کد خبر 418007
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵

مطابق یک سنت در نظام قضایی مصر و برخی دیگر از کشورها متهمان دادگاه ها در این کشور، مجبور هستند در یک قفس فلزی در جلسه دادگاه حاضر شوند. البته این قفس در طول تاریخ این کشورها پیشرفت هایی داشته است!

به گرارش مشرق، در آخرین جلسه دادگاه محمد مرسی  قفس دادگاه طوری طراحی شده بود که فریاد های مرسی بدون اجازه دادگاه قابل شنیدن نباشد.

شیشه های عایق صدا که به این قفس اضافه شده بود، امکان شنیدن صدای متهمان را تنها از طریق میکروفون ممکن می‌کرد.

3085.jpg

گفتنی است مرسی در دادگاه ماه نوامبر اصرار داشت که کت و شلوار تیره به تن کند و از پوشیدن لباس سفید مرسوم زندانیان امتناع کرد، تا با ایجاد اخلال در روند دادگاه، توجهات را به خود جلب کند. مرسی در دادگاه فریاد زد که رئیس جمهور منتخب مصر و قربانی یک کودتا است و همراهان متهم وی با شعار دادن علیه حکومت نظامی مصر، مانع ادامه کار دادگاه شدند.

مرسی در آخرین جلسه دادگاه به اعدام محکوم شد.

خالد اسلامبولی

21040_189.jpg

قفس دادگاه‌های مصری اولین بار با محاکمه خالد اسلامبولی به شهرت بین المللی رسید. هرچند که پیش از این نیز از قفس برای برخی متهمان استفاده می کردند.

سروان «خالد اسلامبولی» در در ۱۵ آوریل ۱۹۸۲ (۲۶ فروردین ۱۳۶۱) به جرم «ترور و قتل رئیس جمهور» به اعدام محکوم شد.

مبارک و پسرانش

2pj2jrgjkll5qiijdtf.jpg

در طول دوران سی ساله حکومت حسنی مبارک در مصر متهمان زیادی در درون قفس اتهام قرار گرفتند. اما خود مبارک بعد از خلع از ریاست جمهوری به همراه پسرانش مشهور ترین متهمانی بودند که با این شیوه در دادگاه حضور پیدا کردند. آنها نیز مانند دیگر متهمان، لباس های یک دست سفید به تن کرده بودند.

سران حکومت قذافی در قفس

9bf71d557ed621dc4985d35cf3b3ee73.jpg

علاوه بر مصر در لیبی نیز این سنت وجود دارد و جایگاه متهمان در برخی دادگاه ها به شکل قفس طراحی شده است. ۳۷ مقام سابق لیبی از ۲۳ مارس ۲۰۱۳ با اتهاماتی از قبیل قتل، آدم ربایی، همدستی در تحریک مردم، تجاوز به عنف، غارت، خرابکاری، اختلاس از بودجه عمومی و ضربه زدن به وحدت ملی  در دادگاه حاضر شدند.

جلسات این دادگاه درحالی در طرابلس برگزار شده که این شهر در تصرف شبه نظامیان افراط‌گرای مخالف دولت لیبی در طبرق است . بنابراین گفته می شود این دادگاه از نظر جامعه جهانی و نهادهای داخلی در لیبی مشروعیت ندارد!

قفس و مجازات های داعش

3099328_157.jpg

پس از آنکه برای اولین بار گروه تروریستی داعش یک خلبان اردنی را در درون یک قفس فلزی به آتش کشید، استفاده  از قفس در مناطق تحت سلطه این گروه افزایش پیدا کرده و حتی برای مجازات سیگاری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

گروه موسوم به «رقه در سکوت سربریده می‌شود» تصاویری را از قفس‌هایی منتشر کرده که داعش برای مجازات افراد از آنها استفاده می‌کند. داعش این قفس‌ها را برای مجازات در خیابان‌های شهر «رقه» قرار داده است، تا افراد سیگاری و کسانی که نماز خود را با تاخیر به جا می‌آورند، در آن زندانی کند.

منبع: مجله مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    قفس زشت نیست؟!! یک کشور مثل مصر...!!! قفس..!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس