
به گزارش مشرق، محمد تقي پاکسيما مدي فيلمبرداري، درگفت وگو با فارس در ايام سالگرد واقعه طبس، درباره توليد فيلم «توفان شن» به اظهارنظر پرداخت.
وي درباره فيلمنامه و تغييرات داده شده در فيلم سينمايي «توفان شن» اظهار داشت: بسياري از تغييرات داده شده در اين فيلم به اين دليل است که نويسنده بتواند به داستان شکل محکمتري بدهد.
وي ادامه داد: البته وفادار بودن به داستان اصلي خوب است اما در يک جايي از داستان نيز بايد چهارچوب آن تغيير کند تا جذابيت بيشتري پيدا کند و معتقدم که در داستانهايي هم که به حادثه مستند وفادار بودند، اشکالي براي تغيير داستان وجود ندارد.
فيلمبردار فيلم «توفان شن» در پاسخ به اين سؤال که آيا اين فيلم ميتوانست مستند باشد، پاسخ داد: بله، اين فيلم ميتوانست مستند باشد اما به اعتقاد من تغييراتي که در اين فيلم و در اصل ماجرا داده شد، ضربهاي به کل داستان و مستند بودن اين ماجرا وارد نکرده است، البته معتقدم اگر اين فيلم جزييتر به اين واقعه ميپرداخت، بهتر بود.
وي درباره نحوه ورود خود به جمع عوامل سازنده فيلم «توفان شن» گفت: متأسفانه ازابتداي کار با گروه نبودم و زماني که گروه به تهران بازگشت به دليل مشکلاتي که براي آقاي رفيعيجم پيش آمده بود، من به گروه ملحق شدم و ادامه کار را که در فرودگاه مهرآباد انجام ميشد انجام دادم.
پاکسيما درباره برداشت خود پس از ديدن اين فيلم گفت: روايت اين حادثه در فيلمنامه جالب است، البته اعتقاد دارم روايت بخش معجزهآساي اين داستان کمي ناقص است و کامل در نيامده است، البته اين اثر از اين حيث بد نيست و اگر کسي بخواهد درباره اين واقعه تاريخي اطلاعاتي به دست بياورد تا حدودي ديدن اين فيلم به او کمک خواهد کرد.
وي در ادامه درباره ساخت فيلمهايي با چنين موضوعي گفت: به اعتقاد من بايد جزئيات اين حوادث را به خوبي نقل کنند البته درباره اين ماجرا خيلي نميتوان روي اصل واقعيت مانور داد زيرا در کتاب خاطرات يکي از شهدا نيز که در اين باره نوشته شده جزئيات کاملي از اين واقعه نقل نشده است.
اين فيلمبردار سينما و تلويزيون بيان داشت: البته معتقدم بايد بهترين فيلمسازان و بهترين هنرمندها براي به نمايش درآوردن چنين وقايع تاريخي که يک معجزه هستند به کار گرفته شوند گرچه بهترين کارگردانها هم بدون همکاري تجهيزاتي در اين حوزه نميتوانند کار کنند.
وي افزود: فيلمبرداري اين کار حدود دو ماه به طول انجاميد که فقط شبها انجام ميشد ولي به دليل اينکه مکان فيلمبرداري به شدت داراي آلودگي نور بود، مجبور ميشديم تا زاويه فيلمبرداري را بارها تغيير دهيم تا اين آلودگي کمتر باشد.
پاک سيما با بيان خاطرهاي از اين اين فيلم گفت: دو اتفاق فني در اين فيلم رخ داد که يکي از اين اتفاقات حضور هليکوپترهاي سنگين نيروي دريايي ارتش بود؛ جالب است بدانيد هليکوپترهاي آمريکايي وارد شده در صحراي طبس نيز از همين هليکوپترها بوده است و در انتهاي باند اين فرودگاه شن ريخته شده بود تا شکل صحرا آماده شود و اين هلي کوپترهايي که براي فيلمبرداري آماده شده بود هنگام نشستن همه کارهاي آماده شده را به هم ريخت و حتي دوربينهاي کاشته شده و نورهاي تنظيم شده در اثر باد پرههاي آنها جابه جا شد.
وي در ادامه افزود: يکي ديگر از اتفاقاتي که هنوز و بعد از اين همه سال در ذهن من هست، اتصال در محل فيلمبرداري بود که ما به دليل داشتن چند هليکوپتر و چند فروند هواپيما که در محل بودند به شدت نگران بروز مشکل بوديم.
فيلمبردار «توفان شن» عنوان کرد: يکي از سيمها اتصالي پيدا کرد و من با چشمان خودم ديدم که اين سيم قرمز شده بود و در حال آتش گرفتن و حرکت به سمت يکي ازهواپيما بود که اگر به آن ميرسيد يک انفجار مهيب در فرودگاه مهرآباد رخ ميداد اما بچههاي گروه، سريع برق اصلي را قطع کردند و اين مسئله به خير گذشت.
پاک سيما گفت: در زمان ساخت اين فيلم مشکلات زيادي بر سر راه عوامل سازنده وجود داشت، البته بايد توجه داشت که موضوع اين داستان به خودي خود سخت و دشوار بود و ناهماهنگيهاي تجهيزاتي نيز مشکلات اين کار را دو برابر ميکرد يا هماهنگيهاي گرفتن تجهيزات از ارتش بسيار مشکل و زمانبر بود به همين دليل افرادي که به سراغ چنين سوژههايي ميروند به اعتقاد من بسيار جسور هستند.