کد خبر 419316
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۱

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: شرایط بغرنج و به‌نوعی هرج و مرج منطقه‌ای همچون داعش و اتفاقاتی که در رابطه با عربستان و یمن افتاده، فضایی را ایجاد کرده که صدور و هزینه این حکم را برای حکومت السیسی کمتر و ساده‌تر کرده است.

به گزارش مشرق، "کوروش فخرطاولی" با اشاره به صدور حکم اعدام "محمد مرسی" گفت: در حقیقت، شرایط منطقه‌ای و وضعیتی که اخوان المسلمین در آن قرار دارد، زمینه ساز صدور حکم اعدام رئیس‌جمهور سابق مصر شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: از زمانی که "عبدالفتاح السیسی" قدرت را در این کشور به‌دست گرفته، به سرکوب و بازداشت گروه‌های مختلف از جمله رهبران اخوان‌المسلمین پرداخته است.

وی ادامه داد: خون‌های ریخته شده، فشارها و سرکوب‌ها نشان داد که دولت جدید، عزم جدی برای ریشه کن‌سازی کامل اخوان المسلمین دارد.
 
فخرطاولی تصریح کرد: پروژه تحت پیگردی قرار دادن این گروه، نه تنها در مصر، بلکه در سطح منطقه و کشورهای اروپایی نیز ادامه دارد.    
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: شرایط بغرنج و به‌نوعی هرج و مرج منطقه‌ای همچون داعش و اتفاقاتی که در رابطه با عربستان و یمن افتاده، فضایی را ایجاد کرده که صدور و هزینه این حکم را برای حکومت السیسی کمتر و ساده‌تر کرده است.   
 
وی اضافه کرد: من در اجرای این حکم تردید دارم و ممکن است مخالفت‌هایی از جناح مختلف صورت بگیرد و شرایطی برای تخفیف این حکم ایجاد شود.
 
فخر طاولی افزود: در هر صورت آنچه که مسلم است، السیسی و مجموعه نقش آفرینان خارجی مانند سازمان سیا و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است با از میان برداشتن یکی از رهبران اخوان المسلمین، شرایط برای ریشه‌کنی آن‌ها فراهم شود.   
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: اخوان المسلمین با سابقه ۱۰۰ ساله در مصر و شرایطی که دارد، به این زودی‌ها و سادگی از بین نمی‌رود و ریشه‌هایش مستدام است، اما دور از ذهن نیست که چه حکم اعدام مرسی اجرا شود و چه نشود، اخوان المسلمین در مصر و کل منطقه تا مدتهای طولانی در سکون بسیار سنگینی فرو خواهد رفت.  
 
گفتنی است؛ دادگاه مصر شنبه گذشته، برای محمد مرسی رئیس جمهوری معزول مصر و بیش از یکصد تن دیگر از متهمان قضیه فرار از زندان در جریان انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ مصردر زمان حاکمیت حسنی مبارک دیکتاتور سرنگون شده آن کشور ، حکم اعدام صادر کرد.
 
مرسی به سازماندهی برنامه فرار هزاران زندانی از جمله خود او متهم شده است. نام یوسف قرضاوی شیخ جنجالی مصری مقیم قطر هم در میان محکومان به چشم می خورد که غیابا به اعدام محکوم شده است.  
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس