کد خبر 427041
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶

گزارشات میدانی با استناد به آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد با اینکه شاخص تورم هر ماه روند نزولی دارد، اما کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، نان، میوه، برنج ، مسکن و ... است با افزایش‌ بیش از ۴۰ درصدی در یکسال اخیر مواجه شده است.

به گزارش مشرق، مهار تورم، کلید واژه مهمی است که در یک سال گذشته زیاد از زبان دولتمردان شنیده ایم. حسن روحانی و تیم اقتصادی وی معتقدند که دولت را با تورم بیش از 40 درصدی از محمود احمدی نژاد تحویل گرفته اند و آن را به چیزی در حدود زیر 15 درصد رسانده اند. این گفته اقتصاددانان دولت یازدهم مهر تایید بانک مرکزی و مرکز آمار ایران را هم در یک سال اخیر به خود گرفته و اکثر کارشناسان هم معتقدند که دولت در مهار تورم موفق بوده است. اما سوال اساسی این است چرا باتوجه به این که نرخ تورم هر ماه با تنزلهای قابل توجهی مواجه میشود اما مردم عادی این روند کاهشی را در زندگی خود احساس نمیکنند؟!

اما وقتی به بطن جامعه و زندگی مردم می رویم، ماجرا متفاوت می شود. علی رغم این که هر ماه خبر کاهش نرخ تورم از سوی نهاهای مسئول اعلام می شود، اما مردم برای تامین نیازهای اساسی خود با مشکل رو به رو هستند. کالاها و خدمات اساسی مورد نیاز مردم هر روز گران تر از قبل به دست آن ها می رسد تا آن ها چیزی از کاهش نرخ تورم را در زندگی خود احساس نکنند. حتی اگر به قول اقتصاددانان با کاهش نرخ تورم شتاب افزایش قیمت ها کاهش پیدا کند، اما انگار نیازهای اساسی مردم از این قاعده اقتصادی تبعیت نمی کند.

بانک مرکزی و مرکز آمار با استفاده از الگوی های بین المللی با محاسبه تغییرات قیمت 385 قلم کالا و خدمت نرخ تورم را محاسبه می کنند. این 385 قلم کالا و خدمت در 12 گروه اصلی قرار می گیرند که شامل خوراکی ها و آشامیدنی ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها، اثاث لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و هتل و کالاها و خدمات متفرقه می شوند. هر کدام از این گروه ها زیر مجموعه های مختلفی دارند. با در نظر گرفتن وضعیت اکثر خانوارهای ایرانی در شهرهای مختلف در میابیم که اکثر خانوارهای ایرانی از نظر اقتصادی در طبقه متوسط، نیمه متوسط و ضعیف قرار دارند و خانوارهای متوسط رو به بالا و ثروتمندان درصد بسیار کمی از جامعه ایران را شامل می شود.

بنابراین از این 12 گروه کالایی که برای محاسبه نرخ تورم مورد توجه دستگاههای ذیربط قرار می گیرد، تنها 5 گروه برای مردم اهمیت دارد و شاید برخی از خانواده های ایرانی سالی یکبار هم از هیچ کدام از 7 قلم کالا و خدمات باقی مانده استفاده نکنند.

این پنج قلم کالا و خدماتی که جز نیازهای اساسی مردم به شمار می روند، شامل خوراکیها و آشامیدنی ها، پوشاک و کفش، مسکن، آب؛ برق؛ گاز و سایر سوخت ها، حمل و نقل و بهداشت و درمان می شود که با یک نگاه ریزبینانه به وضعیت این 5 قلم کالا و خدمات متوجه می شویم که علی رغم کاهش نرخ تورم سرعت رشد قیمت ها در این 5 قلم نه تنها کمتر نشده، بلکه در برخی از آن ها سیر صعودی به خود گرفته است.

خوراکیها و آشامیدنی ها شاید مهم ترین نیاز روزمره مردم در میان کالاها و خدمات مورد نظر برای محاسبه نرخ تورم باشد که شامل 10 زیر مجموعه است و بررسی آن ها با ضرایب مختلف وضعیت تورم این بخش از نیازهای مردم را مشخص می کند.

نان گران؛ بلای جان مردم!

یکی از این زیر مجموعه ها اختصاص به غلات و نان دارد. نان که به همراه برنج، قوت غالب اکثر مردم را تشکیل می دهد در یک سال اخیر با افزایش 30 درصدی رو به رو شده است که البته در برخی از نقاط این افزایش قیمت بیش از 30 درصد هم گزارش شده است. به گزارش نسیم، در حالی که تنها 6 ماه از افزایش 30 درصدی قیمت نان و همچنین آزادسازی 20 درصد از نانوایی های هر استان می گذرد همچنان اخبار ضد و نقیضی در خصوص احتمال افزایش قیمت و یا آزادسازی همه نانوایی ها به گوش می رسد که متاسفانه مسئولان وزارت صنعت و اعضای کارگروه ملی نان هم هنوز پاسخ دقیقی به آن نداده اند.

در گروه غلات و حبوبات هم شاهد افزایش قیمت حدود 10 تا 15 درصدی اکثر حبوبات از جمله لپه و عدس و لوبیا بوده ایم. برنج هم که علی رغم ممنوعیت در واردات همچنان درصدر کالاهای وارداتی کشاورزی کشور به شمار می رود. با وجود ثبات قیمتی که در بخش برنج های خارجی وجود دارد، اما با افزایش قیمت حدود 10 درصدی نوع ایرانی آن در یک سال گذشته رو به رو بوده است.

وقتی گوشت و لبنیات در سفره مردم کمرنگ می شود!

در گروه انواع گوشتهای گوساله، گوسفند و مرغ هم وضعیت، چندان مناسب گزارش نشده است. قیمت گوشت گوسفند و گوساله در یک سال اخیر به طور میانگین چیزی حدود 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کرده است، در حالی که اکثر دامداران کشور وضعیت مناسبی ندارند و از واردات فزاینده این محصول دامی به خصوص گوشت بوفالو گله‌مند هستند.

مرغ هم یکی از پرحاشیه ترین کالاهای خوراکی مورد نیاز مردم از نظر قیمتی در یک سال گذشته بوده است، به شکلی در یک سال گذشته در مقاطعی تا حدود 100 درصد افزایش قیمت را در برخی از نقاط کشور به دنبال داشته و در حال حاضر هم نسبت به سال گذشته، مردم حدود 50 درصد مرغ را گران تر می خرند.

در گروه ماهی و حیوانات داخلی، شیب افزایش قیمت ها کندتر از گوشت قرمز و ماهی بود، ولی این محصولات نیز با افزایش قیمت حدود 20 تا 30 درصدی رو به رو بوده است.

گروه دیگری که زیر مجموعه خوراکیها و آشامیدنی ها برای محاسبه نرخ تورم به شمار می رود، لبنیات و تخم پرندگان است. لبنیات از بی ثبات ترین کالاهای یک سال و چند ماه گذشته به حساب می آید، به شکلی که سه بار به طور رسمی در 400 روز اخیر با افزایش قیمت مواجه شده و فعالان صنعت فرآورده های لبنی در هفته های اخیر همچنان خواهان افزایش قیمت آن در سال 94 هستند.

بگذریم که چند شرکت در آغاز سال 94 قیمت محصولات خود را بالا بردند، اما کسی نتوانست با آن ها مقابله کند. لبنیات به طور میانگین حدود 40 درصد نسبت به یکسال گذشته گران شده تا مطالبه رئیس جمهور که دی ماه سال گذشته در خصوص لزوم دسترسی مردم به لبنیات ارزان هم، بر آورده نشود.

تخم مرغ هم روزهای پرنوسانی را در یک سال گذشته پشت سر گذاشته است به شکلی که به طور میانگین مردم حدود 15 درصد تخم مرغ گرانتری را نسبت به سال 92 خریدند.

گروه روغن و چربی ها هم از موج افزایش قیمت ها در امان نماند به طوری که انواع روغن های جامد، مایع و سرخ کردنی به طور میانگین 30 درصد نسبت به سال گذشته گرانتر شده اند و افزایش قیمت دوباره آن ها هم در حال حاضر با چراغ سبز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رو به رو شده است.

دست محرومان به میوه نمی رسد!

میوه ها و سبزی ها یکی از گران ترین زیر مجموعه های گروه های خوراکی ها و آشامدینی ها به حساب می آیند، این در حالی است که بسیاری از مردم میوه را از سبد مصرفی خود حذف کرده اند.

شب عید 94 دولت در ارائه میوه ارزان و با کیفیت به مردم با مشکل رو به رو شد و در میان رشد قاچاق انبوه، این محصولات در یک سال گذشته، مردم هر روز در میوه فروشی ها با قیمت های جدیدتری رو به رو می شدند. میوه در سال گذشته بنا بر اعلام بانک مرکزی به طور میانگین بیش از 100 درصد گران شد تا دست بسیاری از محرومان جامعه از آن کوتاه بماند. قیمت خشکبار هم مانند میوه با افزایش قیمت قابل توجهی رو به رو بوده است به شکلی در بسیاری از موارد آن تا 70درصد افزایش قیمت را تجربه کردند، اما به طور میانگین خشکبار 35 درصد نسبت به یکسال گذشته گران تر شده است.

یکی دیگر از گروه های اصلی که در محاسبه نرخ تورم از اهمیت برخوردار است و نیازهای اصلی مردم هم به شمار می رود، گروه پوشاک و کفش است. در این گروه جولان اجناس قاچاق در بازار در یکسال و نیم اخیر مانند گذشته بسیار فزاینده بوده و در کنار این مسئله مردم نسبت به یکی دو سال گذشته لباس های گرانتری را هم خریده اند. با افزایش قیمت پارچه در حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته، قیمت پوشاک هم با توجه به عواملی مانند اجرت دوخت چیزی در حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته گران شد. در این میان انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه که به واردات قانونی پوشاک هم دامن زد و همچنین برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در تهران روزگار تولید کنندگان را بدجوری تیره و تار کرد.

قیمت کفش هم بنا به اعلام بانک مرکزی به طور میانگین در حدود 45 درصد افزایش قیمت داشته است تا مردم مطابق معمول کفش های گرانتری را نسبت به سال گذشته اش بپوشند یا ناچار شوند از کفش های قاچاق استفاده کنند.

افزایش اجاره بها پاشنه آشیل افزایش قیمت گروه مسکن

گروه مسکن که نقش بالایی در محاسبه نرخ تورم دارد، نرخ آب، برق، گاز و سایر سوخت ها را هم در بر می گیرد. بازار مسکن در دولت یازدهم علی رغم نداشتن افزایش قیمت، اما همچنان در رکود به سر می برد و خبری هم از طرح جدید مسکنی دولت یعنی همان طرح مسکن اجتماعی نیست.

متقاضیان مسکن مهر هم در یک سال گذشته همچنان از کندی تحویل واحدهایشان گله مند هستند و دولت یازدهم، هنوز نتوانسته گام موثری را برای خانه دار کردن مردم بردارد.

ارزش جاری مسکن در یک سال گذشته بنابر آمار اعلام شده چیزی در حدود 10 درصد افزایش قیمت پیدا کرده، اما اجاره بها که یکی از زیر مجموعه های مهم گروه مسکن است بین 30 تا 40 درصد از خردادماه سال 93 تا خردادماه سال 94 با تغییر قیمت مواجه شده است. قیمت گاز نیز با توجه به افزایش دو باره خود از خردادماه سال 93 تا خردادماه 94، در مجموع 35 درصد گران تر شده است و قیمت برق هم 30 درصد افزایش یافته است.

تعمیرات و خدمات ساختمانی به طور میانگین 25 درصد افزایش قیمت داشته و آب و خدمات متفرقه ساختمان هم در حدود 30 درصد نسبت به گذشته اش، گرانتر شده است تا زندگی شهرنشینی در یک سال گذشته یعنی از خردادماه 93تا خرداد ماه 94 سخت تر از قبل شود.

گروه حمل و نقل هم مانند سه گروه دیگری که بررسی شد با افزایش قیمت رو به رو بوده است. حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوس به طور میانگین در شهرهای بزرگ چیزی در حدود 20 تا 30 درصد گرانتر شده است و در خصوص کرایه های تاکسی هم شاهد افزایش قیمت حدود 40 درصدی بوده ایم.

برای حمل و نقل بین شهری هم برای اتوبوس و قطار به ترتیب 30 و 40 درصد و برای هواپیما با افزایش قیمت بین 50 تا 60 در صدی رو به رو بوده ایم.

بهداشت گران!

اما بهداشت که در سال نخست فعالیت دولت با اجرای طرح جامع سلامت از نقاط قابل اتکای دولت یازدهم به شمار می رفت هم، در یک سال اخیر برای مردم گران تر از گذشته تامین شده است.

در خصوص سبد درمان خانوارها، با بررسی وضعیت تعرفه های پزشکی با افزایش قیمت تقریبا 10 تا 20 درصدی رو به رو بوده ایم.

در سال 93 ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و پی اچ دی پروانه دار ۸۰۰۰ تومان، ویزیت پزشکان، دندانپزشکان متخصص و پی اچ دی ۱۰۰۰۰ تومان و هزینه ویزیت پزشکان فوق تخصص و روانپزشکان ۱۴۴۰۰ تومان بود، در حالیکه در سال 94 نرخ ویزیت در بخش دولتی برای پزشکان عمومی 92000 ریال، متخصصین 115000 ریال و فوق تخصص‌ها 138000 ریال و در بخش خصوصی برای پزشکان عمومی 190000 ریال، متخصصین 300000 ریال و پزشکان فوق تخصص 380000 ریال اعلام شده است.

برای وضعیت بهداشت مردم هم باید وضعیت تغییر  قیمت کالاهایی مانند شوینده‌ها(پودر شوینده)، شامپو، صابون، مسواک و خمیر دندان، مایع ظرفشویی، شیشه پاک کن، مایع سفید کننده و ضدعفونی کننده، پوشک بچه و نوار بهداشتی مورد بررسی قرار گیرد که با مقایسه قیمت هر کدام از آن ها نسبت به سال گذشته یعنی از خرداد 93تا خرداد 94، شاهد افزایش قیمت بین 40 تا 50 درصدی هر کدام از آن ها به طور میانگین بوده ایم.

با بررسی قیمت این 5 گروه که جز نیازهای اصلی مردم به حساب می آیند، مشخص می شود که قیمت این محصولات نسبت به سال گذشته افزایش قیمت نسبتا بالایی داشته است و دولت یازدهم علیرغم مهار تورم همچنان کالاها و خدمات را گران تر از حد معمول در اختیار مردم قرار می دهد.

سفره 94 مردم گران تر از سفره 93 مردم

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران در این خصوص به «نسیم» گفت: وقتی ما همه کالاها جمعا مورد بررسی قرار می دهیم، مشاهده می کنیم برخی از کالاها و خدمات مانند مسکن و بهداشت و درمان خیلی افزایش قیمت نداشته اند، ولی این ها تنها 50 درصد از هزینه های خانوارها را تشکیل می دهند، بنابراین همین مسئله تورم ما را نزدیک 15 درصد نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن کالاها و خدماتی نظیر مسکن، سلامت و با توجه ویژه سبد معیشت خانوار نرخ تورم 35 درصد می شود که این نشان می دهد که مشکلات اقتصادی کشور در دولت یازدهم حل نشده و اقشارآسیب پذیر همچنان با مشکل رو به رو هستند.

محمد قلی یوسفی استاد دانشگاه و اقتصاددان نیز در این باره معتقد است: دولت قصد دارد تا هزینه های خودش را کاهش دهد. در کشورهای دیگر مخصوصا کشورهایی که ثبات طولانی در اقتصاد خود دارند و با بحران مواجه نمی شوند، به صورت طبیعی به مردم یارانه داده می شود اما در جوامعی مثل ما بیشتر سیاست های اقتصادی دولت منجر به افزایش تورم می شود. یعنی به عبارت دیگر این خود دولت است که با سیاست های نادرست جیب مردم را خالی و قدرت خرید آنان را کاهش می دهد

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد می بینیم که دولت هزینه های خودش را به مردم تحمیل می کند. هزینه هایی که در مورد سیاست های پولی و ارزی به مردم تحمیل شده و آنان بانی آن نیستند. بلکه دولت است که با بی ثباتی اقتصادش به این فشارها دامن می زند. در صورتی که دولت باید خود تاوان ندانم کاری خودش را بدهد نه مردم.

چرا تورم پایین آمد اما نیازهای اساسی مردم گران شد؟

اما با بررسی 12 گروه کالای موثردر محاسبه نرخ تورم طبق جدول زیر با آمار جالبی در این زمینه رو به رو می شویم:

همانطور که در جداول مذکور ملاحظه می کنیم، شتاب افزایش قیمت کالا در جدول شماره یک که اختصاص به نیاز ضروری مردم دارد بسیارکند تر از کالاهای جدول دوم است.

بنابراین سهم کاهش نرخ تورم در کالاها و خدمات اساسی مردم بسیار کمتر از کالاها و خدمات غیر ضرور است. قطعا بهره مندی از خدمات هتل ها و رستوران ها، اینترنت و امور تفریحی و فرهنگی از اهمیت کمتری نسبت به خوراکیها و آشامیدنی ها و بهداشت و درمان دارد و کندی افزایش قیمت آن ها تاثیر چندانی بر زندگی مردم ندارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت کاهش نرخ تورم که بیشتر تحت تاثیر کالاها و خدمات غیرضرور است، چندان بر زندگی مردم اثر گذار نبوده و دولت یازدهم در ارزان کردن نیازهای اساسی مردم موفقیت قابل توجهی را به دست نیاورده است. باید دید در نهایت دولت به وعده خود در خصوص آسان کردن معیشت مردم عمل خواهد کرد یا خیر؟


منبع: خبرایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    عحب!! پس گرانی 300 درصدی زمان احمدی نژاد رو فراموش کردید
  • محمد ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    سلام اینطوری نگویید امید به زندگی وسلامتی در جامهع بالا رفته!!!!
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    افزایش قیمتهادر زمان تصدی آقای احمدی نژاد را فراموش کردید ؟ شما خیلی نامردید
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    مگه اعلام نشد تورم صفر درصد شده ؟؟؟ این آمار های اشتباه رو از کجا در میارید و روی سایت قرار می دید ؟؟؟ بنا به گفته حضرات میزان تورم به درصد های اعلام شده نیست که !! ؟؟ به سفره مردمه ؛ که اونم الحمدالله هیچ آماری رو رو نشون نمی ده و همون صفر درصد گفته شده رو تأیید می کنه !!!! پس اینقدر الکی گیر ندید ، آخر و عاقبت نداره ؛؛ گفته باشم
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    درود بر دولت قبل
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    چشم مسوولین روشن!جهت سلامتی و فرج امام زمان و ریشه کن شدن هرچی ظلم و ظالم( انگلیس خبیس) صلوات.
  • حسين ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    دمت كرم مشرق راست ميكي والا ما فقط شاهد كراني روز افزون هستيم
  • ارش ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    این هم صد روزه بر 300درصد اضافه شده لااقل اگر زمان احمدی نژاد گران بود عز تمان در خارج بجابود اینقدر برای بازدید امریکا از سانترفیوژ ذوق نمی کردیم
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    نه اینکه در دولت قبل اصلا گرونی نداشتیم چشماتونو باز کنید ی مروری هم به دولت قبلی داشته باشید
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    اگردر دولت قبل گرانی بودلااقل پول بین مردم زیادودرامد هم خیلی زیاد بود.فقط لبنیات سال 90والان را مقایسه فرمایید.
  • رضا ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    نمی گویم کدام دولت بهتر بود ولی تو را به خدا به فکر قشر کارگر وضعیف که سال 94 با کمترین حقوق ومزایا دارند به قول خودشان زندگی می کنند هم باشید برای یک کارگر که 720هزار تومان حقوق می گیرد برای 30روز چطور باید مدیریت بکند تا دخل وخرج با هم بخواند
  • ناشناس ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    نه اینکه در دولت قبل اصلا گرونی نداشتیم چشماتونو باز کنید ی مروری هم به دولت قبلی داشته باشید
  • آرش آذر ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    من اعتراف میکنم که سفره ما کمرنگ نشده و اتفاقا خیلی هم بی رنگ شده . صاف و زلال مثل دل آقایان !!!!!
  • aras ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    حالا که اینطور شد از زمان اومدن کلید تورم 3000% شده!!! وقتی تو گزارش زده به استناد آمار بانک مرکزی دیگه چرا از خودتون آمار میدید؟
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    باید کار را به کاردان سپرد با این کارها هیکس در رفاه نیست
  • ارجمند ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    من با اون بنده خدا موافقم فریب توdna ایرانیهاست
  • سعيد ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    90 درصد طلاق ها و از هم گسيختگي زندگي ها همين تورم هاست وقتي من كارگر 720 هزارتومان را به خانه ميبرم و دبستان كودكم از من 300 هزارتومان طلب ميكند آيا باز هم اميد به زندگي برايم مي ماند؟ اين است پاسخ كارگران زحمت كش؟
  • ناشناس ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    نه اینکه در دولت قبل اصلا گرونی نداشتیم چشماتونو باز کنید ی مروری هم به دولت قبلی داشته باشید
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    روحانی مچکریمممممممممم
  • علی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    این آمار در مورد خوراک غلطه
  • حمید ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    شاید تو پولت زیاد بود .من که هرچی سرمایم بود خوردیم وتموم شد و به فلاکت افتادیم
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    در دوره احمدی نژاد شش سال خوب بود دو سال اخر کمی گران شد متاسفانه در دوره این که اینجوری به مردم تفهیم میکنند که شش سال اول گرانی هست و دو سال اخر ارزانی ان هم اگر پیش یبنیشان درست باشد
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    اگر مرد هستی از دوره هشت ساله احمدی نژاد که بر مصدر امور بود چند سالش گرانی بود حالا که این امده رو کار تو این دو سال مردم چند روز راحتی داشته اند
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    کدام دولت تا حالا با گرانی شروع به کار کرده که این دولت کرده اگر فیش گاز واب و برق در خونت میاید برو ببین و با ان زمان مقایسه کن وبعد بیا برای این دولت پاچه خواری کن
  • فرامرز ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    جای تاسف است .مردم دارند به طرز فجیعی زندگی میکنند.به خدا این باهیچ آیینی سازگار نیست .بعضی خانواده ها هستند فقط درآمدشان از طریق یارانه نقدی است .اونم میخوان قطعش کنند. بیچاره ها چه کنند.مردم رادرک کنید
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    امان از دست پاچه خوارها
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    قرار بود همزمان با افزايش قيمت سوخت، يارانه افزايش يابد. دست آقايان رسما در جيب مردم است !!!
  • موسوی ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    شیب ملایم واس ماس
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    احتمال زياد آمارها رو محمود نوشته
  • ناشناس ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    نه اینکه در دولت قبل اصلا گرونی نداشتیم چشماتونو باز کنید ی مروری هم به دولت قبلی داشته باشید
  • امیر ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    چشمای همه بازه شما لطفا یه کم فکرتونو به کار بندازین.
  • هادی ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    حالا که دوران احمدی نژاد تموم شده هم دست از سرش بر نمی دارید؟ خیلی نامردید...
  • یاسر ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    مرور کردم مشکلی نبود عزیز
  • نادر ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    مرور کردم مشکلی نبود عزیز
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    خداوکیلی من شرمنده بچه هام هستم . یکساله که بچه های من رنگ پنیر را ندیدن .
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    سه ماهه که چیزی به حقوق کارمندان اضافه نشده ولی همه چیز چند برابر شده اونوقت شما انتظار دارید ادارات کار کنن
  • امیر ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    عجب!! احتمالا شما در گذشته درگیرید که پیشنهاد میکنم با یه کم فشار به ذهن فعالتان زمان حال را دریابید و یا نفستان از جای گرم در میاد که این افزایش قیمتها به چشمتان نمیاد
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    امروز رفتم ماست بخرم گرون نشده بود!! خواهشمندم مسئولین ریسدگی کنند
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    امروز رفتم ماست بخرم, گرون نشده بود!! خواهشمندم مسئولین رسیدگی کنند
  • نادر ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    ناراحت نشو ع زززززززززززیزم !!!!!!!!!!!!!
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    زمان احمدی نژاد قیمتا 3 برابر شد همه ساکت بودن!! حالا میگن 10 درصد گرون شده!! وا ویلا....
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    برو ابلح - دو ساله نتونستیم حتی میوه درست حسابی بخوریم - اون وقت تو حرف مفت داری میزنی - احمدی نژاد زیاد داد خوردی حار شدی پشت سرش حرف میزنی
  • رضا ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    مشرق جان تورم هنوز هست ولی شیب تورم کم شده تورم منفی نشده که انتظار ارزونتر شدن داشته باشی با تشکر
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    در پاسخ به aras: گزارش غلط کرده زده به استناد بانک مرکزی. برو تو سایت بانک مرکزی به آدرس cbi.ir ببین اصلاً چنین چیزایی رو می بینی؟؟ مثلاً بانک مرکزی میگه قیمت روغن خوراکی 1.5 درصد افزایش داشته اما تو این گزارش زده 40 درصد. لبنیات رو زده 21.6 درصد اما تو گزارش زده باز 40 درصد. افزایش اجاره بها زده 13 درصد اما تو گزارش هست 30 تا 40 درصد. بقیه مثال ها بر عهده شما! خاک تو سرتون با این سوادتون. اگر سواد ندارید لااقل حافظه داشته باشید!!!
  • موسی ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    روحانی مچکریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس