4 نفر از دانشجویان بسیجی دانشگاه شیراز، که در جریان مراسم استقبال از رئیس‌جمهور در این شهر انتشار فکت‌شیت از سوی دولت را خواستار شده بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


* کیهان


با دوستان اهانت با دشمنان مماشات؟!

براساس «سیاست‌ خارجی مدارا با دشمنان»، معنای دقیق مدارا با دشمن جنایتکار جمهوری اسلامی ایران، یعنی رژیم صهیونیستی که در فقه‌شیعه از آن با عنوان «کافر حربی» یاد می‌شود، چگونه معنا پیدا می‌کند و باید با آن چه کرد؟

وبسایت مشرق با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در شیراز مبنی بر اینکه «سعدی و حافظ نه تنها پاسداران زبان پارسی و ادب و فرهنگ بودند، بلکه دین، زندگی و راه سیاست داخلی و خارجی را به ما آموختند و حافظ شیرین سخن که گفت آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت با دشمنان مدارا، خط سیاست داخلی و خارجی ما را ترسیم کرد.» نوشت: بدون تردید شعار با دوستان مروت یکی از بهترین شعارها و سیاست‌هایی است که می‌توان برای سیاست داخلی کشور و در برابر «خودی‌ها» به کار برد؛ خودی‌هایی که معتقد به قانون اساسی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند. اما ای کاش جناب آقای رئیس‌جمهور به صراحت می‌گفتند که منظورشان از «دوستانی» که به آنها مروت داشته‌اند چه کسانی هستند؛ طبیعی است کسانی را که معتقد به سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی این کشور هستند باید در دایره دوستان به حساب آورد، اما آیا رفتار جناب رئیس‌جمهور با منتقدان داخلی خود، به‌سان «مروت» بوده است؛ بگذریم از انواع  انگ‌زنی‌ها به جریانی که گاه به خاطر منافع و عزت ملی از رئیس‌جمهور خودشان و یا دولت وی انتقاد کرده‌اند؛ بی‌سواد، بی‌شناسنامه و ....

مشرق می‌افزاید: از جمله مصادیق با «با دشمنان‌ مدارا» در رفتار رئیس‌جمهور کشورمان، مکالمه تلفنی وی با رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز دوره ریاست‌جمهوری وی بود؛ فارغ از جنجال و هیاهویی که عده‌ای در داخل برای این امر به راه انداختند و از اینکه مکالمه‌ای صورت گرفته در رسانه‌هایشان «ذوق‌مرگ» شده بودند، از آقای رئیس‌جمهور می‌پرسیم نتیجه این مکالمه چه بود؟ منفعت مدارا با دشمن اصلی کشورمان چه بود؟ آیا امتیازی از اجرای این سیاست خارجی خود به دست آمد؟ بدون تردید شما نیز بر آن نیستید که مدارا بدون حفظ و به دست آوردن منافع ملی، اهمیت بالذات دارد.

یکی دیگر از مصادیق « با دشمنان مدارا» قدم زدن وزیر محترم خارجه کشورمان با وزیر خارجه آمریکا در خیابان‌های فرانسه است؛ کشوری که درست چند روز قبل از آن اهانتی بی‌شرمانه به رسول گرامی اسلام(ص) در آن صورت گرفته بود؛ «با دشمنان مدارا» این سیاست را پیش روی دولت تدبیر و امید گذاشت که با وجود چنین توهین بی‌شرمانه‌ای - که دل هر مسلمانی را عمیقا به درد می‌آورد - وزیر خارجه‌مان به پاریس برود و با وزیر خارجه شیطان بزرگ به قدم زدن بپردازد؛ و حواس‌مان نباشد چند قدم آن‌سوتر، عده‌ای به خاطر اعتراض به همین اهانت بی‌شرمانه  به پیامبر بزرگ اسلام، به خاک و خون کشیده شدند. بگذریم از اتخاذ این سیاست؛ اما باز هم سوال اینجاست: نتیجه پیاده‌روی با کری چه  بود؟ جز این بود که دشمن شما و ما مدارا سرش نمی‌شود و هر بار سخن از باقی ماندن گزینه نظامی بر روی میز، به زیر میز می‌زند. آیا وزیر خارجه آمریکا، که وزیر خارجه ما با او خنده‌کنان به پیاده‌روی پرداخت، یک‌بار حاضر شد عنوان کند گزینه نظامی روی میز نیست؟

نویسنده خاطر نشان کرد: جناب رئیس‌جمهور خوب است مشخص کنند، مرز «با دشمنان مدارا» تا کجاست؟ یادمان نرفته است چند سال قبل یک مسئول دولتی عنوان کرد که ما با ملت اسرائیل دوست هستیم و مشکلی نداریم؛ او هم احتمالا مبنایش همین «با دشمنان مدارا» بوده است؛ این اظهارنظر کاملا غلط با واکنش صریح رهبر انقلاب و عدم دوستی با مردم اسرائیل روبرو شدند؛ حال رئیس‌جمهور محترم باید بگویند دایره «با دشمنان مدارا» تا کجا گسترده است؟ به عبارت دیگر، دکتر روحانی توضیح دهند مدارا با دشمنی به نام رژیم صهیونیستی چگونه معنا پیدا می‌کند و ما باید چه رفتاری مقابل این دشمن داشته باشیم؛ هر چند که تاکنون از سیاست «با دشمنان مدارا» در قبال آمریکا دیگی برای ملت ایران نجوشیده است! رئیس‌جمهور محترم خوب است تطبیق شعار «با دوستان مروت با دشمنان مدارا» را با آیه «محمد رسول الله و الذین معه أشداء علی الکفار رحماءبینهم» مشخص سازند؛ ما که ادعای پیروی از «محمد رسول‌الله»(ص) را داریم...

بازداشت به خاطر مطالبه فکت‌شیت

4 نفر از دانشجویان بسیجی دانشگاه شیراز، که در جریان مراسم استقبال از رئیس‌جمهور در این شهر انتشار فکت‌شیت از سوی دولت را خواستار شده بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به محض ورود روحانی و آغاز استقبال مردمی این دانشجویان با در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضمون «محرمانه نداریم، منتظر فکت‌شیت ایرانی هستیم»، «مردم را از جزئیات مذاکره مطلع کنید»، «فکت‌شیت آمریکا را تکذیب کنید»،  «انتشار فکت‌شیت ایرانی = همدلی دولت با ملت» و... و با سر دادن شعار «روحانی، روحانی، فکت‌شیت ایرانی» درخواست و مطالبه خود را با دکتر روحانی در میان گذاشتند که با برخورد برخی افراد که رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند واقع شدند.

به گفته یکی از حاضرین این دانشجویان با شناسایی ضاربین و به خیال اینکه کسی پاسخگوی مطالباتشان خواهد بود به مامورین نیروی انتظامی حاضر در محل برای تنظیم شکایت مراجعه کردند که پس از دقایقی باز دیگر گروهی با لباس شخصی به سمت آنان آمده و مشاجره کرده و سپس 4 تن از این دانشجویان را بازداشت نمودند.

رجا هم در این‌باره نوشت: اسکورت کاروان رئیس‌جمهور پس از گذر از مقابل این دانشجویان آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد و پس از این که آنها از این اقدام خشونت‌آمیز انتقاد کردند، 4 نفر از دانشجویان دستگیر و به کلانتری مجاور انتقال یافتند.

با این حال، ایرنا به نقل از یک مقام مسئول در روابط عمومی ریاست‌جمهوری مدعی شده است: «چند نفر در میان انبوه مردم استقبال‌کننده شعارهایی سر دادند و میان خود آنان و برخی حاضران نیز مشاجراتی درگرفت، اما مداخله و درگیری تیم حفاظت رئیس‌جمهوری کذب محض است. هیچ‌کسی و از جمله دانشجویان عزیز دستگیر نشده و یا مورد ضرب و شتم قرار نگرفته‌اند.»

به نوشته رجا، پس از پیگیری‌های مختلف، دانشجویان بازداشتی در آخرین ساعات روز چهارشنبه آزاد شدند.

هانس‌بلیکس: هیچ کشوری مطالبه آمریکا از ایران را نمی‌پذیرد

مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت چیزی که آمریکا و غرب از ایران می‌خواهند هیچ کشوری نمی‌پذیرد.

هانس‌بلیکس در مصاحبه با رویترز گفت: عمیقا و مشتاقانه امیدوارم که توافق هسته‌ای انجام شود اما مطمئن نیستم که این اتفاق بیفتد. هنوز اختلافات زیادی وجود دارند که باید حل شوند.

رویترز با بیان اینکه آمریکایی‌ها خواهان نظارت در هر زمان و هر مکان بر برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند افزود: استثنا کردن یک کشور برای چیزی که بقیه جهان انجام نمی‌دهند، کار مشکلی است. هیچ کشوری نخواهد پذیرفت که مورد بازرسی در هر زمان و هر مکانی قرار گیرد.

وی تاکید می‌کند: اگر گفت‌وگوها به موفقیت برسد، چیزی که من عمیقا امیدوارم اما نسبت به وقوع آن اطمینان ندارم، این اتفاق دستاوردی برای همه خواهد بود و در مقابل اگر مذاکرات به شکست بینجامد ریسک‌ها و خطرات برای همه افزایش خواهد یافت.

آمریکا بانک فرانسوی را 9 میلیارد دلار جریمه کرد

آمریکا بزرگ‌ترین بانک فرانسه را به خاطر معامله 3 سال پیش با ایران جریمه کرد!

دولت آمریکا بانک بی‌ان‌پی پاریبا را به خاطر معامله با ایران و کوبا و سودان حد فاصل سال‌های 2004 تا 2012، مبلغ 8 میلیارد و نهصد میلیون دلار جریمه کرد.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه اعلام کرد بانک «بی‌ان‌پی پاریبا» بزرگترین بانک فرانسه را به دلیل نقض تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه سودان، ایران و کوبا به پرداخت 8/9 میلیارد دلار جریمه محکوم کرده است.

این بزرگترین جریمه‌ای است که در تاریخ آمریکا برای نقض قوانین مالی- بانکی تعیین می‌شود.

روحانی نباید همه چیز را به مذاکرات گره بزند

با سپری شدن دو سال از عمر دولت یازدهم و عدم تحقق وعده‌های مطرح شده در دوران انتخابات توسط روحانی، پژواک اعتراضات حامیان دولت که از همان روزها به گوش می‌رسید این روزها با صدای رساتری مطرح می‌شود.

عبدالله ناصری در گفتگویی که پنجشنبه روزنامه اعتماد آن را منتشر کرده با انتقاد از شیوه دولت در رفع مشکلات که تمام توانایی خود را در مذاکرات گذاشته است گفت: «از نظر استراتژیک این کار اشتباهی بود که همه مسائل را به موضوع هسته‌ای گره زد و این تلقی ایجاد می‌شود که روحانی جز به موضوع هسته‌ای به هیچ چیز فکر نمی‌کند.»

به گزارش رجانیوز این اظهارات ناصری در شرایطی بیان می‌شود که بیش از یک سال قبل این هشدارها را بارها منتقدان دولت مطرح کرده بودند.

عبدالله ناصری که در 25 بهمن 89 به جرم اجتماع و تبانی علیه نظام دستگیر شده بود و به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده بود در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اعتماد در خصوص این سؤال که آیا روحانی به موجب عدم بسترسازی برای فعالیت مجدد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بدهکار شما است؟ گفت: «این بدهکاری روحانی به مردم است چون معتقدیم آقای روحانی در حوزه تحزب وتوسعه تحزب سیاسی و همچنین پیگیری مسائل سیاسی به مردم وعده داده و هنوز وارد این مسأله نشده است... روحانی باید سیاست متوازنی را پیش می‌گرفت و البته لازمه‌اش هم این بود که مهم‌ترین وزارتخانه کشور که متولی توسعه سیاسی کشور است را به دست یک اصولگرا نمی‌داد!»

گفتنی است پیش از این نیز غلامحسین کرباسچی طی انتقادات کم سابقه‌ای، بسیاری از وزرای دولت روحانی را به بی‌تحرکی و ناکارآمدی متهم کرده بود.


* خراسان

پيشنهاد جديد به دولت درباره ساماندهي تعطيلات کشور

براساس نامه چندي پيش يکي از معاونين رييس جمهور به هيئت دولت، پيشنهاد شده است با توجه به اينکه به دليل ماهيت نظام جمهوري اسلامي ايران، تعطيلات بر مبناي دو تقويم قمري و شمسي تعيين شده است و در مواقعي مانند روزهاي آخر هفته، تقارن تعطيلات ملي با مذهبي موجب افزون شدن روزهاي تعطيل در کشور مي شود، طرح ساماندهي تعطيلات رسمي کشور با نگاه ويژه به افزايش تعطيلات، مورد بررسي و تصميم گيري دولت قرار بگيرد.

* وطن امروز

کاخ‌سفید: تمایل نداریم به ایران اعتماد کنیم

سخنگوی کاخ‌سفید گفت: فهرست طولانی نگرانی‌های ما از رفتارهای ایران با توافق اتمی حل و فصل نمی‌شود. به گزارش میزان، جاش ارنست در نشستی خبری اظهار داشت: به صورت علنی و خصوصی گفته‌ایم که تمایلی برای اعتماد به ایرانیان نداریم و بر همین اساس مذاکرات اتمی اصرار داریم بازرسی‌هایی صورت گیرد که از نظر تاریخی بی‌سابقه‌اند. وی با بیان اینکه بازرسی‌های اتمی ایران، نه‌فقط شامل تاسیسات اتمی بلکه شامل بازرسی از سایر تاسیسات است که حتی به صورت حاشیه‌ای، با برنامه اتمی مرتبط باشد، گفت: از این رو برای مثال، یکی از چیزهایی که ما روی آن اصرار داشتیم، دسترسی بازرسان ما به مراکز تولیدی است که می‌دانیم در گذشته قطعات اصلی برنامه اتمی آنان را می‌ساخت. جاش ارنست گفت: ما این را به صورت روشن گفته‌ایم و تغییر هم نمی‌کند، اینکه تخفیف تحریم‌ها تا زمانی که آنان گام‌های خاص قابل راستی‌آزمایی را براساس توافق برندارند، به ایرانی‌ها داده نمی‌شود.       

آمریکا یک بانک فرانسوی را به خاطر همکاری با ایران جریمه کرد

دادگاهی در آمریکا اعلام کرد بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریباس به دلیل تلاش برای نقض تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه 3 کشور ایران، کوبا و سودان باید 9/8 میلیارد دلار جریمه به دولت آمریکا پرداخت کند.  به گزارش تسنیم، یک قاضی آمریکایی روز جمعه اعلام کرد بانک فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریباس» در ارتباط با جریمه 9/8 میلیارد دلاری برای حل و فصل دعاوی نقض تحریم‌های سودان، کوبا و ایران به مدت 5 سال تحت نظر قرار خواهد گرفت. لورنا شوفیلد، قاضی آمریکایی حکم داد که این بانک فرانسوی جریمه‌‌ای بالغ بر 83/8 میلیارد دلار پرداخت کرده و همچنین 140 میلیون دلار نیز به‌عنوان بخشی از حکمی که همچنین از پاریباس خواسته خط‌مشی‌ها و فرآیند‌های خود را بهبود بخشد، پرداخت کند. براساس برنامه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا به دادگاه ارائه کرده است مقداری از این پول به افرادی که ادعا می‌شود توسط این 3 کشور آسیب دیده‌اند، پرداخت خواهد شد.جرجس دیرانی، مشاور حقوقی پاریباس، به قاضی اعلام کرد که این شرکت «مسؤولیت تمام اقداماتش را می‌پذیرد» و زیر نظر شخص مدیرعامل بهبود خط‌مشی‌های آن آغاز شده است. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد این پرونده اولین موردی است که در آن یک بانک جهانی به علت نقض تحریم‌های اقتصادی این کشور گناهکار شناخته می‌شود. این حکم پس از آن صادر شد که پاریباس به اتهام تلاش برای نقض «قانون بین‌المللی فوق‌العاده قدرت‌های اقتصادی» و «قانون تجارت با دشمن» بین سال‌های 2004 تا 2012 در ماه جولای محکوم شناخته شد. مقامات می‌گویند پاریباس در اصل مانند «بانک مرکزی دولت سودان» ‌عمل کرده، رد پای معاملات مالی این کشور را پنهان نگه داشته و زمانی که مقامات مسؤول به بانک مراجعه کرده‌اند همکاری‌های لازم را ارائه نکرده است. دادستان‌ها می‌گویند این بانک تحریم‌ها علیه ایران و کوبا را نیز نقض کرده و با پاک کردن اطلاعات مبادلات مالی سعی کرده‌اند تحریم‌های مالی آمریکا را دور بزنند.

توضیحات سعودی‌ها درباره جلوگیری از کمک‌رسانی ایران به مردم یمن

مشاور وزیر دفاع 30 ساله عربستان‌سعودی مدعی شد حاضر نشدن هواپیمای ایرانی به بازرسی شدن در فرودگاه عربستان، سوال برانگیز است. به گزارش واحد مرکزی خبر، سرتیپ احمد عسیری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره جلوگیری جنگنده‌های سعودی از فرود هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن گفت: این هواپیما برای ورود به یمن مجوز گرفته بود اما این مجوز را نقض کرد، زیرا باید ابتدا در فرودگاه بیشه عربستان برای بازرسی فرود می‌آمد سپس به طرف فرودگاه صنعا حرکت می‌کرد. این هواپیما بازرسی شدن در فرودگاه بیشه را نپذیرفت که این مساله سوال‌برانگیز است. اگر محموله این هواپیما، کمک‌هایی برای امدادرسانی بود، چرا حاضر نشد بازرسی در فرودگاه بیشه را بپذیرد. محاصره یمن براساس قطعنامه 2216 شورای امنیت و به درخواست دولت قانونی یمن اجرا می‌شود و ما به آن پایبند هستیم. ما به هیچ هواپیمای ایرانی یا دیگر هواپیماها اجازه نخواهیم داد این محاصره را نقض کنند. می‌خواستند با رفتن مستقیم به فرودگاه صنعا، قدرت ائتلاف سعودی را آزمایش کنند.

* شرق


توضیحات ایران درباره توقیف کشتی «مرسک تیگرس»

سفارت ایران در دانمارک درخصوص توقیف کشتی «مرسک تیگرس» در آب‌های سرزمینی ایران اعلام کرد این کشتی بر اساس حکم دادگاه در ارتباط با بدهی به شرکت‌های ایرانی توقیف شده است. این بیانیه با تأکید بر اینکه تماس بین مالکان کشتی و شاکیان برای حل موضوع برقرار شده است اعلام می‌کند: کشتی بعد از حل‌وفصل بدهی توسط خطوط کشتیرانی مرسک، آزاد می‌شود و اجازه حرکت به سوی مقصد نهایی به آن داده خواهد شد. این در حالی است که ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کرد: احتمال دارد ناوهای آمریکایی علاوه بر حفاظت از کشتی‌های تجاری این کشور در تنگه هرمز کشتی‌های دیگرکشورها را نیز اسکورت کنند. ناوگان دریایی ایالات متحده چهار کشتی با پرچم آمریکا را که روز پنجشنبه قصد گذر از تنگه هرمز داشتند، همراهی کرده است.

حمله تند رئیس دفتر مصباح‌یزدی به هاشمی

حجت‌الاسلام حسین جلالی، رئیس دفتر آیت‌الله مصباح‌یزدی، با اشاره به دیدار اخیر عراقچی با آیت‌الله مصباح‌یزدی، گفت: آیت‌الله مصباح در این دیدار به عدم انتشار جزئیات تفاهم‌نامه انتقاد کرد و آن را مایه بی‌اعتمادی مردم نسبت به تیم مذاکره‌کننده خواند. او با اشاره به اینکه در این توافق به اصطلاح تفاهم‌نامه، هم خطوط قرمز شکسته شد و هم مجتمع آب سنگین اراک نابود شد و هم اینکه توافق‌نامه دومرحله‌ای شده است، افزود: اگر تیم مذاکره‌کننده می‌خواهد که ما به صحبت‌های سران غربی در مورد مذاکرات بی‌توجه باشیم، باید جزئیات توافق‌نامه را منتشر کند. او همچنین با بیان اینکه مهره‌های آقای هاشمی در فتنه ٨٨ سوخته‌اند، گفت: آقای هاشمی به‌دنبال این است که فتنه آینده را از طریق بیت امام(ره) پیش ببرد.

در خواست تجدید نظر در حکم  ماهنامه زنان

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات درباره توقیف مجله «زنان امروز» بیانیه داد. در متن این بیانیه آمده است: «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات بر این باور است که قانون اساسی جمهوری‌اسلامی اصل را بر آزادی مطبوعات و انتشار مطالب نهاده است و به هنگام تخلف از مقررات قانونی مرجع صالح قضایی را شایسته صدور حکم به مجازات می‌داند. لذا انتظار می‌رود نهادهای اداری و نظارتی همچون هیأت نظارت بر مطبوعات به طرق دیگر از جمله تذکر، اخطار و گفت‌وگو زمینه اصلاح را فراهم آورند... شایسته است نهاد قانونگذاری حقوقدانان و وزارت ارشاد اسلامی با تلاش مؤثر زمینه توسعه و تثبیت گردش آزاد اطلاعات و اصل آزادی بیان را فراهم آورند. انجمن دفاع از آزادی مطبوعات امیدوار است با توجه به مخاطبان خاص این نشریه قرار توقیف مورد تجدیدنظر قرار گیرد و راه برای ادامه کار و اطلاع‌رسانی مجله زنان امروز فراهم شود».

تأیید حضور ایران در مذاکرات سوریه از سوی سازمان‌ملل

ایسنا: سازمان ملل روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای، حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه را که قرار است از روز دوشنبه در ژنو برگزار شود، تأیید کرد. این بیانیه اعلام کرده است که‌ «استفان دی‌میستورا» مذاکرات پیش رو را که انتظار می‌رود پنج تا شش هفته به طول انجامد رهبری می‌کند و ایران نیز در مذاکرات حضور خواهد داشت. دی میستورا گفته که این بار قرار است نشست‌های جداگانه‌ای با تمام طرف‌ها برگزار کنیم تا بتوانیم مذاکرات آینده را تسهیل کنیم.

* آرمان

قهر نکردم، اخراج شدم

شنیده شد که کاپیتان تیم ملی تکواندو درخصوص دلیل اخراجش از دانشگاه اظهار کرد: «به‌دلیل حضور 8 ماهه‌ام در اردوهای تیم‌ملی برای بازی‌های آسیایی اینچئون از دانشگاه اخراج شدم.» جام‌نیوز نوشت؛ سوسن حاجی‌پور افزود: «بعد از اینکه مدال برنز بازی‌های آسیایی را کسب کردم اخراجم را در مصاحبه‌ای اعلام كردم. بعد از این مصاحبه مسئولان وزارت ورزش و علوم و تحقیقات قول مساعدت دادند و قرار شد مشکل دانشگاه من حل شود تا بتوانم تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه دهم اما آنها به قول خود عمل نکردند و من همچنان اخراجی از دانشگاه هستم.» کاپیتان تیم‌ملی تکواندوی بانوان با رد قهرش از تیم ‌ملی گفت: «از تیم‌ملی قهر نکرده‌ام. هم‌اکنون تمرین‌های فنی و بدنسازی را ادامه می‌دهم و هر وقت کادرفنی من را بخواهد در خدمت تیم‌ملی هستم».

درخواست استماع شهود پرونده مهدی هاشمی

شنیده شد که وکیل مهدی هاشمی با بیان اینکه شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مشغول رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی است، گفت: از دادگاه تجدیدنظر، درخواست ارجاع به کارشناس و استماع شهادت شهود کردیم. تسنیم نوشت؛ سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی اضافه کرد: متاسفانه در دادگاه بدوی خلاف تمام ضوابط پذیرفته شده، شهود ما را احضار نکردند تا شهادت‌شان را استماع کنند و مسائل دقیق مالی بود که بدون نظر کارشناس نمی‌شد تصمیم گرفت اما به کارشناس ارجاع ندادند. علیزاده‌طباطبایی ادامه داد: ما درخواست ارجاع به کارشناس و استماع شهادت شهود دادیم و منتظر تصمیم شعبه تجدیدنظر هستیم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا دادگاه زمانی را برای مراجعه حضوری تعیین کرده است یا خیر گفت: طبق قانون، رسیدگی در تجدیدنظر الزاما حضوری نیست ولی با صلاحدید دادگاه، می‌تواند حضوری هم‌باشد. هنوز دادگاه چیزی به ما اعلام نکرده است.

عمل چشم حدادعادل توسط وزیر

شنیده شد که صبح جمعه غلامعلی حدادعادل در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و مورد عمل جراحی چشم قرار گرفت. فارس نوشت؛ غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس و مشاور عالی مقام معظم رهبری با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران توسط سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ناحیه چشم مورد عمل جراحی آب مروارید قرار گرفت. بر پایه این خبر آخرین خبرها از انجام موفقیت‌آمیز عمل حکایت دارد و وی در سلامت به سر می‌برد.

ریشه بارسلونا مشهد است!

شنیده شد که معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد در نشستی با مهمانان خارجی اجلاس متروپلیس در مشهد، ریشه متروپلیس را از ام‌القرا، اسپانیا را از اصفهان و بارسلونا را از بارساوا که نام دیگر منطقه‌ای در مشهد است، دانست. تابناک نوشت؛ مهدی برادران گفت: مترو ریشه یونانی دارد به معنای مادر و پولیس، همان شهر است و مترو پلیس به معنای مادر شهرهاست که از ام القرا گرفته شده است. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اسپانیا هم ریشه‌اش از اسپان یا اصفان گرفته شده که به اصفهان بر می گردد، ضمن اینکه بارسلونا هم با بارساوا هم ریشه است که بارساوا نام دیگر منطقه‌ای در مشهد است.

مسئولیت جدید علی دایی

شنیده شد که استاندار آذربایجان غربی با اهدای لوحی علی دایی اسطوره فوتبال ایران را به عنوان نخستین سفیر بین المللی احیای دریاچه ارومیه معرفی کرد. پارسینه نوشت؛ قربانعلی سعادت اظهار کرد: دریاچه ارومیه طی 10 سال گذشته دچار فراز و نشیب های فراوانی شده است و توجه شخص رئیس‌جمهوری و تشکیل ستاد ملی و استانی احیای دریاچه ارومیه نویدبخش روزهایی خوش برای این دریاچه است. وی همکاری و مشارکت نهادهای مردمی را خواستار شد و افزود: مهم‌ترین کار مسئولان احیای تالاب هاست چرا که خشکی دریاچه ارومیه نه تنها به استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بلکه متعلق به تمام کشور و حتی به عنوان یک مسئله بین المللی در سطح جهان مطرح است.

ممنوعیت خرید کالای خارجی در وزارت کار

شنیده شد که وزیر کار با ابلاغ بخشنامه‌ای به زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، خواستار جمع آوری لیست‌های خرید کالاهای خارجی شد. برنا نوشت؛ با ابلاغ بخشنامه از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تمامی سازمان‌ها و صندوق‌های تابعه وزارت کار بر جهت گیری تهیه و خرید اقلام مورد نیاز از تولیدات داخل تاکید شد. پیرو دیدار صمیمی کارگران و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه با رهبر معظم انقلاب و تاکیدات معظم له مبنی بر مصارف دستگاه‌های دولتی از تولیدات داخلی، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه با ابلاغ بخشنامه ای به تمامی سازمان‌ها و صندوق‌های تابعه جهت گیری تهیه و خرید اقلام مورد نیاز از تولیدات داخلی را تعیین کرد. در بندی از این بخشنامه آمده است : « کمیته مذکور لیست خریدهای خارجی در مجموعه‌های تابعه را جمع آوری و تصمیم مناسب را اتخاذ خواهد نمود.»

دل‌های دولتمردان یکی نیست

شنیده شد که وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: دولت باید خودش را بازیابد و از روش بده بستان‌های پشت پرده بیرون بیاید. ایسکانیوز نوشت؛ سید عبدالواحد موسوی لاری در پاسخ به این سوال که «یکی از انتقادهایی که به دولت شده بود هم همین انتخاب استانداری بود مثل استانداران شیراز و اصفهان که می گفتند موازی با دولت و رویکردهای آن حرکت نمی‌کند؟» افزود: آقای روحانی خودش دقیق، صحیح و از موضع یک دولت مقتدر دولت پیشرو صحبت می کند در حالی که متاسفانه بعضی از همکاران ایشان بسیار منفعل هستند به گونه ای منفعل که مدیران منطقه آن ها نمی دانند که بالاخره کدام سیاست را باید دنبال کنند؟ دولت تا زمانی که روش بده بستان و معامله های پشت پرده را دنبال بکند و وزرا و مسئولین سطح بالای دولت به جای تاکید بر وظایف قانونی خودشان بخواهند با یک نوع بده بستان و باج دادن کارشان را پیش ببرند قطعا مدیران منطقه ایشان با همین مشکل روبه رو می شوند.

محکومیت بانک فرانسوی به‌دلیل نقض تحریم‌ها

شنیده شد که دادگاهی در آمریکا بزرگ‌ترین بانک فرانسه را به پرداخت جریمه نقدی سنگین به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سودان و کوبا محکوم کرد. وال‌استریت ژورنال نوشت؛ دادگاه فدرال منهتن روز جمعه طی حکمی اعلام کرد؛  بانک بی‌ان پی پاریباس فرانسه باید به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سودان و کوبا و دست بردن در سوابق تجاری‌اش حدود 9/8 میلیارد دلار جریمه نقدی پرداخت کند. این بانک بزرگ فرانسوی پیش از این به دلیل انجام نقل و انتقالات مالی با کشورهایی که در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارند مجرم شناخته شده و پس از رایزنی با مقامات آمریکایی توافق کرده بود تا برای پایان دادن به این مساله جریمه پرداخت کند. به نوشته این روزنامه آمریکایی بخشی از این جریمه به عنوان غرامت به افرادی که در سال‌های 2004 تا 2012 درنتیجه همکاری بانک بی‌ان پی با سودان، ایران و کوبا آسیب دیده‌اند پرداخت می‌شود. همچنین 7/448 میلیون دلار از آن در اختیار دفتر دادستانی منطقه‌ای منهتن و 447 میلیون دلار نیز در اختیار شهرداری نیویورک قرار می‌گیرد.

* ایران

پاسخ توئیتری ظریف به سناتور « کاتن»

وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به پیام توهین‌آمیز سناتور تندرو امریکایی واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا پس از پیام توهین‌آمیز سناتور «تام کاتن» در «توئیتر» خود به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در «توئیتر» خود خطاب به وی نوشت: «دیپلماسی جدی و نه حمله شخصی قلدرمآبانه، چیزی است که ما لازم داریم. قدم نو رسیده مبارک. امیدوارم با خانواده در صلح از داشتن او لذت ببرید.» همچنین رضا نصری، حقوقدان بین‌المللی و عضو مؤسسه مطالعات عالی بین‌المللی ژنو در صفحه «فیس‌بوک» خود نوشت: «سناتور کاتن! تو نه تنها چیزی درباره قانون اساسی ایالات متحده نمی‌دانی، بلکه حتی درباره قوانین عادی هم چیزی نمی‌دانی؛ دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک به یک محدوده با شعاع ۲۵ مایلی محدود هستند. بنابراین، دکتر ظریف نمی‌تواند در واشنگتن با تو مناظره کند.»


نامه نمایندگان مجلس امریکا درباره اس-300

کمیته روابط خارجی کنگره امریکا در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری این کشور، از وی خواست تا با تحریم روسیه مانع از تحویل سامانه دفاعی اس- 300 به ایران شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، ادرویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا و الیوت انجل عضو ارشد این کمیته در نامه خود خطاب به باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور در نامه‌ خود خاطرنشان کردند که قوانین موجود امریکا به رئیس جمهوری این اختیار را می‌دهد که برای جلوگیری از انتقال این سلاح‌ها به گزینه تحریم متوسل شود.


اوباما: برای آزادی جیسون رضاییان تلاش می‌کنیم

رئیس‌جمهوری امریکا  در سخنانی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات بار دیگر بر پیگیری خود برای آزادی جیسون رضاییان تأکید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس،  اوباما دیروز در گفت‌وگو با جمعی از روزنامه‌نگاران خارجی در کاخ سفید گفت: «به تلاش‌هایمان برای آزادی جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست ادامه می‌دهیم.»


جریمه بانک فرانسه به اتهام نقض تحریم ایران

دادگاهی در امریکا بزرگ‌ترین بانک فرانسه را به پرداخت جریمه نقدی سنگین به دلیل نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران، سودان و کوبا محکوم کرد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال» دادگاه فدرال منهتن روز جمعه طی حکمی اعلام کرد: بانک «بی‌ان‌پی پاریباس» فرانسه باید به دلیل نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران، سودان و کوبا و دست بردن در سوابق تجاری‌اش حدود 9/8 میلیارد دلار جریمه نقدی پرداخت کند.


نیویورک تایمز: همه چیز از دوره احمدی‌نژاد آغاز شد

نیویورک تایمز با اشاره به تصادف اخیر «پورشه» زرد رنگ در تهران که  «طوفانی خشمگینانه را در شبکه‌های اجتماعی» به راه انداخته است، افزود: «در دوران محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، تعداد اندکی از افراد دارای رانت و نفوذ و ارتباطات شخصی، توانستند ثروت‌های بادآورده‌ای از فروش نفت، دلار و طلا کسب کنند. این افراد واسطه به مشاغل تجاری روی آوردند و به گفته برخی از مقامات ایرانی، همین افراد فساد فرهنگی، اقتصادی را اشاعه دادند. براساس یک گزارش که در ماه سپتامبر منتشر شده است، ‌حدود صد هزار خودروی لوکس از سال 2009 وارد ایران شده است و این در حالی است که صاحبان این خودروها مجبورند مالیات 140 درصدی آن را بپردازند. یک پورشه 2015 باکستر جی‌تی‌اس شبیه آن خودرویی که در تصادف از بین رفت در امریکا حدود 75 هزار دلار است و در ایران بسته به در دسترس بودن آن، حداقل 178 هزار دلار خرید و فروش می‌شود. برخی دارندگان خودروهای لوکس دور شهر می‌چرخند تا به اصطلاح «دور دور» کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز، که در جریان مراسم استقبال از رئیس‌جمهور در این شهر انتشار فکت‌شیت از سوی دولت را خواستار شده بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدند؟
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    مشرق/ جو زده / خاک بر سر/ بی هدف/ اصلاح طلب/ دشمن ملت/
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    با دشمنان مدارا خوبه اما آمریکا که دشمن نیست. دوست است؟
  • جواد ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    ما که نفهمیدیم تو چته ؟ اینا نقل قول از نشریات صبحه جهت گیری دیدی فحش میدی؟ ملت کم اعصاب شدنا
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    از این دانشجویان مظلوم به قدر کافی حمایت نشد مشرق شما هم مقصرید
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    امریکا قابل اعتماد نیست. من نمیدونم ازمون و خطا تا کی تا کی تاکی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس