کد خبر 407605
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰

برخی اسناد محرمانه ای که هفته نامه اشپیگل ارائه داده است پرده از استراتژی داعش و ساختار سری رهبری آن برداشته و نقش مهم و تاثیر گذار یکی از افسران عالی رتبه اطلاعاتی صدام در شکل گیری و قدرت گرفتن آن را نشان می دهد.

به گزارش مشرق، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی با استناد به اسنادی محرمانه از استراتژی مخفی داعش پرده برداشت.

یک سند از طرح های استراتژیک و نموداری از رهبری داخلی داعش که برای اولین بار توسط اشپیگل افشا شده است نشان می دهد که این سازمان تروریستی چگونه تشکیل شده و موفق به نفوذ در خاک سوریه و  دستیابی به موفقیت هایی در این کشور شده است.

این اسناد عمدتا دست نویس از یک سرهنگ اطلاعاتی سابق نیروی هوایی عراق به دست آمده است. وی در سال 2004 به سازمان افراطی که قبل از روی کارآمدن داعش در عراق شکل گرفت پیوست و در سال 2010 به صورت فعالانه و موثر در این راستا مشارکت کرد که "ابوبکر البغدادی" را در راس هرم تشکیلات تروریستی داعش قرار دهد.

معمار ساختار تروریستی داعش کیست؟+تصاویر

این افسر عالی رتبه نیروی هوایی عراق که با نام مستعار "حاجی بکر" شناخته شده بود اواخر سال 2012 به سوریه رفت و مسئول قدرت گرفتن داعش در این کشور است. "حاجی بکر" در ژانویه سال 2014 در جبهه نبرد کشته شد.

معمار ساختار تروریستی داعش کیست؟+تصاویر

بر اساس پژوهش های چندین ماهه اشپیگل در اسناد یافت شده در سوریه و ارزیابی اختصاصی آن ها هیچ گونه تعصبات مذهبی در این گروه تروریستی که با این مشخصه به دنیا نشان داده شده است دیده نمی شود.

این اسناد، رویکردها و متدهای یک تشکیلات اطلاعاتی بسیار پیچیده را افشا می کند که بر مبنای جاسوسی ها و نظارت ها و قتل های گسترده تاسیس شده است.

بر اساس طرح ها و برنامه هایی که در این اسناد آمده است، تحت پوشش دفاتر تبلیغی اسلامی طرفداران داعش در لباس مبدل واعظ در شهرها و روستاهای شمال سوریه جاسوسی می کردند. این جاسوسان باید موازنه قدرت و آسیب پذیری مکان های مختلف در این کشور را مورد ارزیابی قرار می دادند.

معمار ساختار تروریستی داعش کیست؟+تصاویر

اشپیگل همچنین به عملیات های قتل و آدم ربایی و عملیات های نظامی و جنگی با برنامه ریزی دقیق توسط داعش در سوریه اشاره کرده و در ادامه نوشت: پژوهش های چندین ماهه اشپیگل در استان های مختلف شمال سوریه و همچنین کشف یک سند از اوایل سال 2014  در یک دفتر مرکزی متروک در شهر حلب نشان می دهد که این برنامه ها و طرح های داعش دقیقا در سوریه اجرایی می شده است.

 به نوشته اشپیگل "حاجی بکر" مهم ترین استراتژیست داعش بود از مذهب تنها به عنوان ابزاری برای دستیابی به هدف استفاده کرد.

بر اساس ارزیابی های اشپیگل اکثرا حاجی بکر را به عنوان مردی با ریش های سفید و برخی با ریش های سیاه می شناختند.

یکی از فرماندهان شورشیان محلی وی را به عنوان مسئول خریداری تسلیحات به یاد می آورد.

تازه بعد از اینکه وی در اوایل سال 2014 توسط یکی از فرماندهان شورشی در جبهه نبرد مورد اصابت گلوله قرار گرفت  مشخص شد که وی مردی بود که مراقب بود حتی الامکان هیچ ردی از خود باقی نگذارد.

نام واقعی این مرد " سمیر عبد محمد الخلفاوی" از افسران بلند پایه اطلاعاتی سابق عراق بود که بیش از دو دهه در قلب تشکیلات اطلاعاتی صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق درس آموخته بود که چگونه با یک سیستم نظارتی گسترده و ایجاد رعب یک گروه مردمی را تحت کنترل خود درآورد.

اینکه وی تا چه اندازه ماهرانه و با دقت درس ها و طرح ها و برنامه های خود را اجرایی می کرد تازه زمانی برای شورشیان و مبارزان محلی آشکار شد که آن ها خانه معمولی را که "حاجی بکر" در آن زندگی می کرد و از آنجا مدت چند سال برنامه های خود برای تصرف شمال سوریه را رهبری می کرد مورد بررسی قرار دادند.

در این خانه اسنادی کشف شده است که استراتژی داعش را آشکار کرده و نشان می دهد چگونه داعش به مهم ترین تشکیلات تروریستی حال حاضر تبدیل شده است.

این اسناد و طرح ها که در اختیار اشپیگل قرار گرفته است دست نوشته های بسیار پیچیده ای است که برخی از آن ها به حدی گسترده بود که در چند برگ ترسیم شده بود. یکی از رهبران شورشی محلی در این باره اظهار داشته بود که ما تا به حال مشابه این طرح ها را ندیده بودیم.

در این اسناد از جمله برنامه ریزی های دقیق برای شروع عملیات، سلول های جاسوسی که به عنوان دفاتر تبلیغ اسلامی باید در تمام شهرها و روستا های سوریه تاسیس می شد وجود داشت. همچنین نمودارهای اطلاعاتی و طرح هایی برای جدایی بخش ها، قتل های مخفی و آدم ربایی ها به عنوان پیش زمینه هایی برای اقدامات زورگویانه بعدی در این اسناد دیده می شد.

به نوشته اشپیگل، این معمار ساختار داعش با "ابو مصعب زرقاوی" از سرکردگان سابق القاعده نیز مراوده داشته و در سال های 2006 تا 2008 در زندان های آمریکا به ویژه ابوغریب بوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس