کد خبر 423351
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه عراق طرف کشمکش سعودی- ایرانی نیست، گفت که کشورش دروازه ایران نیست و وارد کشمکش های منطقه ای بین دو کشور نخواهد شد.

 به گزارش مشرق، حیدر العبادی نخست وزیر عراق گفت که عراق طرف کشمکش سعودی- ایرانی و یا دروازه ایران نیست و وارد کشمکش‌های منطقه‌ای بین ایران و عربستان نخواهد شد.

وی در مصاحبه با شبکه العراقیه افزود: اگر برادران سعودی بر این باورند که عراق دروازه ایران است، اشتباه می‌کنند.

العبادی همچنین تصریح کرد: عراق دروازه ایران نیست و ما در کشمکش‌های بین دو کشور بر سر مسائل منطقه‌ای وارد نخواهیم شد.

وی اظهار داشت: ما چیزی علیه عربستان نداشته و با آن دشمنی نکردیم و به هیچ کسی اجازه ندادیم از خاک عراق برای توهین به سعودی ها استفاده کند.

این در حالی است که عربستان سفیر خود در بغداد را تعیین کرده و در ژانویه اعلام کرد که سفارت ریاض در بغداد را پس از 25 سال برای نخستین بار بازگشایی خواهد کرد.

العبادی نیز در همین ارتباط گفت: سعودی‌ها پیام‌های مثبتی برای ما ارسال کردند و سفیر خود را تعیین کرده و ما نیز موافقت خود را با آن اعلام کردیم و منتظر ورود او و سفر برادران سعودی به عراق هستیم.

اظهارات نخست وزیر عراق در حالی است که روابط ریاض و بغداد در زمان نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق (2006-2014) متشنج شد، زیرا مالکی عربستان را به اتخاذ سیاست به حاشیه راندن برخی گروه‌ها و نیز حمایت از تروریسم در عراق متهم کرد.

اما روابط دو طرف از زمان قدرت گرفتن العبادی بهبود یافت تا جایی که فواد معصوم رئیس جمهور عراق در نوامبر گذشته عازم عربستان شد و این نخستین سفر یک مسئول بلندپایه عراقی به عربستان پس از سالها تنش روابط دو طرف بود.

عراق با ایران روابط قوی داشته که بخش مهم آن مربوط به مبارزه با تروریست هایی است که بخش گسترده‌ای از شمال و غرب عراق را اشغال کرده اند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    به این العبادی بگین الرمادی که سقوط کرد چند دلیل داشت 1.حمایت عربستان از داعش 2.فاصله گرفتن از ایران و قبول نکردم کمک های نظامی و مستشاری 3.توهم خود اقای العبادی که فکر می کنه ایران در صدده اشغال خاک عراقه 4.و... سلام گرگ بی طمع نیست یه روزی چوبش رو میخوری گرچه تو الرمادی خوردی ولی بازم ادم نشدی
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    بشکنه این دست که نمک نداره......
  • yaser ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    خوب یادمه وقتی طارق الهاشمی تحت پیگرد قضایی قرار گرفت،عربستان به شدت واکنش نشون داد و از الهاشمی حمایت کرد و سلسله انفجارهای مهیبی در پی این پیگرد قضایی در بغداد رخ داد که روزی 5،6 تا بمب تو کوچه بازار منفجر میشد!!!! فکر کنم تلفاتش بیش از 1000 نفر شد، حالا چرا باید با این وضع عراق و عربستان روابطشون گرم باشه؟ تازه با این کارنامه سیاه دخالت در کشور های خارجی،این الجبیر شبیه مامولک ایران رو متهم به دخالت میکنه،بعضی اوقات آدم دلش میخواد هر چی از دهنش در میاد نثار این عربستان بکنه!
  • جواد ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    این حیدر العبادی به زودی با ایران دشمن هم میشه حالا نگاه کنید
  • محمد ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    برادران سعودی؟!!! واقعا چرا ما به این العبادی نمک نشناس کمک میکنیم به جهنم که بغداد سقوط میکنه حق چنین آدمی همون داعشه بخدا اگر این همه هزینه و سلاح و آموزش رو تو سوریه به جای عراق میکردیم الان روزگار ارتش و دولت سوریه این نبود بشار اسد با همه اشتباهاتش شرف داره به این العبادی بشار با اینکه به شدت در این چند ماه تحت فشار بود بازم امیدش به ایرانه و سعودی های وحشی رو مورد انتقاد قرار میده طرف نصف کشورش توسط تروریستای مورد حمایت عربستان اشغال شده بهشون میگه برادر کی میخوایم درس بگیریم مشرق سانسور نکن
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    احمق - اگر داعش به خانه ات بیاید به کجا فرار می کنی؟
  • ناشناس ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    العبادی شجاعت نوری مالکی را ندارد. اون میخواد همزمان همه طرفهای دوست و دشمن را در کنار خودش قرار دهد که این سیاست ترسوهاست که به فکر حفظ مقامن.اون داره قدرتی رو که عراق شیعه در زمان نوری مالکی بدست آورد رو از بین میبره. حالا خوبه که خودش با چراغ سبز ایران تونست نخست وزیر بشه.
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    مشرق نظرمو بزار
  • ناشناس ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    مثل اینکه این برادر العبادی یادش رفته یا شایدم نمیخواد یادش بیاد که پدر معنوی داعش همین آل سعود لعنتی هستش، درسته که تنش با همسایه ای مثل عربستان برای عراق در حال حاضر درست نیست اما اینکه دستشون رو به دوستی بفشارن هم کار درستی نیست
  • صدرا ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    عاقل باشید مجبوره اینطوری بگه تا مخ عربستان رو بزنه .تا مخ امریکا رو بزنه زودتر جنگنده هاشون بدن
  • شاغلام ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    4. اظهار نظر تحریک آمیز بعضی از مشاورین بعضیها درمورد امپراتوری و بغداد و ...
  • سیاوش ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    هموم داعش براتون خوبه !!!
  • محسن ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    دعوای ما با عربستان برسر اسلام و کفر است کشمکش چی دیگه?
  • محم ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    بله آقای عبادی و سیاستمداران دولت عراق وارد این مقابله حق و باطل نمیشن اما افکار بیدار در ملت مومن عراق قطعا ترجیح خواهند داد که وارد بشن.
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    خدایا به آن که حب علی ندادی چه دادی ؟؟؟ معرفت که ندادی ، حافظه ام مثل این که ندادی ؟
  • شاهین ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    این آقا نمی دانه و یا خودش را به نادانی زده که مادر و آبشخور فکر ی و حامی مالی و تسلیحاتی تکفیری های کافر وهابی ها (ال سعود )هستند که شب و روز مردم بی دفاع عراق را در کوچه و بازار به خاک و خون می کشند
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    عزیزان عراقی واحزاب اسلامی عراق و مراجع عظام عراق جلوی پاچه خواریهای این العبادی رو بگیرن ! هنوز زمان زیادی از اون حرفهای زشت و بی معناش در آمریکا نگذشته ودر حالیکه علیرغم آن سخنانش مبنی بر دخالت ایران وسردار عزیز اسلام حاج قاسم سلیمانی نگذشته , درخواست کمک از ایران میکنه واز طرفی از مؤسس دا عش و القاعده وویران کنندهء عراق یعنی آل سعود این جوری پاچه خواری میکنه!!!
  • حسام ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    چکارشون کنیم تو خونشونه..هر چه بهشون خوبی میکنی اخرش با بدی جوابتو میدم..این عربستان وهابی که خودش داعشو درست کرد و انداخت تو عراق نشون داد که دلش برای اینها نمیسوزه و فقط به دنبال منافع امریکا و اسراییل و کشور های اروپایی و البته دل وهابییون عزیز که شاد بشه است.و دلشون برای بچه ها زنا ومردها......نمیسوزه....الان ایران تنها کشوریه که داره با داعش میجنگه و کلی پول خرج کرده..اینم مزد خوبیهامون
  • ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    عربستان اگه خیرخواه عراقی هاست کمک کنه وبرای سرکوب داعش درعراق نیروی نظامی بفرسته!دو صد گفته چون نیم کردار نیست!اگه کمکهای ایران نبودعراق نابودمیشد این روهمه می دونندوالعبادی هم در موضع ضعفه ومجبوره که چنین سیاستی داشته باشه.
  • محمد ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    اقا چرا زود قضاوت میکنید.الان عراق داره تروریست ها رو له میکنه و بعد میره کمک سوریه.از کجا میدونید که العبادی این رو حس نکرده عربستان دنبال بهانه هست برای حمله مستقیم به عراق که عراق رو درگیر دوجبهه بکنه.خوب عقل حکم میکنه وقتی با زبون نفهم های وحشی سعودی طرف هستی که در حال فروپاشی هم هست و به هر چیزی چنگ میزنه فعلا یه استخون بندازی جلوش تا بعد....
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    العبادی میخواهد هم ایران را داشته باشد هم عربستان و به تصور خودش با نزدیک شدن به عربستان و ایران تیغ تروریستها را کند کند. قصد العبادی دوری از ایران و نزدیکی به عربستان نیست یک انسان وقت غرق شدن به یک چوب کبریت هم چنگ میزند شما اگر در شرایط العبادی بودید شاید همین تصمیم میگرفتید. 1-خطر جدی سقوط عراق. 2-خطر جدی تجزیه عراق. 3- .نابود شدن روز به روز زیرساختهای عراق. 4- تهدیدات داعش و قتل عام های مردم. 5-وجود نیروهای خائن به عراق همانطور که الرمادی را تقدیم داعش کردند. العبادی میخواهد با طرح دوستی با عربستان خبیث تا حد امکان از شرارت آل سعود ایمن شود همین.
  • آرش آذر ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    روتمایی از نوکر جدید عربستان توسط حیدر خان العبادی
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    باید ولشون کرد تا داعش بغداد رو بگیره بعد بفهمه چه خبره
  • پسر ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    اگه حرم اهل بیت و شیعیان نبودن ما رو چه به عراق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس