کد خبر 408840
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴

نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید انتقال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه یکی از گزینه‌هاست، اما تهران نظر متفاوتی در این رابطه دارد.

 به گزارش مشرق، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت انتقال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه یکی از گزینه‌های پیش رو در مذاکرات هسته‌ای است.

وی با این حال تصریح کرد که تهران چنین نظری ندارد و به دنبال راهکارهای دیگر است.

آقای ریابکوف که با خبرگزاری تاس گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «در مورد مسئله مواد هسته‌ای، چنین احتمالی وجود دارد، اما تا آنجا که می‌دانیم، دوستان ایرانی ما در مورد آنچه وضعیت این مواد، نظر متفاوتی دارند.»

بر اساس تفاهمی که روز 13 فروردین در شهر لوزان سوئیس به دست آمد، ایران پذیرفته است که میزان ذخایر اورانیوم خود را از 10000 کیلوگرم کنونی به 300 کیلوگرم کاهش دهد. رقیق‌سازی ذخایر و فروش آن‌ها در بازارهای جهانی از جمله راهکارهایی است که برای کاهش ذخایر مطرح شده است.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 این هفته در شهر وین اتریش آغاز شده و امروز با نشست معاونین وزرای خارجه ایران و 6 کشور دنبال می‌شود. طرفین برای رسیدن به توافق نهایی تا 30 ژوئن (9 تیر ماه) زمان دارند.

بازگشت تحریم‌ها باید به رأی‌گیری شورای امنیت مشروط باشد

ریابکوف در اظهاراتی دیگر که نشانه وجود اختلاف در گروه 1+5 است، گفت مسکو با بازگشت تحریم‌ها بدون رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل مخالف است.

این در حالی است که بر اساس طرحی که واشنگتن تحت عنوان بازگشت فوری (snap back) در نظر دارد، در صورت نقض توافق از سوی ایران، تحریم‌های لغو شده بدون نیاز به مطرح شدن در شورای امنیت، به صورت خودکار بار دیگر اجرایی می‌شوند.

گفته می‌شود واشنگتن از بیم خودداری روسیه و چین از پذیرش مجدد تحریم‌های ایران، به دنبال دور زدن شورای امنیت است.

با این حال ریابکوف در این مورد گفت: «از آنجا که مسئله مورد بررسی تحریم‌های اعمال‌شده ذیل بند هفت شورای امنیت سازمان ملل است، هر تغییری در این رابطه باید بر اساس مصوبه شورا باشد، خواه اعمال تحریم‌های جدید باشد خواه احیای تحریم‌های قدیمی یا هر اقدام دیگری.»

وی افزود: «در هر صورت بدون وجود یک قطعنامه و بدون رأی‌گیری، تجدید اجرای تحریم‌ها ناممکن است. این موضع محکم ماست.»

پیش از تحویل اس-300، باید تکلیف شکایت ایران روشن شود

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه با تاس، به تصمیم این کشور برای تحویل سامانه دفاعی اس-300 به ایران پرداخت و گفت این قرارداد نیاز به تغییراتی دارد.

وی در این مورد گفت: «از آنجا که قرارداد مدت‌ها قبل بسته شده، طبیعی است که غیرممکن است که در قالبی که داشته، اجرا شود.»

ریابکوف همچنین گفت، برای اجرای قرارداد، لازم است تا «اوضاع در خصوص شکایت ایران علیه طرف روسی به دلیل اجرای نادرست تعهدات، روشن شود. انتظار داریم که این مسئله به صورت دوجانبه حل شود.»

وی ادامه داد: «نمی‌توانم از طرف ایران صحبت کنم، اما ما می‌گوئیم که علاقمندیم که این مسئله را حل کنیم.»

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه (24 فروردین) با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد.

اس-300 سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس ـ 300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال فسخ قرارداد تحویل 5 سامانه موشکی «اس-300» به این کشور از سوی دولت روسیه به ارزش حدود 800 میلیون دلار، از طرف روسی به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    مطمئنم اگه شکایت رو لغو کنیم خواب اس 300 و 800 میلیون دلار رو هم نمیبینیم
  • امیین ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    آقا از شکایت کوتاه نیاین ، این روسا به ما موشک بده نیستن
  • خسرو ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    مسئولین مذاکره کننده برای اس 300 هوشیار باشند و فریب دروغهای تزارهای مکار را نخورند که نامردی اینها در طول تاریخ کمتر از انگلیس نبوده است
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    زرشک، بچه گیر آوردی؟
  • اهوازی ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    روس ها قابل اعتماد نیستند.
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    بدبختي شكايت هم به جايي نميرسه
  • محسن ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    فکر نکنم که روسها ما رو تا این حد احمق فرض کرده باشند. این حرفها پشت پرده ای داره که بعدا معلوم میشه.
  • اهوازی ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    هیچ چشم اندازی برای برقراری تحریم نباید باشد.
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    نقطه سر خط !!!
  • سالار ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    روسیه هیچ وقت s300 به ایران نمیدهد دلتونو خوش نکنید روسیه با ایران بازی میکند .
  • علی ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    روسها غیرقابل اعتماد و عهدشکن هستند این را فراموش نکنید. روس ها دارن با کارت ایران از غرب امتیاز می گیرند.
  • حمید ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    بابا اینها اس 300 بده نیستند با این کار می خوان برای آمریکاییها سوسه بیان اینها اگر می خواستند این موشکها را به ما بدن دیگه نیازی به علنی کردنش نبود روسها خودشونو به خاطر تحریمهای آمریکا تو فشار می بینند می خوان با این کار آمریکا را وادار به لغو تحریمهای خودشون بکنند اینها هم دور از جون ما احمق فرض کردن احمق خودتونین روسهای نامرد
  • جلال ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    اول اس 300 بعد شکایت تازه شم باید سریعتر بده یعنی تا دو سه ماه آینده. اینطور که معلومه باور 373 تا آخر سال تست هاش تموم میشه با فرض اینکه تستشم درست و سالم باشد و مشکل راداری -فنی نداشته باشه سال 95 رونمایی میشه تا انبوه سازی هم بشه دو سه سال طول می‌کشد. پس بهتره سریعتر اس 300 را بگیریم
  • هرمزچرم شیر ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    همینطوره دوست عزیز و پشت پرده اش می تونه این باشه که پوتین با اعلام صریح وخاصی در مورد تحویل اس 300 به ایران صحبت کرد و منظورش این بود که به آمریکایی ها حالی کنه ما حتماً این کار را می کنیم مگراینکه شما قیمت بسیار بالایی به ما بپردازید و اکنون ریابکوف شرط غیر قابل اجرایی را پیش پای ایران گذاشته که نشان دهنده این است که آمریکایی ها یک پوئنی مثلاً در قضیه اکراین به روسها داده اند و حالا این جوجه سیاستمدارها فکر کرده اند ایرانیها نمی فهمند ! یک راهش اینه که ایران رسماً اعلام کنه آمادگی داره در صورت تضمین تحویل اس 300 ، از شکایشتش چشم پوشی کنه ببینه روسها راست میگن ؟
  • آرش ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    با سلام اولا چون این قرارداد بر اساس قوانین حقوقی کشور سوییس که کشوری بیطرف و عضو سازمان ملل نبوده و در نتیجه قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت بر آن جاری و ساری نیست بسته شده که خواه ناخواه روسها در دادگاه بین المللی ژنو محکومند ولی برداشت شخص من این است روسها قصد افزایش مبلغ اولیه قرارداد را دارند تا شاید بتوانند تعدیلی چیزی از ایران بگیرند
  • پسر ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    روسی ها فقط منافع خودشون میبینن حتی اگر آمریکا بهشون یه پیشنهاد جالبی بگه و در عوض جنگ با ایران از روسیه بخواد حتما انجام میدن
  • ناشناس ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    اگر شکایت را پس بگیریم هم پول خسارت میپره هم اس300پولو بگیرد در اختیار مهندسان صنایع نظامی ایران قرار دهید مطمئنا به جاهایی می رسیم
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    تزار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کمونیست های ناخداباور نامرد.. 100 رحمت به تزار.
  • مهدی ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    به فرض تاخیر چند ماهه در تحویل این سامانه هم ،، بسیار خوب 8 سال صبر کرده ایم 8 ماه هم صبر میکنیم مگر چه میشود ؟؟ 8 سال نداشتیم مگر ایران مانند یمن و یوگسلاوی و عراق بمباران شد ؟؟ مرد باید کمی صبر داشته باشد و به بدهکار فرصت بدهد تا بدهی اش را پرداخت کند و خدا همیشه با صابرین است و شیطان با عجله کار به جایی نخواهد برد .
  • مجتبی ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    منظورشون اینه که از غرامت صرف نظر کنین شاید بهتون اس 300 رو دادیم... روس های عوضی...
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    بهترین تضمین ان است که قراردادی تنظیم شود که بدنبال تحویل سامانه ایران شکایت راپس بگیرد نه قبل از تحویل ان.
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    کاش برخی در زمان اعلام این خبر اینقدر اظهار ذوق زدگی نمیکردند. بجاش شاید بهتر بود روی خبر رونمایی از نمونه ایرانی در سال جاری مانور بیشتری میدادند.
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    الکییییی میگه اورانیومم می خواد
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    روسها هيچوقت قابل اعتماد نبوده ونخواهند بود ، ضمن اينكه از درك سياسي بالايي هم برخورداد نيستند ونفهميده اند دوستي ايران براي روسها مهمتر از دوستي روسها با چين است ! چين دير يا زود قدرت اول نظامي واقتصادي جهان خواهد شد ودر اين راه اولين قرباني چين براي پيشرفت ، روسيه است ! من اعتقادم اين است كه ترس روسها از ندادن إس ٣٠٠ به ايران ترس از ساخت معكوس إس ٣٠٠ است ! وعلتش اقدام ايران در بهينه كردن اس ٢٠٠ است ! در حاليكه از دادن إس ٤٠٠ به چينيهاواهمه اي ندارند ! اما به اين فكر نكرده اند كه كه ايران قصد فروش تسليحات را ندارد. اما چين به زودي بازار صنايع تسليحاتي روس را قبضه خواهد كرد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس