مشاور سابق کروبی در واکنش به اظهارات دبیر کل کارگزاران تصریح کرد بسته شدن فضا برای اصلاح‌طلبان به خاطر نقش‌آفرینی آنها در آشوب بوده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*کیهان

پاسخ مشاور سابق کروبی به ادعای خفقان اصلاح‌طلبان

مشاور سابق کروبی در واکنش به اظهارات دبیر کل کارگزاران تصریح کرد بسته شدن فضا برای اصلاح‌طلبان به خاطر نقش‌آفرینی آنها در آشوب بوده است.

داریوش سجادی در یادداشتی نوشت: غلامحسین کرباسچی در مصاحبه با روزنامه شرق به منظور اثبات حسن تدبیر دولت حسن روحانی در باز کردن فضا و آزادی‌ها گفته: «بی‌انصافی است اگر فضای فعلی را بهتر از فضای دولت قبل ندانیم. در فضای گذشته اصلاً کسی حق جلسات در دانشگاه‌ها نداشت... در آن دوره جلو تجمعات دانشجویان را می‌گرفتند و وزارت علوم و دانشگاه‌ها مجوز صادر نمی‌کردند». اظهارات کرباسچی استثنا نیست و بعضاً چنین اظهاراتی مبنی بر دهشتناک بودن فضای سیاسی در دولت قبل و بهجت‌زا بودن فضای سیاسی فعلی، بیت‌الغزل عموم منسوبین به شهر آشوبی‌های سال 88 است.

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب می‌افزاید: دوستانه و برادرانه می‌گویم مهم نیست از ناکامی جنبش سبز دلخور باشید؛ از حاکمیت متنفر باشید یا خیر، اما مهم است که برای حصول کامروائی در سیاست دو کار را حتماً انجام دهید؛

- هرگز به خودتان دروغ نگوئید!

- بدون لحاظ «کینه و نفرت» و «علقه و الفت» برخوردار از تحلیل واقع‌بینانه از وضعیت باشید ولو آنکه وضعیت به کام و مرادتان نباشد.

سجادی خاطرنشان کرد: حال این که مدام به خود و تبعاً مخاطب خود بدون بیان دلیل وضعیت امنیتی ناشی از شورش‌تان در 88 و تبعات آن تا 92 بگوئید حجم آزادی‌ها اکنون با فضای خفقان و امنیتی در دوران احمدی‌نژاد در دانشگاه‌ها و تعطیلی احزاب قابل مقایسه نیست! اگر «عوام‌فریبی» نباشد؛ قطعاً «خود فریبی» می‌تواند باشد!

وی خطاب به کرباسچی نوشت: نبود یا کمبود آزادی‌ها در مقطع مورد اشاره محصول آشوب امنیتی خودتان بود که از جانب حکومت بصورتی تبعی پاتک شد. آشوبی که با «فریب تقلب» از تهران آغاز شد و بسرعت دامنه‌اش و مدیریت‌اش به کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا و اسرائیل و انگلستان رسید!

سجادی در پایان نوشت: چنین ناله‌های جگرسوزی به بهانه نبود آزادی در دوره قبل مانند اشک تمساح گروه رجوی است که مدام به برخوردها و سرکوب‌های گسترده و فضاهای امنیتی دهه 60 ارجاع می‌دهند بدون آنکه به مخاطب بگوید فضای امنیتی دهه 60 واکنش طبیعی نظام به فعالیت ضد امنیتی «ما» علیه حکومت از طریق جنگ مسلحانه و بازی کثیف ترور بود.

تأیید و تکذیب حذف یارانه در دولت اعتدال

«حذف یا عدم حذف یارانه‌ نان سنگ محک دولت راستگویان خواهد بود».

سایت تابناک با طرح این موضوع نوشت: این روزها زمزمه‌های حذف یارانه‌ نان شیوع پیدا کرده و هر روز اخبار ضد و نقیضی در این رابطه شنیده می‌شود. باید در هفته‌ها و ماه‌های آینده دید آیا اظهارات مسئولان که می‌گویند دولت به هیچ وجه قصد ندارد، یارانه نان را حذف کند، اثبات می‌شود یا دولت بعد از مدتی بدون سر و صدا به اجرای حذف یارانه نان اقدام خواهد کرد؟! دولت ابتدا در واکنش به این خبر در اقدامی شگفت‌آور ضمن تأیید تلویحی حذف یارانه نان فقط در ارتباط با طول زمان اجرای این مصوبه تشکیک کرد. در همین زمینه، مهدی کاظم‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران مبنی بر حذف یارانه نان تا سه ماه آینده گفت: حذف یارانه نان، از برنامه‌های دولت است؛ اما قطعا تا سه ماه آینده انجام نمی‌شود. وی با بیان اینکه حذف یارانه نان تدریجی و با دستور رئیس‌جمهور انجام می‌شود، تأکید کرد: شاید رئیس‌جمهور یکباره دستور به حذف یارانه نان دهد.

در همین زمینه، مجتبی خسرو تاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون شایعات حذف یارانه نان اظهار داشت: در سال گذشته در آذرماه، هیئت محترم وزیران مصوبه‌ای را داشت که آن مصوبه اشاره می‌کند که برای جبران هزینه‌های نانوایی‌ها، در کارگروه‌هایی که در استانداری‌ها تشکیل می‌شود، بتوانند قیمت نان را تا سقف 20درصد اصلاح کنند تا جبران هزینه‌های نانوایی‌ها که بیشتر به آرد برمی‌گردد باشد.

تابناک اضافه کرد: این اظهارات در حالی ارائه می‌شود که مردم با سردرگمی در میان اظهارات متناقض از سوی مسئولان مواجه هستند. در همین راستا امروز نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به خبر حذف یارانه نان گفت: «دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یارانه نان ندارد و مانند روش قبل اقدام می‌کند. البته در هر شهر حداکثر 20 درصد آزادپز نیز حضور داشته باشند تا با کیفیت و آنچه مشتری‌طلب می‌کند نسبت به خواسته مصرف‌کنندگان اقدام کنند».

تابناک می‌نویسد: پرسش اینجاست که آیا موضوع گسترش آزاد‌پزی شروع و آزمایشی برای آزادسازی قیمت نان نیست؟ همچنین در حالی سخن از آزادپزی 20 درصد از نانواها مطرح می‌شود که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در بعضی مناطق نانواهایی که با آرد یارانه‌ای نان را می‌پزند، کمیاب شده است.

تابناک با بیان اینکه این ماجرا سنگ محک دولت راستگویان است می‌افزاید: در واقع باید در هفته‌ها و ماه‌های آینده دید، آیا اظهارات مسئولان که می‌گویند دولت به هیچ‌وجه قصد ندارد، یارانه نان را حذف نماید اثبات می‌شود یا دولت بعد از مدتی بدون سر و صدا به اجرای حذف یارانه نان اقدام خواهد کرد؟!

طرف‌های مذاکره ایران از خلع سلاح هسته‌ای گریزانند

دارندگان تسلیحات اتمی برخلاف مفاد ان‌پی‌تی به خلع سلاح هسته‌ای تن نمی‌دهند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی نوشت: قدرت‌های هسته‌ای روز دوشنبه به همراه کشورهای غیرهسته‌ای در کنفرانسی در ارتباط با منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای شرکت کردند. این نشست تحت تاثیر توافق هسته‌ای با ایران قرار دارد و هیئت‌های حاضر در آن در عین حال درباره کند بودن روند خلع سلاح هسته‌ای آمریکا و روسیه هشدار داده‌اند.

جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی سخنرانی خواهد کرد که به بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای -ان‌پی‌تی- خواهد پرداخت. او ممکن است در حاشیه این نشست با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود درباره توافق نهایی هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کند.

این گزارش می‌افزاید هیئت‌های بیش از 150 کشور جهان حاضر در این کنفرانس با وجود استقبال از توافق اولیه هسته‌ای با ایران نشستی یک ماهه را با حس عدم پیشرفت در روند خلع سلاح و طرح به بن‌بست رسیده ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای آغاز کردند. آمریکا و روسیه از سال 2011 گام‌های کوچکی در ارتباط با کاهش ذخایر هسته‌ای خود برداشته‌اند.

آنگلا کین نماینده ارشد سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح هسته‌ای در آستانه برگزاری این نشست اعلام کرد:‌«ما در مسیر ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای با موانعی روبه‌رو شده‌ایم.»

به گزارش فرانس‌پرس معاهده ان‌پی‌تی- که در سال 1968 حاصل شد- یکی از بزرگترین معامله‌ها بین پنج قدرت هسته‌ای- انگلیس، چین، فرانسه،‌روسیه و آمریکا- و کشورهای غیرهسته‌ای است که توافق کرده‌اند جاه‌طلبی‌های خود را در زمینه تسلیحات هسته‌ای در ازای وعده‌های مرتبط با خلع سلاح رها کنند. اما 45 سال پس از اجرایی شدن معاهده ان‌پی‌تی، کشورهای غیرهسته‌ای به صورت فزاینده‌ای احساس ناامیدی می‌کنند و اجماع جهانی در این باره که چگونه باید به سوی جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای گام برداشت، به شدت روندی تیره و تار به خود گرفته است.

آنگلا کین همچنین گفت: «کشورهای مسلح به تسلیحات هسته‌ای به تعهدات خود پایبند نیستند.» هیئت‌های حاضر در کنفرانس در حال کار کردن بر روی «سندی» هستند که شامل اولویت‌هایی برای پنج سال آتی است اما برخی دیپلمات‌ها این موضوع را رد نکرده‌اند که اختلاف‌نظرهای موجود در این ارتباط ممکن است به از هم پاشیدن مذاکرات منجر شود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: این بدبینی‌ها همچنین برای طرح یک تریلیون دلاری واشنگتن برای مدرنیزه کردن نیروهای هسته‌ای خود متمرکز است که سبب بروز نگرانی‌هایی در این باره شده است که آمریکا با جدیت به سوی کاهش میزان ذخایر هسته‌ای خود گام برنمی‌دارد. یکی دیگر از موارد مورد اختلاف، طرح پیشنهادی ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای است که با وجود ارائه طرحی در نشست قبلی ان‌پی‌تی برای آغاز مذاکرات درباره این طرح در سال 2012، جامه عمل به خود نپوشیده است.

آمریکا به خاطر حمایت از اسرائیل مانع تصویب طرح مذکور شد. بنابر اخبار غیررسمی رژیم‌صهیونیستی صدها کلاهک اتمی دارد.

حضور ژنرال سلیمانی کمک به ارتش و مردم عراق است

مشاور سابق امنیت ملی عراق گفت نباید در حالی که صدها افسر و چهار هزار نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند، نسبت به حضور یک ژنرال ایرانی حساسیت ایجاد کرد.

موفق‌الربیعی در مصاحبه با شبکه المیادین درباره مخالفت دولت عراق با تهاجم عربستان سعودی به یمن گفت: موضع دولت عراق در برابر جنگ شورای همکاری خلیج فارس به فرماندهی عربستان علیه یمن آن است که این جنگ هیچ توجیهی ندارد. خشونت و بی‌ثباتی گسترده‌ای در منطقه وجود دارد و این جنگ باعث تشدید آن می‌شود. منشور اتحادیه عرب بر این مسئله تأکید می‌کند که کشورهای عربی نباید با یکدیگر بجنگند.

الربیعی افزود: ما معتقدیم حمله به یمن به نفع القاعده و تکفیریهاست و باعث تقویت آنها در این کشور خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران نقش فعالی برای متوقف کردن جنگ علیه یمن ایفا می‌کند؟ خاطرنشان کرد: حفظ ثبات منطقه از جمله عراق، سوریه و یمن به نفع ایران است. تهران از همه توان سیاسی، امنیتی و نظامی خود برای برقراری ثبات در منطقه و متوقف کردن این کشتار ملت یمن استفاده می‌کند. هراس‌افکنی درباره ایران به مسئله‌ای رایج تبدیل شده است. اگر یک ماهی در رودخانه نیل بمیرد هم جمهوری اسلامی ایران را مسئول آن معرفی می‌کنند.

الربیعی درباره انتقاد از نقش ایران و حضور سردار قاسم سلیمانی در عراق گفت: حدود چهار هزار نظامی آمریکایی از جمله صدها افسر آمریکایی در عراق حضور دارند و به آموزش و تجهیز ارتش عراق کمک می‌کنند. فقط یک ژنرال ایرانی است که گاهی اوقات به درخواست مقامات عراقی وارد کشور می‌شود تا به نیروهای مردمی در جنگ علیه داعش کمک کند. به اعتقاد من العبادی نباید از حضور قاسم سلیمانی در عراق انتقاد می‌کرد، زیرا سلیمانی به نیروهای مردمی و نیروهای مسلح عراق کمک می‌کند و در آموزش و تجهیز نیروهای عراقی مشارکت دارد.

انتقاد نماینده اصلاح‌طلب از فرافکنی دولت در حذف یارانه پردرآمدها

حذف یارانه ثروتمندان به عهده دولت است و نباید مسئولیت این موضوع را متوجه مجلس کرد.
غلامرضا تاجگردون از معاونان سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی در دولت اصلاحات و رئيس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با تابناک و در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت اظهار داشت: آقای نوبخت به کمیسیون آمد و در این باره با وی بحث‌هایی شد. باید گفت، اینکه مجلس بودجه را دیر یا زود به دولت داده، ربطی به آیین‌نامه اجرایی ندارد و این کار باید به وسیله دولت انجام شود. اگر دولت می‌تواند یارانه‌ ثروتمندان را قطع کند و این کار را نمی‌کند، یعنی نمی‌خواهد انجام شود.

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره خبر برخی رسانه‌ها، مبنی بر حذف پنج گروه یارانه‌بگیر اظهار داشته بود: روز گذشته، برخی رسانه‌ها این کشف جدید خود را رسانه‌ای کردند؛ بنابراین، من احساس می‌کنم این داستان هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در تبصره 21 قانون بودجه 94 چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مشخص شده است، مجلس را مخاطب قرار داده و اظهار داشته به دلیل اینکه مجلس بودجه را دیر داده، ما نتوانستیم آیین‌نامه حذف یارانه این افراد را به موقع ارائه دهیم.

تاجگردون گفت: به هر حال دولت در حال حذف برخی ثروتمندان است و فعلا افراد خارج از کشور در اولویت قرار گرفته‌اند و دولت در حال شناسایی این پنج گروهی است که اعلام شده؛ اینها به طور کلی در اختیار دولت است و به هر نحو ممکن باید این کار را انجام دهد.

وی در کسری بودجه دولت نیز گفت: اگر دولت یارانه ثروتمندان را قطع نکند با کسری بودجه مواجه خواهد شد و ممکن است دست‌کم 3000 میلیارد کسری داشته باشد؛ بنابراین، دولت باید این را اجرا یا با افزایش قیمت‌ها آن را جبران کند.

* خراسان

دستور دولت براي واگذاري 2 زمين سعدآباد به رياست جمهوري

بر اساس ابلاغيه يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که با توجه به مصوبه وزيران عضو کميسيون لوايح و به استناد ماده ۶۹ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، حق بهره‏ برداري از 2 زمين موسوم به شانزده دستگاه و ده دستگاه، با مساحت ‏هاي ۱۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ متر مربع واقع در بخش سعدآباد تهران با رعايت قوانين و مقررات مربوط از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به نهاد رياست جمهوري واگذار مي ‏شود.


مجوز روحاني براي اشتغال مجدد مديران بازنشسته

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير حجت الاسلام روحاني رييس جمهور ، اعلام شده است که با توجه به تاييديه وزيران عضو کميسيون امور اجتماعي و دولت الکترونيک و اختيارات ماده ۴۱ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، اشتغال به کار مجدد تعدادي از مديران بازنشسته در وزارتخانه هايي چون آموزش و پرورش، کشور و راه و شهرسازي از زمان انقضاي مجوز قبلي، به مدت 1 سال ديگر مجاز خواهد بود.


* شرق

٣ حزب اصولگرا نشست خبری برگزار می‌کنند

در آستانه انتخابات مجلس دهم سه تشکل متعلق به طیف اصولگرا، که اخیرا از سوی کمیسیون ماده ١٠ احزاب وزارت کشور مجوز گرفته‌اند امروز نشست خبری برگزار می‌کنند. گفته شده ‌است دبیران کل حزب حامیان انقلاب اسلامی، جمعیت انسجام اسلامی و جمعیت پویندگان عدالت و سرافرازی قرار است به تبیین مواضع و اهداف حزبی خود و اعلام ‌موجودیت بپردازند. سه حزبی که در اصل به نظر می‌رسد، در کل یک حزب هستند. تاجایی‌که دبیرکل یک حزب عضو شورای مرکزی حزب دیگر است. مرور اظهارنظرهای رؤسای این سه حزب نشان می‌دهد به جناح تندرو اصولگرا تعلق دارند. علی کیهانیان، دبیرکل جمعیت انسجام اسلامی که هم‌زمان عضو شورای مرکزی حامیان انقلاب اسلامی هم هست، چندی قبل به خبرگزاری بسیج گفته‌ بود: اصلاح‌طلبان توطئه کسب هیأت‌رئیسه مجلس را در سر دارند.

انتصاب رئیس ستاد امنیت انتخابات مجلس و خبرگان

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، را با حفظ سمت به‌عنوان رئیس ستاد امنیت انتخابات کشور در امر برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منصوب کرده است. او در این حکم، بر برنامه‌ریزی مناسب، بسیج همه امکانات و ایجاد هماهنگی با تمام سازمان‌ها و نهادهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و قضائی، به‌منظور مشارکت و همکاری در همه مراحل برگزاری انتخابات و نیز تأمین نظم و امنیت برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات، تأکید کرده است.

کاهش ١٤درصدی آمار دعاوی در دستگاه‌های اجرائی

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در دولت یازدهم قانون‌گرایی و اعمال قانون به صورت جدی پیگیری می‌شود، گفت: خوشبختانه شکایت از دستگاه‌ها و سازمان‌ها کاهش یافته است و ما شاهد کاهش ١٤,٥ درصدی شکایت از دستگاه‌ها بودیم امید است این رقم تا سال دیگر به بیش از ٢٠ درصد برسد؛ چراکه کاهش آمار دعاوی باعث کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد. امین‌زاده با بیان اینکه در سابقه تشکیل دیوان عدالت اداری قرار بود، این دیوان دادگاه حقوق بشر باشد، گفت: در تعاملات بین‌المللی امروز می‌توانیم اعلام کنیم چنین نهادی برای رسیدگی به شکایات مردم در مقابل مصوبات قوه مجریه داریم؛ چراکه نقطه تلاقی دیوان عدالت اداری و دستگاه‌های حقوقی، توجه به حقوق مردم است و دولت به گفته رئیس‌جمهور کارگزار ملت، امانت‌دار و امین مردم است، پس همان‌قدر که باید از حقوق مردم دفاع کنیم، باید از حقوق بیت‌المال هم محافظت کنیم.

٣١ اردیبهشت مجمع عمومی خانه احزاب

یک عضو کمیته احیای خانه احزاب از برگزاری مجمع عمومی آن در روز ۳۱ اردیبهشت ماه خبر داد. یدالله طاهرنژاد، با اشاره به جلسات مربوط به احیای خانه احزاب عنوان کرد: همان‌طور که در سال ۹۳ در جلسات متعددی این موضوع بررسی شد، با آغاز سال ۹۴ نیز چندین جلسه به همین منظور برگزار شد. او افزود: در آخرین جلسه که روز چهارشنبه گذشته و در دفتر آقای مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد، مقرر شد با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با وزارت کشور٬ مجمع عمومی خانه احزاب را ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار کنیم.

سخنگوی سابق قوه قضائیه رئیس سازمان تعزیرات شد

با حکم مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، علیرضا جمشیدی، سخنگوی سابق قوه‌ قضائیه، به‌عنوان رئیس جدید سازمان تعزیرات حکومتی انتخاب شد. علی مژدهی، رئیس پیشین سازمان تعزیرات حکومتی، به منظور شرکت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، استعفای خود را به وزیر دادگستری تقدیم کرد که با موافقت او همراه شد. علیرضا جمشیدی در سوابق خود سخنگویی قوه قضائیه را در دوره دوم ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر عهده داشته است.

* آرمان


 دعاي مادربزرگ اوباما براي مسلمان شدن او

شنیده شد که ساره عمر، مادربزرگ باراك حسين اوباما رئيس‌جمهور آمريكا كه اخيرا به زيارت كعبه مشرف شده است از نوه خود باراك اوباما خواست مسلمان شود. خبرگزاري راشاتودي روسيه با اعلام اين خبر به نقل از ديلي‌نيوز نوشت؛ باراك اوباما ساعت‌هايي از رياست‌جمهوري خود در آمريكا را به انكار شايعه مسلمان بودنش گذرانده اما اين درخواست مادربزرگ او براي مسلمان شدن وي شايعات مسلمان بودن اوباما را تقويت كرده است. بنابراين گزارش، ساره عمر مادربزرگ 88 ساله اوباما و زن سوم پدربزرگ پدري رئيس‌جمهور آمريكا كه براي اداي عمره به مكه مكرمه سفر كرده است در گفت‌وگو با روزنامه الوطن عربستان سعودي گفت: براي نوه‌ام نماز خواندم تا مسلمان شود. پدر رئيس‌جمهور آمريكا يك مسلمان كنيايي با نام حسين اونيانگو اوباما است.
 
يك زن ايراني در رالي خاورميانه

شنیده شد که به گفته سرپرست فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني لاله صديق به عنوان يكي ازنمايندگان ايران در اين رقابت‌ها حضور دارد و ديگر نماينده ايران حسن اكبرنژاد خواهد بود كه آنان را دو نقشه‌خوان همراهي مي‌كنند. صيدانلو خاطرنشان كرد: اين رقابت‌ها از 16 تا 18 ارديبهشت‌ماه در شيراز برگزار مي‌شود و در روز اول 6 تست سرعت و در روز دوم 8 تست سرعت برگزار مي‌شود كه در مجموع مسير آن 660 كيلومتر است. وي ادامه داد: مسير اين رقابت در روز نخست به ترتيب از دروازه قرآن شيراز آغاز و با عبور از شهرهاي مرودشت، تخت جمشيد، اسماعيل‌آباد، درياچه آباده طشك، ارسنجـان، ولي‌آباد، روستاي ميج در پاركينگ تخت جمشيد به پايان مي‌رسد.
 
بدهي چادرملو چقدر است؟

شنیده شد که مديرعامل شركت معدني و صنعتي چادرملو گفت: ميزان بدهي اين شركت بسيار كمتر از رقمي است كه ديوان محاسبات و سازمان ايميدرو مطرح كرده‌اند. محمود نوريان با بيان اينكه بدهي چادرملو در سال 1392 معادل 513 ميليارد تومان بوده است، تصريح كرد: تمامي اين مبلغ نيز پرداخت شده است و چادرملو هيچ‌گونه بدهي بابت سال 1392 ندارد. وي ادامه داد: اين موضوع درحالي است كه ايميدرو ميزان بدهي ما را 937 ميليارد و ديوان محاسبات 981 ميليارد تومان ارزيابي كرده كه اين ميزان 426 ميليارد تومان در محاسبه ايميدرو و 468 ميليارد تومان در محاسبه ديوان محاسبات با آنچه چادرملو محاسبه كرده است، فاصله دارد.  
 
104 ميليون تومان بدهكاري براي كلاس كلمن!

شنیده شد که 104 ميليون تومان بدهكاري براي كلاس روني كلمن! رئيس فدراسيون بدنسازي و پرورش اندام گفت: پول كساني كه براي شركت در كلاس روني كلمن ثبت‌نام كرده بودند، طي 15 روز آينده به آنها بازگردانده مي‌شود. فرارو نوشت؛ ناصر پورعلي‌فرد در پاسخ به اين سوال كه دلايل لغو كلاس‌هاي آموزشي روني كلمن در ايران چه بود، اظهار كرد: فعلا چيزي نمي‌دانم و تا دقايق ديگر بايد در جلسه‌اي در همين رابطه شركت كنم. بعد از آن جلسه است كه مي‌توانم بگويم چه دلايلي وجود داشت كه روني كلمن نتوانست در كلاس آموزشي تدريس كند. وي در پاسخ به اين سوال كه پول كساني كه براي شركت در اين كلاس‌ها ثبت‌نام كرده بودند اما آن برنامه لغو شد چه مي‌شود گفت: فدراسيون بدنسازي ليست 108نفره‌اي را از شركتي كه روني كلمن را به ايران آورده بود گرفته و طبق توافقات انجام شده، شركت موظف است در 15 روز آينده همه پول‌ها را به كساني كه نام‌نويسي كرده‌اند بازگرداند.
 
تريلر ايراني، سيگار تركيه را به تركيه قاچاق كرد

شنیده شد که ماموران انتظامي تركيه شهر مرزي ارزروم، از داخل يك دستگاه تريلر ايراني 128 هزار بسته سيگار قاچاق ساخت تركيه را كشف و راننده اين خودرو را دستگير كردند. فرارو نوشت؛ نيروهاي ژاندارمري تركيه در كنترل‌هاي جاده‌اي معمول خود در ورودي شهر آشكاله نزديك ارزروم، به رفتارهاي راننده تريلي تحت نظر مشكوك شده و محموله آن را بازرسي كردند. بنابراين گزارش، به دنبال كشف سيگار قاچاق ساخت تركيه، راننده ايراني بعد از بازجويي و انتقال به دادسرا، روانه زندان شد. آناتولي توضيح بيشتري در اين زمينه نداده است.
 
مسموميت 40 دانش‌آموز در زرند كرمان

شنیده شد که 40 نفر از دانش‌آموزان مدرسه فرهنگيان شهرستان زرند مسموم و در بيمارستان بستري شدند. معاون فرماندار زرند گفت: اين تعداد دانش‌آموز در بيمارستان‌هاي امام علي (ع) و سينا زرند بستري شدند كه شماري از آنان هم‌اكنون پس از بهبودي مرخص شده‌اند و تعدادي هم تحت درمان هستند. علي صادق‌زاده افزود: تاكنون جلسات متعددي در شبكه بهداشت و درمان زرند با حضور نمايندگان آموزش و پرورش و مسئولان بهداشت و درمان برگزار شده و علت اين حادثه در دست بررسي است. وي تصريح كرد: در راستاي سلامت جامعه حساسيت ويژه‌اي داريم و چنانچه كوتاهي از هر فردي مشخص شود برخورد قانوني صورت مي‌گيرد.
 
تمايل اوباما براي مسافرت به ايران

شنیده شد که روزنامه واشنگتن تايمز در مقاله مفصلي كه منتشر كرده است از انگيزه‌هاي اوباما براي توافق با ايران صحبت كرده و نوشته است كه رئيس جمهور آمريكا دوست دارد به ايران برود. انتخاب نوشت؛ طبق گزارش روزنامه واشنگتن تايمز گزارش شده است که اوباما مایل است از ایران دیدن کند. عجیب اینکه آخرین رئیس جمهور آمریکایی که از ایران دیدن کرد جیمی کارتر بود. شاید ریاست جمهوری کارتر به سبب واکنش ناکام آمریکا به بحران گروگانگیری در ایران بهتر از هر چیزی در یادها مانده باشد.
 
خريداران موبايل همچنان منتظرند

شنیده شد که بازار موبایل همچنان در انتظار برای تغییری بزرگ‌ به سر می‌برد. تغییری که هم مردم را ترغیب به خرید کند و هم فروشندگان بازار را به وارد کردن محصولات بیشتر تشویق کند. اقتصاد نيوز نوشت؛ بازار موبایل و سایر کالا‌های دیجیتال همواره تحت تاثیر قیمت ارز، در نوسان است. در شرایط کنونی نیز که با توجه به اینکه بیش از 15 روز از تفاهم صورت گرفته بین ایران و 1+5 می‌گذرد، قیمت ارز‌ آنچنان که انتظار می‌رفت کاهش چندانی نداشته و به همین علت خریداران موبایل دست نگه داشته‌اند تا قیمت‌ها پایین‌تر بیاید. البته به علت آمدن مدل‌های جدید برندهای اندکی قیمت کالاهای قبلی کاهش یافته که همین باعث شده خرید و فروش این کالاها اندکی اوضاع بهتری داشته باشد.
 
دعوت عجيب داعش از پزشكان غربي

شنیده شد که داعش با انتشار فیلمی درباره خدمات درمانی بیمارستان ها در اماکن تحت اشغال این گروه تروریستی، پزشکان غربی را به پیوستن به داعش تشویق کرد. فرارو نوشت؛ صفحه های اجتماعی مرتبط با داعش، فیلمی منتشر کردند که هرچند صحت انتساب آن به داعش هنوز تایید نشده است، اما شیوه فیلم‌برداری آن مشابه فیلم‌هایی است که پیش از این، داعش منتشر کرده است. این فیلم تبلیغاتی در بیمارستان عمومی رقه در شهر رقه در سوریه که در اشغال داعش است، فیلم‌برداری شده است. در ابتدای آن یک پزشک، درباره تاسیس وزارت بهداشت در اراضی تحت اشغال داعش صحبت می کند که همه نهادهای درمانی و بیمارستان ها را اداره می کند. در این ویدئو، یک پزشک استرالیایی با معرفی خود با نام «ابویوسف»، ادعا می کند که به منظور «جهاد» به داعش پیوسته است و اکنون در بخش سزارین بیمارستان، به کار مشغول است.
 
* ایران

«نیویورک پست»: جهان به سخنان رهبر ایران گوش کند

«نیویورک پست» در گزارشی نوشت:« زمانی که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران سخنرانی می‌کند، جهان باید گوش دهد. وی در مقایسه بارئیس جمهوری امریکا حس دقیق تری در مورد مسیر مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران دارد و بر اساس شواهد و قراین صریح تر در این مورد سخن می‌گوید». این نشریه افزود:« ایرانی‌ها توانسته‌اند در مورد همه موضوعات مهم از دولت اوباما امتیاز بگیرند، از ادامه کار چند هزار سانتریفیوژ تا ادامه غنی‌سازی و حفظ سایت فردو که زیر کوه هاست. عقب نشینی اوباما به آخرین سنگر یعنی بازگشت سریع تحریم‌ها در صورت موارد نقض تعهد ایران نیز بی‌فایده است، اما ایران در این صورت می‌تواند به روسیه و چین تکیه کند ».« نیویورک پست»تصریح کرد:« ایران در طی مذاکرات طولانی با غرب سه هدف داشته است: حفظ تأسیسات هسته‌ای اش، سست کردن پایه تحریم‌ها و از بین بردن نظام حقوقی که این کشور را منزوی می‌سازد. اکنون اوباما در آستانه محقق کردن هر سه این هدف‌ها برای ایران است زیرا از نظر وی تنش زدایی با ایران بیشتر از هر چیز دیگری ارزش دارد».


ارسال محموله هسته‌ای پاکستان به عربستان؟

یک روزنامه امریکایی از ارسال یک محموله هسته‌ای از پاکستان به عربستان به دنبال افزایش احتمال توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 خبر داد. به گزارش «مهر» «وال استریت ژورنال» نوشت: «کاخ سفید مدعی بود که با حل پرونده هسته‌ای ایران و انجام توافق با این کشور از به راه افتادن یک مسابقه تسلیحاتی جدید در خاورمیانه جلوگیری می‌کند اما باید گفت که چنین مسابقه‌ای به راه افتاده و پاکستان اخیراً یک محموله هسته‌ای را به عربستان ارسال کرده است». به نوشته این روزنامه، «تحویل محموله هسته‌ای به عربستان از سوی پاکستان پس از افزایش احتمال رسیدن ایران و کشورهای 1+5 به توافق جامع بوه است». این روزنامه امریکایی توضیح بیشتری در مورد این محموله و اینکه چه تجهیزات و یا تسلیحاتی در آن بوده نداده است. سال گذشته  نیز سایت اسرائیلی «دبکا فایل» ادعا کرد عربستان سعودی از موشکی قاره پیما با برد 2650 کیلومتر و با قابلیت حمل کلاهک اتمی رونمایی کرده است. اسفند ماه سال گذشته نیز فایننشال تایمز از وجود یک تفاهم هسته‌ای غیر رسمی بین ریاض و اسلام آباد خبر داده بود.


خروج کشتی‌های امریکا و ایران از اطراف  یمن

سخنگوی« پنتاگون» خبر داد که « کشتی‌های امریکایی و ایرانی درحال ترک کردن آب‌های اطراف یمن هستند». استیو وارن افزود:« «هیچ گونه تماس و رویارویی بین این کشتی‌ها رخ نداد».  سخنگوی پنتاگون ادامه داد: «بهتر است گفته شود تنش‌ها که در اوایل هفته درباره اش بحث می‌شد، درحال فروکش کردن باشد». به گزارش «انتخاب»،  وزارت دفاع امریکا اعلام کرد ناو هواپیما بر «تئودور روزولت» به سمت خلیج فارس بازگشته است درحالی‌که کاروانی متشکل از 9 کشتی ایرانی نیز به سمت ایران بازگشتند.


ادعای مقام سعودی: هواپیمای ایرانی مجوز نداشت

سخنگوی نیروهای عربستان سعودی علت جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی را در صنعا پایتخت یمن نداشتن مجوز عنوان کرد. به گزارش «تسنیم » به نقل از رسانه‌های عربستان، «احمد عسیری» سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی علیه یمن در واکنش به احضار کاردار عربستان در تهران و ابلاغ اعتراض ایران به اقدام این ائتلاف در جلوگیری از فرود دو هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم یمن در صنعا مدعی شد: «ما به این دلیل به هواپیمای ایرانی اجازه فرود ندادیم که مجوز نداشت».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    خبر ویژه ای داشت؟
  • سید مجید حسینی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    آخه کروبی کیه که ازش صحبت میکنید. بازیچه ای بیش نبود بنده خدا موسوی هم مثل اون بود اما کمی روتوش شده تر... این دوتا بازیچه بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس