تامین امنیت اجتماعی قبل از آنکه به تمهیدات سخت‌افزاری مانند قاضی، ماموران پلیس، حفاظت شهری و... نیاز داشته باشد، بیشتر بر وجوه نرم‌افزاری برقراری امنیت مانند کاهش شکاف طبقاتی تکیه دارد.

گروه جنگ نرم مشرق- این روزها صحبت از امنیت روانی در جامعه بیشتر به گوش می‌رسد، و هریک از اصحاب رسانه نیز سعی کرده نگاه خاصی با توجه به مصادیق اخیر مانند تصادفات ماشین‌های گران قیمت در تهران به موضوع داشته باشد. فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی که آنها را ملزم به داشتن برنامه برای ابعاد مختلف ناامنی در جامعه و مقابله با آنها می‌کرد، شاید این تصور را بوجود می‌آورد که تنها مسئول فراهم آوردن امنیت روانی در جامعه نیروی انتظامی است؛ اما در واقع تامین امنیت روانی در جامعه محصول وجود همزمان موئلفه‌های ایجابی و سلبی است که فقط در حوزه سلبی مسئولیت با نیروی انتظامی است و در حوزه‌های ایجابی، حاکمیت به همراه رسانه مسئول بستر‌سازی امنیت روانی در جامعه هستند.

امنیت روانی جامعه /// در حال ویرایش

تصادفات اخیر ماشین‌های گران قیمت در تهران بار دیگر باب مباحث اخلال در برقراری امنیت روانی در کشور را باز کرد

البته رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب شکاف طبقاتی و دامن نزدن به تجمل‌گرایی که از مصادیق موئلفه‌های ایجابی این موضوع هستند، فرمایشاتی زیادی داشته‌اند که کمتر به آن پرداخته شده است. این یادداشت که از صحبت‌های کارشناسان این امر بهره برده است، نگاهی اجمالی به این موضوع انداخته تا کمک راه‌گشایی برای مسئولین کشور در تصمیم‌سازی و عمل برای تامین امنیت روانی جامعه باشد.

امنیت اجتماعی، مفهومی با پیچیدگی‌های خاص

کلمه امنیت، از واژه «أمن» به معنی "ضدترس" گرفته شده است. بنابر این امنیت به معنای آرامش و نبود ترس و وحشت می‌باشد. امنیت شقوق مختلفی دارد که یکی از آنها "امنیت اجتماعی" است. از آنجا که زنجیره مولفه‌های تولید امنیت درهم تنیده است، امنیت اجتماعی نیز با امنیت روانی و فردی، امنیت ملی و بین المللی، امنیت اقتصادی و سیاسی و.... در ارتباط است. بر این اساس نمی‌توان امنیت اجتماعی را در محدوده امنیت اقتصادی و یا نظامی و یا روانی و مانند آن خلاصه کرد.

به سخن دیگر، همان گونه که انسان موجود پیچیده و شگرفی است، امنیت وی نیز از پیچیدگی خاص وشگرفی برخوردار می‌باشد. این مساله بویژه در بخش امنیت روانی، خود را بیش از پیش نشان می‌دهد؛ زیرا روان آدمی تحت تاثیر همه علل و عوامل درونی و بیرونی واکنش نشان می‌دهد، از این رو در بهداشت و سلامت روانی شخص و یا اجتماع باید به همه علل و عوامل توجه خاص شود.

امنیت روانی جامعه /// در حال ویرایش

تامین احساس امنیت برای مردم، به علل و عوامل پیچیده‌ای نیاز دارد که از وظایف دولت و نیرو‌های امنیتی و انتظامی است

امنیت اجتماعی در واقع توانایی جامعه برای حفظ هویت و منافع خود در برابر تغییرات و اقداماتی است که ارزش‌ها و آرمان‌های زندگی کردن در آن جامعه را تهدید می‌کند. همچنین ارتقای وضعیت اجتماعی هرجامعه نیازمند آرامشی است که از امنیت اجتماعی حاصل می‌شود.

عوامل تهدید امنیت روانی اجتماعی

تامین امنیت اجتماعی قبل از آنکه به تمهیدات سخت‌افزاری مانند قاضی، ماموران پلیس، حفاظت شهری و... نیاز داشته باشد، بیشتر بر وجوه نرم‌افزاری برقراری امنیت تکیه دارد؛ از این رو عواملی مانند مشروعیت نظام سیاسی، یکپارچگی اجتماعی، مدیریت قوی اقتصادی برای جلوگیری از ایجاد شکاف طبقاتی، عدم وجود تبعیض و بی‌عدالتی اجتماعی با اداره صحیح جامعه و.... از مولفه‌های اصلی برقراری امنیت اجتماعی بر اساس نرم‌افزار اداره جامعه است.

امنیت روانی جامعه /// در حال ویرایش

امروزه تامین امنیت اجتماعی بیشتر بر وجوه نرم افزاری مانند مدیریت قوی اقتصادی برای جلوگیری از ایجاد شکاف طبقاتی و... نیاز دارد تا تمهیدات سخت‌افزاری مانند قاضی، ماموران پلیس و...

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، بهداشت و سلامت روانی شخص از ارکان امنیت اجتماعی است که با مصادیق جزئی‌تری در نسبت با مولفه‌های نرم افزاری تامین بنیادین امنیت اجتماعی سر و کار دارد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که مؤلفه‌های امنیت روانی در جوامع مختلف با توجه تفاوت‌های ارزش‌گذاری جامعه، ماهیت فرهنگی و مقتضیات زمانی و مکانی آنان، اولویت‌بندی یکسانی ندارد.

به هر روی مصادیقی مانند بیکاری، افزایش جرائم جنسی و روسپی‌گری، کودکان خیابانی، فساد مالی و اداری، خشونت و پرخاش‌گری، طلاق، اعتیاد و... تعادل روانی جامعه را به هم می‌زنند. بعضی از این موارد یاد شده ارتباط مستقیمی با شکاف طبقاتی و نابرابري در جامعه دارد و مانند پدیده‌ای به نام نوکیسه‌گی، از جمله مواردی است که بیشترین ضربه را به امنیت روانی جامعه می‌زند.

امنیت روانی جامعه /// در حال ویرایش

مصادیقی مانند بیکاری، کودکان خیابانی، فساد مالی و اداری، خشونت و پرخاش‌گری، طلاق، و... تعادل روانی جامعه را به هم می‌زند

پدیده نوکیسه‌گی، کمک به مصرفی‌تر شدن جامعه، خطری برای امنیت روانی مردم

یکی از عوامل مصرفی‌شدن جامعه، پدیده‌ی نوکیسه‌گی است. طبقه نوکیسه، طبقه‌ای است که بد‌‌‌‌‌‌‌‌ون اینکه فرآیند‌‌‌‌‌‌‌‌ منطقی پول‌د‌‌‌‌‌‌‌‌ار شد‌‌‌‌‌‌‌‌ن را طی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه باشند‌‌‌‌‌‌‌‌، از مناسبات د‌‌‌‌‌‌‌‌لالی، رانت‌خواری و.. یک‌شبه پول‌د‌‌‌‌‌‌‌‌ار شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌، و از فرهنگ طبقه پول‌د‌‌‌‌‌‌‌‌ار که مثل بقیه طبقات اجتماعی اصالت خانوادگی دارند، به دور هستند.

در ایران این انسان‌های تازه پول‌دار شده خودشان را با کالاهای بسیار لوکس و گران‌قیمت خارجی به بقیه طبقات اجتماعی جامعه عرضه می‌کنند تا بتوانند با این فخر فروشی و خودنمايي، کمی از کمبود‌ها و حقارت‌های گذشته خود را بپوشانند. بعضی از این رفتارهای افراطی را می‌توان در جولان ماشین‌های گران‌قیمت خارجی در خیابان‌ها یا در فضای مجازی مانند صفحه «بچه‌پولد‌‌‌‌‌‌‌‌ارهای....» مشاهده کرد.

امنیت روانی جامعه /// در حال ویرایش

فخرفروشی‌های افراطی نوکیسه‌گان، نشان از نبود ظرفیت فرهنگی در پدر و مادر و اطرافیان آنها دارد

رفتارهای طبقه نوکیسه از دو جنبه امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کند؛ یکم آنکه در پی رواج این تجملگرایی، قشر متوسط و محروم جامعه احساس خود کم‌بيني و احساس فقر و عقب ماندگي می‌کنند و دچار تشویش خاطر و افسردگی میشوند. به طور قطع بذر حسد و کینه‌توزی از این نمایش‌های تجمل‌گرایانه در میان مردم پاشیده می‎شود که کینه و نفرت به این قشر از جامه حداقل تبعاتی است که در جامعه نمود پیدا می‌کند.

امنیت روانی جامعه /// در حال ویرایش

برنامه یکصد و سی و پنجم «پایش» نظرسنجی مردمی درباره خودنمایی بعضی افراد ثروت‌مند برگزار کرد

خطر دوم این رفتارهای حسرت برانگیز آن است که بعضی از افراد جامعه از طبقه محروم تا طبقه متوسط که بیشترین تعداد افراد یک جامعه را تشکیل می‌دهند، تشویق شوند تا ادای این ثروت‌مندان جدید را دربیاورند و از این رو حتي اگر لازم باشد براي اين مصرفی شدن و بدست آوردن کالاهای تجملی، پول قرض وگاه حتي دزدي کنند؛ این اتفاقات به طور یقین سرمایه اجتماعی را کاهش و امنیت روانی جامعه را مختل می‌کند.

امنیت روانی جامعه /// در حال ویرایش

معرفی افرادی با ثروت میلیاردی در برنامه «پایش» که زندگی تجملی ندارند

امنیت روانی اجتماعی محقق خواهد شد؟

جامعه سالم پیش از آن که به آسایش نیاز داشته باشد، به امنیت روانی نیازمند است، زیرا در سایه امنیت و آرامش است که هر کار خرد و کلان، شدنی و دست یافتنی است. از این رو دغدغه امنیت در همه شاخه های آن بویژه امنیت روانی و آرامش جمعی، مهم‌ترین مسئولیت دولت و خواسته ملت‌ به شمار می‌رود. احساس ناامنی اجتماعی و روانی در محیط جامعه باعث ناتوانی شهروندان برای استفاده مناسب از حقوق و آزادی‌های اولیه قانونی می‌شود. به عنوان مثال حق رفت و آمد آزادانه، حق ارتباط با دیگران، حق اشتغال، آموزش، تفریح ، حضور در جامعه واز جمله حقوق اولیه شهروندان می باشد که در سایه خدشه وارد شدن به امنیت اجتماعی دچار تزلزل می‌شود.

تغییر رفتار صاحبان قدرت با مردم و جلوگیری از بوجود آمدن تضاد طبقاتی از وظایف دولت است که با اصلاح ساختار اقتصادی و اداری و همچنین مشارکت دادن عموم مردم در زمینه تولید، می‌تواند شرایط ایجابی تامین امنیت روانی اجتماعی را ایجاد کند. نیروی انتظامی نیز در حوزه سلبی می‌تواند با برنامه‌ریزی کارشناسی شده، با مظاهر برهم زننده روان جامعه برخورد کند تا مردم با آرامش خاطر بیشتری در کشوری که به دنبال تحقق تمدن ایرانی اسلامی است، زندگی کنند.


منابع:
استاد خلیل منصوری: مقاله «چگونگی تحقق امنیت روانی جامعه»
استاد رفيع پور: کتاب «توسعه و تضاد»
عباس خسرواني: مقاله «جاهليت مدرن،تهديد امنيت رواني جامعه»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    عدالت اگر به درستی برقرار شود امنیت هم می اید وقتی اختلاف طبقاتی زیاد می شود ناخود اگاه جامعه به سمت نا امنی پیش می رود.
  • بهاری ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    حرف دل ما را زدی مشرق. امان از این شکاف طبقاتی و بی پولی... خدایا به ما اول ظرفیت بده، بعد پول بده!
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    اقا چیه پول دادم ماشین خریدم سوار شم دیگه... الکی مثلا من لامبورگینی دارم خخخ
  • محمد ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    یادداشت خوبی بود. هرچه فاصله طبقاتی با رخ نمایی کردن جامعه بیشتر بشه، خشم اقشار پایین جامعه نسبت به بی عدالتی در برابر قشر پول دار بیشتر میشه..
  • داتشحو ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    تصادف ماشین گران قیمتم مثل هزاران ماشین دیگه!! حرف شما سر چیز دیگست!! بگم بگم!؟ عقده ای هستید و از اینکه مردم ثروتمند باشند میترسید
  • ایرانی ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    در مملکتی میلیونها کپر نشین دارد عده ای ساعت های چند ده میلیونی می پوشند من جمعه پیش با دوستانم رفتم پارک مرداویج اصفهان اینور خیابان عده ای دور دور می کردند با ماشین های ان چنانی و اینور یک دخترک زیبا به زور ۷ ساله در اون ساعت شب گل فروشی می کرد.
  • محمدرضا ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    اثار رزق حلاله
  • حسین ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    چرا باید در یک اجتماع یک عده انگشت شمار بتوانند چنین ثروت های باد آورده ای داشته باشند؟ چرا ذهنیت عمومی ما مردم ایران چنین پدیده ای را نه در اصل و ریشه بلکه در فرع و معلول جستجو میکند؟ کار نیروی انتظامی ارزشمند است ، اما کجای ساز و کارهای فرهنگی و اقتصادی ما عیب و نقص دارد که نتیجه آن چنین اختلال های امنیت روانی است؟
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    مشکل پولداری پولدار ها نیست عزیزم. مشکل فقر فقرا هست. ما تو ایران اکثرا میخوایم اونی که وضعش خوبه رو خراب کنیم تا کسی اونی که وضعش خوب نیست رو نبینه ! نمونه ی این سیاست تو خیلی جاهای کشورمون متاسفانه دیده میشه. میخوایم بچه زیاد شه، میایم راه های جلوگیری رو میبندیم، نمیایم راه بچه دار شدن رو واقعا راحت کنیم! جای اینکه راه مفید رو راحت کنیم میایم فقط راه های دیگه رو سخت میکنیم.
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    من با این مقاله کاملا موافقم. باید این مسئولیت را به بسیج سپرده شود.
  • محمد ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    با حرفت کاملا موافقم
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    دمشون گرم که دارن
  • احمد ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    این وظیفه قوه قضائیه است تا با مفسدین اقتصادی و اوباش و اراذل بشدت برخورد کند ونیروی انتظامی هم مسئولیت دارد تا نظم و امنیت را برقرار کند وگرنه در آینده شاهد پرواز پریوش پورشه سوار دیگری خواهیم بود
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    متأسفانه این بار هم مثل دفعات قبل نیروی انتظامی باید جور بی عرضگی سایر دستگاههای مسئول را بکشد و خود را در معرض فشار و تهدید قرار دهد برای نمونه: 1- پلیش راهور همواره جور خودروسارها به واسطه تولید خودروهای یی کبفیت.جور اداره راه به خاطر جاده های غیراستاندارد.... وجور شهرداری به خاطر پیش بینی نکردن پارکینگ در مناطق مختلف شهری. 2- در حوزه فرهنگ با برپایی گشت ارشاد جور کم کاریارگانهای فرهنگی و مذهبی را میکشد و...... 3....
  • توليد كننده ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    واقعا اقتصاد پويا وفعالي داريم. امثال من كه تمامي اوقاتمان را بجاي صرف در نواوري محصول وكيفيت و كسب بازارهاي جديد(صادرات)،در اداره دارايي و بيمه و شهرداري واستاندارد ومحيط زيست و صنايع و غيره لابلاي قوانين دست وپاگير بسيار متغير كه هر كدام از اين ادارات در صد واقعا قابل توجهي از درامد يك واحد توليدي را حق قانوني خود ميدانند،،ميگذرد و ديگر هيچ. تنها را درامد در ايران زد وبند و پارتي ورانته و اينرا همه ميدانند كه با پول يك كار مشروع نميتوان حتي خواب يك همچين ماشينهايي را ديد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس