
به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، عبدالله اسفندياري با اشاره به اينکه فيلمسازان بايد مراقب باشند ذهنيت مطلوب مردم از شخصيتهاي مذهبي آسيب نبيند، افزود: با وجود اينکه نشان دادن چهره شخصيتهاي ديني مانند حضرت ابوالفضل(ع) به لحاظ شرعي بلامانع است و منع فقهي ندارد اما به لحاظ هنري بهتر است چهره آن حضرت طوري به تصوير کشيده شود که کاملا واضح و مستقيم نباشد تا خللي به ذهنيت مثبت مردم از ايشان وارد نشود.
اين منتقد سينما ادامه داد: در فيلمهاي مشهور تاريخ اديان جهان مثل «ده فرمان» چهره حضرت موسي(ع) و در سينماي خودمان در فيلم «روز واقعه» که توسط شهرام اسدي درباره عاشورا ساخته شد، چهره حضرت زينب(س) دقيق و مستقيم نمايش داده نشد و فقط عظمت اين شخصيتها با تکنيکهاي ويژه سينمايي به تصوير کشيده شد.
بازيگر فيلم «روز واقعه» تصريح کرد: البته اين مستقيم نشان ندادن چهره شخصيتهاي ديني به معناي آن نيست که چهره آنها نوراني نمايش داده شود، چون اين سبک نمايشي در مورد چهره معصومين در سينما و تلويزيون ما تبديل به کليشه شده که مخاطبان هم چندان با آن ارتباط برقرار نمي کنند.
تهيهکننده فيلم عاشورايي «دخيل» سريال «مختارنامه» و فيلم سينمايي «روز واقعه» را آثار تصويري مطلوب و آبرومند درباره واقعه عاشورا معرفي کرد و گفت: اين آثار غيرمستقيم و در حاشيه به واقعه کربلا پرداختهاند و مخاطب را نيز با خود همراه کردهاند و نشان ميدهد که پرداخت غيرمستقيم به واقعه بزرگ عاشورا به دليل محدوديتهاي کمتري که دارد، مناسبتر است.
اسفندياري افزود: پرداخت مستقيم واقعه عاشورا دشواريها و محدوديتهايي دارد که هر فيلمسازي به راحتي از پس آن بر نميآيد، علاوه بر آن، پرداخت غيرمستقيم اين مزيت را دارد که به کارگردانان متعددي فرصت ميدهد با نگرشهاي متنوع به سراغ اين واقعه بزرگ و تاريخساز بروند و از زاويه نگاه خود به اين موضوع بپردازند.
وي با تاکيد بر اينکه فيلمسازان ما بايد از سطحينگري و شعارزدگي در مورد واقعه عاشورا پرهيز کنند، يادآور شد: يکي از آسيبهاي جدي در زمينه فيلمهاي ديني در کشور، نگاههاي کليشهيي و نخ نما شده موجود در اين عرصه است.
اسفندياري افزود: فيلمسازي مي تواند در مورد عاشورا اثري موفق و تاثيرگذار خلق کند که با تعمق در اين موضوع و با نگاهي خلاقانه دست به آفرينش يک اثر عاشورايي بزند.
اين تهيه کننده سينما و تلويزيون با اشاره به اينکه فروش بالاي يک فيلم در اکران عمومي به معناي ماندگاري آن اثر در ذهن مخاطب نيست، اظهار کرد: در مورد فيلمهاي ديني ممکن است که آن اثر در اکران، فروش بالايي نداشته باشد اما اگر هنرمندانه ساخته شده باشد بعدها با مخاطب ارتباط عميقي برقرار ميکند و تبديل به يک اثر ماندگار ميشود.