هرازگاهی اخباری می‌شنویم از تلاش‌های اصلاح‌طلبان برای جذب اصولگرایان؛ از ناطق گرفته تا لاریجانی؛ سؤال اینجاست که واقعاً چرا اصلاح‌طلبان بدنبال یارگیری از اردوگاه اصولگرایان هستند؟ آیا آنان چهره‌ای که بتوانند به آن امید ببندند، ندارند؟

گروه سیاسی مشرق - چند سالی می‌شود که اصلاح‌طلبان هرگاه نزدیک به انتخابات که می‌رسند، به دنبال یارگیری از جناح مقابل خود یعنی اصولگرایان می‌افتند، و سعی می‌کنند با جذب چهره‌های متنفذ و مقبول و به قول آنان معتدل این جریان، زیر تابلوی آنان در انتخابات حضور یابند؛ بعد هم دو حالت پیش می‌آید: در صورت پیروزی، آن پیروزی را به خاطر حضور خود معرفی کرده و درصدد امتیاز گیری از شخص پیروز برمی‌آیند و تنها خود را شریک در پیروزی می‌دانند؛ اگر هم شکست بخورند که آن را به‌پای فرد شکست‌خورده می‌نویسند و از او به‌راحتی عبور می‌کنند. کاری که سابقه آن را در همین چند سال اخیر نیز به‌خوبی دارند.

اما سؤال اینجاست که «قحط‌الرجالی» در اردوگاه اصلاح‌طلبان تا چه حد است که آنان برای حضور در انتخابات با عطش فراوان به دنبال چهره‌های مقبول و معتدل اصولگرایان می‌افتند؟

پیشینه یارگیری از رقیب

اول: برخورد با هاشمی رفسنجانی؛ از لجن‌مالی تا هورا کشیدن

دوران ریاست جمهوری رییس اصلاحات و پایان مجلس پنجم، اصلاح‌طلبان چنان بر اسب قدرت لگام زده بودند که هیچ‌کس را در حد آن نمی‌دیدند که به درون خود راه دهند؛ آنان با هرکسی که کوچک‌ترین مخالفتی در یک مورد جزئی هم با آنان داشت و یا کوچک‌ترین سابقه اصولگرایی و یا راست سنتی داشت چنان با خشونت رفتار می‌کردند که آن شخص نمی‌توانست در فضای رسانه‌ای آنان کوچک‌ترین نفسی بکشد.

چرا اصلاح‌طلبان امیدی به مهره‌های خود ندارند؟// اماده انتشارشاهکار تخریب رسانه‌ای این جریان، مواجهه با شخص هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی است. اصلاح‌طلبان که بی‌محابا بر اسب قدرت تاخت می‌زدند، چشم دیدن حتی هاشمی رفسنجانی را نیز در مجلس ششم نداشتند؛ تخریب وسیع علیه وی از ماه‌ها پیش از انتخابات با شدت تمام آغاز شد و این تخریب تا حدی پیش رفت که روی بسیاری از تخریب گران را سفید کرده بود. اتهامات متعدد به هاشمی در مطالب متعدد روزنامه‌ها و کتاب‌ها و «عالی‌جناب سرخ‌پوش» خواندن وی، تنها گوشه‌ای از سیل اتهاماتی بود که اصلاح‌طلبان نثار آیت‌الله هاشمی کردند.

حجم فشارهای اصلاح‌طلبان در روزهای انتخابات مجلس ششم آن‌قدر بر هاشمی بالا رفت، که او نیز نتوانست در برابر این سیل تخریب مقاومتی کند و درنهایت تسلیم خواسته آنان شد و از حضور در مجلس ششم انصراف داد؛ آن‌هم کسی که همیشه ادعا می‌کرد در برابر فشار تخریب گران کوتاه نمی‌آید و به وظیفه‌اش عمل می‌کند؛ این بار اما هاشمی هم کم آورد؛ و اصلاح‌طلبان مغرور مجلس ششم را کامل به دست گرفتند. هاشمی نمی‌بایست به مجلس راه می‌یافت چه آنکه هم عضو جامعه روحانیت مبارز بود و هم سابقه عضویت در جریان چپ سنتی را نداشت.

شرایط اما چنان پیش رفت که تنها چند سال بعد، اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 84، ابتدا سعی کردند با مهره‌های خود به میدان بیایند؛ اما در مرحله دوم انتخابات، هاشمی رفسنجانی گزینه ایده آل آنان شد؛ هاشمی به‌یک‌باره تبدیل به امیرکبیر دوران و نماد نجات مردم از مشکلات تبدیل شد. تلاش‌های وسیع اصلاح‌طلبان در دو محور گسترش یافت؛ اول تبلیغ وسیع و همه‌جانبه هاشمی، دوم تخریب احمدی‌نژاد.

درنهایت اما اصلاح‌طلبان زیر لوای هاشمی هم شکست خوردند. هاشمی البته پس‌ازآن تمایلات خود به این جناح را بیشتر نشان داد و ظاهراً از یاد برد آن آبروها که اصلاح‌طلبان از او بردند.

دوم: برخورد با حسن روحانی: مصادره پیروزی

چرا اصلاح‌طلبان امیدی به مهره‌های خود ندارند؟// اماده انتشارانتخابات ریاست جمهوری سال 92 یکی دیگر از سال‌هایی بود که بازهم اصلاح‌طلبان شکست خود در انتخابات را قطعی دیدند؛ ازاین‌رو با فشار فراوان سعی کردند دکتر عارف را از گردونه رقابت در انتخابات کنار بکشانند. عارف اما در برابر فشارها تا روزهای آخر مقاومت کرد. بالاخره اما با فشار فراوان عارف هم مجبور به کناره‌گیری شد؛ دلیل هم مشخص است: اگر عارف شانس پیروزی در انتخابات را داشت، هیچ‌گاه تأکید می‌شود که هیچ‌گاه اصلاح‌طلبان او را مجبور به کناره‌گیری نمی‌کردند؛ یعنی هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرفت که اصلاح‌طلبان مهره‌ای را که نسبت به تمام نامزدها برخاسته از جریان اصلاح‌طلبی است و کوچک‌ترین احتمال پیروزی دارد چنین با فشار رسانه‌ای عظیم مجبور به کناره‌گیری کنند؛ اصلاح‌طلبان یقین داشتند که پیروز انتخابات، نامزد اصلاح‌طلبان نخواهد بود.

با پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، به‌یک‌باره و با هماهنگی وسیع، عملیات مصادره پیروزی حسن روحانی به نفع اصلاح‌طلبان از سوی آنان و رسانه‌هایشان آغاز شد. ارسال پیام‌های تبریک فوری به رئیس‌جمهور منتخب و یادآوری حمایت خود از وی، در همین راستا صورت گرفت. پس‌ازآن حجم وسیعی از رسانه‌هایشان را به مصادره این پیروزی اختصاص داده و سعی در «مدیون سازی» روحانی به خود نمودند. ازاین‌رو شروع به پمپاژ خواسته‌های خود به‌عنوان خواسته‌های مردم به روحانی نمودند.

البته زمان زیادی طول نکشید که مکنونات درونی خود را آشکار کردند؛ دولت روحانی را یک «رحم اجاره‌ای» خواندند و به‌صراحت گفتند که شکست او، شکست اصلاح‌طلبان نیست و ...

سؤال اینجاست که اگر اصلاح‌طلبان واقعاً خواستار روحانی بودند چرا از ابتدا روی او سرمایه‌گذاری نکردند؛ اصلاً چرا روحانی؟ مگر عارف چه مشکلی داشت؟ عارف هم سابقه اصلاح‌طلبی داشت، هم وزیر و هم معاون رئیس‌جمهور در دوره خاتمی بود و یک اصلاح‌طلب تمام‌عیار بود؛ پس چرا روحانی به عارف ترجیح داده شد؟

مگر نه اینکه روحانی سابقه‌ای کاملاً اصول‌گرایانه سنتی به عبارت بهتر راست سنتی داشت و کوچک‌ترین عضویت در گروه‌های اصلاح‌طلبی در کارنامه‌اش نبود؟ مگر نه اینکه روحانی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز که همگی به اصولگرایی شهره‌اند بود؟ پس چرا اصلاح‌طلبان مهره خود یعنی عارف را وانهادند و یارگیری از اردوگاه حریف را بر وی ترجیح دادند؟ آیا اصلاح‌طلبان گزینه دیگری ندارند که این‌گونه به سمت اصولگرایان دست‌درازی می‌کنند؟ آنان آن‌قدر از سخنرانی 23 تیر 78 روحانی کینه داشتند که نخواهند به این گزینه فکر کنند، اما چرا چنین کردند؟ جواب مشخص است: آنان مطمئن بودند با مهره خود شانسی برای پیروزی و حتی برد نمایی ندارند.

البته بازی اصلاح‌طلبان باروحانی هنوز تمام نشده است؛ بدون تردید اگر دولت روحانی در زمینه حل مشکلات مردم توفیقی یابد، اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس ترجیح خواهند داد، زیر بیرق کسی سینه بزنند که مهروموم‌های سال است عضو مجمع روحانیت مبارز از نهادهای سنتی اصولگرایان است.

سوم: برخورد با ناطق نوری؛ دامی برای شیخ نور

با پایان گرفتن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اصلاح‌طلبان‌ هم‌وغم خود را برای راه‌یابی به مجلس دهم جزم کردند و تلاش وسیعی در این زمینه آغاز کردند. اما این بار هم اصلاح‌طلبان با فقدان یک پرچم‌دار معتدل و چهره‌ای که بتوانند ذیل او در انتخابات مجلس عرض‌اندام کنند مواجه‌اند.

ازاین‌رو حجت‌الاسلام ناطق نوری می‌توانست گزینه مطلوبی برای آنان باشد؛ شیخ نور دلخوری از رئیس دولت دهم داشت و این سبب شد عده‌ای این دلخوری را تسری به مجموعه اصولگرایان بدهند. بزرگان اصلاحات تمام تلاش و هم‌وغم خود را به کار بستند تا شیخ علی‌اکبر ناطق نوری را راضی کنند که پرچم‌دار اصلاحات برای انتخابات مجلس دهم باشد.

چرا اصلاح‌طلبان امیدی به مهره‌های خود ندارند؟// اماده انتشاررسانه‌های اصلاحات مدام بر طبل حمایت از ناطق و پرچم‌داری ناطق برای اصلاح‌طلبان می‌کوبیدند و طوری در رسانه‌های خود منعکس می‌کردند که گویی ناطق رهبر اصلاحات است؛ البته از سوی دیگر ناطق نوری نیز واکنشی به این تیتر زدن‌های درشت از خود در رسانه‌های اصلاحات نشان نداد. شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که دامی که اصلاح‌طلبان برای ناطق پهن کرده بودند و البته هم‌اکنون نیز به دنبال آن هستند کیهان را بر آن داشت تا در یادداشتی محترمانه این نکته را به ناطق متذکر شوند که «جناب ناطق! به‌یقین جریان یادشده را می‌شناسید، و از کینه‌توزی آنان علیه اسلام و انقلاب و نظام و امام (ره) در جریان فتنه آمریکایی - اسرائیلی 88 باخبرید، ازاین‌روی و با توجه به سوابق اسلامی و انقلابی حضرتعالی نمی‌توان باور کرد تابلوی «اصلاحات»! را که این جریان روی دکه حزبی خود برافراشته است، باور کرده باشید! و بی‌تردید، باورها و داشته‌های دینی جنابعالی به شما اجازه نمی‌دهد برای معرفی سران و عوامل اصلی این جریان - و نه همه اصلاح‌طلبان - از واژه‌ای غیر از «وطن‌فروش» و «مفسد فی‌الارض»! استفاده کنید. اگر چنین است - که هست و باید باشد-تعجب‌آور و صدالبته تأسف‌آور نیز هست که این روزها به جریان یادشده نزدیک شده‌اید! و یا دستکم این‌که با آنان مرزبندی مشخص ندارید، تا آنجا که جریان مورداشاره، همه‌جا در رسانه‌ها و محافل و مصاحبه‌ها و اظهارنظرها جناب ناطق را در جبهه خود تعریف می‌کنند و حضرت ایشان نیز نه‌فقط در مقابل این ادعا کمترین عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، بلکه با اظهارات و مواضع چندساله - و مخصوصاً چندماهه - اخیر خود، ادعای آنان را تائید نیز می‌کند!» (کیهان، 7 اسفند 92)

آخرالامر هم ناطق نوری با شریعتمداری پس ‌از انتشار یادداشت مذکور، تماس گرفته و چند محور را با مدیرمسئول کیهان در میان می‌گذارد:

1- از لحن محترمانه مقاله شما تشکر می‌کنم که حرمت نگه داشتید

2- آمادگی دارم در نشستی سو تفاهم‌های به وجود آمده را برطرف نمایم

3- من جذب اصلاح‌طلبان نشده‌ام و کار خودم را می‌کنم

4- من ماهیت جریان فتنه و افراطیون را می‌شناسم و با طناب آن‌ها ته چاه نخواهم رفت

5- من در گفتگو با روزنامه آسمان علیه جریان فتنه و اصلاح‌طلبان تندرو صحبت کرده‌ام... (مشرق، 16 اسفند 92)

اصلاح‌طلبان امیدوارند با آوردن ناطق به صحنه، ریاست مجلس را نیز به وی بسپارند که احتمالاً با توجه به جایگاه ناطق همین امر هم رخ خواهد داد و درنتیجه بازهم خود را پیروز انتخابات معرفی و پیروزی و ریاست مجلسی ناطق را مانند ریاست جمهوری روحانی به نفع خود مصادره کنند.

بااین‌حال عدم موضع‌گیری صریح ناطق سبب شده که اصلاح‌طلبان هنوز از ناطق نوری، رئیس شورای هماهنگی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری نهم و عضو جامعه روحانیت مبارز، قطع امید نکنند و چشم طمع به او بدوزند؛ حال‌آنکه قطعاً پاسخ ناطق درنهایت به آنان این خواهد بود که «برو این دام بر مرغی دگر نه ...»

چهارم؛ برخورد با علی لاریجانی؛ فراموشی ریاست قاطعانه لاریجانی بر صداوسیما

اختلاف‌افکنی در میان اصولگرایان سبب شده تا اصلاح‌طلبان حتی تلاش کنند تا دکتر علی لاریجانی، ریاست مجلس را نیز به سمت خود بکشانند.

مرور بسیار اجمالی گذشته لاریجانی این احتمال را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا واقعاً اصلاح‌طلبان دچار آلزایمر سیاسی شده‌اند که به دنبال جذب لاریجانی هستند و یا شهوت حضور در قدرت آنان را به این سمت کشانیده که به لاریجانی نیز چشم طمع بدوزند. بدون تردید اقدامات انقلابی لاریجانی در دوره ریاست بر سازمان صداوسیما مخصوصاً پس از قدرت یافتن اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و ریاست جمهوری هفتم یکی از مهم‌ترین جلوه‌های بر هم زدن زیاده‌خواهی‌ها و قانون‌شکنی‌ها و افشای چهره واقعی برخی افراطیون این جریان بود؛ افشای ماجرای کنفرانس برلین و انعکاس دقیق حوادث کوی دانشگاه ازجمله این موارد است که بعید است اصلاح‌طلبان آن کینه خود از لاریجانی را به فراموشی سپرده باشند.

چرا اصلاح‌طلبان امیدی به مهره‌های خود ندارند؟// اماده انتشارپس واقعاً چرا اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که به لاریجانی نیز نزدیک شوند؛ البته آنان این را خوب می‌دانند که لاریجانی بسیار باهوش‌تر و بسیار انقلابی‌تر از آن است که خام ادعاها و وعده‌های پوچ اصلاح‌طلبان شود؛ ازاین‌رو در گام اول تلاش خود را بر این موضوع خواهند گذاشت که لاریجانی را از بدنه اصولگرایان جدا کرده و او را به‌عنوان ائتلاف با دولت وارد انتخابات مجلس دهم کنند و بعد هم خود نیز در لوای نزدیکی با دولت و لاریجانی، از این نمد کلاهی برای خود ببافند.

از همین رو بود که چندی قبل در رسانه‌ها این خبر منتشر شد که «بر اساس تصمیم شورای مشورتی رئیس دولت هفتم و هشتم، بایستی «علی لاریجانی» در انتخابات آتی یا در کنار «حسن روحانی» قرار گیرد و یا اینکه به عنصری برای تفرقه در میان اصولگرایان تبدیل شود. بر اساس این طراحی درصورتی‌که فضای سیاسی و اجتماعی برای همکاری نزدیک «علی لاریجانی» و «حسن روحانی» وجود نداشت، رئیس مجلس اصولگرایان بایستی وارد طراحی وحدت اصولگرایان شده و با مخالف خوانی‌های گسترده، به فروپاشی وحدتِ «نیم‌بند» اصولگرایان اقدام نماید». (دیدبان؛ 13 اردیبهشت 94)

وجود لاریجانی در لیست اصلاحات و دولت و تلاش برای نزدیک شدن به وی، در شرایطی که تقریباً اصلاح‌طلبان نیز مطمئن‌اند هر کس را از اصلاح‌طلبان‌ هم به میدان بیاورند، بازهم ریاست مجلس به لاریجانی خواهد رسید، یک مصادره به مطلوب در گام اول است. اصلاح‌طلبان مطمئن هستند حتی اگر عارف هم بارأی بسیار بالا به مجلس راه یابد، بازهم رئیس مجلس او نخواهد بود؛ چون قبل از آنکه اصولگرایان او را در این اندازه نبینند، این خود اصلاح‌طلبان هستند که به‌هیچ‌وجه جایگاه خاصی برای عارف قائل نیستند؛ نمونه آن در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به‌وضوح مشخص شد.

البته پیش‌بینی می‌شود که فشارها بر دکتر لاریجانی جهت موضوع فوق از سوی اصلاح‌طلبان و نزدیکان آن‌ها در دولت افزایش یابد؛ ولی از سوی دیگر نیز سابقه انقلابی لاریجانی نشان می‌دهد که بی‌تردید تسلیم فشار اصلاح‌طلبان نخواهد شد و بازهم به‌عنوان یک عضو از مجموعه اصولگرایان در انتخابات مجلس حضور خواهد یافت؛

چرا اصلاح‌طلبان علاقه به سرقت مهره‌های حریف دارند؟

پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری هفتم و هشتم، و تصاحب کرسی‌های مجلس ششم، اصلاح‌طلبان دریافتند که دیگر یارای رقابت با حریف قدر خود، با مهره‌های اصلاح‌طلب را ندارند؛ از همین روست که هرازگاهی هم که وارد عرصه انتخابات می‌شوند، یا از همان ابتدا سعی در مهره دزدی از رقیب خود می‌کنند، و یا سعی می‌کنند پس از پیروزی، آن پیروزی رقیب معتدل را به نام خود مصادره کنند.

در بررسی چرایی رفتار اصلاح‌طلبان در سرقت مهره‌های متنفذ حریف، می‌توان به چند عامل اشاره کرد:

1. فقدان رویکرد اعتدالی در جریان اصلاحات

واقعیت این است که جریان اصلاحات، مخصوصاً در رأس این جریان، آن‌قدر دچار رفتارهای افراطی بوده‌اند که امروز وقتی می‌خواهند نماد اعتدالی از خود نشان دهند، مهره‌ای ندارند که رو بکنند و درنتیجه مجبور می‌شوند چشم طمع به اردوگاه رقیب خود، یعنی اصولگرایان داشته باشند.

به نظر می‌رسد این جریان باید تلاش کند تا با بازتعریف خود به‌مرور گذشته ناصحیح خود بپردازد و ضمن عذرخواهی از رفتار ناصحیح گذشته، نشان دهد که نادم از رفتار افراطی است و کمی در جاده اعتدال قدم بزند.

2. فقدان مهره معتدل، نتیجه رفتار افراطی بزرگان

بعد از انتخابات ریاست جمهوری هفتم و هشتم، اصلاحات دیگر نتوانست چهره‌ای را به جامعه ارائه کند که بتواند با رویکرد اعتدالی شانس پیروزی در انتخابات را برای خود حفظ کند؛ بگذریم از اینکه رئیس دولت اصلاحات نیز با رویکردهای نابخردانه و بعضاً افراطی در انتخابات ریاست جمهوری دهم و پس‌ازآن، از جاده اعتدال خارج شد و شد آنچه شد.

ازاین‌رو، مخصوصاً پس ‌از انتخابات ریاست جمهوری دهم، اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که تمایلی به حرکت در جهت اعتدال ندارند؛ به همین خاطر است که همیشه در آستانه انتخابات نگاهشان به معتدلان در اردوگاه رقیب است؛ از روحانی و ناطق نوری گرفته تا لاریجانی.

این جریان باید تجدید رفتاری در عملکرد سیاسی خود انجام دهد، از رویکرد افراطی بپرهیزد، و تلاش کنند تا بتوانند نشانه‌های اعتدال در عملکرد سیاسی را بیشتر از خود نشان دهند تا شاید نیاز نباشد هنگامه انتخابات، همیشه چشم به اردوگاه رقیب داشته باشند.

3. بر هم زدن وحدت در جریان رقیب

اصلاح‌طلبان چند سالی است که پیروزی خود را در این می‌بینند که مانع شوند به هر دلیلی وحدتی در جریان اصولگرا به وجود آید؛ آنان به دنبال این هستند تا با جذب برخی چهره‌های متنفذ اصولگرا به میان خود و یا حداقل جدا نمودن برخی از این چهره‌ها از بدنه اصولگرایی، خودشان در انتخابات پیروز شوند. اصلاح‌طلبان این روزها احتمال پیروزی خود را در اختلاف جریان رقیب می‌دانند. از همین روست که گهگاه طبل جذب برخی از اصولگرایان را از چند ماه قبل از انتخابات به صدا درمی‌آورند تا زمینه‌سازی گسترده‌ای برای ایجاد اختلاف در اردوگاه رقیب بنمایند. چنان‌که در مورد ناطق نوری بیش از یک سال است که مدام بر این طبل می‌کوبند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    عجب!! چه زود انتخابات رو فرامش کردید
  • اهوازی ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اصلاح طلبان به جز هوچی بازی و سفسطه و فرصت طلبی و حرافی و تهمت زدن چیز دیگری بلد نیستند.آنها از سیاست فقط همین را بلدند.
  • سپیده دانافر ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    من تقسیم اصلاح طلب و اصولگرا را تقسیم مزخرف و گزاف و مسخره میدانم تقسیم صائب تقسیم انقلابی و ضدانقلابی است بعضی از اصولگراها ضدانقلاب اند بعضی هم ارزشی و ولایی و در خدمت انقلاب بعضی از اصلاح طلب ها دله دزد و وطن فروش و منافق و پدرسوخته اند و بعضی هم تابع ولی فقیه و مومن اند با توجه به شناختی که به آقای جلیلی پیدا کرده ام باید بگویم یک تار موی جلیلی به همه اصولگراها و اصلاح طلب ها شرف دارد و کاندید اصلح انتخابات 92 جلیلی بود که به دلیل بی بصیرتی ملت مان انتخاب نشد و عواقب بی بصیرتی را هم هم اکنون میبینیم که به دلیل سیاست خارجی شاذ دولت اعتدال مضحکه جامعه بین الملل شده ایم و آبرومون به باد فنا رفته
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    در زمان اصلاحات یک همکلاسی بشدت ضد انقلاب و از آن طرفداران دو آتشه خاتمی داشتم که معمولا بحثهای خیلی تندی با هم داشتیم طوری که دیگر تعارف هم با هم نداشتیم . در خلال این بحثها نکته مهمی را به من گفت و آن اینکه گفت :" خیال نکن ما برای خود خاتمی ارزشی قایل هستیم. ما می خواهیم این حکومت و انقلاب سرنگون شود و هر کس ببنیم در این مسیر حرکت می کند از او حمایت می کنیم. برای ما شخص هیچ فرقی ندارد". مساله همین است. چرا طرفداران اصلاحات از خاتمی یا موسوی حمایت کردند؟ فقط به این دلیل که می خواستند با بهانه ای از داخل نظام به جنگ او بروند. آنها آزادی جنسی و الکل می خواهند. برای آنها چه فرق دارد که کاندیدایشان چه کسی باشد و متعلق به کدام خط و جناح باشد؟ آنها کسی را می خواهند که بیشتر حامی سکولارها باشد. دعوای اصلی ما دعوای خدا پرستها و آتئیست ها است و لهذا دنبال مبارزه با هر مظهر دینی هستند. این همه حمله به عمره به بهانه تجاوز دام آتئیستها بود. خدا می داند وقتی چشمان این سکولارها به یک تصویر کعبه یا زائر از عمره بازگشته می افتد چه غیظی پیدا می کنند. برای همین هم پرچم امام حسین علیه السلام را آتش زدند یا در شیراز شعار مرگ بر دین دادند یا هم در فتنه 88 به مساجد حمله کردند و یا حتی در همان سال 78 در پی ابطال انتخابات شهرستان خلخال مساجد شهر را آتش زدند و یا الان ناکهان حامی سگها شدند و با سگهایشان رژه رفتند یا هر کس ریش داشت را زدند و کشتند و یا حتی دکترهایشان از پذیرش مجروحان ریشدار خودداری کردند. یا آخرین نمونه اش را دیدید که بی بی سی عزیز آنها و سایر رسانه هایشان با شور و اشتیاقی به مواردی مانند برگزاری پارتی ها می پردازند و چطور چشم دیدن مراسم اعتکاف و اینهمه جوان مومن را ندارند. این یک جنگ جدی است. قطعا اگر در فضای مجازی باشید فعالیت بیشتر اینها علیه اسم خدا را می بینید. متاسفانه جمهوری اسلامی عمدا فراموش می کند که حداقل ده درصد جمعیت ایران عمیقا آتئیست هستند. منتهی از ابراز کردنش خودداری کنند و هنوز جرات اعلام علنی آن را ندارند. مطمئن باشد قایم کردن آتئیستها زیر پرده نفاق اشتباهی بسیار بزرگ است.
  • علی علی اوغلو ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    درجواب نویسنده مقاله چرا اصلاح طلبان امیدی به .. اولا ازکجا میدانی اصلاح طلبان به سران خود امید ندارند درثانی اصلاح طلبان نشان دادند که منافع کشور را برمنافع شخصی وجناحی ترجیح میدهند واین مسئله ای است که هرکسی با کمترین عقل انرا میفهمد شما گرایش افراد مشهور ومسقل را بطرف اصلاح طلبان بخاطر جاذبه وگفتمان اصلاح طلبی نمیدانید بلکه انرا دزدی مهره های حریف مینامید اگر این افراد ادمهای مهم ودارای پایگاه مستحکم مردمی هستند بمثابه درخت تنومند پرشاخ وبرگ میباشند که امکان دزدیده شدن انها وجود ندارد واگر ازنظر شما مهره ائی هستند قابل دسترسی پس سوزشتان ازچیست ؟ مگر شما نبودید شب کذائی مناظره درغیاب اقای ناطق انچیزی که لایق ریشتان بود به ایشان بستید حتی اجازه دفاع هم بایشان داده نشد اگرهم داده میشد ایشان شماهارا قابل این ندیدند جوابتان را بدهد حتی ازنظر ایشان ارزش اینرانداشتید دراین مدت مدید 10ساله یک بار اسم شمارا برزبان بیاورد چون عنقا را بلند است اشیانه واما درمورد اقای لاریجانی مگر شما نبودید بدون رعایت مقام ایشان به عنوان ریاست محترم قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران ان رفتارهای شنیع را درمورد ایشان مرتکب شدید هیچ چارواداری انقدر پستی ازخود بروز نمیداد که شما دادید البته بخیال خود میخواهید با مهره خواندن انها انهارا کوچک وبی اهمیت جلوه بدهید اینهم درراستای حماقت شما است......
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    دو نکته را فراموش نکنید. اولا اصلاح طلبان همه ضد انقلابند بدون استثنا. فقط بعضی به دنبال براندازی هستند( جمهوریخواهان) و بعضی به دنبال استحاله از درون ( مشروطه خواهان) . آنچه آنها می خواهند مثلا اصلاح کنند، آرمانهای انقلاب اسلامی است و هدفشان هم ادغام در جامعه جهانی است. اکثریت اصولگرایان هم اساسا همان اصلاح طلبان بالقوه و خشاب آنها هستند که به تدریج و با تغییر باد و هوا ماهیت خود را آشکار می کنند. هاشمی و روحانی و ناطق مثلا زمانی راستگرا بودند! دوم: آقای جلیلی در بین کاندیداهای تایید صلاحیت شده به نوعی خیرالموجودین بود اما یادتان نرود این راهی که ظریف می رود نتیجه طبیعی همان برنامه ای است که جلیلی در پیش گرفت . همانطور که ابومازن نتیجه طبیعی روندی بود که یاسر عرفات در پیش گرفت. اصل این مذاکرات از روز اول اشتباه و خلاف شرع بود. ما برای چه انقلاب کردیم؟ برای غتی سازی اورانیم یا برای نفی هژمونی نظام سلطه؟ ما غنی سازی را می خواستیم استقلال خود و شعار نه شرقی و نه غربی را حفظ کنیم. چه شد آقای جلیلی حاضر شد آفتابه را خرج لحیم کند و پای میز مذاکره بنشیند و حق دخالت همان شرقی ها و غربیها در در یک مساله کاملا داخلی ایران به رسمیت بشناسد؟ کاری که جلیلی کرد با کاری که عرفات کرد یکی بود. همانطور که عرفات اسراییل را به رسمیت شناخت و بعد به خیال خودش بر سر گرفتن امتیاز قدس شرقی مقاومت می کرد، جلیلی هم سیادت رسمی 6 زورگو بر دنیا را به رسمیت شناخت و به خیال خودش به دنبال گرفتن اجازه غنی سازی بود!! در حالی که اگر برای رنگ و مدل اتومبیلتان از همسایه اجازه بگیرید و حتی به توافق هم برسید جز داغ بردگی چیزی بر پیشانی خود ننشانده اید. لهذا حتی اگر جلیلی موفق هم می شد و در ایده آل ترین حالت آمریکا نه تنها تحریمها را لعو می کرد و که حتی خودش به ما تاسیسات هسته ای می داد تازه به همان جایی رسیده بودیم که با شاه در سال 57 بودیم و یک یعنی اینکه بدانیم جلیلی چه خطای بزرگ کفتمانی را مرتکب شد. تنها کار صحیحی که در جهت آرمانهای انقلاب در طی این موصضوع هسته ای صورت گرفت فقط معاهده تهران با ترکیه و برزیل بود. مهم این نبود که ممکن بود چه بر سر اورانیمها بیاید. مهم این بود که اولا رسما به حق غنی سازی ایران اعتراف می شد و ثانیا رسما 5+1 دور زده می شد و هژمونی سلطه شان به چالش کشیده می شد. لهذا این معاهده پیروزی بسیار بزرگی بود و شما قطعا سرمقاله طوفانی کیهان در تعریف و تمجید از این موفقیت را به یاد دارید. بزرگترین دلیل موفقیت معاهده تهران این بود که نه تنها آمریکا و اذنابش را عصبانی کرد- تا جایی که رسما اوباما زیر قولی که به داسیلوا داده بود زد- که حای رزوسیه و چین را هم بشدت شمگین کرد و همه این حضرات زورگوی شرق و غرب با هم در کمتر 24 ساعت به قطعنامه ای شدید اللحن علیه ای ایران رای دادند!! و این یک پیروزی آرمانی بود برای کسانی هدفشان تحقق شعار نه شرقی و نه غربی بود. اما افسوس که عده ای متاسفانه یادشان رفت برای جه انقلاب کردیم. احمدینژاد از پرونده هسته ای خلع ید شد و بعد از بود که باران تهمتهای بی سابقه بر سرش فرود آمد. آقای جلیلی هم مجددا پای مذاکره با افرادی نشست که که صبورانه منتظر انتخابات بعدی بودند و جلیلی را سر می دواندند. در یک نشست امیدوارش می کردند و در نشست بعدی ناامیدی می کردند و این بازی را تا انتخابات ادامه دادند. همان لحظه ای که به قول جان لیمبرت دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکا این انتخابات بلای بزرگ احمدی نژاد را از سر آمریکا برمی‌دارد... کوتاه آمدن از معاهده تهران نشان داد دیپلماتهای ایرانی هنوز انقلاب را باور نکرده اند. همان دیپلماتهایی که بنا بر اعتراف آقای صالحی بدون اطلاع رییس جمهور با آمریکا مذاکره مستقیم داشتند...
  • مهدی از قم ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    جربانات اصلاح طلب و کارگزارانی و... با نگرش مدرن به سیاست و اقتصاد و... از اساس با ارمان های انقلاب اسلامی و اسلام در تعارض هستند.در گروه های اصولگرا افرادی با بالا رفتن سن و یا کسب ثروت و راحتی تبدیل به انسان های محافظه کار میشوند و از ارمان های انقلاب خسته میشوند و درست در همین زمان است که این گروها در اون شخص طمع میکنند.
  • Admin ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    چه تحلیل مزخرفی!!! البته اشکالی نداره؛ اگه اینطوری شما خوشحال میشید
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    مشکل اصلی اصول گرایان و جبهه‌ پایداریون اینکه در صدد معرفی کاندیدای اصلح نیستند در صدد معرفی یک معصومند و هر کسی رو در مقابل مهره معرفی شده خود ببینند برخلاف اصول تقوی از هیچ تخریبی فرو گذار نمکنند (92-میخواد قالباف باشه یا رو حانی فرقی براشون نمیکنه)!!!... متاسفانه جریان اصول گرایی بجای اینکه درصدد وحدت بر بیاد در صدد اینکه بگه من برنده شدم... این رو میتونیم تو چهره برخی طرفداران آقای جلیلی ببینیم ... برای اونها مهم نبود که با رای آوردن فردی مثل روحانی اصل نظام در خطر میوفته(و برای رای نیاوردن اون باید بیشتر تلاش کرد تا رای آوردن مهره خودی ... یعنی در چنین مرحله ای باید از بسیاری از ایده آل ها گذشت. تا دفع افسد بشه!!) اما متاسفانه با وجود چنین شرایطی به آقای قالیباف هم به چشم رقیب نگاه کردند و شد انچه نمبایستی.... البته آقای جلیلی رو انسانی با تقوی میدونم که متاسفانه شرایط (کمبودن طرفدارانش و عدم انصراف) رو به خوبی درک نکرد و به اصول گرایان ضربه ای تاریخی زد!! اگر حفره جبهه پایداری از اصول گرایان حذف نشودسناریوی انتخابات مجلس برای این گروه تکرار خواهد شد... متاسفانه!!!!!
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    مشکل اصلی اصول گرایان و جبهه‌ پایداریون اینکه در صدد معرفی کاندیدای اصلح نیستند در صدد معرفی یک معصومند و هر کسی رو در مقابل مهره معرفی شده خود ببینند برخلاف اصول تقوی از هیچ تخریبی فرو گذار نمکنند (92-میخواد قالباف باشه یا رو حانی فرقی براشون نمیکنه)!!!... متاسفانه جریان اصول گرایی بجای اینکه درصدد وحدت بر بیاد در صدد اینکه بگه من برنده شدم... این رو میتونیم تو چهره برخی طرفداران آقای جلیلی ببینیم ... برای اونها مهم نبود که با رای آوردن فردی مثل روحانی اصل نظام در خطر میوفته(و برای رای نیاوردن اون باید بیشتر تلاش کرد تا رای آوردن مهره خودی ... یعنی در چنین مرحله ای باید از بسیاری از ایده آل ها گذشت. تا دفع افسد بشه!!) اما متاسفانه با وجود چنین شرایطی به آقای قالیباف هم به چشم رقیب نگاه کردند و شد انچه نمبایستی.... البته آقای جلیلی رو انسانی با تقوی میدونم که متاسفانه شرایط (کمبودن طرفدارانش و عدم انصراف) رو به خوبی درک نکرد و به اصول گرایان ضربه ای تاریخی زد!! اگر حفره جبهه پایداری از اصول گرایان حذف نشودسناریوی انتخابات مجلس برای این گروه تکرار خواهد شد... متاسفانه!!!!!
  • سیدعباس ازقم ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    واقعا زرشک
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    آقایان احمدی نژاد و الهام به نتیجه انتخابات مجلس ششم اعتراض کردن و گفتن تقلب شده ! بعد که خودشون صاحب مسئولیت شدن میگن در سیستم انتخابات ایران امکان تقلب وجود نداره .
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    دنیا بازی است اما بازیچه نیست - بازی و مسابقه قرب به خدا که اولین پایه و شرط لازم آن مکارم اخلاق و انسانیت است و سختی آن بازی در مبارزه با نفس است ..
  • عربی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اصلاح طلبان تحمل هیچ رقیبی را ندارند و ناجوانمردانه تخزیب میکنند و تهمت میزنند و رنگ عوض میکنند و......
  • عربی ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اصلاح طلبان تحمل هیچ رقیبی را ندارند و ناجوانمردانه تخزیب میکنند و تهمت میزنند و رنگ عوض میکنند و......
  • عربی ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اصلاح طلبان تحمل هیچ رقیبی را ندارند و ناجوانمردانه تخزیب میکنند و تهمت میزنند و رنگ عوض میکنند و......
  • آناهیتا ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    موافقم اصلاح طلبان واقعا فرصت طلبند مقاله به خوبی این فرصت طلبی شون رو نشون داد مرسی
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    به ناشناس 8:39 آیا اصلا در سال 78 اسمی از احمدی نژاد وجود داشت تا موضعی از او وجود داشته باشد؟ ثانیا: انتخابات سیاه مجلس ششم درسی شد برای شورای نگهبان که با افزایش نیروهای ناظر و آموزشهای کافی و افزایش تدابیر نظارتی مانع هر نوع تقلبی بشود. تا دیگر اینطور نشود که رای یک کاندیدا حتی به خودش هم شمارش نشود یا صندوقهای رای تهران سر سر از بیابانهای اطراف ورامین درآورد! آنجا که تقلب اسناد حاضر و محکم داشت بزور نتیجه جعلی را بر مردم تحمیل کردید و آنجا که انتخابات کاملا پاک بود و هیچ سندی نداشتید آن را تقلبی نامیدید! چرا از نظر شما پلیدی و خباثت همان خوبی و خوبی برایتان بدی است. باید همه شما زامبیها را از ایران محو کنیم.
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    بخاطر بی آبرویی شون در ملت
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    ناشناس از سوئد ! اولویت مردم همیشه نان بوده حتی اگر بعد از رای دادن به هدف نرسن . احمدی نژاد هم بخاطر شعارهای اقتصادی و شعار عدالت رای آورد وگرنه اکثر مردم ایران در انتخابات به ارزش ها توجه نمیکند . پس به رای مردم احترام بذار اگر از فتنه بیزاری !
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    به ناشناس 12:25 اینکه اولویت مردم نان بوده است یا نبوده است ، حق و باطل را تغییر نمی دهد. ضمنا خود شما به ما به ما یاد دادید که برای رای مردم هیچ احترامی قایل نباشیم و آن را رای به سیب زمینی بنامیم.
  • امیر ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اصلاح طلبان رد صلاحیت نشن بعد بیاین نفس کش بطلبین
  • مم ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    چرا دروغ میگی؟
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    از کی تا بحال باهنر دکتر شده؟
  • بهزاد ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    هم این کامنت، و هم پاسخ شما به اون کامنت بالایی، وزین تر و پرمحتواتر و قشنگ تر از اصل مطلب مشرق بود. خیلی دمت گرم.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    لابد بعد میگی فتنه 88 رو احمدی نژاد ترتیب داد تا رقبای خودش رو از میدون به در کنه
  • سرباز ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    این نحوه صحبت نه شرعا و نه اخلاقا درست نیست .
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اصلح یعنی بهترین شخث با ملاکهای اسلام نه با ملاکهای سرمایه داری. پس معصوم اگر باشد اصلح است و همه شرعا وظیفه دارند به نفع او کنار بروند و برایش تلیغ بکنند. شما به خطا تصور کرده اید که داشتن هوادار و باند و امپراطوری رسانه ای نشانه اصلح بودن است.
  • مومنی ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    سلام بابت تحلیل روزنامه های اصلاح طلب تشکر می کنم
  • سیدعباس ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    اصلاح طلبان اهل اعتدال , امید و تدبیرند...
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    وقت خوابت گذشته برو بخواب! هر چند شما همیشه خواب هستی!!
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    زرشک
  • صادق ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    چرا اصلاح طلبان از اعضای خودی استفاده نمی کنند علت اول : اصلاح طلبان ترای اینکه خور را ازاعمال ضد انقلابی وخیانت های فتنه واشوب سالهای 76 و88 تطهیر نمایند از اعضای مشهور اصولگرایان با تطمیع افراد سوئ استفاده مینمایند! دوم اینکه افرادی جذب این گروه نفاق میشوند که اعتقادات سست وبی ریشه ای هستند وعافیت طلب و دنیا پرست میباشند! سوم :این افراد بعلت نفاق پنهانی خود بصورت نفوذی در حزب اصواگرایان درامده تا در فرصت مناسب منجی احزابی شیطانی ودر خدمت فراماسون وابسته به صهیونیست جهانی ماموریت خود را انجام دهند!
  • جواد ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    مزخرف شمایی با این نوع فکر و بیانات
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    اونی خواب که فکر می کنه همه خواب
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    به سرباز: برادر چرا شرعا و اخلاقا درست نیست؟ مگه شرع ما شرع خوارجه؟ کاملا مطابق شرع و اخلاق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس