مستندهای تلویزیون ایران معمولا بیننده ندارند، اما در روزهای پیش مستندی از تلویزیون پخش شد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. «شطرنج با گرگ‌ها» این روزها بازتاب‌های متفاوتی پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، مردم رو راست بودن را دوست دارند، می‌خواهند واقعیت را بشنوند، بدون روتوش و محافظه‌کاری، بدون تعارف‌های معمول رسانه‌ای در ایران؛ می‌دانند که ایران برای مذاکرات با 1+5 رفته است تا مسائل هسته‌ای را حل کند، اما در نهایت ماجرا به گونه‌ای شده است که همه چیز به یکسری نام محدود شده، جان کری، شرمن، فابیوس، و سرنوشت مذاکرات ظاهرا به ویژگی‌های شخصی آنها رقم خورده است.... و در این میان چه کسی می‌داند که نماینده فرانسه در مذاکرات همان کسی است که باعث شد خون‌های آلوده به ویروس ایدز در دهه شصت به ایران بیاید، چه کسی می‌داند، شرمن، این‌گونه از ایرانی‌ها متنفر است و با دیدن ایرانی‌ها به شدت عصبی می‌شود و... چه کسی می‌داند خواسته آمریکایی‌ها مساوی است با پایان امیدواری بیماران سرطانی ایران به دارو، چه کسی می‌داند،‌ تحریم‌های علیه ایران 800 صفحه است و تنها چند بخش از آن به مسائل هسته‌ای مربوط می‌شود. چه تعداد از مردم این موضوعات مهم و اساسی را می‌دانند؟ از اطراف و یا اصلا از خودتان شروع کنید. ما خیلی چیزها را نمی‌دانیم و تازه اولین بار است که در تلویزیون نظام جمهوری اسلامی، مشغول مشاهده این‌ها هستیم و این اتفاق جدیدی است.

***

«ثریا» عنوان برنامه ای بی‌رو دربایستی از صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران است، برنامه‌ای که با هیچکس تعارف ندارد، محافظه‌کاری در ذاتش نیست و مردم برایش از هرچیزی مهمتر است، این برنامه تا پایان سال 93 در قالب برنامه‌ای گفت‌وگو محور با آیتم‌های کوتاه مستند روی آنتن شبکه یک سیما می‌رفت، اما حالا و با آغاز سال 94، فعلا پخش خود برنامه متوقف شده است و شبکه‌ یک سیما رویکرد جدیدی را با برنامه «ثریا» آغاز کرده است. مستند‌هایی که قرار نیست خیلی پرطمطراق صحبت کنند، طوری که حوصله مخاطب سر برود، در «ثریا» قرار است مخاطب با اطلاعاتی مواجه شود که به هر دلیل از آن اطلاع نداشته، مخاطبان «ثریا» افراد مختلفی هستند، از افرادی که فکر می‌کنند با توافق هسته‌ای همه چیز درست می‌شود تا افرادی که هیچ امیدی به مذاکرات ندارند.

جدیدترین مستند ثریا با عنوان «شطرنج با گرگ‌ها» چند روز پیش به نمایش درآمد و با موج وسیعی از استقبال روبرو شد. سازندگان این مجموعه پیش از این مستندهای دیگری مثل «از لوزان تا هیروشیما»؛ «رودررو با شیطان»، « 7 دقیقه تا تل‌آویو»، «شکار روباه» و.. را تهیه کرده بودند.

سازندگان «شطرنج با گرگ‌ها»، جوانان انقلابی که عموما فضای انقلاب و حتی جنگ را هم درک نکرده‌اند،در شرایطی که اکثر رسانه‌های رسمی به سکوت نشسته‌اند، روایت جدیدی از مساله هسته‌ای ایران روایت کردند. «شطرنج با گرگ‌ها» چیدمان خوبی داشت، آن‌ها ابتدا افراد را معرفی می‌کنند، مثلا می‌گویند که جان کری چه نوع شخصیتی دارد و موضع شخصی او در رابطه با ایرانی‌ها چیست، بعد به سراغ موضع سیاسی و حرف‌های دو پهلو و گاه تهدید آمیزش می‌رود، اتفاقی که شاید در این روزها لازم بود، چراکه چهره مذاکره‌کنندگان 1+5 در رسانه‌ها خارجی و برخی رسانه‌های داخلی طوری تصویر شده بود که گویا آن‌ها نبوده اند که در جریان جنگ‌های جهانی 60 میلیون انسان را کشتند، آن‌ها هیچ کدام در کشور‌های خود هزاران بمب هسته‌ای ندارند، آن‌ها هیچگاه در مسائل غیر انسانی ایران را تحریم نکرده‌اند و بسیاری موارد دیگر که در مجموعه مستند‌های برنامه «ثریا» به خوبی به آن پرداخته شده است.

***

مجموعه مستندهای جدید ثریا، ابتکاری متفاوت در دوره جدید مدیریت تلویزیون در سال 94 است، ابتکاری که مردم امیدوارند ادامه دار باشد.  پای واقعیت، بدون محافظه‌کاری و ترس و ابهام سرانجام به تلویزیون باز شد و مردم سالهاست که حق دانستن دارند.

این مستند در این آدرس قابل دریافت است.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    چه عجب!
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    واقعا جالب بود
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    ببین من دوباره دارم می نویسم می دونم نظرمو نمیزارید ولی یه دست هایی توکاره که هرجا در این صدا و سیما برنامه ای یا ادمی کارش میگیره سریع به طرفه العینی طرف و برنامه رو کله پا می کنند به مدلی که دیگه اسمشو تو تاریخ به زور گیر میارین من فقط همش منظرم این عزیزان یه مستند جدید بدن بیرون که دانلود کنم و چندبار بشینم تماشا رو در رو با ظیطان محشر بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس