کد خبر 422893
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیش‌بینی می‌کنم که سیاست‌های کلی انتخابات که در مجمع تشخیص در حال بررسی است، به این دور از انتخابات (دهمین دوره مجلس و پنجمین دوره خبرگان) نمی‌رسد.

به گزارش مشرق، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری عصر امروز (شنبه) طی نشست خبری که در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی براینکه نظر مجمع تشخیص در مورد استانی شدن انتخابات چیست، اظهار داشت: هم‌اکنون سیاست‌های کلی انتخابات در دستورات کار مجمع تشخیص است.

وی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات در مجلس در حال پیگیری است، بنابراین نیازی نیست مجمع تشخیص مصلحت نظام به این موضوع ورود کند، گفت: طرح استانی شدن انتخابات در شور اول تصویب شده و در شور دوم در حال بررسی است و به زودی وارد صحن علنی مجلس خواهد شد بنابراین اگر اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان در این خصوص پیش‌ آید موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد آمد و در آن زمان ما نظر خود را اعلام می‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سیاست‌های کلی انتخابات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: فکر نمی‌کنم سیاست‌ کلی انتخابات به این دوره برسد اما هفته آینده مجددا این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

باهنر در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه خبرها حاکی از این است که حزب رهروان ولایت منتفی شده آیا اطلاعی در این خصوص دارید یا خیر، گفت: خیر. این را باید از خود فراکسیون‌ رهروان ولایت بپرسید.

وی درخصوص برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه وی مخالف تشکیل جبهه رهروان ولایت بوده و در این خصوص به علی لاریجانی تذکر داده‌ است، خاطرنشان کرد: مخالف حزب رهروان نبودم فقط بحث کارشناسی داشتم مبنی براینکه نباید فراکسیون، حزب تشکیل دهد بلکه این حزب است که باید فراکسیون را شکل بدهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد تکاپوی جریانات مختلف برای شکل‌دهی وحدت در بین خود گفت: اصولاً در کشور ما وقتی فضای انتخاباتی آغاز می‌شود جریانات مختلف به دنبال وحدت، همدلی و همراهی هستند که البته این یک حرکت رو به جلو است.

باهنر ادامه داد: مشکل از اینجا آغاز شد که ما در کشورمان نیازمند به چند حزب فراگیر و دارای چارچوب هستیم. اما امروز در غیبت احزاب قدرتمند و فراگیر جریانات، جبهه‌ها و حتی بعضا رسانه‌ها جانشین آنان شدند.

وی با بیان اینکه اصولگرایان در انتخابات آتی یک فرصت و یک تهدید پیش روی خود دارند، گفت: در دوره‌های گذشته اصلاح‌طلبان امید نداشته و یا نمی‌خواستند وارد مقوله انتخابات شوند بنابراین برای اصولگرایان رقیب محسوب نمی‌شدند و ما در دوره‌های گذشته بیشتر با همدیگر (اصولگرا و اصولگرا) با هم رقابت می‌کردند.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید براینکه تصورمان این است اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی وارد عرصه خواهند شد گفت: ما از آنان دعوت خواهیم کرد که شاداب و باطراوت وارد یک انتخابات رقابتی شوند.

باهنر تصریح کرد: اصولگرایان همچنین به این نتیجه رسیدند که برای انتخابات آتی حتماً یک رقیب مشترک همچون اصلاح‌طلبان خواهند داشت بنابراین به سمت وحدت در حال پیشروی هستند، مرحوم مهدوی کنی همواره می‌فرمود که این وحدت یک وحدت فلسفی نیست که مواضع خود را تغییر دهیم بنابراین این وحدت نوعی ائتلاف است.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز اصولگرایان وحدت صددرصدی است، گفت: شاید فقط به 70 الی 80 درصد وحدت میان خود دست یابیم اما در عین حال با هم گفت‌وگو می‌کنیم و انگیزه وحدت نیز در همه گروه‌های اصولگرا وجود دارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این پرسش که شما علاقه زیادی به حضور آقای ناطق‌نوری به عرصه انتخابات دارید آیا به موفقیتی دست یافته‌اید یا خیر؟ گفت: بگذارید سوال شما را اصلاح کنم، من مقصودم برای حضور آقای ناطق مجلس نیست که البته خود آقای ناطق نیز گفت حضور من در انتخابات مجلس کاملا منتفی است چراکه اگر قرار بود وارد انتخابات شوم همان سال 92 کاندیدا می‌شدم.

باهنر ادامه داد: ما می‌خواهیم آقای ناطق وارد مدیریت صحنه سیاسی کشور شود. بعضی‌ها می‌گویند آقای ناطق بیاید به شرطی که با ما باشد اما ما برای وی شرط نمی‌گذاریم. آقای ناطق می‌گوید من احساس تکلیف نمی‌کنم که البته رایزنی‌ها با ایشان ادامه دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه آیا مجلس نمی‌خواهد به مسائل هسته‌ای ورود کند، گفت: مجلس به مسائل هسته‌ای از همان ابتدا ورود کرده است اما ورود مجلس مانند ورود دولت و شورای امنیت نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در آمریکا یک دعوای ساختگی بین کنگره و دولت ایجاد شده که اگر کنگره چیزی را تصویب کرد دولت می‌تواند آن را وتو کند اما ما در ایران چیزی به نام وتو نداریم یعنی اگر مجلس چیزی را تصویب کند هیچ کس نمی‌تواند کار را وتو کند.

باهنر ادامه داد: ما (مجلس شورای اسلامی) تا آنجایی ضرورت نداشته باشد سعی می‌کنیم قانون تصویب نکنیم چراکه فرایند تصویب و لغو قانون یک فرایند طولانی در کشور است.

وی تاکید کرد: ما در مسئله هسته‌ای در نهایت به هر نقطه‌ای برسیم اطمینان دارم که مجلس، شورای امنیت و دولت با هم یک تصمیم را خواهند گرفت البته در مجلس نظرات متفاوت است و نگرانی بعضی‌ها شدید و بالا است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها دلواپس هستند که البته باید هم دلواپس باشند اما بعضی‌ها این دلواپسی را آنقدر غلیظ می‌کنند که در نهایت به تیم مذاکره‌کننده شک و تردید پیدا و از واژه‌های خارج از عرف استفاده می‌کنند.

باهنر با تاکید براینکه ما به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم گفت: ما دلواپسیم چون دشمن پای حرف‌های خود نمی‌ایستد؛ وقتی فرماندهی کل قوا اعلام می‌کند اجازه بازرسی از هیچ منطقه نظامی داده نمی‌شود تیم مذاکره‌کننده قطعا پیروی خواهند کرد.

وی در مورد جلسه غیرعلنی مجلس، حضور ظریف و حواشی پیرامون آن نیز گفت: این قضایا خیلی به درد مردم نمی‌خورد. ما یک قانون در مجلس تصویب می‌کنیم که در این خصوص خیلی گفت‌وگوها و بگومگوها صورت می‌گیرد اما در نهایت یک قانون از مجلس بیرون می‌آید و همه باید به آن جامه عمل بپوشانند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قضایای جلسه غیرعلنی مجلس اتفاق بدی بود گفت: بعضی‌ها اینقدر دلواپس شده‌اند که احساس می‌کنند مذاکره‌کنندگان می‌خواهند مملکت را بفروشند. نخیر. این گونه نیست. سیستم طوری است که اگر کسی بخواهد کشور را بفروشد نمی‌تواند.

باهنر با بیان اینکه جمع‌بندی تیم مذاکره‌کننده را باید نظام اجرا کند گفت: اگر قرار است سانتریفیوژها برداشته و یا اضافه شوند نه آقای ظریف و نه آقای عراقچی قادر نخواهد بود این کار را انجام دهد بنابراین سیستم کار مشخص است و تیم کارشناسی نیز در مذاکرات آقایان را همراهی می‌کند. اصلا این گونه نیست که کسی یواشکی چیزی را امضا کند.

وی خاطرنشان کرد: انسان می‌تواند تندترین نقدها را با لطیف‌ترین واژه‌ها مطرح کند و اصلا این قضیه نیز ممکن است بنابراین همه باید به این موارد توجه داشته باشیم.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه ما در 8 سال دفاع مقدس به فرماندهان جبهه‌ها صد در صد اعتماد داشتیم گفت: ما در آن زمان دلواپس بودیم اما نه دلواپس فرماندهان. دلواپسی ما آن زمان به دلیل مکار بودن دشمن بود. دلواپسی بعضی‌ها که زیاد می‌شود رنگ و بوی بی‌اعتمادی می‌گیرد.

باهنر در مورد هیات رئیسه سال چهارم مجلس نهم و حواشی پیرامون آن نیز گفت: من از وحدتی که در مجلس و اتفاق آرا در خصوص رئیس و نواب رئیس به وجود آمد متشکرم. البته در بحث ریاست مجلس رقابتی بین آقای حسینیان و آقای لاریجانی صورت گرفت که البته این رقابت فراکسیونی نبود.

وی در مورد رقابت خود با الیاس نادران برای نواب ریاست مجلس نیز گفت: من حدود 10 الی 12 روز قبل از انتخابات هیات رئیسه به آقای نادران گفتم که شما چه کاندیدا بشوید و چه نشوید ارادت من به شما کم نخواهد شد و شما را به عنوان یک نماینده فعال و مدبر قبول دارم و آقای نادران نیز وقتی دید دو فراکسیون نظرشان چیز دیگری است انصراف خود را اعلام ک البته معمولا سال چهارم تغییر اساسی در هیات رئیسه اتفاق نمی‌افتد و یا این تغییرات بسیار کم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چقدر می‌توان به کشور روسیه در زمینه مذاکرات 1+5 با توجه به پیشینه و رویکرد این کشور اعتماد داشت گفت: هر کشوری در این مذاکرات به دنبال منافع خودش است البته ما در مسائل منطقه‌ای بعضا نگاهمان به روسیه نبود اما در کل همه به دنبال منافع خود هستند و منافع کشور خود را دنبال می‌کنند.

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود در موردائتلاف محمود احمدی‌نژاد  با اصولگرایان گفت: احمدی‌نژادی‌ها گروه‌های متنوعی هستند که بعضا اختلافات زیادی دارند. بخش‌هایی از این طیف جزو وحدت اصولگرایان محسوب می‌شود.

باهنر در مورد فضای انتخابات آینده نیز معتقد است انتخابات آتی دو قطبی اصولگرا و اصلاح‌طلب خواهد بود. البته اصولگرا و اصلاح‌طلب در چارچوب نظام چراکه دو خط قرمز فتنه و انحراف از نظام بیرون زده شدند.

به گفته باهنر اعتدالیون شاید قطب دیگر دو قطب اصولگرا و اصلاح‌طلب باشند اما هنوز به گونه‌ای نیستند که یک جریان از آنان شکل بگیرد.

وی ادامه داد: قطب‌بندی انتخابات آتی می‌تواند اصلاح‌طلب تند، کند و اصولگرایان تند و کند باشد اما این نوع قطب‌بندی نیز زیاد نمی‌توانند در انتخابات آتی موضوعیت داشته باشند و همان دو قطبی اصلاح‌طلب اصولگرا مطرح است.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون ائتلاف می‌کنند یا خیر؟ گفت: اصولگرایان با اصلاح‌طلبان ائتلافی نخواهند داشت اما در مورد ائتلاف با اعتدالیون باید لیست آنان ببینم و نظر بدهیم که آیا می‌شود با آنان ائتلاف کرد یا خیر.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس