جشن رادیو ایران با برش کیک ۷۵ سالگی رادیو و ۹۰ سالگی امین الله رشیدی و همچنین خاطره های هنرمندان رادیو و ساز دهنی های منوچهر آذری همراه شد.

به گزارش مشرق، رادیو ایران روز جمعه ۴ اردبهشت به مناسبت ۷۵ سالگی رادیو جشنی را ترتیب داده بود و در آن هنرمندان، مسئولان و پیشکسوت های بسیاری به صورت حضوری یا تلفنی شرکت کردند.

«جشن رادیو» که به تهیه کنندگی محمد اسماعیل پور روی آنتن رادیو ایران رفت از ساعت ۱۶ در استودیو پخش این شبکه آغاز شد و در ساعت ۲۱ به پایان رسید. از جمله مهمانان ابتدایی که در استودیو پخش رادیو ایران حضور داشتند امین الله رشیدی خواننده و همسرش بودند که اتفاقا همزمان رادیو ایران تولد ۹۰ سالگی این خواننده را هم با کیک دیگری جشن گرفت.

این برنامه با اجرای فاطمه آل عباس و سعیده سلطانی همراه بود و تهیه کنندگی آن را محمد اسماعیل پور بر عهده داشت که در اتاق فرمان دایم با چک کردن آیتم ها و هدایت مجری ها برنامه را اداره می کرد.

امور اتاق فرمان در این برنامه رادیویی با هماهنگی دو نفر دیگر هم پیش می رفت، زهرا قائدی و احسان زارع که آیتم های میان برنامه و همچنین تماس با مهمانان را هماهنگ می کردند. یک لیست حدودا ۲۰ نفره در کنار یکی از تلفن ها قرار داشت که در  آن اسامی هنرمندان رادیو و حتی بازیگرانی که زمانی فعالیت خود را از رادیو آغاز کرده بودند، قرار داشت.

امروز «ولوم» رادیوم روی هفتاد و پنجه!

ثریا قاسمی از جمله این افراد بود که با او تماس گرفته شد و ارتباط تلفنی اش روی آنتن رفت. او از حضور خود در رادیو در سال هایی دور سخن گفت که البته برای بیان جزییات بیشتر عنوان کرد که تمرکز و حضور ذهن ندارد اما از مدیران خواست که به رادیو بیشتر توجه داشته باشند.

پیش از این قرار بود جمشید مشایخی بازیگر و نادر گلچین خواننده هم حضور داشته باشند که گویا با کسالت و مسایل دیگری مواجه شده بودند.

در اتاق فرمان شبکه ایران چهار مانیتور وجود داشت که آیتم های تولیدی و موسیقایی برنامه از آنجا انتخاب می شد. روی یکی از مانیتورها پیامک های مردم دیده می شد.

پیامک ها جالب و بعضا روایت های شیرینی داشتند. مضمون یکی از پیامک ها به این شرح بود «با سلام امروز ولوم رادیوم رو هفتاد و پنجه، هفتصد و پنجاه دقیقه باید بجوشه، تا حالا از طرف خانومم ۷۵ بار اخطار دریافت کردم مبنی بر کم کردن ولومش، در ضمن نقطه های پیامکم ۷۵ تاست/ اسماعیل صالح. از استان سرسبز گیلان. روستای گوکه»

تلاش برنامه سازان رادیو برای کمال باورهای دینی


حدود ساعت ۶ تهیه کننده و دیگر عوامل در اتاق فرمان در تب و تاب هماهنگ کردن باقی مهمانان برای حضور در برنامه و روی خط تلفن هستند. بعضی تلفن ها را پاسخ نمی دهند و اسماعیل پور از احسان زارع می خواهد با موبایل تماس برقرار شود.

همزمان اطلاع داده شد که نسرین آبروانی معاون صدای رسانه ملی و سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در حال بازدید از شبکه های رادیویی هستند و در پایان به این شبکه می رسند.

با ورود آنها به استودیو شمع کیک ۷۵ سالگی رادیو که شبیه رادیوست در استودیو روشن شد.

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در بازدید با عوامل رادیو ایران به استودیو وارد شد و در سخنانی کوتاه درباره ارتباط حوزه سلامت و رادیو بیان کرد: انصافا رادیو در حوزه سلامت کمک های زیادی به ما داشته و در جهت توانمندسازی مردم و ارایه پیام های بهداشتی گام های زیادی برداشته است. همچنین دوستان عزیزی که در رادیو هستند در ارتقای دانش مردم کمک زیادی ارایه می کنند.

نسرین آبروانی معاون صدا نیز با تبریک سالروز ۷۵ سالگی رادیو عنوان کرد: ما با افتخار میزبان دکتر هاشمی هستیم. در هفته سلامت همه برنامه سازان رادیو با بیان ساده ترین موضوعات تا پیچیده ترین مباحث رادیویی برای کمال باورهای دینی و ایمانی تلاش می کنند و در بعد دنیایی هم برای یک زندگی شایسته و ایده آل که نیازمند سلامت فردی و اجتماعی است تلاش دارند و همه ما نیازمندیم در هر موقعیتی که هستیم با همدلی در جهت این امر مهم تلاش کنیم.

با پایان این سخنان سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت کیک ۷۵ سالگی رادیو را برش زد.

یک هفته تلاش برای یک برنامه پنج ساعته

کیک تولد امین الله رشیدی به مناسبت ۹۰ سالگی


 در ادامه برنامه با حضور بهنام احمدپور مدیر رادیو ایران، امین الله رشیدی نیز شمع های کیک ۹۰ سالگی خود را فوت کرد و با سرود ای ایران این کیک هم برش خورد.

رشیدی در جواب مجری برنامه درباره احساس خود در ۹۰ سالگی گفت: هنوز حس ۲۰ سالگی و حتی ۹ سالگی را دارم که البته یکی از دلایل این احساس داشتن همسر خوب است.

بعد از پخش چند موسیقی تماس تلفنی با هرمز شجاعی مهر برقرار شد و او از حضورش در اولین برنامه های رادیویی و اجراهای خود سخن گفت.

این سخنان باعث شد که مجری از سن و سال شجاعی مهر بپرسد و او پاسخ دهد که از سن نپرسید و اهالی اتاق فرمان را به خنده انداخت.

با یک فاصله زمانی قطعه ای از رشیدی و بعد یک موزیک بی کلام با ریتم عربی پخش شد و در همین زمان با جمشید مشایخی که به دلیل کسالت نتوانسته بود در برنامه حضور داشته باشد تماس گرفته شد. این ارتباط به استودیو وصل شد و مشایخی درباره اینکه این روزها چقدر رادیو گوش می کند، پاسخ داد: دروغ نمی گویم، مدت هاست که رادیو گوش نکرده ام و بیشتر مطالعه دارم اما این بدان معنا نیست که رادیو را قبول نداشته باشم چون کودکی های من با رادیو سپری شده است.

بعد از سخنان مشایخی اسماعیل پور که آرشیو کاملی از موسیقی های مختلف را برای برنامه آماده کرده است، دقایقی موسیقی «هزاردستان» ساخته علی حاتمی را روی آنتن برد که مشایخی نیز از بازیگران این اثر بوده است.

اجرای ساز دهنی و آواز خوانی توسط منوچهر آذری

بهنام احمدپور مدیر رادیو ایران دیگر مهمان برنامه است وی با تبریک ۷۵ سالگی رادیو عنوان کرد: در دوره جدید ظرفیت بسیار خوبی در رادیو ایران وجود دارد و من هم امیدوارم بتوانم کمک کنم تا فضایی برای کار حرفه ای تر و جدی تر فراهم کنیم.

وی به ساختار جدید کنداکتور برنامه ها اشاره و بیان کرد: من همیشه روی اصل تعامل تاکید داشته ام و قرار است از ابتدای مهر ماه تغییرات جدی تری در کنداکتور داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ها را به مخاطبان نزدیک کنیم.

برنامه ها در این جشن با ریتمی تند و سریع انجام شد و تهیه کننده آیتم های متنوعی را برای مخاطبان ترتیب داده بود. از جمله مهمانان دیگر حضور منوچهر آذری بود که سال هاست در این رسانه فعالیت دارد.

آذری با حضورش در استودیو برنامه از همه گوینده ها و بازیگران نمایش های رادیویی یاد کرد و با ساز دهنی خود لحظاتی را هم آواز خواند و ساز زد. آوازی از بی خانه بودن پسران و خواستگاری از دختران.

یک هفته تلاش برای یک برنامه پنج ساعته

خاطره داریوش فرضیایی از حضور در نقش ننه بلقیس و خواستگاری تلفنی از او


بعد از آذری، بهرام ابراهیمی آخرین مهمان حضوری این جمع بود که ابتدا جشن هشتاد و پنجمین سالگرد رادیو را تبریک گفت و بعد با یادآوری مجری آرزو کرد که در همان استودیو جشن هشتاد و پنجمین سالگرد هم گرفته شود.

اتاق فرمان رادیو ایران به خاطر جشن، جمعیتی بیش از یک برنامه معمولی داشت، به طوری که از عوامل برنامه و مهمانان گرفته تا بعضی از برنامه‌سازان دیگر شبکه‌ها در آنجا حضور داشتند و این جمعیت گاه مانع از این بود که بتوان سخنان داخل استودیو را به راحتی شنید. از طرف دیگر تهیه‌‌کننده در پی هماهنگ کردن آخرین تماس‌های تلفنی بود.

داریوش فرضیایی، بهروز رضوی و یکی از شنوندگان پر و پا قرص برنامه از آخرین نفراتی بودند که روی خط تلفن رفتند.

داریوش فرضیایی که فعالیت خود را در عرصه هنر و اجرا با رادیو آغاز کرده است، با یک ارتباط تلفنی روی خط آمد و با مجریان برنامه به گفتگو پرداخت.

اسماعیل‌پور از اتاق فرمان به مجریان علامت داد که از او خاطره «ننه بلقیس» را بپرسند. فرضیایی هم بعد از احوالپرسی و تبریک ۷۵ سالگی رادیو، درباره نقش «ننه بلقیس» در یکی از برنامه‌های رادیویی خود گفت: در سال ۷۸ در برنامه «عصر جمعه» نقش زن سالمندی با نام «ننه بلقیس» را داشتم.

وی با شیوه صحبت کردن ننه بلقیس، خاطره‌ای را از آن زمان تعریف کرد و گفت: زمان پخش این برنامه خانمی چند بار با اتاق فرمان تماس گرفته بود و می‌خواست با ننه بلقیس صحبت کند. بعد از اینکه چند بار این درخواست تکرار شد، یک روز در اتاق فرمان گوشی تلفن را به من دادند و من هم با صدای ننه بلقیس با او صحبت کردم. این خانم به من گفت وقتی صدای من را می‌شنود، صدای مادرش را به خاطر می‌آورد و سپس از من درخواست کرد تا چند لحظه‌ای با پدرش هم صحبت کنم. بعد از سلام و احوالپرسی با پدرش، دوباره دخترش پشت خط آمد و گفت: چند هفته است که تماس می‌گیرد تا با من صحبت کند، از من خواست تا تلفن را قطع نکنم و اجازه خواست که با دسته گل به خواستگاری من برای پدرش بیاید.

یک هفته تلاش برای یک برنامه پنج ساعته

فرضیایی ادامه داد: من هم با همان لحن ننه بلقیس به او گفتم که شرایط ازدواج را دارم و در جواب تعجب او، خواستم که گوشی تلفن را به پدرش بدهد و بعد صدای خود را تغییر دادم و به پدرش بیان کردم که چرا شرایط ازدواج را ندارم. پدرش هم که صدای واقعی من را شنیده بود، عصبانی شد و گفت «ای بابا خجالت بکشید با این برنامه‌هاتون که مردم را سرکار می‌گذارید.»

همه حضار داخل اتاق فرمان با خاطره فرضیایی از ننه بلقیس و خواستگاری از او، از خنده روده‌بر شده بودند و بعد از آن با پخش یک موسیقی و چند ارتباط تلفنی دیگر، «جشن رادیو» به پایان رسید.

محمد اسماعیل‌پور در پایان این برنامه از یک هفته تلاش عوامل سخن گفت و بیان کرد که برنامه‌سازی زنده روی آنتن نیازمند این است که شما بتوانید در لحظه تصمیم بگیرید و حتی آیتم یا بخشی را در لحظه جایگزین بخش دیگری کنید.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس