کد خبر 419336
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶

بلومبرگ ویو در گزارشی نوشت‌ کمک به شبه نظامیان شیعه در مبارزه با داعش در رمادی در نهایت به نفع خود آمریکا است.

به گزارش مشرق، بلومبرگ ویو در گزارشی نوشت‌ کمک به شبه نظامیان شیعه در مبارزه با داعش در رمادی در نهایت به نفع خود آمریکا است.

این سایت نوشت سقوط شهر رمادی عراق و افتادن آن به دست داعش بسیار مهم است با این حال این مسئله به خاطر اهمیت استراتژیک مرکز استان انبار نیست. به نظر می رسد این مسئله بیشتر به این خاطر است که ناکامی و شکست نیروهای امنیتی عراق نشان دهنده دشواری و پیچیدگی هایی است که ائتلاف ضد داعش با آن روبرو است. اگر داعش باید شکست بخورد به نیروهای زمینی موثری نیاز است. در حال حاضر تنها نیروهای موثر زمینی در خارجه اقلیم کردستان عراق شبه نظامیان شیعی هستند که مناسبات نزدیکی با ایران دارند.

بنابراین این ائتلاف باید میان بد و بدتر یکی را انتخاب کند. آیا بهتر است که مبارزه با داعش را موثرتر کند و همزمان تسلط ایران بر عراق تسهیل شود یا اینکه به گروه تروریستی داعش اجازه دهد که مناطق مختلف عراق را بگیرد و حفظ کند و امیدوار باشد که نیروهای امنیتی عراق عملکردی بهتری داشته باشند.

یک راه حل جذاب برای آمریکا این است که حل این مسئله را به خود عراقی را واگذار کند و همزمان به هر نیرویی که عراقی ها برای مبارزه با داعش انتخاب می کنند حمایت هوایی ارائه دهد.

با این حال سئوال اینجاست این گروه از عراقی ها چه گروهی خواهند بود؟ دولت حیدر العبادی به عنوان گزینه جایگزین دولت قبلی روی کار آمد که اتکای بیش از اندازه به شبه نظامیان شیعه داشت. با این حال اکنون عبادی نیز به نظر می رسد که گزینه ای جز اتکا به این شبه نظامیان ندارد. دولت عبادی که بیشتر اعضای آن را شیعیان تشکیل می دهند نیز به شدت به ایران نزدیک است.

برای سنی هایی که در استان انبار زندگی می کنند به نظر می رسد که درباره اینکه از اعزام شبه نظامیان شیعه برای مبارزه با داعش حمایت کنند یا خیر اختلاف نظر وجود دارد. اگرچه زندگی تحت حاکمیت داعش بسیار بد است با این حال زندگی تحت نفوذ شبه نظامیان شیعی نیز برای آنها بسیار بد است.

حال اقدام درست در اینجا چیست؟ درست است که نقش فزاینده ایران در عراق برای امنیت و سلامت عراق در دراز مدت بسیار مضر است. با این حال آمریکا باید از شبه نظامیان در رمادی در برابر داعش حمایت کند و تلاش کند که به رغم هزینه های روشن و فوق العاده ای که در این زمینه وجود دارد برای شکست دادن داعش اقدامی صورت دهد.

اگرچه در پی این حملات تقریبا پیروزی شبه نظامیان تضمین می شود و آمریکا به تقویت جایگاه ایران کمک می کند با این حال در نهایت همه می دانند که این حمایت های هوایی عراق بود که نقش مهمی در تضمین این پیروزی ایفا کرد و به این ترتیب تا حدی از جایگاه و موقعیت ایران کاسته خواهد شد.

در عوض اینکه به داعش اجازه داده شود که همچنان به فتوحات خود ادامه دهد در نهایت کمک به این گروه برای تشکیل یک حکومت تلقی خواهد شد.

برای شکست دادن داعش در منطقه و جهان تنها یک راه حل وجود دارد اینکه حاکمیت این گروه از آن گرفته شود و اجازه نداد که این گروه بتواند آن را به یک واقعیت تبدیل کند. این گروه هر چه بیشتر به حاکمیت برسد بیشتر رشد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس