معاون سفیر انگلیس در تل‌آویو با مخالفت شدید با درخواست‌ها برای تحریم اسرائیل، گفت: «ما عمیقاً متعهد به ترویج تجارت و روابط انگلیس با اسرائیل هستیم. همان‌طور که دیوید کامرون گفته، انگلیس هرگز به کسانی که می‌خواهند اسرائیل را تحریم کنند، اجازه نمی‌دهد 60 سال تعامل و مشارکت را که موجب تقویت طرفین شده، تعطیل کنند.»

گروه بین‌الملل مشرق- اتحادیه ملی دانشجویان انگلیس روز سه‌شنبه 12 خرداد با تصویب طرح "عدالت برای فلسطین" رسماً به جنبش‌های بین‌المللی "بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم" BDS اسرائیل به خاطر نقض حقوق بشر مردم فلسطین پیوست. شورای اجرایی اتحادیه ملی دانش‌جویان طرح شماره 518، موسوم به عدالت برای فلسطین را با 19 رأی موافق، 12 رأی مخالف و سه رأی ممتنع تصویب کرد.

این طرح حضور نظامی اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه را محکوم می‌کند و از دانش‌جویان می‌خواهد روز 29 نوامبر که روز هم‌بستگی با فلسطین است و در سازمان ملل هم به رسمیت شناخته شده، در مراسمی در سراسر انگلیس شرکت کنند. طرح مذکور علاوه بر درخواست تحریم اسرائیل، از پارلمان انگلیس خواسته فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را نیز متوقف کند.

تحریم اسرائیل توسط اتحادیه ملی دانش‌جویان انگلیس
دانشجویان انگلیسی حامی "کمپین هم‌بستگی با فلسطین"

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص اقدام اخیر اتحادیه ملی دانش‌جویان انگلیس که بیش از 600 مؤسسه آموزش عالی را شامل می‌شود و نماینده بیش از 95 درصد از دانش‌جویان این کشور است، با "ناتالی پک" سخنگوی اتحادیه ملی دانش‌جویان انگلیس گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با خانم "پک" به شرح زیر است.


سؤال:: لطفاً درباره طرح "عدالت برای فلسطین" که در اتحادیه ملی دانش‌جویان انگلیس تصویب شد، توضیح بدهید.

این طرح، ابتدا به محکوم کردن اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان محدود بود. طرح اولیه موسوم به "طرح 518: عدالت برای فلسطین" توسط "اتحادیه دانش‌جویان کلیسای مسیح کانتربری" ارائه شد، اما بعداً اتحادیه دانش‌جویان "دانشکده مطالعات شرق و آفریقا" (سواز) دانشگاه لندن، اصلاحیه‌ای با موضوع "بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل" را برای اضافه کردن به طرح اولیه ارائه کرد. این اصلاحیه نیز با 19 رأی موافق، 15 رأی مخالف و یک رأی ممتنع تصویب شد.

سؤال:: ایده چنین طرحی از کجا به ذهن شما رسید؟

دولت انگلیس مانع اقدام 95 درصد دانشجویان برای تحریم اسرائیل استایده طرح در اصل متعلق به ما نبود. کمپین بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم و مبارزه توسط 170 سازمان جامعه مدنی فلسطینی در سال 2005 به راه افتاد تا به اسرائیل برای تبعیت از قوانین بین‌المللی فشار وارد کند. این کمپین تحت حمایت گروه‌های مختلف در جامعه فلسطین و احزاب سیاسی این کشور است.

تاکتیک تحریم جهانی در مبارزه علیه آپارتاید آفریقای جنوبی موفقیت‌آمیز بود. هم‌بستگی بین‌المللی نیز باید طبق شرایط تعیین‌شده توسط مردم فلسطین طبق کمپین بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم صورت بگیرد. اسرائیل به خاطر این کمپین تحت فشار بین‌المللی است و این روشی مؤثر برای اقدام عملی سیاسی و ریشه‌ای است. در حال حاضر سیاست ملی اتحادیه ملی دانش‌جویی هم از این کمپین حمایت می‌کند.

سیاست‌های مشابه، پیش‌تر به اشکال مختلف در کنت، شفیلد، داندی، کینگز کالج لندن، بیرمنگام، اتحادیه دانشگاه لندن سابق، دانشگاه ملی ایرلند-گالوی، اسکس، گلاسکو کالدونین، ساسکس، کالج دانشگاهی لندن، ادینبورگ، دانشگاه متروپولیتن لندن، لیورپول، میدلسکس، دانشگاه شرق لندن و اتحادیه آکسفورد نیز تصویب شده بود. از تابستان گذشته هم که اتحادیه ما سیاست بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل را تصویب کرد، طرح‌هایی در حمایت از این کمپین در دانشگاه‌های اکستر، کیل، برونل، گلداسمیتس، سوانزی، سواز، برکبک و اتحادیه‌های دانشجویی کینگستون به تصویب رسیده است.

سؤال:: علت تصویب طرحی با موضوع تحریم اسرائیل در اتحادیه ملی دانشجویان در کشوری که رسماً حامی اسرائیل است چه بود؟

ما قبلاً هم اعتراض و مخالفت خود را نسبت به اقدامات اسرائیل نشان داده‌ایم. ارتش اسرائیل مستقیماً حق تحصیل مردم در غزه را هدف حمله قرار داده و در جنگ علیه غزه مدارس سازمان ملل و "دانشگاه اسلامی غزه" را به عنوان بخشی از زیرساخت‌های این منطقه مورد بمباران قرار داده است. حقوق بشر فلسطینیان، از جمله حق آن‌ها در آموزش به طور خاص تحت تأثیر محاصره نوار غزه قرار گرفته است. لوازم و امکانات تحصیلی از جمله کتاب، کاغذ، رایانه و حتی لوازم‌التحریر و میز در غزه کم است و اسرائیل نیز مدام برق این منطقه را قطع می‌کند. علاوه بر این در نوار غزه، 1.7 میلیون انسان در یک مساحت اندک زندگی می‌کنند و دسترسی بسیار دشواری به اقلام حیاتی مانند غذا، آب سالم و دارو دارند.

ما از برگزاری کنفرانس درباره طرح "عدالت برای فلسطین" چند هدف داشتیم: اولاً، محکوم کردن و درخواست پایان محاصره اسرائیل علیه غزه و اشغال نامشروع کرانه باختری. دوماً، هماهنگی برای اجرای "روز اقدام" در تمام انگلیس به مناسبت روز بین‌المللی هم‌بستگی با فلسطین در تاریخ 29 نوامبر. و سوماً، دعوت از یک دانشجوی فلسطینی به عنوان سخنران مهمان در کنفرانس ملی اتحادیه ملی دانش‌جویان انگلیس."

سؤال:: واکنش دولت انگلیس به تصویب طرح عدالت برای فلسطین چه بود؟

دولت مجدداً مخالفت شدید خود را با درخواست‌ها برای تحریم اسرائیل اعلام کرد. "راب دیکسون" معاون سفیر انگلیس در اسرائیل، در این‌باره گفته است: "ما عمیقاً متعهد به ترویج تجارت و روابط انگلستان با اسرائیل هستیم. همان‌طور که دیوید کامرون گفته است، دولت انگلیس هرگز به کسانی که می‌خواهند اسرائیل را تحریم کنند، اجازه نمی‌دهد 60 سال تعامل و مشارکت را که موجب تقویت هر دو طرف شده است، تعطیل کنند."


تحریم اسرائیل توسط اتحادیه ملی دانش‌جویان انگلیس
متن "طرح 518: عدالت برای فلسطین" مصوب در اتحادیه ملی دانش‌جویان انگلیس

سؤال:: آیا اسرائیلی‌ها هم موضع رسمی در این‌باره گرفتند؟

بله. "یائیر لاپید" رهبر حزب "یش‌آتید" در واکنش به تصویب طرح ما، از دولت انگلیس خواست اقدام اتحادیه ملی دانش‌جویان را که به گفته او "تنها موجب افزایش نفرت می‌شود و هر امیدی به پیشرفت دیپلماتیک را تضعیف می‌کند، محکوم نماید. چرا که تصمیم اتحادیه برای پیوستن به جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل، ریاکارانه و یک‌طرفه است. اتحادیه ملی دانش‌جویان حتی اشاره‌ای هم به تروریسم و ​​شلیک موشک به سوی اسرائیل نمی‌کند." لاپید با وجود این‌که ما طی یک طرح، رسماً اقدامات داعش را محکوم کرده‌ایم، گفته: "چگونه می‌توان سازمانی را جدی گرفت که تروریسم وحشیانه داعش را محکوم نمی‌کند، اما خواستار تحریم اسرائیل است؟"

لاپید که قرار است اواخر ماه جاری میلادی به انگلیس سفر کند، تأکید کرده که موضوع طرح اتحادیه ملی دانش‌جویی برای تحریم اسرائیل را با دولت و تصمیم‌گیران اصلی انگلیس مطرح خواهد کرد تا با این طرح مقابله کنند.

در عین حال، ما باز هم تأکید می‌کنیم که اشغال ادامه‌دار فلسطین، تخطی‌های متعدد اسرائیل از حقوق بشر و قوانین بین‌المللی، و وقاحت و مسئولیت‌ناپذیری آن مقابل جامعه جهانی، منزجرکننده است و باید محکوم شود. تابستان سال 2014 اسرائیل به غزه حمله کرد و طی یک هجوم گسترده نظامی، بیش از 2000 فلسطینی را کشت، بیش از 10 هزار نفر را مجروح و صدها هزار نفر را آواره کرد. اکثر قریب به اتفاق قربانیان را غیرنظامیان، از جمله صدها کودک تشکیل می‌دادند، چرا که خانه‌ها، بیمارستان‌ها، پناه‌گاه‌ها و مدارس تعمداً هدف قرار گرفته بودند.

هم‌دستی دولت ما با اسرائیل نیز شنیع است؛ مثلاً تأمین سلاح‌هایی برای اسرائیل که تابستان گذشته در طول عملیات صخره سخت علیه فلسطینی‌ها از آن‌ها استفاده شد. دولت انگلیس در سال‌‌های 2008 تا 2012 به طور مستقیم اسرائیل را با انواع تسلیحات، از جمله اجزای جنگنده‌های اف16، تفنگ، خودروهای زرهی و مهمات به ارزش 180 میلیون پوند، مسلح کرده است.

تحریم اسرائیل توسط اتحادیه ملی دانش‌جویان انگلیس
کمپین حمایت دانش‌جویان انگلیسی از فلسطین - مالکوم ایکس: "حق، طرف مظلومان است"

علاوه بر اسرائیل و دولت انگلیس، تصمیم اتحادیه‌های دانش‌جویی در حمایت از کمپین تحریم اسرائیل، توسط برخی نهادهای دیگر هم مورد انتقاد قرار گرفته است. این نهادها ادعا می‌کنند که جنبش تحریم اسرائیل، تجاوز از حدود اختیارات اتحادیه‌هاست و یا به طور کلی فعالیت‌های سیاسی فراتر از حوزه فعالیت اتحادیه‌های دانش‌جویی است. این در حالی است که مبارزات سیاسی و هم‌بستگی بین‌المللی عملی، جنبه‌ای جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های هر اتحادیه دانش‌جویی است. این تحریم‌ها توسط کنگره اتحادیه‌های تجاری، اتحادیه "اتحادیه را متحد کنید"، اتحادیه ملی معلمان و اتحادیه دانشگاه و کالج نیز حمایت می‌شود."

سؤال:: چه اندازه امیدوار هستید طرح تصویب شده، تأثیر واقعی در جامعه انگلیس بگذارد؟

برای دیدن تأثیر واقعی این طرح باید صبر کنیم، اما اهداف نهایی اتحادیه ملی دانش‌جویان شامل این موارد بود: تأکید مجدد بر سیاست اتحادیه در تحریم شرکت‌هایی مانند "ویولا" و "ادن اسپرینگز" که به عنوان هم‌دست در نقض حقوق بشر در فلسطین شناسایی شده‌اند، اعلام هم‌بستگی با جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل، گسترش مشاوره حقوقی برای اتحادیه‌های متعهد به کمپین برای دفاع از تصمیم‌هایشان مقابل انتقادات، حمایت از کمپین‌های محلی تحریم اسرائیل که توسط دانش‌جویان راه‌اندازی می‌شود، لابی‌گری در نهادها و اتحادیه‌ها به منظور عدم سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کلیدی هدف کمپین تحریم اسرائیل، از جمله "جی4 اس"، ویولا، "ادن اسپرینگز" و "هیولت پاکارد"، توزیع منابع و مواد، مانند کتابچه‌های اتحادیه ملی دانش‌جویان در مورد نحوه اجرای کمپین‌های موفقیت‌آمیز در دانشگاه‌ها، و درخواست از دولت انگلیس برای توقف مسلح کردن اسرائیل.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    اگر به اینها کمک نکنید ممکن است قلع و قمع شوند. البته بطور نرم.
  • ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    جمعیت موج میزنه از عکسها مشخصه. تازه همشون هم عرب و مسلمون نیستن که! از همه ادیان و حتی اتئیستها هم بینشون هستن.
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    جهان در حال بيدار شدن است، و انشاالله در آينده اي نزديك اين موج بيداري عموم ملت ها را فراگيرد و زمينه براي ظهور حضرت حجت (عج) فراهم گردد.
  • حسین ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    مگه غیر از اینه که رژیم درباری انگلیس به وجود آورنده و مادر این طفل نامشروع به نام رژیم نژاد پرست و آدمکش صهیونیستی هست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس