در 17 ژوئیه گذشته در میان بهت و ناباوری عربستانی‌ها یک جوان 18 ساله عربستانی پیش از منفجر کردن خودرو بمبگذاری شده در یک مرکز ایست و بازرسی پلیس، عمویش را به قتل رساند.

گروه بین‌الملل مشرق - 10 سال پس از افول و کاهش اعتراض‌هایی که گروه تروریستی تکفیری «القاعده» در خیابان های «ریاض»، پایتخت عربستان سعودی آن را هدایت و رهبری می کرد، این کشور در این روزها بار دیگر شاهد حملات تروریستی است، با این تفاوت که میزان و حجم این حملات این بار گسترده تر از دفعات قبل بوده است.

گروه تروریستی تکفیری «داعش» از نوامبر سال گذشته میلادی تاکنون ده ها حمله را علیه عربستان سعودی انجام داده است که منجر به کشته شدن حدود 60 شهروند این کشور شده که در میان آنها شمار زیادی از شیعیان عربستان مشاهده می شوند.

نزدیکان خود که در دستگاه‌های امنیتی و نظامی خدمت می‌کنند را به قتل برسانید!

این آمار و ارقام شبیه و تاحدود زیادی نزدیک به آمار و ارقامی است که طی سال های 2003 تا 2005 میلادی در اوج حملات گروه تروریستی القاعده در عربستان صورت گرفته بود.
به این ترتیب عربستان سعودی به عنوان یکی از اعضای ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا و به ویژه به عنوان کشوری که خود را سرمدار و رهبر مسلمانان اهل سنت می داند، به یکی از اهداف «ابو بکر البغدادی»، سرکرده داعش که خود را «خلیفه» و «امیر المومنین» تلقی می کند، تبدیل شده است.

جدیدترین عملیات تروریستی از این دست که گروه تروریستی تکفیری داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، روز پنج شنبه 6 آگوست جاری یک تروریست تکفیری اقدام به منفجر کردن خود داخل مسجد یکی از پایگاه های نظامی نیروهای ویژه عربستان سعودی در شهر «ابها» در جنوب غربی این کشور کرد.

در این حمله تروریستی 15 نفر کشته شدند که 12 نفر از آنها را نیروهای پلیس عربستان سعودی تشکیل می دادند و این انفجار تروریستی به یکی از شاخه های داعش به نام «گروه ولایت حجاز» انتساب داده شد، در حالی که عملیات تروریستی پیش از آن به شاخه دیگری از داعش به نام گروه تروریستی «ولایت نجد» نسبت داده شده بود.


آخرین عملیات تروریستی داعش و نفوذ این انتحاری به داخل مقر یگان نیروهای ویژه عربستان سعودی که از جمله نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور شمرده می شد، دارای پیام های بسیاری درباره چشم داشت ها و قدرت هجومی این گروه تروریستی تکفیری است.

«ریاض قهوجی»، کارشناس عربستانی امور تروریسم بر این باور است، خطر تروریسمی که هم اکنون عربستان را تهدید می کند، بسیار بیشتر از خطر سال 2000 میلادی است، چون داعش سازمان یافته تر از القاعده و ثروتمندتر از آن است و تنها در اصول و مبادی با القاعده دارای نقطه اشتراک است، با این تفاوت که القاعده برای خود خطوط قرمزی را مشخص کرده بود، در حالی که داعش هیچ خط قرمزی برای فعالیت های خود ندارد.

نزدیکان خود که در دستگاه‌های امنیتی و نظامی خدمت می‌کنند را به قتل برسانید!

تا پیش از حملات داعش علیه عربستان سعودی، ریاض بر این باور بود که آمادگی رویارویی با این گروه تروریستی تکفیری را دارد و حتی خود را در قبال بازگشت تروریست های تکفیری که به سوریه جهت پیوستن به صفوف گروه های تروریستی سفر کرده بودند، ایمن و در امان می دید.

در فوریه سال 2014 و با حمایت بالاترین مقامات دینی و مذهبی وهابی عربستان سعودی «عبد الله بن عبد العزیز»، پادشاه سابق این کشور فرمانی صادر کرد که به موجب آن مقرر شد، شهروندان عربستانی که برای پیوستن به صفوف گروه های تروریستی راهی کشور سوریه شوند، پس از محاکمه به سال های طولانی حبس محکوم می شوند.این فرمان ملک عبد الله در زمانی صادر شد که برآورد می شد، شمار شهروندان سعودی که برای پیوستن به صفوف گروه های تروریستی راهی سوریه شده بودند، به 2300 نفر برسد.

مسئولان سعودی دریافته بودند، برخی از مجریان عملیات های تروریستی در سال های 2000 میلادی کسانی بودند که در افغانستان آموزش های نظامی لازم را دیده بودند و یا در عراق علیه نظامیان آمریکایی جنگیده بودند که این کشور را در سال 2003 به اشغال درآورده بودند.این موضوع موجب شد تا انتظار بازتاب های جدیدی از حضور و مشارکت تکفیری های سعودی در صفوف گروه های مسلح تروریستی فعال در سوریه را داشته باشند.

به همین دلیل مسئولان سعودی اقدام به بازداشت شماری از مبلغان تندرو و افراط گرای تکفیری وهابی و پخش برنامه هایی از رسانه های این کشور کردند تا میزان آگاهی و بیداری مردم عربستان به ویژه جوانان این کشور را در زمینه پیوستن به گروه های تروریستی فعال در سوریه افزایش دهند.

در همین راستا آوریل گذشته سرلشکر «منصور الترکی»، سخنگوی وزارت خارجه عربستان با خرسندی از کاهش تعداد شهروندان سعودی جهت رهسپار شدن به سوریه و پیوستن به گروه های تروریستی در این کشور خبر داد.

اما تحقیقات صورت گرفته درباره حملاتی که داعش در این هفته های اخیر در عربستان به اجرا گذاشت، از یک واقعیت غیر منتظره پرده برداشت. این تحقیقات نشان داد که اغلب این حملات توسط شهروندان سعودی اجرا شده اند و مجریان این عملیات های تروریستی دارای سوابق جنایی یا محکومیت های کیفری و یا از جمله افراد مظنون به ارتباط با داعش یا دیگر گروه های تروریستی نبوده اند و اغلب از طریق پایگاه های اینترنتی جذب داعش شده اند.


در همین راستا و در 17 ژوئیه گذشته در میان بهت و ناباوری عربستانی ها یک جوان 18 ساله عربستانی پیش از منفجر کردن خودرو بمبگذاری شده ای که آن را هدایت می کرد و در یک مرکز ایست و بازرسی پلیس عربستان منفجر کرد، عمویش را به قتل رساند که با سمت سرهنگی در نیروی پلیس این کشور خدمت می کرد، عملیات تروریستی که درپی آن دو نیروی پلیس عربستان زخمی شدند.

نزدیکان خود که در دستگاه‌های امنیتی و نظامی خدمت می‌کنند را به قتل برسانید!

پیش از این عملیات تروریستی داعش ویدئو کلیپی را در پایگاه های اینترنتی وابسته به خود منتشر کرد که در آن از عناصر و هوادارانش خواسته بود، نزدیکان خود که در دستگاه های امنیتی و نظامی خدمت می کردند، را به قتل برسانند.

«ایمن دین»، تحلیلگر بحرینی امور امنیتی در این خصوص تصریح کرد که برعکس سرویس های اطلاعاتی و امنیتی غرب، سرویس های اطلاعاتی و امنیتی عربستان به میزان قدرت و توانمندی داعش در جذب نیروی انسانی از طریق شبکه اینترنت توجه نداشتند، به همین دلیل فعالیت های خود را بر تکنیک ها و راهبردهای قدیمی جذب نیرو توسط گروه های تروریستی از جمله القاعده متمرکز کردند که در ارتباط مستقیم و نزدیک و سپس اعزام عناصر برای اجرای عملیات تروریستی در خارج نمود پیدا می کرد.

در میان کسانی که طی هفته های اخیر توسط سرویس های اطلاعاتی عربستان سعودی بازداشت شدند، کسانی بودند که سابقه خروج از عربستان را نداشتند، اما آماده جنگیدن و کشتن هم وطنان سعودی خود را داشتند.

گروه تروریستی تکفیری داعش از قوانین و سیستم بسیار دقیق و سخت گیرانه ای تبعیت می کند و تحقیقات صورت گرفته در عربستان سعودی آشکار ساخت که سرکردگان و فرماندهان این گروه عناصر آموزش دیده خود را برای رفتن به سوریه و عراق تشویق نمی کنند، بلکه از آنها می خواهند تا هسته های خفته ای را در کشورهای خود تشکیل دهند که شناسایی و کشف آنها برای سرویس های اطلاعاتی بسیار سخت و مشکل باشد.

نزدیکان خود که در دستگاه‌های امنیتی و نظامی خدمت می‌کنند را به قتل برسانید!

آنچه به این افراط گرایی در خاورمیانه دامن زده و آن را تشدید کرده است، فتنه انگیزی های طایفه ای به ویژه بین شیعیان و اهل سنت است و در این میان داعش نشان داده که تلاش دارد، از این جو اختلافات طایفه ای و مذهبی در عربستان سعودی نهایت بهره برداری را کند.

در حالی که برخلاف داعش، القاعده در درجه اول به اهداف غرب در عربستان سعودی حمله می کرد که نمونه آن مجموعه بمبگذاری ها و انفجارهایی بود که توسط این گروه در مجتمع ها و کوی های مسکونی وابسته به اتباع غربی در عربستان انجام شد.اما عناصر داعش بیش و پیش از هر اقدامی مناطق شیعی عربستان را هدف قرار دادند تا به این ترتیب به اختلافات و دشمنی طایفه ای و مذهبی در این کشور دامن بزنند. ماه می گذشته دو انفجار انتحاری که داعش در عربستان سعودی دست به آن زد، کشته شدن 25 نفر را در 2 مسجد درپی داشت که اغلب محل تردد و استفاده شیعیان این کشور بود.

این تاکتیک با وجود بازداشت 400 فرد مظنون به ارتباط با داعش طی ژوئیه گذشته در عربستان باز هم در این کشور دنبال می شود و این موجب شده تا بسیاری از کارشناسان امور تروریسم از جمله ریاض قهوجی تاکید کند که شمار شهروندان عربستانی جذب شده توسط داعش در این کشور بسیار زیاد است و آنها به شکلی گسترده و مخفیانه در مناطق مختلف عربستان درحال فعالیت هستند، بدون آنکه سرویس های اطلاعاتی و امنیتی سعودی تا این لحظه امکان شناسایی و کشف آنها را به دست آورده باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    اقا ما نفهمیدیم ربستان خودش پایه گذار داعش و وهابیت تکفیریه حالا امده افراط گرا های تکفیری را بازداشت کرده یعنی چی؟ عربستان خودش صادر کننده تروریست در جهانه خودش به داعش پر و بال می ده انوقت هر کس بخواهد به داعش بپیوندد را بازداشت می کنه اقا یکی این ها را برای من توضیح دهد من گیج شدم
  • محمد باقر ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    خدایا آتشی در دامان آل سعود بینداز که هیچ مفر فراری نداشته باشد
  • علی ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • حسینی ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    این آل سعود آدمهایی هستند که قیافه ی اصلی شان مثل خوک ویا بوزینه ویا کلگردن است وروز قیامت هم همیینطور محشور می شوند تا به حسابشان رسیدگی شود .
  • مرگ بر آمریکا ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    شیطان بزرگ تصمیم گرفت منطقه غرب آسیا را به آشوب بکشد ! و در این مسیر تعدادی از سران احمق و خودسر را با خود همراه کرد!!!!! از جمله این حاکمان ظالم ابله میتوان به حاکمان عرستان ، اردن، ترکیه، امارات، قطر و مسعود بارزانی اشاره کرد که دستشان به خون هزاران هزار نفر مردم بی گناه عراقی و سوری ولبنانی و یمنی و لیبیایی ومصری ونیجریه ای وافغانی و پاکستانی و کرد آلوده است . در این راستا چاهی که خودشان برای بقیه کندند و با شیطان بزرگ همراه شدند و نقش پیاده نظام شیطان را بازی کردند، امروز بلای جان خودشان شده است. اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    اجب!!!!!! رژب؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وجب؟؟؟
  • رهگذر ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    چرا به حیوانات توهین می کنی. مگر این حیوانات چه گناهی کرده اند.
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    خاورمیانه غلطه غرب آسیا
  • ناشناس ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    ناشناس 3:15 کشورهای عربی حاشیه ی خلیج فارس ازروی حماقت وارتجاعی که دارند فکر میکند که این گروها برای منافع اونها درمنطقه مفید است وتازمانیکه پاچه خودشان رانگیرد درته دل برایش هورا میکشند البته میکروکشوری مثل قطر علنا دررسانه هایش ازداعش حمایت میکند وتازمانیکه این داعشیها فرمانشان یه خورده کج شدوچندحمله کوچک درعربستان انجام دادند حتی یکبارهم داعش را محکوم نکردند وبعدازآنبود که درظاهر کمی غلط کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس