شبکه خبری بی‌بی‌سی از توافق اتمی بین ریاض و اسلام‌آباد خبر داد. بر اساس این خبر عاموس یادلین رئیس شرکت اینتل وابسته به ارتش رژیم اسرائیل گفت اگر ایران به بمب اتمی دست پیدا کند، سعودی ها بیش از یک ماه منتظر نخواهند ماند و هزینه این بمب را تأمین می‌کنند و به پاکستان می‌روند تا آن را خریداری نمایند.

گروه بین‌الملل مشرق - بلافاصله وقتی آمریکا و کشورهای صنعتی به امضای توافق با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای این کشور نزدیک شدند، اوج عصبانیت و خشم دو گروه را در دنیا به حد دیوانگی رساند، رژیم صهیونیستی و رژیم وهابی آل سعود. رژیم صهیونیستی از طریق بنیامین نتانیاهو نخست وزیر خود به دنبال مانع‌تراشی در این توافق و جلوگیری از دستیابی به آن بر آمد، نتانیاهو سعی کرد کنگره آمریکا را بر ضد باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور بسیج کند و آن را به اشاره تلویحی به جنگ بر ضد ایران بکشاند. عربستان سعودی نیز بلافاصله از اشتهای خود برای رسیدن به سلاح‌های اتمی خبر داد. مقصد عربستان در رابطه با خرید این سلاح‌ها اسلام‌آباد بود.

آیا عربستان سعودی بمب اتمی دارد؟/ فروشنده بزرگ سلاح اتمی در منطقه کیست

واقعیت این است که اشتهای عربستان برای در اختیار گرفتن سلاح اتمی در دوره اخیر پدید نیامده، ‌بلکه از سال‌ها پیش شکل گرفته است. در سال 2009 دستور پادشاهی عربستان سعودی خواستار توسعه انرژی هسته‌ای به عنوان امری اساسی برای پاسخ به مطالبات روزافزون عربستان برای رسیدن به انرژی لازم جهت تولید برق و تولید آب شیرین و کاهش تکیه بر مصرف مواد هیدروکربونی صادر بود. در سال 2011  از برنامه‌ریزی برای احداث 16 نیروگاه انرژی اتمی در طول 20 سال آینده با هزینه‌ای بالغ بر 80 میلیارد دلار خبر داده شد. این زیرساخت‌ها می‌تواند 20% از انرژی برق عربستان سعودی را تولید کند،‌ این در حالی است که قرار است چند تأسیسات کوچک‌تر نیز برای شیرین کردن آب احداث شود.

به این ترتیب برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در عربستان سعودی نیز به صورت مشابه با چارچوب برنامه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران آغاز شد، هر دو این کشورها می‌توانند از ابعاد اقتصادی پروژه‌های اتمی خود دفاع کنند،‌ چرا که تولید انرژی برق از طریق نیروگاه اتمی به این کشورها اجازه صادرات بیشتر نفت و گاز طبیعی به خارج را می‌دهد و باعث افزایش درآمد و واردات دولتی می‌شود. اما عربستان سعودی بر خلاف ایران فاقد هر نوع زیرساخت برای انرژی هسته‌ای است.

تنها مؤسسه هسته‌ای این کشور "شهر انرژی اتمی و انرژی‌های تجدیدپذیر ملک عبدالله " است. دست کم از سال 2003 تاکنون عربستان سعودی همواره به دنبال در اختیار گرفتن استراتژی اتمی در ابعاد نظامی و البته مخفیانه بوده است. برخی از گزارش‌ها اشاره می‌کند که عربستان سعودی برای کسب عوامل بازدارنده ویژه، یکی از گزینه های دستیابی به سلاح اتمی یا تشکیل ائتلافی با یکی از قدرت‌های هسته‌ای کنونی برای حمایت از این کشور یا رسیدن به توافق منطقه‌ای برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های اتمی را در پیش رو قرار داده است. بررسی این گزینه‌ها در حالی ادامه پیدا می‌کند که نگرانی‌های ریاض از برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد. این برخلاف رویکرد اسرائیل است که گفته می‌شود از اواخر دهه 60 قرن گذشته میلادی به سلاح اتمی دست پیدا کرده است. 

آیا عربستان سعودی بمب اتمی دارد؟/ فروشنده بزرگ سلاح اتمی در منطقه کیست

بیبی اسکوبار در «Information Clearing House» می‌نویسد: امکان بالای امضای توافق هسته ‌ای بین ایران و شش کشور تا تاریخ 30 ژوئن مشخص می‌شود، بیایید حجم جنون خود برتر بینی در  قصر آل سعود  را بررسی کنیم: ‌آنها برای دستیابی به بمب اتمی در مقابل " بمب اتمی نداشته ایران" تلاش خواهند کرد. آن‌ها نفرت زیادی نسبت به ایران از خود نشان خواهند داد.

روزنامه البناء لبنان نوشت: سخنگوی رسمی پنتاگون به نقل از گزارشی از رابرت مرداک فاش می‌کند که عربستان سعودی آماده خرید بمب اتمی از پاکستان شده است، این گزارش تبلیغاتی تنها یک هدف مشخص دارد، چرا که ولید بن طلال یکی از بزرگ‌ترین سهامداران شرکت تبلیغاتی News Corporation است.
موضوع بمب اتمی ایران هرگز یک موضوع واقعی برای دولت‌های پی‌درپی آمریکا نبوده،‌ بلکه تنها یک بهانه یا اهرم فشار بوده که در زمان نیاز از آن برای افزایش فشار بر تهران و اعمال تحریم‌ها بر ضد جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، جمهوری که در زمان رژیم سابق شاه حکم ژاندارم منطقه و دولت‌های خلیج فارس را ایفا می‌کرد، ‌آمریکاییها خوب می‌داند که ایران در صورت اراده می‌تواند بمب اتمی را از بازار سیاه تأمین کند، در این صورت دیگر برای تهران تفاوتی نخواهد داشت که برنامه هسته‌ای خود را توسعه بدهد یا نه.

آیا عربستان سعودی بمب اتمی دارد؟/ فروشنده بزرگ سلاح اتمی در منطقه کیستریاض شاید از مدت‌ها پیش به بمب اتمی دست پیدا کرده باشد،‌شاید همین کشور اسلام‌آباد را تشویق کرده تا فناوری اتمی خود را توسعه دهد، البته هیچ دلیل قاطعی در این زمینه موجود نیست. چیزی که مشخص است این است که "بمب اتمی ایران" که آل سعود و برخی دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس و کابینه افراط‌گرای بنیامین نتانیاهو آن را تهدیدی موجودیتی برای ادامه حیات خود می‌دانند، ‌وجود خارجی ندارد.


مشکل در این است که ما نمی‌توانیم موج شور و اشتیاق در رابطه با این پرونده که تنها بر اساس حالت‌هایی سورئالیستی و ژئو پلتیک به ‌وجودآمده را نادیده بگیریم، البته افسانه مشابه و مشهوری نیز وجود دارد که معتقد است ریاض تسهیلات زیادی برای اسلام‌آباد مهیا کرده و میلیاردها دلار در دهه 70 قرن گذشته میلادی برای توسعه برنامه اتمی پاکستان هزینه کرده تا سیلی محکمی در برابر برنامه اتمی هند در آن زمان باشد.

حاکمیت آل سعود در دسامبر سال 2011 اعلام کرد که ریاض به دنبال توسعه برنامه هسته‌ای خود است، اما با پیشروی در مذاکرات در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، عربستان سعودی تلاش برای تحریک آمریکا جهت کنترل سیاست خارجی این کشور را افزایش داد.اسرائیل از سال 2013 وارد این بازی شده است.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در این رابطه از توافق اتمی بین ریاض و اسلام‌آباد خبر داد. بر اساس این خبر عاموس یادلین رئیس شرکت اینتل وابسته به ارتش رژیم اسرائیل گفت اگر ایران به بمب اتمی دست پیدا کند، سعودی ها بیش از یک ماه منتظر نخواهند ماند و هزینه این بمب را تأمین می‌کنند و به پاکستان می‌روند تا آن را خریداری نمایند.

آیا عربستان سعودی بمب اتمی دارد؟/ فروشنده بزرگ سلاح اتمی در منطقه کیست

در این راستا ترکی فیصل رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان سعودی که از نزدیکان اسامه‌بن‌لادن به شمار می‌رفت،‌ از مدت‌ها پیش امکان دستیابی عربستان به بمب اتم را مورد اشاره قرار داده است. تلاش‌های اخیر وی در اکتبر گذشته در کره جنوبی بود که تأکید کرد: هر چیزی که ایرانی‌ها به آن دست پیدا کنند،‌ ما نیز در اختیار خواهیم گرفت.

ملک سلمان پادشاه عربستان به خوبی می‌داند که در صورت تغییر نظام سوریه از سوی داعش ، عربستان سعودی در اولویت بعدی خواهد بود. این موضوع راز اصلی منتشر نشدن 28 صفحه از گزارش کنگره آمریکا در مورد حوادث 11 سپتامبر در طول سال‌های گذشته بوده است. بنابراین دستیابی به بمب اتمی می‌تواند تا حدی به ضمانت امنیت این کشور در تعامل با واشنگتن تبدیل شود.

واقعیت این است که عربستان سعودی به بسیاری از شخصیت‌های مهم در دنیا در زمینه مسائل مختلف از جمله جنگ عربستان در زمینه قیمت نفت رشوه های زیادی پرداخت کرده است،‌ اما با این وجود به نظر می‌رسد آل سعود بدون چراغ سبز آمریکا اجازه دسترسی به سلاح اتمی را نداشته باشد.

آیا عربستان سعودی بمب اتمی دارد؟/ فروشنده بزرگ سلاح اتمی در منطقه کیست

علاوه بر اینها دیدگاه‌های پاکستانی است در حل این معما کمک خواهد کرد، عبدالقدیرخان صاحب اصلی پروژه اتمی پاکستان با حمایت اسلام آباد موفق به فروش تکنولوژی سلاح اتمی به کره شمالی و لیبی شده است، با این وجود هزینه برنامه اتمی پاکستان بیش از 450 میلیون دلار نیست، این کمترین هزینه در دنیا به شمار می‌رود، چرا که اسلام آباد کمک‌هایی در این زمینه از چین دریافت کرده است.

ایران و عربستان تأمین‌ کننده اصلی انرژی چین هستند، علاوه بر اینکه ایران و پاکستان سنگ بنای پروژه چینی در حال تأسیس راه ‌ابریشم هستند. به این ترتیب اسلام‌آباد با دادن سلاح اتمی به عربستان که می‌تواند همسایه غیراتمی این کشور یعنی ایران را تهدید کند، ریسک نمی کند و ادامه روابط خود با چین را ترجیح می دهد. این در حالی است که موقعیت ایران تنها در ائتلاف استراتژیک با چین نیست، بلکه ایران نقش اساسی در حل مشکلات انرژی در پاکستان از طریق خط لوله خود به این کشور دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 1
    باعث خوشحالی است که چنین امکانی در بازار سیاه وجود دارد اما کاش امکان تولید مستقیم آن وجود داشت دشمنان ما بسیار نامرد هستند در صورتیکه ایران با حمله اتمی در چند مورد مواجه بشه میخواد چکار کنه؟؟؟
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    چه جلافتا چه غلطا !
  • مجتبی ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    قبلا 10-15 بار گفتم مشرق منتشر نمیکنه... چون حرفام عینه حقیقته از زبون یکی از فرماندهان سپاه چندیدن سال پیش ار توی تلویزیون شنیدم.... ایران چیزایی داره که آمریکا و غرب حی به ذهنشونم خطور نمیکنه!!!! متاسفانه مشرق منتشر نمیکنه دیگه!
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    عربستان و بمب اتم! خاک بر سر بمب اتمی که دست عربستان گیج مغز باشه
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    موشک مال پاکستانه!؟ یا روسیه؟؟
  • mohsen ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    عربستان در حال حاظر به کمک چین و پاکستان یک شبکه زیر زمینی موشکهای دور برد در کشورش مستقر کرده. و با توجه به اینکه موشکهایی که در اختیار داره با قابلیت حمل کلاهک هسته ای هستند، احتمال اینکه این کلاهکها رو از پاکستان تأمین کرده باشه هست. این مطالب رو چند سال پیش تو مجله هوافضا نوشته بود.
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 1
    کسی تا به حال نام سلاحی روسی به نام ایلیپتن به گوشش خورده؟
  • مرتضیsk ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    تو جیپ جا میشه ؟
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 1
    یک هفته قبل ازحمله داعش به موصل عربستان موشکهای دوربردش راباهمکاری پاکستان به رخ ایران کشید.
  • کیوان ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    به والله خنده دار است کشوری همچون عربستان که حتی یک فشنگ آن هم ساخت بومی نیست و تمام تجهیزات نظامی آن غیر بومی و وابسته به کشورهای دیگه است ادعای قدرت در مقابل ایرانی که 90 درصد تجهیزات پیشرفته نظامی آن ساخت بومی است می کند.
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    آقا مجتبی من کامنت اولی هستم ببین اگه منظور اون سردار سپاه سلاح ایمان و اعتقاد و شهادت طلبی هست بحثی ندارم اما در حوزه تسلیحات جنگی مخرب تر و ترسناکتر از بمب هسته ای تا الان ساخته نشده اگه ایران در یک جنگ با حمله همزمان سه یا چهار بمب اتمی یا بیشتر قرار بگیره با تسلیخات متعارف ولو سجیل و شهاب 3نمیشه مقابله کرد در ضمن مهمترین فایده بمب هسته ای بازدارندگی از حمله خارجی است این خیلی مهمه
  • دوست البرت ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    از روسیه به کره شمالی از کره به پاکستان از پاکستان به عربستان....
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    ما هم داریم ... یا اتم ... یا معادل اتم..
  • احسان ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    آقا ما باید بمب اتم بسازیم شرایط ایجاب میکنه نمیخوایم بزنیم تو سر مردم که.باید قدرت بازدارندگیمون رو زیاد کنیم.
  • ابراهیم ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    ما هم تنگه هرمز رو میبندیم.این یادتون باشه که ضرری که بستن تنگه هرمز برای کشورهای دیگه داره از چندین بمب اتمی هم بد تره.ما اگه تنگه هرمز رو برای دو ماه فقط بسته نگه داریم یک همبرگر تو امریکا میشه هزار دلار.حالا ببینم بقیه جرات این ریسک رو دارند یا نه؟؟اگه دارند بسم الله
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    رهبری فرمودن ما نیازی به اینها نداریم. ضمن اینکه اگه قرار باشه تو همون زمین بازی کنیم همونقدر ناحق هستیم اگه میخواستیم ناحق باشیم لازم نبود اینهمه سال در برابر استکبار بایستیم. صدام هم بمب شیمیایی زد بر سر رزمندگان و مردم غیرنظامی، اما ایران این کارونکرد.همونطور که حضرت علی فرمودند فکر میکنید این راههای -عملیات روانی و باج دادن و...- که معاویه باهاش مردم رو بخودش جلب میکنه من بلد نیستم. بلد هستم اما اون راهها باطل و ناحقه پس من استفاده نمیکنم. ضمن اینکه دولتهایی که همین الان هم داخل خودشون اینهمه اختلاف دارن، چه بین خود دولتمردان و حاکمانشون، چه اختلاف و اعتراض عمومی مردمشون نسبت به حاکمانشون انقدر نمیتونن حماقت کنن که اولین اتفاقی که بیفته ساقط شدن خودشون باشه
  • صاعقه ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    بمب اتم دست هرکسی بیفته دست وهابی جماعت نباید بیفته چون مغز ندارن و ازش استفاده میکنن
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    مشرق لطفا این رو به آخر نظری که قبلتر دادم اضافه کنید دست برتر از آن خدا است و چه بسا با ندانم کاریهای این طایفه دست نشانده انگلیس تو عربستان، اون بمب همونجا تو عربستان منفجر نشه کما اینکه آیه قرآن میفرماید: در مکریکهاندیشیدند خودشان ساقط شدند
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    فقط تصور کنین بمب اتم بیفته دست این جوانک 20-30 ساله ولیعهد آل یهود که جنگ یمن رو راه انداخت که الان عین ...توش گیر کردن نه راه پس دارن نه راه پیش! یعنی پاکستان انقد جرأت داره همچون چیزی رو بده دست اینا اولین کشوری که میتونه مورد تهدید قرار بگیره خود پاکستانه
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    پاکستان اختيار بند تمبون اش نداره چه برسه به بمب اتم تا امريکای آشغال دستورنده اين بيچارها اراده ای ندارن بالاخص اگه پای منافع اسرايیل در ميان باشه
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    غرب یه زمانی صدام رو هم حمایت میکرد اولا که پاکستان کلا این حرفارو کذب خوند دوما چرا فکر میکنید ایران از تهدید به این بزرگی چشم پوشی میکنه؟؟اگه ایران قدرت منطقه نبود عربستان اینطور خودشو خیس نمیکرد نگاه کنید چندتا کشور پشتشون به ما گرمه،؟؟ قرار نیس هرچی داشتیم بیاریم تو نمایشگاه به نمایش بذاریم الان یمن داره با اسکاد پنجاه سال پیش روسیه عربستان رو میزنه عربستان در حد ایران نیست قلاده ش دست غربه چند وقت دیگه هم کله پاش میکنن
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    مجی، باز شما ترسیدی و شروع کردی لاف زدن ......دقت کردی امریکا جدیدا دیگه به پر و پاچه کره شمالی نمی پیچه.....حالا پیدا کنید احمق ترین ملتها را....
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    فقط قسمت تاریخ هاش را یه کمی دستکاری کرده ،از مزایای داشتن بمب اتم اینه یارو(عربستان و پاکستان) عملیات یازده سپتامبر را انجام می ده امریکا پاچه عراق را می گیره.......
  • هستىىهست ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    ما بمب اتم مي خواييم ي
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    خاک توی سرت بمب اتم.
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    هیچی داداش انشاالله در اون روز که دور هم نیست با تدبیر و امید و مدارا تلافی میکنیم !
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    آقای کیوان از مکر این شیطان چارقد به سر موذی و پست و بی رحم که حتی به مادرش و یا فرزندان پیامبر ص هم رحم نکرده غافل نشو و جز به نابودی کامل و نهائی این عفریت متعفن و ننگ بشریت با یاری حق فکر نکن .
  • محمد ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    اگه ملتی ایمان به خدا داشته باشه همون طور که خداوند میفرماید ان تنصروا الله ینصرکم خداوند حافظ اون ملت میشه .تازه توی قضیه طبس که اینها بمب اتم نیاورده بودن .خداوند فرمان دادبه شن های بیابان وآمریکائی ها رانابود کردن.ولی اگه همون ملت ایمان به خدا نداشته باشه هزار بمب اتم هم داشته باشه بازم احساس میکنه در خطرهست مگه اسرائیل بمب اتم نداره ؟پس چرا مثل دیوانه ها همش به این در و اون در میزنه .ایمان به خدا آرامشی ایجاد میکنه که هیج چیز نمیتانه ایجاد کنه. کمک خداوند هست ولی به قول امام رضا علیه السلام بشر طها وشروطها .به شرط اینکه ما مومن واقعی باشیم.در نامه ای از امام زمان عج هست که فرمودن اگر توجه ما به شیعیان نبود لحظه ای در برابر فتنه های دشمنان دوام نمی آوردین.
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    1 0
    جفتشون غلط کردن
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    لیلی زن بود یا مرد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس