مسئله اصلی اتفاقاتی مانند "شایعه" مهاباد وجود فضای سایبر و به خصوص شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و موبایلی نیست، بلکه مسئله اصلی دیر واکنش نشان دادن مسئولین کشور اعم از مسئولین امنیتی و رسانه‌ای به شایعات است.

گروه جنگ نرم مشرق- امروزه رسانه به صرف یك ارتباط شخصی نیست كه فقط از ارتباط چهره‌به‌چهره در ساحت آن سخن بگوییم. درواقع از صنعتی صحبت می‌كنیم كه وقتی تولیداتش بیرون بیاید، مانند ذرات الكتریسیته در فضا پخش می‌شود. وجه تمایز این عصر از دوره‌های دیگر در این است که به همت رسانه‌های گروهی، کوچک‌ترین خبری در هر گوشۀ دنیا به تمام نقاط مخابره می‌شود و انتقال شگفت اخبار و اطلاعات، بخش‌های مختلف جهان را چونان پیکره‌ای واحد به یکدیگر مرتبط ساخته است.

از ویژگی‌های رسانه‌های جدید که آنها را از رسانه‌هایی همچون مطبوعات و سینما متمایز می‌سازد، می‌توان به «در زمان بودن» به‌معنای از‌‌میان‌رفتن فاصلۀ زمانی میان تولید و دریافت پیام، و ویژگی دوم که به‌طور خاص در اتصال کامپیوتر و موبایل به اینترنت وجود دارد، «دو‌طرفه‌بودن ارتباط» و «فعال‌بودن» نام برد. از مصادیق بارز این گونه رسانه‌ها می‌توان به شبکه‌های اجتماعی موبایلی و اینترنتی اشاره کرد که اثر متفاوت ارتباطی این رسانه‌ها، در به وجود آوردن موج‌های جدید رسانه‌ای آشکار است.

"شایعه" برای فروش، در "سریع‌ترین" شکل ممکن

از گذشته تا کنون خبرنگاران حرفه‌ای رسانه‌های خبری مثل مطبوعات تا زمانی که از صحت و سقم كامل یک خبر مطلع نباشند، بنا بر اقتضائات کار حرفه‌ای خود اقدام به انتشار خبر نمی‌کنند تا به اعتبار خود و رسانه متبوع‌شان خدشه وارد نشود؛ اما در گذشته رسانه‌های زردی مثل بعضی از روزنامه‌ها و مجلات وجود داشتند که اقدام به انتشار بعضی شایعات می‌کردند اما به دلیل تیراژ کم و جغرافیای محدود پخش این دست از روزنامه‌ها و مجلات، شایعات به کندی نشر پیدا می‌کرد و از ضریب نفوذ بالایی نیز در جامعه برخوردار نبود. حتی بعد از چندی روزنامه‌های رسمی خبر تکذیب آن شایعه را اعلام می‌کردند و موضوع با تبعات بسیار کمی فیصله پیدا می‌کرد.

آیا

 امروزه شبکه‌های اجتماعی یکی از سریع‌ترین رسانه‌های متصل به مخاطب در جهان است

اما امروزه در شبکه‌های اجتماعی، به خصوص شبکه‌های اجتماعی موبایلی که مثل رسانه‌های خبری، اخبار اجتماعی، سیاسی،... روز را منتشر می‌کنند، چارچوب و قاعده‌ رسانه‌های رسمی خبر را ندارند و به همین دلیل برای هرکسی این امکان فراهم است که مطلب و خبری را (هرچند دروغ) منتشر کند و مسئولیتی نیز بابت انتشار آن بر عهده نگیرد. بدین ترتیب شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، گوگل‌پلاس، واتس‌اَپ، وایبر، لاین، اینستاگرام، تلگرام و... در حال حاضر یکی از سریع‌ترین رسانه‌های متصل به مخاطب در جهان است که می‌توانند هر خبری حتی "شایعه" (خبر کذب) را به میلیون‌ها کاربر در اسرع وقت برسانند و آنها را با هر موج جدیدی همراه کنند. البته این کلام به معنی تخطئه کردن این نوع از شبکه‌ها نیست و فقط شرح یکی از کارکردهای آن است.

حادثه "مهاباد"، فریب، تخریب و دیگر هیچ...

حضور جمعیت بسیار زیاد مردم در تشییع جنازه مرحوم پاشایی، یکی از مصادیق قدرت بسیار بالای رسانه‌هایی مانند واتس‌اَپ، وایبر، فیسبوک،... در فراخوان جمعیت برای یک موضوع روز است که در زمان خود حیرت کارشناسان رسانه را برانگیخت. حتی یک "شایعه" نیز می‌تواند از این امکان شبکه‌های اجتماعی برای فراخوان استفاده کند و عده‌ای را با توجه به شدت جریحه‌دار شدن احساسات‎شان در یک محل جمع کند.

یکی از جدیدترین این فراخوان‌ها مربوط‌ به حادثه "مهاباد" است که تفاوت آن با موضوع تشییع جنازه مرحوم پاشایی فارغ از تعداد جمعیت کم آنان، دروغ بودن علت تجمع یا همان پخش شایعه بود. «تجاوز یک نیروی امنیتی ایران به دختری جوان و خودکشی وی در هتلی در مهاباد» شایعه‌ای بود که به سرعت توسط منبعی "نامعلوم" در این شبکه‌ها منتشر شد و بلافاصله دست‌آویزی برای فراخوان تجمع اعتراض‌آمیز ضدانقلاب شد تا مشخص شود که بدخواهان این ملت همیشه آماده گرفتن ماهی از آب گل‌آلود "شایعات" هستند.

آیا

حادثه مهاباد نشان داد که بدخواهان این ملت همیشه آماده گرفتن ماهی از آب گل‌آلود "شایعات" هستند

جمعیت فریب خورده که با افراد معارض با انقلاب همراه شدند، بدون اینکه به صحت یا سقم خبر فکر کنند، احساساتی شده و مقابل هتل مذکور تجمع می‌کنند که عناصر آشوب‌گر در این تجمع اقدام به تخریب و آتش زدن هتل کرده که این عمل با واکنش نیروهای انتظامی مواجه می‌شود؛ نتیجه این درگیری‌ها جراحت تعدادی زیادی از افراد حاضر در صحنه و افراد نیروی انتظامی بود، و همچنین خسارات مادی زیادی که به هتل وارد گردید. بعد از این درگیری‌ها بود که معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی چگونگی فوت یکی از بانوان شاغل در «هتل تارا» مهاباد را شرح داد تا "کذب" بودن شایعه «تجاوز یک مامور امنیتی» بر همگان روشن شود.

مبارزه با "شایعه" در ایران، شاید وقتی دیگر

دشمنان انقلاب اسلامی چه در داخل و خارج از کشور همیشه مترصد ضربه زدن به منافع کشور از جمله برهم زدن امنیت کشور هستند. این ضربه زدن از اقدامات "سخت" مانند ترور فیزیکی و بمب‌گذاری گرفته تا "نیمه‌سخت" مانند کارشکنی‌های اقتصادی و همچنین "نرم" مانند فضا‌سازی علیه جمهوری اسلامی در فضای سایبر است. پخش "شایعه" و "ترغیب" به تجمعات برای اعتراض به نظام اسلامی ایران در فضای سایبر از نمونه اقدامات "نرم" علیه کشورمان است که جدی‌ترین آنها از انتخابات سال 88 با پخش شایعه کشته‌شدن بعضی افراد (در قید حیات) به دست نیروهای امنیتی شروع شد تا نمونه‌های اخیر آن مانند حادثه مهاباد بود که همیشه باعث خسران و تحمیل هزینه به نظام جمهوری اسلامی ایران گردیده است.

مسئله اصلی این رویداد‌ها وجود فضای سایبر و به خصوص شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و موبایلی نیست، بلکه مسئله اصلی دیر واکنش نشان دادن مسئولین کشور اعم از مسئولین امنیتی و رسانه‌ای به شایعات و اخبار کذب در این گونه از رسانه‌های "ارتباط لحظه‌ای با مخاطب" است.

به طور قطع نهادهای امنیتی و همچنین رسانه‌ای اصلی ایران مانند «خبرگزاری صدا و سیما» در حال رصد فضای سایبر و به خصوص شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و موبایلی هستند اما در مدیریت و مبارزه با این دست از اقدامات در فضای سایبر نمره قابل قبولی ندارند. «خبرگزاری صدا و سیما» که بدون شک یکی از تاثیرگذارترین رسانه‌های خبری در ایران است، در بسیاری از این موارد مانند همین حادثه مهاباد، با تاخیر اقدام به پوشش خبری می‌کند؛ همین کندی در مبارزه با "شایعاتی" که در شبکه‌های اجتماعی که به سرعت خبر در آن پخش می‌شود، همیشه هزینه‌های گزاف جانی و مالی برای کشور فراهم آورده است.

آیا

«خبرگزاری صدا و سیما» باید واکنش سریع‌تری نسبت به "شایعاتی" مانند حادثه مهاباد از خود نشان دهد

از سوی دیگر مسئولین امنیتی و رسانه‌ای دولت به دلیل نداشتن اتاق فکر مشترک برای موضع‌گیری یکپارچه و به موقع در مواجه با اتقاقاتی نظیر حادثه مهاباد، اسباب انتشار بیشتر اخبار و اطلاعیه‌های کذبی که منافع کشور را به خطر می‌اندازد، فراهم می‌کنند. تاخیر در اطلاع‌رسانی در برخی موارد و حتی مخفی نمودن برخی مسائل و اخبار موجب کم‌اعتمادی مردم به مجاری رسمی انتشار خبر و تمایل آنها به دریافت اخبار از رسانه‌های غیررسمی و رسانه‌های خارجی می‌گردد.

قبلا هم در ماجرای اسیدپاشی اصفهان، تا شایعات کار را به جایی نکشاندند که تقصیر گردن مذهبی‌ها بیفتد و در نتیجه عده‌ای با همراهی بی‌بی‌سی و صدای آمریکا از آب گل‌آلود آن علیه امر به معروف و نهی از منکر ماهی بگیرند، صدا و سیمای ما از خواب بیدار نشد و بدون هیچ واکنشی مسئله را رها کرده بود تا اینکه پس از اوج گرفتن شایعات و سکوت‌های مکرر، واکنش صدا و سیما، نوش‌دارویی شد پس از مرگ سهراب.

از سویی به جرأت می‌توان گفت که اکنون صدا و سیما در بخشی از تنش‌های اجتماعی به وجود آمده در کشور به شکلی ناخواسته در حال ایفای نقشی مهم است زیرا برای مسائل جدید، پاسخ‌های قدیمی دارد. جامعه‌ای که روی خط شبکه‌های اجتماعی سوار است و تا حدودی توسط آن مدیریت می‌شود نیاز به تلویزیونی قدرتمندتر از صدا و سیمای ما دارد؛ صدا و سیمایی که بتواند در حد و اندازه شبکه‌های اجتماعی سرعت عمل داشته باشد.

تجربه حادثه مهاباد و اتفاقاتی از این دست که در آینده نیز نظیر آن اتفاق خواهد افتاد، نشان می‌دهد که اهمیت واکنش سریع و صحیح نسبت به این رویدادها، دست کمی از واکنش سریع نسبت به اقدامات "سخت" مانند ترور و بمب‌گذاری ندارد؛ چرا که مبارزه با هر نوع اقدام علیه امنیت ملی، موجب کم‌شدن هزینه برای پیشرفت و تعالی کشور می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    تذکر به موقع و خیلی خوبی بود ولی حیف که این قصه این سر دراز دارد
  • م ل اراکی سوئد ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    این مطلب را جهت یاد آوری برای کسانی مینویسم که فکر میکنند دشمن یا از بین رفته یا دست از توطعه برداشته. یادم هست که بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به یکباره گروههای مختلف چپ مثل قارچ از زمین سر بیرون آورده و در کشور و بخصوص کردستان عزیز شروع به خرابکاری کردند. یکی از این گروهها که شاخه ای جدا شده از سازمان ضد انقلابی بیکار بود سازمان امریکایی ساخته رزمندگان طبقه کارگر نام داشت. این سازمان در اراک ما برای اینکه بتواند درون مردم نفوذ کند اقدام به تشیع جنازه مردگان سرقت شده کرده و به مجرد اینکه مردم پشت جنازه جمع میشدند اقدام به دادن شعارهای خود میکرد. در ضمن سوء استفاده جنسی از دختران در سازمانهای مارکسیستی در آن زمان در کشور عادی بود. بعدها این سازمان با چند سازمان دیگر حزب کمونیست کارگری را تشکیل دادند که در بین خیلی از ما ایرانیان مقیم خارج از کشور بعنوان فرزند صهیونیستم از این دارو و دسته یاد میشود و پژاک هم از قرار معلوم یکی از بازوهای نظامی آنان شد و در استان کردستان خرابکارهای زیادی کردند. غرض از این داستانسرایی این است که بعد از وقوع این حادثه در مهاباد این گروههای حرامزاده شروع به خلق اخبار دروغ کردند تا مثل همان تشیع جنازها بتوانند مردمی را دور خود جمع کنند و ایجاد آشوب و بلوا کنند. لذا مردم مسلمان آن خطه باید هشیار باشند و گول این ضد مسلمانهای اجنبی پرست را نخورند. البته این بار وهابی های صهیونیست و کمونیستهای صهیونیست در دسیسه علیه کشورمان با هم هم پیاله شده اند. من امیدوارم که مسئولین نیز با تمام قدرت به دنبال کشف حقیقت باشند و نتیجه را به مردم گزارش کنند. باید آگاه باشیم که تاکتیک دشمن همان سبک تشیع جنازه است ولی چهرهها و اسمها فرق کرده. امروز دشمن در اروپا و آمریکا کراوات میزنه و طرفدار دمکراسی غربی شده و دیروز کفش کتانی میپوشید و طرفدار سوسیالیسم علمی بود. امروز بنام غیرت سعی در ایجاد آشوب داره در صورتیکه در اروپا و آمریکا هزار کثافتکاری میکنه و دیروز برای آزادی روابط جنسی بین زن و مرد سینه چاک میداد .
  • حمید ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    مشکل اینجاست که در صدا و سیما، عدم اطلاع رسانی به یک اصل نانوشته تبدیل شده. خب طبیعیه که وقتی صدا و سیما جهت تصمیم گیری تعلل کنه، دیگران معطل اون نمیمونن. اتفاق بهترین زمان جهت ایجاد شایعه وقتیه که خبر رسمی نباشه در غیر این صورت شایعه به هیچ وجه ساخته نمیشه. به نظرم همون لحظه که این اتفاق داره میفته، صدا و سیما حتی باید برنامه های عادی خودش را قطع کنه و به صورت یه خبر فوری اعلام کنه. این رسم رسانه های موفق جهانه.
  • سبحان ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    من الان مدتهاست که دارم به دوستام میگم این تلاش وتبلیغ و حاذبه ای که برای همگانی کردن ابزار های اجتماعی مث وایبر و واتس آپ و غیره به پروژه اس که مبخوان مردم رو در اختبار بگیرن و از طرفی این تجمعاتی که توی خیابون ها به هر بهونه ای صورت میگیره این هم به نوعی آموزش و تمرین به ضد اتقلاب و افراد فریب خورده اس برای تصرف شهر دارن آموزش میدن که چطور بتونن نیروهاشون رو تو خیابونها بکشن و اقدامات خرابکارانه شون رو انجام بدن بقیه اش رو به دلایل امنیتی و احتمال سوءاستفاده دشمن نمینویسم
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    نوشته فوق نادرست است چرا که کسانی که اغتشاش کردند مطلقا ناآگاه نبودند. چون هر انسانی که ذره ای شعور داشته باشد می داند بفرض این هم که یک نیروی امنیتی رسمی ایران به یک دختر تجاوز می کرد، راه احقاق حق آتش زدن هتل و اغتشاش نیست. پس این افراد اغتشاشگر تنها گروهکها و جدایی طلبانی هستند که دنبال بهانه ای ولو کوجک و ابلهانه برای ابراز وجود می گردند و در صورتی که صدا و سیما و رسانه های رسمی کشور هم به دام خبررسانی در مورد این حادثه می افتاد تنها ابعاد ماجرا را بزرگتر می کردند و تازه خیلی های دیگر هم فکر می کردند لابد چه خبر بوده که صدا و سیمای رسمی ایران هم آن را اعلان کرده است!! الباطل یموت بعدم ذکره.
  • مهدی ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    تذکر رهبری در شهريور 93 به دولت:«اگر احتمالا با اصل طرح مسكن مهر و يا نحوه تزريق اعتبارهاي بانكي به آن مخالفتي وجود دارد، اما اين را هم بدانيم كه اكنون چند ميليون نفر چشم انتظار تكميل مسكن مهر هستند و بايد اين كار به طور جدي پيگيري شود و به اتمام برسد.» از سایت شما تقاضا دارم به مشکلات مسکن مهر پشت بیمارستان تامین اجتماعی خوزستان شهرستان بهبهان که بالغ بر 6 بلوک 24 واحده می باشد رسیدگی کنید. اعضای این واحد ها یا اجاره نشین اند یا برخی وسایل زندگی خود را فروخته اند...
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    به نظر من شایعه مهاباد بیشتر در فضای مجازی پخش شد و نیاز نبود صدا و سیما واکنش نشان دهد همین قدر که سایتهایی مانند مشرق و فارس که از سایتهای درجه یک هستند واکنش نشان دادند بس بود
  • حسین ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    وقتشه افکار قدیمی و غیر کارآمد رو به روز کنیم و این اتفاق نمیفته مگر با دگرگونی در مدیریت کشور الان دیگه اینجوری نیست که از کردم اتفاقی رو پنهان کنیم و اسمشو بزاریم آرامش امنیتی .... اطلاع رسانی صحیح و به موقع بهتر از سانسوره ؟ این نشون مید که نظام مردم رو از خودش میدونه . البته مشرق این مطلب شامل خود تو هم میشه . مخصوصا در قسمت انتشار نظرات سلیقه ای عمل میکنی !
  • karo ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    خوب شد اینبار حداقل شما مشرقیان این صراحت را داشتید که مسئله رو به بحث بگذارید، بهرحال در سیستم تک ساحتی و مبتنی بر ایمان مذهبی و تهییج احساسات مردم که الان در ایران سرِ کار می باشد، این رویدادها اصلا دور از ذهن نبوده و قطعا نمونه های بدترش را هم خواهیم داشت ...
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    یعنی مشرق شما راست میگی ؟
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    ببینید یکی از جلوه های زیبای مسئولیت اجتماعی همین واکنش تک تک ما به انواع خبر و ... در فضای مجازی است همه مسئولیم و باید بدانیم شبکه اجتماعی لزوما منبع موثق اخبار نیستند! مسئولین و رسانه ها هم بهتر است از مقام معظم رهبری در قضیه عمل جراحی ایشان یاد بگیرند که چگونه با اطلاع رسانی به موقع دشمنان را خلع سلاح کردند!
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    یک در صد بالایی هم به دلیل عدم تخلیه انرژی در سطح جامعست که مردم بدنبال بهانه ای برای تجمع هستند چرا این مبحث دقت نمیشه در مراسم پاشایی اکثرا حتی یک اهنگ ایشون رو نشنیده بودند
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    دقیقا! شبکه های اجتماعی مثل اینه که به مغز هر ایرانی یه سیم وصل کنن و از خارج ایران مثل ماشین کنترلی کنترلشون کنن!
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    به خاطر همین نگاه کفایت مآبانه بود که این واقعه روی داد
  • سعید ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    حالا شما بگو شایعه ... لاقل تو تحلیل هم شایعه را درست مطرح کنید ... " خود کشی دختر مهابادی برای فرار از تجاوز مامور اطلاعات "
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    یک پدر تو خانواده متوجه کجی یکی از بچه ها که میشه گاهی با مدارا مسئله رو حل میکنه و این درست کاریه که دستگاه اطلاعات ایران کرد و خیلی خوب بود به جای اینکه کمربند برداره و پاره تن خودش رو بزنه
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    آره بابا اصلا تقصیر شما پان های عزیز نیست کل تقصیر با ایناست که صراحت به بحث گذاشتن ندارن کلا فقط تهییج احساسات مردم اینجاست که اتفاق میفته. جاهای دیگه دنیا احساسات معنی نداره. واسه همین اغلب مردم دنیا تو کشتار بچه های یمنی حق رو به عربستان میدن
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    صدا سیما حلزونی عمل میکنه این شبکه های اجتماعی در آینده تهدید جدی برای امنیت ملی ايران میشن
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    مردم باید هوشیارتر از این حرفا باشند و کورکورانه واحساسی عمل نکن تا این موارد پیش نیاد گوش به زنگ مراجع بودن همیشه گام مثبت در تاریخ بوده وخودسرانه عمل نکردن بهترین عمل است
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    مشکل اینجاست که صدا و سیما میترسه خبررسانی کنه چون فکر میکنه اگه...
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    البته تا زمانی که صدا و سیما با مردم با صداقت و شفافیت صحبت نکنه وضع همینه متاسفانه اخبارمون هم سیاست زده و جانبدارانست
  • افشین ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    این حرکت های کور و احساسی مردود می باشد و باید در مورد این طیف از جامعه که تحت تاثیر القائات رسانه ای دشمن قرار می گیرند افراد تهی مغز وز مزدور بی اجر و مزد دشمن هستند که باید برای جلوگیری از این روند فکر اساسی کرد
  • فدایی ولایت ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی مجازی در جمهوری اسلامی ایران می طلبد که در سازمان های اطلاعاتی و امنیتی و حفاظتی بخشی حهت رصد کردن این شبکه ها ایجاد شده و تمام اقدامات این شبکه را به صورت آنلاین رصد کنند و تهدیدات را به موقع تشخییص داده و جلوگیری کنند
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    برای اولین بار با حرفت موافقم!! دقیقا یه عده جدایی طلب و منحرف میخوان مملکت رو به آشوب بکشن ولی یادشون باشه این کارها دردی ازشون دوا نمیکنه به وقتش به غلط کردن میافتن! لازم باشه کل اون منطقه رو شخم بزنیم این کار و میکنیم ولی مملکت به دشمن نمی دیم!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس