کد خبر 405824
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰

احتمالا قرار است تا کمتر از یک ماه دیگر فیلمی اکران شود که ماجرایش عجیب و غیرقابل باور است. فیلمی که حتي کارگردانش هم در نشست خبري فيلم در جشنواره فجر به اين جمله كفايت كرد كه اين اثر داستان تلخي در جامعه ايران است و كمتر كسي جرئت رسوايي آن را دارد.

گروه فرهنگی مشرق احتمالا قرار است تا کمتر از یک ماه دیگر فیلمی اکران شود که ماجرایش عجیب و غیرقابل باور است. فیلمی که حتي کارگردانش هم در نشست خبري رونمايي رسمي اين فيلم در جشنواره فيلم فجر از شكافتن و ريز شدن در جزئيات محتواي آن خودداري كرد و در توصيف داستان آن به اين جمله كفايت كرد كه اين اثر داستان تلخي در جامعه ايران است و كمتر كسي جرئت رسوايي آن را دارد.
در جشنواره سی و سوم فیلم فجر با وجودی که تلاش زیادی شده بود تا فیلم های پر حاشیه به جشنواره راه پیدا نکنند اما در این میان اکران یک فیلم در سالن همایش های برج میلاد اهالی رسانه را شوکه کرد.

فیلمی با نام " خانه دختر" که البته پیش از همه "بی بی سی" خبر داده بود که این فیلم مهم است و علاقمندان سینما را به دیدنش ترغیب کرده بود. فیلم چنان بی پروا از خط قرمزهای محتوایی گذشته بود که تا مدتی بعد از پایان فیلم خیلی ها ماجرای فیلم را باور نمی کردند و دنبال معنا و تفسیر دیگری برای آن بودند. بعد هم خیلی ها اطمینان داشتند که این فیلم اجازه اکران نخواهد گرفت.بعضی دیگر گمان می کردند اگر اجازه بگیرد با جرح و تعدیل زیاد  و در صورت حذف دو مورد اساسی می تواند رنگ پرده سینماها را ببیند.

فیلم های قبح شکن در راه هستند

بهترین زمان اکران برای یک فیلم هنجارشکن

اما حالا با گذشت دو سه ماه از جشنواره ، در کمال ناباوری محمد شايسته، تهيه‌كننده «خانه دختر» می گوید اين فيلم در نوبت دوم اكران نوروزي نمايش داده مي‌شود؛ خبرها هم حکایت از آن دارند که این فیلم هنجارشکن  قرار است در نیمه دوم اکران نوروزی و یا در اکران اردیبهشت( که از جمله زمان های خوب اکران است ) راهی اکران شود و یحتمل سرگروهی هم بگیرد و تعداد سینماهای نمایش دهنده اش هم دست کم از فیلمی مثل روباه که درباره شهدای هسته ای است بیشتر خواهد بود.

 از سوی دیگر اصلاحات هم طبق گفته عوامل فیلم بسیار کوتاه و درحد چند ثانیه بوده است و شهرام شاه حسینی کارگردان این فیلم پیش از این در گفتگو با رسانه ها با اشاره به اینکه تغییرات اندکی در فیلم سینمایی «خانه دختر» رخ داده است، گفت : پیش از این پروانه نمایش «خانه دختر» صادر شده بود، اما برای اکران تغییرات اندکی در حد ۲ تا ۳ پلان در این فیلم انجام شده است. اصلاحات انجام شده در فیلم ۳۰ ثانیه است که به اصل فیلم لطمه ای وارد نکرده است.

گویا از میان تمام پلان های پر مشکل فیلم مسولان فقط به قصد اینکه دهان منتقدان با حربه اصلاح شدن بسته شود صرفا دو پلان حذف شده است .جایی که پدر با نگاهی رعب آور  به دختر کوچکش زل می زند و دومی دیالوگی است که در بخش پایانی فیلم از جانب پدر به دختر گفته می شود و ...همین.

 حالا گویا "خانه دختر” با حذف این پلانها پروانه نمایش گرفته و پخش کننده آن که هدایت فیلم است علاقه فراوانی دارد که آن را در اکران دوم نوروزی و در یکی از گروههای سینمایی آزادی یا قدس روی پرده بفرستد.

خانه کدام دختر؟

 و اما داستان فیلم درباره دختری از یک خانواده متوسط است که قرار است با پسری از خانواده ای سنتی و مذهبی ازدواج کند.

مادر و خواهر پسر که مذهبی هستند کمی پیش از برگزاری مراسم عروسی دختر او را به بهانه ای به خارج از خانه می برند.در میانه راه دختر متوجه می شوند که آن دو قصد دارند او را برای تایید باکره بودن نزد پزشک ببرند و...


فیلم های قبح شکن در راه هستند


از همه هم بدتر این که نشانه هایی که کارگردان می دهد در مورد تجاوز پدر به دخترش، از همه پررنگ تر است و دیالوگ های پر ابهام و صحنه هایی که مخاطب را به سمت خطاکار بودن پدر هدایت می کند.

حالا با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که آیا مجلس و کمیسیون فرهنگی که همواره در این مدت در حوزه نظارت پیشتاز بوده و با وجود بمباران رسانه های شبه روشنفکر دغدغه فرهنگی ستودنی از خود نشان داده اند یک بار دیگر وارد عمل می شوند تا یک تنه مانع از قبح شکنی ها و نمایش فیلم های پر حاشیه و هنجار شکن شود یا این بار سکوت خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    لعنت خدا بر کسانی که تفاوت و تباینی بین هنر توحیدی و هنر الحادی قائل نیستند
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    از طرف کارگردان فیلم به خاطر اینهمه تبلیغ مفت و مجانی که از فیلمش کردید تشکر می کنم! الباطل یموت بعدم ذکره
  • آقای م ر ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    1 0
    من یه فیلمساز، دانشگاه صداسیما درسشو خوندم، سالها هم هست افتخار طلبگی حوزه علمیه قم رو دارم. وقتی از کسی مثل من کمترین امکانات فیلمسازی رو دریغ می کنن چه توقعی دارید؟!!
  • ابوالفضل ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    آخه یه همچین فیلمی چطور مجوز و بودجه ساخت گرفته ؟ چطور تو جشنواره جمهوری اسلامی نمایش دراومده ؟ چطور تا حالا هیچ قدمی برای حذف از لیست نمایش برداشته نشده ؟ اینطور خبرسازی ها بیشتر شبیه به تبلیغ کردن برای فروش بیشتره.
  • امیر ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 1
    موضوع بسیار جالب است. نقد جامعه، چه بخش سنتی و چه بخش مدرن، لازم است. هنجارشکنی در مورد این موضوعاتی که بسیار مهم است و کمتر موجب بحث در میان مردم است بسیار لازم و ضروری است. آفرین بر کارگردان و نویسنده.
  • ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    وای
  • اصفهانی ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    هر دم از این باغ بری میرسد..
  • امیر ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    هههه واقعا جای تاسف داره اگه همچین داستانی داره فیلم … چرا قبل از ساخت جلوی فیلم گرفته نشده ؟؟؟مگه فیلم نامه بررسی نمیشه ؟؟!! مگه خط قرمز هایی نیست ؟؟؟
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    نباید این فیلمها درست شود و اجازه اکران داده شود متاسفانه افرادی در کمال غفلت بعضی مسئولین این ساختار ها را می شکنند و مردم باید خودش دنبال این چیزها نروند . هیچ کس به ما رحم نمی کند ما خود مان هستیم که باید با توکل بر خداوند و پیروی بصیرانه از دینمان راه نجات را برای خودمان هموار کنیم . شیاطین انس امروز بدتر از همیشه دین و فرهنگ انسانها را به باد میدهند. اگر ما به اندازه مال و ثروتمان به دین و فرهنگ خود وفادار باشیم این معضل های اجتماعی در جامعه کم میشود
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    درسال همدلی و همزبانی با دولت محترم! لطفا به دولت محترم! گیر ندید
  • اردلان الیاسین ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    1 0
    یک anounce بدید به هالیوود اکرانش اونجا باشه 100تا جایزه هم میگیره تازه شاید اونها رو با افق های تازه ای از فیلم سازی اشنا کنه ! یعنی سوژه جون میده واسه پروپاگاندای رسانه ای علیه اسلام و سنت های ایرانی اسلامی ! ما هالیوود و مالیوود داریم دیگه ماهواره میخواهیم چیکار!
  • مهدی ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    لطفا تیزر تبلیغاتی برای فیلم نروید، اگر هم اعتراضی هست با مسئولین در میان گذاشته شود. چون این کار شما بدتر برای فیلم هم تبلیغ است، هم آن چیزی است که عوامل کج فهم فیلم می خواهند.
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    داستان مزخرف فيلم رو فهميديم ديگه وقت بااررزش صرف ديدنش نمكنيم . البته پيشاپيش دريافت جايزه اسكار رو به كارگردان منور الفكرش تبريك مي گويم
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    انتقاد نشود،‌ تا هر كاري خواستند بكنند !!؟؟
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    اقتصاد كه نابوده، حالا رفته اند سراغ فرهنگ
  • علوی ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    ساخت چنین فیلم هایی اشاعه فحشاست که خداوند در قرآن کریم به آن وعده عذاب دردناک داده است.
  • اهوازی ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    من قبول دارم که مشکلات و معضلات جامعه را باید عنوان کرد.اما قبح شکنی و پرده دری هرگز نباید رخ دهد.
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    نظر شما در مورد این فیلم مصداق ضرب المثل : " خودشو بیار ، اسمشو نیار " شده .
  • عباس ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    بذارید حسن آقا کارشو بکنهههههههههههه
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    جالبیش اینه که صدا و سیما قبلش سریال همه چیز آنجاست این کارگردان رو با آب و تاب پخش کرده!!
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    این فیلمها غیر از قبح شکنی توهین هم هستند. همیشه آن کسی که در فیلم نقش بدی دارد یک مرد سنتی و متدین است که این روش ضربه به ریشه دینداری پدر و مادرهاست. بعد از آن طرف یک سریال طنز که به واقعیتها اشاره می کند و بسیار هم رواج دارد(درحاشیه) پخش می شود 7000 پزشک اعتراض می کنند.
  • ناشناس ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    به نظر شما اگر آقای علی جنتی برای انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری ثبت نام میکرد شورای نگهبان صلاحیت او را تایید می نمود؟؟؟
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    مشرق من فقط بخش پرونده های ویژه و گزارشای نظامیت رو دوس دارم.
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    چرت و پرت نگو بابا. آروق روشنفکری هم نزن...
  • نيكتا ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    فيلم هاى فاخر يكى پس از ديگرى!! هيس دخترها فرياد نمى زنند من مادر هستم و حالا.... كدام دختر
  • یاابوالفضل ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    دلم برای سینمای معناگرای اول انقلاب نتگ شده منتظریه حرکت انقلابی هستیم
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    امیدوارم جلو اکران اینگونه فیلمها گرفته بشه پشت این افکار :خیانت وتوهین به شرافت این مردم نهفته وسیاستی که افکار مسموم واعمال خود را به کل جامعه تعمیم بده .مردم شریف هوشیارند حیف که اینگونه زمام امور به نااهل سپرده شده
  • شلمچه زاده ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    پدر شهیدم شرمنده ام.............. همین
  • رضایی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    باید چیکار کرد؟
  • فرید ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    اخه خواننده عزیز اگه کمی از فیلم نامه فیلم را تشریح کنند و نقدش کنند که میگی تبلیغ کردی و اگه نگویند که جریان فرهنگی جامعه معلوم نیست کدام سو پیش میرودو در نهایت لطفا افراد اگر قلم خوبی دارند نقد جانانه ای کنند نه اینکه شروع به ناله و نفرین کردن کنند!!!!!!!
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    تازه مسلمان نروژی! از کلماتی که به کار بردی معلومه که در این مدت کوتاه خیلی تو زبان فارسی پیشرفت کردی!!!
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    خاک بر سر الاغتون خجالت بکشید . یه مشت عقده ای نفهم یه سری جفنگیات رو می خوان تو سینما نمایش بدن که آمار ازدواج از اینی که هست پایین تر هم بیاد از این ببعد هر کی خواست بره خاستگاری بگه نکنه... خاک بر سر پست فطرتتون
  • جواد ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    نمی دونم به کی به چی قسم بخورم تا اهالی هنر و سینما و رسانه ملی بدانند بفهمند که این قبیل موضوعات مسئله خیلی مهم و اصلی جامعه نیست! دغدغه هالیوود موضوع مهدویت و آخرالزمان شده حالا ما ول معطل هستیم
  • رها ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    خانوم من این فیلم را ندیدم تا بخوام نظری بدم اما اگاه کردن مردم وظیفه سینما است خوب بشینیم وچشم هامون را روی همه چیز ببندم واین ذکر را بگیم همه چیز ارومممممممم
  • عباس ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    متاسفانه اصلا تعریف درستی از فیلم مخصوصا شخصیتا ارائه نشد که بشه در موردش قضاوت کرد... که آدم بگه خوبه یا بده... باید دید این فیلم توی چه قالبی گنجانده شده.. آیا سعی در ستایش عمل اون دختر داره یا انتقاداتی به نوع برخوردهای متفاوت و خام افراد مختلف ... داره و البته چیزی که توی این صفحه منو متعجب کرد نظرات بسیار یکسان کاربران بود.
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    آقای فرید همه می دانید مافیای فرهنگی و جریان اندلسی کردن ایران ریشه اش کجا است. منتهی همین مافیا اصرار دارد نیروهای مذهبی به جای غلت مشفول مبارزه با معلولی کوچک و بی اهمیت شوند. شاه از خدا می خواست جریان مذهبی خود را به دعوا با مثلا بهاییان مشغول کنند و متوجه ریشه مصیبت که تفکر وابسته بود نشود. متاسفانه اشتباه بزرگی که در 22 بهمن 57 انچام گرفت این بود که همه ادعا کردند انقلاب اسلامی پیروز شد! حال آنکه ابدا انقلاب هنوز هم پیروز نشده است. بهتر بگویم فرسایشی شده است و در خیلی جاها هم شکست و عقب نشینی داشته است. آن رژیم رفت اما تفکرش باقی مانند و مجددا سر بلند کرد. و آثار این تفکر است که آن را می شود در همه مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی با هم دید. شما نمی توانید جامعه را بانکها و مال حرام آلوده کنید و بعد منتاظر باشید اندلسی نشود. اسلام یک کلیت واحد است و همه اش باید با هم اجرا شود. مافیای شیطانی از خدا می خواهد که شما انرژی خود را صرف این مسائل کنید. مافیا آن زمانی می ترسد که مثلا هر روز یک مقاله در مشرق و سایر رسانه های مدعی ارزشها علیه نظام فاسد اقتصادی وجود داشته باشد. مافیای زمانی وحشت می کند که ضعف های نظام قضایی مورد نقد قرار گیرد. مافیال زمانی وجشت می کنند رسوخ تفقکر وابسته در ارکان سیاسی کشور ریشه یابی شود. مافیا زمانی می ترسد که ما بفهمیم معنای عینیت دیانت و سیاست، اتخراج سیاست از دین است نه اینکه سیاستمداران ریش داشته باشند اما دقیقا سکولار عمل کنند. با مافیا بجنگید. اما بیهوده به دام اتلاف وقت برای چنین موضوعات بیهوده ای نباشید. مافیا که معدوم شود این تفاله ها هم نابود می شوند.
  • علی حقجو ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    امیر ! این نقد جامعه نیست . البته استثناء جزیی را نباید به کل نسبت داد که مصداق اشاعه فحشا است و گناه کبیره محسوب میشود هر چند که این داستانی باشد که درزندگی شما (امیر) رخ داده باشد
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    وقت خوابه!
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    اینقدر از اون آقایی که با پرچم سوئد همجا نظر میده بدم میاد میزاشتید اول فیلمو میدیدید بعد نظر میدادید ....شماها خوبین
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    البته این فیلما رو نفوذی های دشمن برای افرادی هوسران همچون شما میسازند
  • محسن ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    جناب ناشناس | Iran, Islamic Republic of | ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ آقای تازه مسلمان نروژی خیلی هم درست گفته. حالا شما چرا ادبیاتتون بوی ناراحتی میده!؟ شاید داده یکی براش نوشته. بالاخره ایشون دوست فارسی زبان و یا ایرانی هم دارند دیگه.
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    بعضی از این سینمایی ها دیگه چه جوری به خلق الله ثابت کنند ما فاسدیم
  • ناشناس ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    سلام به همه دوستان عزیز من در جشنواره فیلم رو دیدم . چند نکته : اول اینکه فیلم اینقدر پوچ و بی ارزشه که کارگردان و نویسنده ی بیمارش هیچی برای گفتن ندارن به همین خاطر مدت زمان فیلم 70 دقیقه بیشتر نیست . دوم اینکه تنها و تنها و تنها قصد این نویسنده این بوده که بخواد خانواده های مذهبی و سنتی رو نابود کنه که این کار رو کرده . سوم اینکه فیلمی که بی بی سی ازش تبلیغ کنه دیگه معلومه چطوریه دیگه !!!!!!؟؟؟؟ نکته پایانی بهتون پیشنهاد میکنم اصلا وقتتون رو برای دیدن این فیلم حروم نکنید چون واقعا بی ارزشه و باعث حرص خوردن میشه !!
  • علی ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    باید همگی به داد فرهنگ این کشور برسیم، به اسم نشون دادن واقعیت جامعه چه قبح شکنی هایی در سینما و همچنین صدا و سیما شد درحالیکه اون سبک زندگی ها مربوط به1 درصد جامعه هم نبود، حالا ببینید چه اتفاقی برای شهرستانها افتاده، روابط صمیمانه بین دختر و پسر چه قدر عادی شده،تا چند سال پیش لباس تنگ بین غیرمذهبی ها هم ضد ارزش حساب میشد اما حالا ببینید چقدر عادی شده، اول باید خودمون دست به کار بشیم و نگذاریم این قبح شکنی ها عمق بیشتری پیدا کنه
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    واااای مردم از خنده
  • مجتبی ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    خواهی نخواهی این فیلم - دیرتر یا زودتر - به خاطر داستان هنجارشکنش سر و صدا خواهد کرد. این که مشرق این مسئله رو مطرح کنه و تبدیل به یه مطالبه ی عمومی شه خیلی کار مهمیه. اینی که ما از وزارت ارشاد تا الآن دیدیم اینه که همچین بدشون هم نمیاد از این فیلما که این قدر راحت مجوز می دن... و تنها امیدی که هست اینه که زیر فشار مردم و رسانه ها از اسم وزارت خونه شون (فرهنگ و ارشاد اسلامی) خجالت بکشن و یه کاری بکنن.
  • سارا ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    هیس بسیار فیلم موفق و آموزنده ای بود پس شما هیس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس