ظاهراً برای دولت یازدهم خیلی اهمیتی ندارد که تحریم‌ها لغو بشود یا نشود، تعلیق بشود یا نشود، سرجایش باقی بماند یا نماند، بلکه هدف اصلی همه مذاکرات یک سال و نیم گذشته ارتباط با آمریکا در سطوح عالی و عادی‌سازی آن بوده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

جمال آمریکا را عشق است تحریم‌ها لغو نشد هم نشد!


«ظاهراً برای دولت یازدهم خیلی اهمیتی ندارد که تحریم‌ها لغو بشود یا نشود، تعلیق بشود یا نشود، سرجایش باقی بماند یا نماند، بلکه هدف اصلی همه مذاکرات یک سال و نیم گذشته ارتباط با آمریکا در سطوح عالی و عادی‌سازی آن بوده است.»

رجانیوز نوشت: خبر واشنگتن پست این گزاره را تأیید می‌کند؛ «آمریکا در اقدامی که شاید در میان نخستین توافق‌ها با ایران پس از قطع روابط باشد، به تهران اجازه داده که بخش حافظ منافع خود را در واشنگتن به مرکزی دیگر منتقل کند و در مقابل، دفتر حافظ منافع آمریکا نیز به دفتر جدیدی در تهران منتقل خواهد شد.»

به گزارش رجانیوز این پازل زمانی بهتر تکمیل می‌شود که فراموش نکنیم چندی قبل حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در 22 فروردین 94 در صفحه فیس بوک خود نوشت: «به نظر من ارزش آغاز تعامل ایران و آمریکا، بیش از موضوع هسته‌ای است؛ آنرا آسان از دست ندهیم.» یک هفته قبل از او هم در 14 فروردین 94 روحانی در سخنانی خطاب به مردم که از شبکه خبر سیما به طور زنده پخش شد اظهار داشت: «بحث ما فقط هسته‌ای نیست، این نیست که ما امروز موضوعی به نام هسته‌ای داریم و می‌خواهیم با دنیا مذاکره کنیم و این موضوع تمام شود، این پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است.» روحانی 28 شهریور 93 در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیز گفته بود: «به هر حال این عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت که نخواهد بود. به هر حال زمانی در یک شرایط مناسبی، در دوره این دولت یا دولت بعدی و یا بعد از آن، مسئله ایران و آمریکا حل خواهد شد.»

و البته پیش از همه اینها نیز هاشمی رفسنجانی بلافاصله بعد از توافق ژنو در 5 آذر 92 در گفت‌وگو با فایننشال تایمز در پاسخ به این سؤال که «اینکه می‌گویید توافق ژنو خط‌شکنی بود، در واقع منظورتان شکستن ساختار تحریم‌ها بوده یا صحبت کردن با آمریکایی‌ها؟» پاسخ می‌دهد: «یک قسمتش همین جا بود. چون مذاکره با آمریکا یک تابو بود و این تابو آسان نمی‌شکست و بدون آمریکا هم نمی‌شد این کار پیش برود...»

رجا نیوز تصریح کرد: همه این گزاره‌ها نشان می‌دهد پرونده هسته‌ای تنها یک بهانه برای هدف بزرگتری بوده است که دولت یازدهم از روز اول تلاش خود را برای رسیدن به آن کلید زده است. در شرایط کنونی نیز ظاهراً سرنوشت تحریم‌ها اهمیت چندانی ندارد بلکه در این مسیر، تعلیق و تعطیلی بسیاری از تأسیسات هسته‌ای کشور در برابر حفظ نظام تحریم‌ها قرار است نخستین گام برای جلب اعتماد دشمن باشد تا در ازای آن بتوان رابطه آمریکا را هر چه بیشتر گسترش داد، شاید درست مانند ماجرای نامه 2003 که قرار بود خلع سلاح حزب‌الله لبنان و حماس، اولین قربانی برای گسترش روابط با آمریکا باشند.»

اصلاح‌طلبان به خاطر نارضایتی مردم از دولت سازندگی روی کار آمدند


عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم روی کار آمدن دولت اصلاحات در سال 76 را محصول نارضایتی دولت سازندگی و رئیس آن دانست.

سیدهادی خامنه‌ای در مصاحبه با شرق تصریح کرد؛ دلیل شکست‌های بعدی اصلاح‌طلبان هم تفرعن و هم تفرقه بوده است.

وی درباره انتخابات دوم خرداد 76 و موضوع فقر تئوریک طیف متبوع خود می‌گوید: ممکن است یک سلسله فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی انجام شده باشد، اما به آن معنا تئوری وجود نداشت. در واقع نارضایتی از وضعیت عمومی و انتقاد به روندها و ساز و کارهای اداره امور، عامل مشترک بین کسانی بود که با عنوان اصلاح‌طلب به صحنه آمدند؛ البته تفصیل و توضیح شرایط آن دوران، کار چندان آسانی نیست، شاید به مسئولان دولت وقت و نمایندگان مجلس آن زمان هم بر بخورد که بگوییم آنقدر نارضایتی بالا بود که همه منتظر روی کارآمدن فرد جدیدی با منش دیگری بودند.

وی درباره شکست‌های بعدی اصلاح‌طلبان گفته است: شرایط خود به خودی و طبیعی بود، بسیاری از نهادهای سیاسی مانند احزاب هم حضور نداشتند و یک اتفاق‌نظر فراگیر شکل گرفت و در چنین شرایطی همیشه اتحاد و همبستگی بیشتر است. بعد که دولت مستقر شد شرایط جور دیگری رقم خورد که تفصیل آن احتیاج به بحث‌های بسیاری دارد که ممکن است به ذائقه خیلی‌ها خوش نیاید. ما از اواخر مجلس ششم در دفتر رئیس مجلس وقت، چند ماه جلساتی با عنوان «آسیب‌شناسی دوران اصلاحات» داشتیم که متأسفانه به پایان نرسید. به هرحال در این مورد حرف‌های بسیاری گفته شده و هنوز باید گفته شود. خب عده‌ای تصور می‌کردند از بالاترین و دقیق‌ترین تشخیص‌ها برخوردارند و هیچ‌گونه انعطافی حتی در برابر دوستان خود را هم برنمی‌تابیدند، چه در مجلس ششم، چه در دولت و جاهای دیگر. به نظر ما خوب عمل نشد و نتیجه‌اش هم انتخابات هشت سال بعد بود.

وی درباره اینکه اتفاقات و شکست‌های بعدی محصول واگرایی و تفرقه بود یا تفرعن می‌گوید: تفرعن و تفرقه هر دو بود... یادم هست که یکی از دوستان در جایی گفته بود. ما می‌آییم و مجلس را می‌تکانیم و از این دست حرف‌ها! دیدیم که این شعارها عملاً هم انجام نشد. خلاصه بی‌تدبیری و ذوق‌زدگی و کمی هم قدرت‌زدگی و نداشتن برنامه و متمرکز شدن روی برخی مسائل جزئی یا مسائلی که امکان حل آنها در آن زمان نبود و غافل شدن از کارهای کلانی که امکانش بود و نهایتاً ائتلاف نکردن روی یک نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری، همه و همه عواملی شد که به شکست اصلاح‌طلبان انجامید.

عضو فراکسیون اصلاحات در مجلس ششم با وجود تأکید بر نارضایتی مردم از عملکرد دولت سازندگی در سال 76، لابلای مصاحبه اذعان می‌کند که در انتخابات سال 84 برای آقای هاشمی تبلیغات می‌کرد، بی‌آنکه توضیح بدهد تکلیف آن نارضایتی‌ها و انتقادها به کجا رسیده بود که جریان منتقد دولت حاکم در سال76، به نقطه ائتلاف در سال 84 رسیده بود؛ هرچند که در سال 76 نیز جریان موسوم به چپ و مجمع روحانیون و دفتر تحکیم به‌طور پنهان، ائتلاف با کارگزاران را استارت زده بود.

بازسازی عضو سابق شورای مقاومت منافقین

علی‌رغم گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و افشای چهره پلید منافقین و معاندین و برخی از نفوذی‌ها در درون نظام، نشریاتی نظیر «چلچراغ» می‌کوشند تا دشمنان خارج‌نشین انقلاب اسلامی را به مخاطبان جوان خود شجاع،  جسور و مبارز معرفی کرده و از آنها بت بسازند.

به طور مثال این نشریه در شماره 613، مورخه 1394/2/19 «غلامحسین ساعدی» نویسنده و عضو سابق شورای ملی مقاومت منافقین را با این عناوین معرفی می‌کند: چهره‌ای جسور و مبارز، زندانی و شکنجه شده در رژیم شاه، با نوشته‌هایی عمیق و دهها تعریف و تمجید دیگر که در این مختصر نمی‌گنجد.

با این همه نشریه «چلچراغ» ارگان اصلاح‌طلبان جوان افراطی طرفدار سیدمحمد خاتمی این اطلاعات را عامدانه درباره «ساعدی» سانسور می‌کند تا خائن را خادم معرفی کند و نمی‌نویسد که اروتیسم و بیماری جنسی نوشته‌های ساعدی این عنصر هتاک ساواکی و زن‌باره این نشریه را در اندازه پاورقی‌های مبتذل مطبوعاتی پیش از انقلاب تنزل داده است.

چلچراغ به عمد نمی‌نویسد غلامحسین ساعدی بر اساس اسناد متقن موجود، پس از احضار به ساواک در سال 54 و نمایش زندان رفتن به خدمت ساواک در می‌آید و اطلاعات همکاران خود را به ثمن بخس به ساواک می‌فروشد.

و بالاخره این آگاهی را از نسل جوان دریغ می‌کند که غلامحسین ساعدی با تابلوی لائیسم چپ افراطی با «جبهه دمکراتیک ملی» به سرکردگی هدایت‌الله متین دفتری عامل سازمان CIA در ابتدای انقلاب چه عملکردی داشته است.

ساعدی پس از افشای چهره واقعی گروهک‌های سیاسی در داخل به پاریس گریخته و به عضویت شورای ملی مقاومت رجوی درمی‌آید و در نوشته‌هایش رکیک‌ترین عقده‌گشایی‌ها را حتی علیه شهدای دفاع مقدس و امام راحل در هیئت نمایشنامه و مقاله و کتاب روا می‌دارد و در سال 1364 در گورستان پرلاشز‌ فرانسه به خاک سپرده می‌شود.

شایان ذکر اینکه دفتر پژوهشهای کیهان سالها پیش در دهه هفتاد به افشای سوابق سیاه این نویسنده هتاک و دائم‌الخمر ابتدا در صفحه پاورقی روزنامه و سپس در جلد هشتم از مجموعه کتابهای «نیمه پنهان»، چهره بی‌نقاب ساعدی را در برابر قضاوت مردم و تاریخ قرار داده است.


رفتار عبرت‌آموز فتنه‌گران با ظریف


رفتار جریان‌های اپوزیسیون و فتنه با ظریف از تمجیدهای اغراق‌آمیز تا ناسزا و توهین، پیام روشنی برای وی دارد.

روزنامه جام‌جم با انتشار این تحلیل نوشت: سفر اخیر دکتر ظریف به نیویورک برای شرکت در کنفرانس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی، که طبق معمول با مصاحبه‌های متعدد همراه بود، با حاشیه‌های زیادی هم توأم شد، از جمله مصاحبه دکتر ظریف با شبکه پی.بی.اس و این اظهارنظر وی که: «ما افراد را به دلیل عقایدشان زندانی نمی‌کنیم» و «کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند، نمی‌توانند پشت عنوان روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی پنهان شوند» که موجی سنگین علیه او در رسانه‌ها بخصوص از نوع مجازی‌اش به راه انداخت. کسانی که تا دیروز ظریف را هم ردیف مصدق و امیرکبیر معرفی می‌کردند، یکباره تیغ زبان و قلم از نیام کشیدند و او را در ردیف احمدی‌نژاد قرار دادند که از نظر آنها مظهر همه بدی‌هاست، با این تفاوت که بلد است به انگلیسی هم دروغ بگوید!

مهدی فضائلی در این یادداشت می‌افزاید: رفتار جریان‌های اپوزیسیون و فتنه با ظریف، پیام روشنی برای این فرزند انقلاب دارد و آن این که تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز  این جماعت از وی در واقع تعریف از ظریف و شخصیت و توانایی و چهره متبسم وی نیست، بلکه تعریف و تمجید از اهداف و برنامه‌های خودشان است. بنابراین تا زمانی که احساس کنند ظریف یا هر کس دیگر در زمین مورد نظر آنها بازی می‌کند و با خواست و تمایل آنها منطبق است،  محترم و شایان تحسین است و بهترین، ورزیده‌ترین و صادق‌ترین دیپلماتش می‌خوانند، اما به محض خروج از دایره خواست و اراده آنها،  ظریف می‌شود کسی که نه تنها می‌توان، بلکه باید به او هر ناسزا و توهینی را روا داشت.

این از همان دیکتاتوری‌های مدرن و امروزی است که این جماعت به پیروی از سردمداران خود آن را تکرار می‌کنند و پیش از ظریف هم در عرصه‌های دیگر از جمله هنر انجام داده‌اند.

جام‌جم تصریح کرد: فراموش نکرده‌ایم برخورد این جماعت با برخی هنرمندان را که به محض همراهی‌شان با ارزش‌های دینی و انقلابی یا بازی در یک فیلم ارزشی، چگونه آماج حمله‌های بی‌رحمانه قرار گرفته‌اند. مرام این جماعت بی‌مرام آن است که چنان فضای سنگینی ایجاد کنند که کسی جرات اظهارنظری خلاف میل و اراده آنان نداشته باشد و اگر احیانا جرات کرد و گفت، او را پشیمان کنند.

هم‌داستانی فراحزبی در آمریکا برای فشار بر ایران


صدای آمریکا اعلام کرد مصوبه سنای آمریکا درباره نظارت بر توافق اتمی با ایران، توافقی فراحزبی و بر مبنای عدم اعتماد است.

تارنمای صدای آمریکا نوشت: سنای آمریکا در نمایش توافقی فراحزبی مصوبه کمیته روابط خارجی سنا درباره توافق اتمی با ایران را با 98 رای موافق در برابر تنها یک رای منفی تصویب کرد. اکنون با تصویب این طرح هر توافق نهایی اتمی میان قدرت‌های جهان با ایران باید برای بازنگری و تصویب یا رد به کنگره ارجاع شود.

سناتور دمکرات بن کاردن گفت یک اشتراک فکری فراحزبی در کنگره وجود دارد و آن بی‌اعتمادی ما به تهران است. او گفت: براین اساس باید در پی توافقی نهایی باشیم که قابل اثبات و شفاف باشد و بازرسی‌های سرزده اتمی را امکان‌پذیر کند تا اگر تخطی مشاهده شود، تحریم‌ها از سر گرفته شود.

هم‌داستانی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سنای آمریکا خط بطلانی بر این توهم القایی است که دموکرات‌ها معتدل و جمهوری‌خواهان تندرو هستند. در حقیقت هر دو طیف در موضوعاتی نظیر ایران نزدیک به هم عمل می‌کنند. دقیقا به همین‌ دلیل هم  هست که کاخ‌سفید  پس از انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی، ضمن تبریک به نتانیاهو اعلام کرد: باراک اوباما در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران، با اسرائیل مشورت خواهد کرد و روابط نزدیک در امور نظامی، اطلاعاتی و امنیتی با اسرائیل برای آمریکا اهمیت ویژه دارد. آمریکا و شرکایش برای تعیین شرایط رابطه جدید با ایران باید هم از فشار شدید  و هم از تعامل استفاده کنند.

«ایلان گلدنبرگ» مدیر واحد امنیت خاورمیانه  مرکز امنیت آمریکای نو و «رابرت کاپلان» از اعضای این مرکز در مقاله‌ای در نشریه نشنال اینترست آمریکا نوشتند: تنها راهی  که باعث می‌شود یک توافقنامه هسته‌ای به نفع ما عمل کند، اعمال فشار شدید و تعامل شدید برای تعیین شرایط یک رابطه جدید با ایران است.


توضیح دفتر عارف


در پی انتشار خبری از قول محمدرضا عارف مبنی بر اینکه وی در بیرجند گفته «در انتخابات امسال باید مجلس ششم تکرار شود» دفتر وی با ارسال توضیحی اعلام کرد «آقای عارف درباره لزوم تکرار شدن مجالس گذشته نفیاً یا اثباتاً سخنی به میان نیاورده است.»   

** خراسان

درخواست وزارت بهداشت براي کاهش اعتبارات وزارت علوم

بر اساس نامه رسمي مسئولان وزارت بهداشت به مديران ارشد نهاد رياست جمهوري، درخواست شده است با توجه به اينکه تسهيلات مربوط به شهريه دانشجويي هر ساله به صورت کمک توسط سازمان مديريت، بين صندوق هاي رفاه دانشجويان وزارتخانه هاي بهداشت و علوم تسهيم مي شود، اما از سال 88، تمامي کمک هاي دولت به دانشجويان دانشگاه آزاد به صندوق رفاه وزارت علوم اختصاص مي يابد در حالي که بخش قابل توجهي از دانشجويان اين دانشگاه، در رشته هاي مربوط به پزشکي تحصيل مي کنند. بر اين اساس، وزارت بهداشت از دولت خواسته است اين بخش از اعتبارات وزارت علوم کاهش يافته و به وزارت بهداشت اختصاص يابد.


** وطن امروز

ویروس تروریسم در حال سرایت به همه جهان است

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار خانم انگوانا ماشابانه وزیر روابط و همکاری‌های بین‌الملل آفریقای‌جنوبی با اشاره به روابط بسیار مناسب و نزدیک 2کشور اظهار داشت: علاقه‌مند به گسترش روابط اقتصادی با پرتوریا هستیم و معتقدیم باید تحرک و شتاب اقتصادی مناسبی بین 2 کشور سامان یابد. به گزارش فارس، وی اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط اقتصادی با آفریقای‌جنوبی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این زمینه از سرمایه بزرگی برخوردار هستیم و آن حافظه تاریخی مردم ایران نسبت به استقلال‌طلبی و مبارزات مردم آفریقای‌جنوبی در برابر آپارتاید است و جمهوری اسلامی ایران از ابتدا از این مبارزه حمایت کرده است. وی گفت: امروز باید از این سرمایه برای ایجاد روابط نزدیک‌تر 2 ملت در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و علمی استفاده کنیم. روحانی با اشاره به همکاری‌های 2 کشور برای دفاع از حقوق کشورهای در حال توسعه اظهار داشت: متأسفانه هنوز هم کشورهای قدرتمندی در دنیا وجود دارند که می‌خواهند علم و دانش و فناوری را در انحصار خودشان قرار داده و از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای سلطه استفاده کنند. رئیس‌جمهور در ادامه لزوم مبارزه مشترک با تروریسم و خشونت را مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه ویروس خشونت و تروریسم در حال سرایت به همه نقاط جهان است و امروز همه باید در برابر این ویروس خطرناک دست به دست هم دهیم.

افخم: ورود اوغلو به خاک سوریه گام خطرناکی برای منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ورود نخست‌وزیر ترکیه به خاک سوریه گفت: ایران بر لزوم احترام به حاکمیت کشورها تاکید دارد و این اقدام را گام خطرناکی برای منطقه می‌داند. به گزارش «وطن امروز»، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ورود داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به خاک سوریه به بهانه زیارت قبر سلیمان‌شاه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر لزوم احترام به حاکمیت کشورها تاکید دارد و این اقدام را گام خطرناکی برای منطقه می‌داند که می‌تواند اوضاع را به سمت پیچیدگی بیشتر سوق دهد.   افخم افزود: متاسفانه برخی کشورها نسبت به روند تحولات و شرایط منطقه اشتباهات محاسباتی دارند. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر پرهیز از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز خاطرنشان کرد: رعایت قوانین بین‌المللی و احترام به حاکمیت کشورها، اصل شناخته‌شده‌ای است که لازم است از سوی همه کشورها رعایت شود.

** آرمان

روايت طنز مجيد مجيدي از مذاكرات 1+5

شنیده شد که مجيد مجيدي در جديدترين فعاليت سينمايي خود به توليد يك فيلم سينمايي طنز حول محور مذاكرات گروه 1+5 مي‌پردازد. شبكه خبري فرهنگ و هنر نوشت؛ مجيد مجيدي كارگردان پرآوازه سينماي ايران در تازه‌ترين اثر سينمايي خود به موضوع مذاكرات گروه 1+5 با نگاهي طنز مي‌‌پردازد، مولفه‌اي كه نسبت چنداني با سينماي مجيد مجيدي ندارد. بنابراين گزارش، همراه كردن يك موضوع ديپلماتيك فراگير مثل گروه 1+5 در ژانري ديده نشده از كارگرداني كه آخرين فيلمش «محمد (ص)» يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي تاريخي سينماي ايران بوده، پكيج هيجان‌انگيزي است كه بايد منتظر خروجي آن ماند. گفتني است در كارنامه هنري مجيد مجيدي؛ سينماگري كه با رموز مقبوليت در عرصه داخلي و بين‌المللي به خوبي آشناست؛ آثار سينمايي چون بيد مجنون، بچه‌هاي آسمان، رنگ خدا، آواز گنجشك‌ها و محمد (ص) ديده مي‌شود.
 
سوءاستفاده از پلاك خودروهاي معلولان

شنیده شد که مدت‌هاست خودروهاي گران‌قيمت با پلاك معلولان در خيابان‌هاي شهر به ويژه محدوده طرح ترافيك جولان مي‌دهند، در حالي كه وقتي به راننده يا سرنشين آن توجه مي‌كنيد هيچ خبري از فرد معلول نيست. جام جم نوشت؛ كافي است گشتي در محدوده طرح ترافيك بزنيد تا با خودروهاي چند صد ميليوني روبه‌رو شويد كه رانندگان آنها نه تنها جزو معلولان نيستند بلكه خودرو نيز به نام فرد ديگري است. مالكاني كه كنج خانه يا اتاقك‌هاي نگهباني و آبدارخانه نشسته‌اند و براي گذران زندگي امتياز پلاك خود را به افرادي دادند كه بدون دغدغه طرح ترافيك يا جاي پارك در خيابان‌هاي پايتخت تردد كنند. پلاك خودروي معلولان مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك است و براي راحتي معلولان جاي پارك‌هاي خاصي برايشان در نظر گرفته شده كه همين موضوع باعث سوءاستفاده عده‌اي سودجو از آنها شده است.
 
تعمير خودروهاي آمريكايي در ايران!

شنیده شد که اگرچه خودروهايي مانند شورلت و ديگر خودروهاي آمريكايي و بعضا اروپايي به‌دليل نداشتن نمايندگي، مجوز ورود به ايران را ندارند اما در مناطق آزاد كشور تردد كرده و تعمير مي‌شوند. الف نوشت؛ اگرچه خودروهايي مانند شورلت و ديگر خودروهاي آمريكايي و بعضا اروپايي به دليل نداشتن نمايندگي، مجوز ورود به ايران را ندارند اما در مناطق آزاد كشور تردد كرده و تعمير مي‌شوند. در  برخي از مناطق آزاد كشور تردد خودروهايي چون شورلت و ديگر خودروهاي لوكس آمريكايي و اروپايي چشمگير است. اين خودروها تنها مي‌توانند در محدوده مناطق آزاد كشور تردد كنند و البته به دليل معاف بودن از پرداخت گمركي، با هزينه‌اي حدودا نصف هزينه خودروهاي وارد شده در سرزمين اصلي، مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
 
كلنگ‌زني ۱۰ هزار پروژه!

شنیده شد که پس از پايان دوره اصلاحات، بالغ بر ۱۰ هزار پروژه عمراني كلنگ خورده اما نيمه كاره به دولت نهم به ارث رسيده بود. كيهان نوشت؛ محمدرضا عارف كه به بيرجند سفر كرده بود، به همراه حسيني، معاون سياسي استاندار و ديگر همراهان با حضور در قلعه بيرجند به پياده‌روي اطراف اين مجموعه پرداختند. در جريان سفر عارف كلنگ خانه ورزش بيماران خاص و پيوند اعضا با حضور وي، دكتر سياري معاون وزير بهداشت و درمان و مقامات محلي استان به زمين زده شد. وي در مراسم كلنگ‌زني خانه ورزش بيماران خاص و پيوند اعضا بيرجند، گفت: در دوران اصلاحات ما كلنگي نمي‌زديم، مگر اينكه به نتيجه برسد. پس بايد اين پروژه هم به نتيجه برسد. اين اظهارنظر عارف درحالي است كه پس از پايان دو دوره دولت اصلاحات (84-76) بالغ بر ۱۰ هزار پروژه عمراني كلنگ خورده اما نيمه‌كاره به دولت نهم به ارث رسيده بود.
 
منوي غذاهاي رشتي روي ميز يونسكو

شنیده شد که مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان گفت: شهر رشت مي‌تواند در قالب شهرهاي خلاق دنيا به عنوان شهر خوراك در ايران شناخته شود و يك فرصت گردشگري با محوريت ثبت جهاني در آن صورت بگيرد. ايسنا نوشت؛ رضا عليزاده درباره‌ ثبت شهر رشت به عنوان «شهر نوآور خوراك» در يونسكو بيان كرد: مسئوليت اجراي اين پروژه‌ را شهرداري رشت بر عهده دارد و دستگاه‌هايي هم در انجام اين پروژه ازجمله سازمان ميراث‌فرهنگي مشاركت مي‌كنند. وی گفت: چون تنوع غذايي استان گيلان بسيار زياد است، خود اين موضوع جاذبه‌اي براي گردشگري ايجاد كرده، بنابراين احساس مي‌شد شهر رشت با توجه به غذاها و پيش غذاهايي كه دارد، مي‌تواند در قالب شهرهاي خلاق دنيا به ثبت جهانی برسد.
 
اعلام جنگ دوباره كيميايي و قلعه‌نويي

شنیده شد که پولاد، پسر مسعود كيميايي بار ديگر به خانواده قلعه‌نويي اعلام جنگ كرد. او اين‌بار براي زدن قلعه‌نويي از عكسي استفاده كرده كه مي‌تواند واكنش تند سرمربي استقلال و پسرش را به همراه داشته باشد. پسر مسعود كيميايي بعد از ناكامي بزرگ استقلال يكي از تلخ‌ترين عكس‌هاي تاريخ استقلال را منتشر كرد و به سبك يكي از ديالوگ‌هاي ماندگار فيلم قيصر پدرش نوشت؛ «ناصر كجايي كه استقلالت رو كشتن... » او روزگار امروز استقلال با قلعه‌نويي را مقايسه كرده با صحنه‌اي كه ناصر ملك مطيعي در فيلم قيصر چاقو خورده و از بهروز وثوقي در نقش قيصر مي‌خواهد تا انتقامش را بگيرد «قيصر كجايي كه فرمانت رو كشتن... »
 
600 فرماندار سابق ‌ميهمان احمدي‌نژاد در تهران

شنیده شد که هر چقدر اطرافيانش تلاش كنند و مصاحبه پشت مصاحبه بياورند كه احمدي‌نژاد براي مجلس هيچ برنامه‌اي ندارد، باز خبري از ولنجك درز مي‌كند كه خلاف اين گفته را ثابت مي‌كند. آنا نوشت؛ روز پنجشنبه هفته گذشته احمدي‌نژاد در دفتر ولنجك پذيراي استانداران دوره رياستش در دولت بود. او در طول دولت‌هاي نهم و دهم با 55 استاندار كار كرد كه از اين تعداد تنها هفت نفر به دليل اتخاذ مواضعي مخالف با احمدي‌نژاد دعوت او را قبول نكردند. اگرچه از محتواي اين جلسه خبري در دست نيست اما شنيده‌ها حاكي از آن است كه اطرافيان رئيس دولت‌هاي نهم و دهم طي هفته آينده ميزبان فرمانداران دولت خود خواهند بود. بر اساس آمارهاي وزارت كشور در دوران رياست احمدي‌نژاد بر دولت حدود 800 فرماندار منصوب شده‌اند. آنها براي برگزاري اين جلسه در تهران به دنبال سالني با گنجايش 600 نفر هستند و تلاش مي‌كنند تا آن را در سكوت خبري برگزار كنند.
 
ميدان نفتي ياران شمالي پلمب شد!

شنیده شد که مجري طرح توسعه ميدان نفتي ياران شمالي از پلمب شدن اين ميدان خبر داد. ايسنا نوشت؛ آرش باقرزاده، پلمب شدن ميدان ياران شمالي را اتفاقي غيرمنتظره اعلام كرد. به گفته وي، از صبح ديروز در پي شكايت استاندار خوزستان اين ميدان توسط نيروي انتظامي پلمب شده است. اين درحالي است كه برداشت از اين ميدان طي پنج ماه گذشته به دليل مشكلات زيست محيطي متوقف بوده است. وي با بيان اينكه هنوز دليل اين موضوع را نمي‌دانيم گفت: مطالعات محيط زيستي ميدان ياران شمالي را فروردين‌ماه - ارديبهشت ماه سال گذشته به سازمان محيط زيست ارائه داديم اما به ما جوابي نداده و مجوز ندادند. مجري طرح توسعه ميدان ياران شمالي گفت: عمليات برداشت از چاه‌هاي ميدان ياران شمالي پنج ماه است كه به دليل اين مشكلات متوقف شده است و پيش از آن در قالب توليد زودهنگام روزانه پنج هزار بشكه از اين ميدان برداشت مي‌شد.

** ایران

تضمین‌خواهی اعراب از اوباما درباره ایران

وزیر مشاور در امور خارجه امارات مدعی شد که دستیابی به راه حل سیاسی در یمن بدون ایران امکانپذیر است. به گزارش «انتخاب» انور بن محمد قرقاش افزود: «حوثی‌ها می‌توانند جزئی از این پروسه سیاسی باشند اما نه براساس تسلیحات‌شان، بلکه برپایه حد و اندازه‌شان.» قرقاش که با «اسکای نیوز عربی» گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به نشست «کمپ دیوید» بین رئیس جمهوری امریکا و سران عرب گفت: «سران شورای همکاری خلیج فارس از امریکا تقاضای یک تعهد سیاسی خواهند کرد که براساس آن تضمین می‌شود که نتایج توافق با ایران، اطمینان حاصل کند که سیاست ایران کمتر توسعه‌طلبانه باشد.»

محاکمه سعید مرتضوی به  اتهام معاونت در قتل

چهارمین جلسه رسیدگی  به اتهامات مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی روز گذشته برگزار شد.  به گزارش ایرنا، در این جلسه شکایت اولیای دم مرحوم روح الامینی به اتهام معاونت در قتل  مطرح شد که سعید مرتضوی در این مورد از خود دفاع کرد.  مرتضوی پس از پایان جلسه رسیدگی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: دفاع در برابر اتهام معاونت در گزارش خلاف واقع، تمام شد و دفاعیات، نسبت به شکایت جدید آقای روح الامینی مبنی بر معاونت در قتل آغاز شده است. وی افزود: پنج مورد رسیدگی را مستند و مستدل به دادگاه ارائه کردم که این شکایت جدید روح الامینی با استناد به پنج حکم و قرار منع پیگردی که از سوی دادگاه کیفری استان، دیوان عالی کشور و دادگاه نظامی صادر شده است موضوع اعتبار امری مختومه دارد. محمدی کشکولی قاضی پرونده  نیز در جمع خبرنگاران گفت:‌ از هیچ مسئولی برای حضور در جلسات دادگاه دعوت نشده است.

علت مخالفت با رفع حصر

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین گفت:« باید مواظب باشیم در مسیر امام خمینی(ره) حرکت کنیم و هر کس در مسیر امام (ره) حرکت نکند طاغوت است». به گزارش «تابناک» حجت الاسلام والمسلمین تویسرکانی خطاب به فتنه گران گفت:«برخی که به انقلاب ضربه زدند الان انتظار بخشش دارند اما بسیج و بسیجیان فریب توطئه دشمن را نمی خورند و گناه فتنه گران نابخشودنی است».تویسرکانی افزود:« فتنه گران شکر نعمت انقلاب را به جا نیاوردند اما اگر توبه کنند و به شرط آنکه ولی فقیه بپذیرد گناه آنان قابل بخشش است». وی گفت: «فتنه گران با پررویی تمام خیانت کردند اما الان حرف از صلح و وحدت می زنند». مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج افزود: «حذف سران فتنه عامل وحدت ملت است و اگر آزاد شوند فتنه و فساد و آشوب آغاز می شود». تویسرکانی گفت: «حصر کمترین اقدام در مقابل گناه سران فتنه بو».

آیت‌الله جنتی رئیس ستاد امر به معروف شد

آیت‌الله احمد جنتی از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به عنوان رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتخاب شد. به گزارش فارس حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد زرگر نیز از سوی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر  (آیت‌الله جنتی) به عنوان دبیر این ستاد منصوب شد.

بازداشت ۳ عضو هیأت مدیره مؤسسه «میزان»

دادستان عمومی و انقلاب مشهد از بازداشت سه عضو هیأت مدیره مؤسسه «میزان» خبر داد. به گزارش «تسنیم» اعضای هیأت مدیره مؤسسه مالی و اعتباری میزان، یکشنبه پس از تفهیم اتهام در دادسرای مشهد و با صدور دستوری از سوی قاضی پرونده بازداشت شدند. صادقی افزود: «مدیران و مسئولان مؤسسه میزان در مهلت دو هفته‌ای که از دستگاه قضایی گرفته بودند تا پاسخگوی سپرده‌گذاران باشند و حقوق مردم را بپردازند اما در این مدت به تعهدات قانونی خود عمل نکردند و به همین خاطر دستگاه قضایی وارد موضوع شد.»


** شرق

ظريف: دولت آمريکا مسئول اجراي تعهداتش است

وزير امور خارجه ايران در کنفرانس خبري مشترک با وزير خارجه آفريقاي جنوبي تأکيد کرد: مردم ايران با جديت نه‌تنها رفتار مردم آمريکا، بلکه گفته آنها و سخنان‌شان را که متأسفانه گفته‌هاي خوبي نيست، پيگيري مي‌کنند، اما اگر آنها در رفتار و گفته‌هاي‌شان تغيير اساسي ايجاد کنند زمينه براي ورود به ساير مسائل نيز بازخواهد شد. همچنين او در واکنش به تصويب طرح سناي آمريکا براي نظارت بر توافق هسته‌اي، گفت: «ما دولت آمريکا را مسئول اجراي تعهداتش مي‌دانيم. اگر دولت آمريکا بخواهد با رعايت احترام به مردم ايران مذاکرات را ادامه دهد مي‌توان به نتيجه رسيد». او تأکيد کرد: وظيفه هماهنگي با کنگره و سنا و رفع مشکلات داخلي آمريکا بر عهده دولت اين کشور است.

ارجاع تقاضای تفحص از بورسیه‌ها به صحن مجلس

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به هیأت‌رئیسه مجلس، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات را مبنی‌بر تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اعطای بورس تحصیلی و جذب هیأت علمی از سال ١٣٦٨ تاکنون ارائه کرد.

ضرورت بازگشایی سفارت ایرلند در تهران

خانه ملت: جواد هروی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند، بر ضرورت بازگشایی سفارت ایرلند در تهران و تسهیل مراودات بانکی جهت توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی فی‌مابین تأکید کرد.

اجرای دستور فرمانده کل قوا در ارتقای توان رزمی ارتش

ایسنا: سرلشکر عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: فرامین و تدابیر فرمانده معظم کل قوا در رابطه با ارتقای روزافزون توان رزمی در دیدار اخیرشان با کارکنان ارتش به مناسبت ایام ٢٩ فروردین - روز ارتش و حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی- به فرماندهان و یگان‌های ارتش ابلاغ شده و با یاری خداوند متعال با تقویت قرارگاه مربوطه ارتش، به آمادگی رزمی بیش از پیش، که مدنظر فرماندهی معظم کل قواست، دست خواهیم یافت. او افزود: اگر تاریخ یک ملت به فراموشی سپرده شود، درواقع شخصیت و هویت یک ملت فراموش می‌شود و اسناد باعث می‌شوند تاریخ یک کشور و پیشینه یک ملت در ذهن تاریخ باقی بماند.

اس-٣٠٠ روسی مهندسی معکوس نمی‌شود

امیر فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص)، گفت: اس-٣٠٠ یک سامانه دفاعی و عملیاتی است و در مکان‌هایی که از پیش تعیین‌ شده مستقر خواهد شد و مهندسی معکوس نمی‌شود. او‌ با اشاره به آموزش‌های لازم برای استفاده از سامانه اس-٣٠٠ روسی در آینده، افزود: چون از قبل کارهای این سامانه بسته شده بود برنامه‌های آموزشی و سیلابس‌های آن نیز در گذشته صورت گرفته است.

٣١ اردیبهشت؛ مجمع عمومی ششم خانه احزاب

حسین کاشفی، دبیرِ خانه احزاب، از برگزاری مجمع عمومی ششم خانه احزاب در ٣١ اردیبهشت خبر داد. او افزود: در عین حال گروهی از نمایندگان احزاب هم جداگانه درخواست برگزاری مجمع عمومی را داده بودند که به‌دنبال آن با هماهنگی وزارت کشور کمیته‌ای نیز از نمایندگان این احزاب تشکیل شد. بر همین مبنا کمیته مشترکی با حضور آقایان مرتضوی‌کیاسری، غفوری‌فرد و موسوی‌تبریزی از طرف کمیته اجرایی مستقل از شورای مرکزی خانه احزاب و خانم فاطمه راکعی و آقایان حشمتیان و عفتی از طرف شورای مرکزی خانه احزاب تشکیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس