دانشگاه فرهنگیان یکی از دانشگاه‌های مادر محسوب می‌شود که به سبب مدیریت منفعلانه با چالش‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. کوتاهی دولت برای تعیین رئیس برای این دانشگاه نیز به‌نوعی حاکی از عدم توجه جدی به این دانشگاه است.

دانشگاهی که هنوز رنگ رئیس به خود ندیده است

گروه سیاسی مشرق - رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 92 در دیدار با جمعی از فرهنگیان با تأکید بر لزوم پشتیبانی مالی دولت و مجلس از آموزش‌وپرورش، به موضوع دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره کردند و افزودند: «این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است، زیرا در آن، شخصیت معلمان ساخته می‌شود. بنابراین آموزش عالی باید پشتیبانی‌های لازم را از دانشگاه فرهنگیان انجام دهد.[1]»

حاجی بابایی وزیر وقت آموزش پرورش نیز در همین زمینه طی ارائه گزارشی تأسیس دانشگاه فرهنگیان را ازجمله زیرساخت‌های ضروری برای تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش برشمرد.[2]

رهبر انقلاب در اردیبهشت‌ماه سال 93 نیز در دیدار با معلمان و فرهنگیان کشور تأکید کردند: «یک مسئله هم مسئلهٔ دانشگاه فرهنگیان است که من حالا درراه به وزیر محترم هم این را گفتم؛ این دانشگاه فرهنگیان - یا به تعبیر قدیمی، دانشگاه تربیت‌معلم - دانشگاه است، لکن با دانشگاه‌های معمولی فرق دارد. علاوهٔ بر امتیازاتی که دانشگاه‌های دیگر دارند، امتیاز «تولید معلم» مخصوص این دانشگاه است؛ این شرایطی دارد؛ به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد.»[3]

رهبر انقلاب در سال جاری نیز در دیداری که با برخی از معلمان و فرهنگیان کشور داشتند، موضوع دانشگاه فرهنگیان را نیز از جهت آنکه جذب و آموزش معلمان از طریق آن انجام می‌شود، بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: «همه فرآیندها در این دانشگاه به‌ویژه بررسی صلاحیت‌ها برای جذب معلمان، محتوای دروس و انتخاب اساتید و اعضای هیأت علمی باید سالم و مطابق با معیارهای اسلام و انقلاب باشد.[4]»

در شرایطی که رهبر معظم انقلاب همواره در دیدارهای مختلف و در سه سال گذشته درباره دانشگاه فرهنگیان تأکید اکید کرده‌اند اما جالب اینجاست که دانشگاه فرهنگیان با همه توجهات و تذکرات رهبر معظم انقلاب ازجمله دانشگاه‌هایی است که تاکنون رئیس به خود ندیده و هنوز با سرپرست اداره می‌شود.

سرپرستان پیشین این دانشگاه که به‌عنوان یک دانشگاه مادر شناخته می‌شود، اسدالله اسدی گرمارودی و جهانبخش محبی‌نیا بوده‌اند. از ۲۴ شهریور ۱۳۹۲، محمود مهرمحمدی به سرپرستی دانشگاه منصوب‌شده و تاکنون عهده‌دار این سمت است. ازاین‌رو مشکلی که در دوره قبل گریبان گیر این دانشگاه بوده در این دولت نیز استمرار یافته است.

موضوع جالبی که این دانشگاه را درگیر خود کرده، نقطه نظرات جالب سرپرست این دانشگاه است. محمود مهر محمدی، با تأکید بر اینکه مسئله تربیت‌معلم بایستی به مسئله ملی تبدیل شود، معتقد است که روند و ساختار پیشین دانشگاه فرهنگیان مبنی برجذب دانشجویان از پایه دیپلم کار درستی نبوده است و دانشجویان بایستی در پایه‌های تحصیلی بالاتر جذب این دانشگاه شوند و روند تربیت‌معلمان به این روش در این دانشگاه صورت گیرد. بنابراین ایده، دانشگاه فرهنگیان، متولی ارائه خدمات تربیتی برای علاقه‌مندانی خواهد بود که دوره کارشناسی خود را دریکی از دانشگاه‌های معتبر گذرانده‌اند و برای کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای متناسب با معلمی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به این دانشگاه وارد می‌شوند.[5]

این در حالی است مدیریت سرپرستی به مدیریت موقتی اطلاق می‌شود که بایستی به فکر مسائل میان‌مدت و کوتاه‌مدت دانشگاه باشد و به‌طور ضروری به کارها بپردازد. از سوی دیگر این مدیریت موقت در این دانشگاه طولانی‌مدت شده است و یکی از معضلات مدیریتی به این نحو این است که برنامه‌ریزی بلندمدت در آن نمی‌توان انجام داد اما سرپرست این دانشگاه پا را از این نظر فراتر گذاشته و بر روی ساختار و رویکرد آموزشی آن انتقاد دارد. مدیریت تجربی و آزمایشی که با تغییر سرپرست نیز قطعاً پابرجا نمی‌ماند و تنها گریبان دانشجویان را می‌گیرد؛ دانشجویانی که بایستی علاوه بر دلهره مدیریت سرپرستی، دلهره سرنوشت تحصیلی‌شان را نیز داشته باشند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان به‌تازگی یکی از چالش‌های جدی این دانشگاه را نشانه‌های امتناع از به رسمیت شناختن دانشگاه به‌عنوان یک‌نهاد تمام و کمال آموزش عالی در وزارت علوم و وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرده است که این موضوع با توجه به اهمیت این دانشگاه جای تعجب دارد.[6]

کوتاهی دولت برای تعیین رئیس برای این دانشگاه نیز به‌نوعی حاکی از عدم توجه جدی به این دانشگاه است. بااین‌حال به نظر می‌رسد که با توجه به تذکر چندین‌باره رهبر انقلاب در مورد این دانشگاه مسئولان مربوطه باید به فکر ترمیم ساختار این دانشگاه و برنامه‌ریزی و در قدم اول تعیین یک رئیس برای سروسامان دادن به کار آن به‌صورت بلندمدت و برنامه‌ریزی‌شده باشند. این مطالبه کهنه‌ای است که به نظر می‌رسد که مسئولان مربوطه باید در اسرع وقت نسبت به آن اقدام کنند.



[1] - http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=22510

[2] - http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=22510

[3] - http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26342

[4] - http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=29630

[5] - http://ayaronline.ir/1393/02/60153.html

[6] - http://cfu.ac.ir/fa/29235


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    مشرق جان شورای عالی انقلاب فرهنگی به دکتر مهرمحمدی رأی اعتماد نمی دهد. دلیل بلاتکلیفی این دانشگاه نیز همین است.
  • ناشناس ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    سلام. از شما متشکرم که بالاخره به این موضوع پرداختین. آخه هیچ رسانه ای روی مسائل این دانشگاه حساس نشده است. اما مشکلات این دانشگاه بی شمار است. من مدتی به عنوان مدرس این دانشگاه بودم. وضعیت هیات علمی ها بسیار اسفناک است. متاسفانه افرادی هیات علمی می شوند که سالهای پیش مدرک ارشد گرفته اند و در این دانشگاه مشغول تدریس هستند و اکثر آنها با کار پژوهشی بیگانه اند. ما در بدنه آموزش و پرورش معلمان با سواد و بالاترین مدرک ( دکترا) از دانشگاههای معتبر کم نداریم که نیروهای جوانتری هم محسوب می شوند. نمی دانم چرا اصرار بر استفاده از مدرسان قبلی است که اکثرشان با بیش از سی سال سابقه مشغول هستند و باید بازنشست شوند. همانطور که حضرت آقا فرمودند باید بر روی هیات علمی این دانشگاه دقت بیشتری شود.
  • کارمند دانشگاه فرهنگیان ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    دوری از ایران عدم شناخت از تربیت معلم ها(اسم قدیم دانشگاه) ساست زدگی(چون دانشگاه را دولت قبلی تاسیس کرده) دلایل نابسامانی این دانشگاه است
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    توسعه دانشگاههای دولتی اشتباه است.
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    چند سال قول فوق لیسانسو میدند هنوز نیاوردند .
  • بسیجی جانباز گمنام ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    چرا دانشگاه فرهنگیان کماکان از بلاتکلیفی رنج می‌برد؟ پاسخ این تیتر یک جمله است: انقلاب شکوهمند اسلامی یک انقلاب فرهنگی بوده که متأسفانه به باور خیلی از مجریان ما نمی گنجد، و اگر غیر این است فرهنگ علمی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، و... با همه تأکیدات رهبرمعظم کارش به این‌جا نمی کشید. زودتر چاره‌ی بیاندیشیم.
  • همكار فرهنگي ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    مشكل اصلي و اساسي اين است كه رييس اين دانشگاه أصلا معتقد به اين دانشگاه نيست و اين مطلب را به صراحت اعلام كرده است.
  • همكار فرهنگي ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    مشكل اصلي و اساسي اين است كه رييس اين دانشگاه أصلا معتقد به اين دانشگاه نيست و اين مطلب را به صراحت اعلام كرده است.
  • عضو هيأت علمي ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    از سوي اعضاي هيأت علمي و رييس هيأت جذب اساتيد در جهت رفع مشكل پيشنهاد رياست چند نفر از اساتيد فرهيخته مانند آقاي دكتر حسيني مشهد ، دكتر محمديان معاون وزير فعلي،آقاي دكتر افروز،آقاي دكتر نقدي تربيت معلم تبريز و خانم دكتر إلهه حجازي پيشنهاد شده اند ولي آنها تا تعيين تكليف دكتر مهر محمدي براي جانشيني دكتر فاني در وزارت امروز و فردا مي كنند
  • آرمان ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    بیچاره جوانانی که تحت تاثیرات تبلیغات با رتبه های خوب سرنوشتشون گره به شرایط مبهم این دانشگاه و آینده شان زده اند.
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    آخه رئیسش، ریاست بلد نیست، فقط با سیاسی کاری، رئیس شده اند.
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    آخه رئیسش، ریاست بلد نیست، فقط با سیاسی کاری، رئیس شده اند.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    کجا اعلام کرده؟ لطفا منبع بگید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس