریان خود را در پیروزی روحانی برای ریاست‌جمهوری دارای سهم می‌داند و درعین تاکید بر بی‌طرفی انتخاباتی رئیس دولت تدبیر و امید از او می‌خواهد مانع رفتارهای غیرقانونی جریان سیاسی رقیب شود و فضای برابر برای فعالیت دو جناح کشور فراهم آورد. روحانی از جریانی حمایت انتخاباتی نخواهد داشت چنانکه به‌عنوان یک حقوقدان از تبعات چنین رویکردی آگاه است اما اصلاح‌طلبان به روحانی اعتماد دارند و می‌دانند دستور اجرای قانون از سوی او در کنار چتر حمایتی آیت‌ا... هاشمی می‌تواند پیروزی دیگر را در برایشان رقم بزند.»

روزنامه ایران

وکیل مهدی هاشمی: حکم از نظر ما نادرست است/ اصرار اصلاح‌طلبان برای ورود روحانی به انتخابات مجلسروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «بازگشت ارکستر ملی به صحنه» و «ایران جایگاه سوم تولید نفت را پس گرفت» اختصاص داد.

· جاسوسی موساد از مذاکرات هسته‌ای

موساد خواهان اطلاع از ریز جزییات مذاکرات هسته‌ای است بعد از انتشار خبری که از جاسوسی اسرائیل از هتل‌های اروپایی میزبان چندین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه 1+5، خبر می‌داد، سوئیس و اتریش اعلام کردند که به تحقیق و بررسی درباره ابعاد جاسوسی اسرائیل از محل‌های برگزاری گفت‌وگوهای هسته‌ای خواهند پرداخت.

گروه سیاسی روزنامه ایران در همین راستا نوشت «منابع دیپلماتیک کشورمان در واکنش به انتشار خبر این جاسوسی به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که «صرفنظر از اخبار منتشر شده اخیر در مورد ویروس رایانه‌ای، مذاکره کنندگان ایران همواره احتمال بالا و ریسک استراق سمع و جاسوسی را در نظر داشته و محتاط بوده‌اند» موضوع جاسوسی اسرائیل از گفت‌وگوهای هسته‌ای در حالی منتشر شده است که پیش از این شهرهای ژنو، لوزان، مونترو، مونیخ و وین، میزبان گفت‌وگوهای هسته‌ای بوده است. طی چند دور گفت‌وگو، مقام‌های ارشد اسرائیلی اعلام کردند با استفاده از منابع مختلف از جمله نشست‌های اطلاعاتی و اطلاعات دریافت شده از متحدان، از موضوعات مطرح شده در این گفت‌وگوها آگاهی دارند. اسفند سال گذشته بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده بودند امریکا سطح همکاری‌های اطلاعاتی با تل‌آویو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران را از بیم درز اطلاعات کاهش داده است. زیر سایه چنین تهدیداتی بود که وزیران خارجه ایران و امریکا سال گذشته در یکی از مذاکرات دوجانبه در ژنو لازم دیدند که امکان شنود مکالمات خود را از طرف سرویس‌های امنیتی دیگر به حداقل برسانند و در اقدامی از پیش اعلام نشده، با پیاده روی در یکی از خیابان‌های ژنو، فرصتی را برای بحث کردن بر سر مهم‌ترین نکات و ارائه نکات تأثیرگذار بر نهایی کردن توافقات رسمی خود انتخاب کنند. تلاشی که با هدف جلوگیری از کارشکنی برخی بازیگران خارجی از جمله اسرائیل که خواستار اشراف بر جزئیات توافق و گرفتن امتیازات مد نظر خود در حین مذاکرات بودند، صورت گرفت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    آقای زیبا کلام با این تحلیل های شلم شوربا و آب دوغ خیاری سرخودت شیره میمالی و چشمت را بر روی حقیقت میبندی کسانی که به حسن روحانی رای دادند دو گروه عمده بودند که گروه اول را به خاطر تدابیر شدید امنیتی مشرق نام نمیبرم اما گروه دوم مقدس مآبانی بودند که صرفا به خاطر لباس پیامبر بر تن او به وی رای دادند فاین تذهبون ؟
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    موساد مگر الاغ است که اکل از قفا کند و جاسوسی مذاکرات را بکند گروه 5به علاوه یک نوکران و عمال و جاسوسان اسرائیل اند و غربی ها به خصوص امریکا همه آنچه در مذاکرات میگذرد را مو به مو به سرمایه داران رژیم غاشم و سفاک صهیونیستی تشریح میکنند
  • ناشناس ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    از نظر منم حکم نادرست است !! حکمش به جای حبس باید اعدام میشد !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس