کد خبر 417823
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

می 2004 یادآور زمانی است که با انتشار تصاویر هولناکی از زندان ابوغریب عراق و شکنجه های صورت پذیرفته توسط زندان بانان آمریکایی رسوایی عظیمی برای دولت مردان آمریکایی در پی داشت.

 به گزارش مشرق، جهان در حالی پا به عرصه هزاره سوم نهاده است که سخن از حقوق بشر بسان یکی از کلیدی ترین خواسته های جامعه جهانی است، منتها در این میان شماری از قدرت های بین المللی جهت تثبیت و یا ارتقای موقعیت بین المللی شان گاها به این حربه متوسل می شوند. دولت ایالات متحده آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی در عصر کنونی همواره و ظاهرا خود را در صف اول حمایت از حقوق بشر قرار داده است.

ماه می 2004 یادآور یکی از روزهای ناخوشایند حقوق بشر در گیتی تلقی می شود. در سیزدهم این ماه سناتورهای آمریکایی قریب به 1800 تصویر دلخراش را پشت درهای بسته مشاهده نمودند. عکس هایی که حکایت از شکنجه فجیع عراقی ها در زندان ابوغریب توسط نیروهای آمریکایی داشت. سناتورهای آمریکایی بعدها اظهار داشتند که هر یک از عکس ها را تنها برای چند ثانیه مشاهده نموده و باور نمی کردند که این طرز شکنجه کار آمریکایی ها باشد که در جهان مدعی لیبرال بودن، قانون ترسی و برخورد و رفتار دوستانه هستند!

سناتورهای فوق که نظر خود را با خبرنگاران در میان نهاده بودند اظهار داشتند که می دانستند که پس از رویداد 11 سپتامبر 2001 دستور اعمال خشونت در موارد لازم به بازجوهای سازمان های امنیتی از جمله «سیا» داده شده ولی نه به صورتی که در عکس ها دیده می شد.

 بانوی 21 ساله سرجوخه «لیندی اینگلند» که عکس او در حال کشیدن یک زندانی عراقی با طناب روی زمین در رسانه ها چاپ شده بود به تلویزیون کلرادو گفت که در ابوغریب به دستور بالا شکنجه می دادند. وی می گوید به آنان گفته شده بود که در آستانه کار تحقیق، وضعیت را برای زندانیان به صورت جهنم در آورید تا هنگام بازجویی اعتراف کنند.

لیندی اینگلند می گوید: «ما می دانستیم که برای یک عرب و مسلمان، گرفتن عکس در حال برهنه بودن چقدر گران تمام می شود. این عکس ها برای  ارعاب در بازجویی بود.»

این نظامی زن و دیگر مصاحبه شوندگان تایید کردند که اردوگاه های زندانیان دچار کمبود نظامی محافظ بودند و برای مثال از یک زندان با 3000 زندانی، بیش از 40 تا 50 نظامی حفاظت نمی کردند و لذا، سخت گیری لازم بود.

بلافاصله پس از این رخداد شماری روزنامه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز اظهارات یک سرهنگ پلیس افغانستان را چاپ کرده بودند که گفته بود در طول 40 روز بازداشت در دست آمریکایی ها شدیدا شکنجه شده بود. این سرهنگ اظهار داشته: «در حالی که اورا کاملا برهنه کرده بودند، در وضعیت خلاف اخلاق از او عکس گرفتند تا بعدا وسیله ارعاب و حق السکوت قرار دهند و او بدون جهت 40 روز زیر شکنجه قرار داشت و مانع خوابیدن او شده بودند و بیشتر اوقات هم دست هایش از پشت بسته بود و...»

حال و با توجه به سال گرد آن واقعه فجیع با باز نشر شماری از تصاویر منتشر شده در این باره می پردازیم. شمار زیادی از تصاویر دلخراش می باشند، لذا تماشای آن ها به برخی خوانندگان توصیه نمی شود.

{$sepehr_album_26599}

منبع: فرهنگ نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    ارتش فاشیست امریکا کثافت تمتم قرون.
  • استوارزاده ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    ای یانکی های وحشی فکر کردید !!! زدید و در رفتید!!!!! منتظر باشید !! منتظر باشید!!دست انتقام امت اسلام بزودی پوزه شیطان بزرگ وتمام اذناب وجیره خواران و مزدوران آنها مانند داعشی ها را به خاک مذلت خواهد مالید.
  • حمیدبابایی از قم ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    حتما اطلاع رسانی کنید حتما خبری به دستم رسیده که ائتلاف میخواد بعد از پهلو گیری کشتی و دریافت آن توسط یمن کمکهای ایران را هدف قرار بده و اونوقت ایران دیگه کاری ازش بر نمیاد چون دیگه تحویل یمنی ها شده
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    عاقبت عافيت طلبي
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    فقط يك گروه از اين آمريكائيهاي گرگ صفت پست تر هستند ، اونم اون گروهي هستند كه فكر ميكنند با تعظيم در مقابل آمريكا دنيا براشون بهشت ميشه ! جانياني كه با يك بمب 200 هزار زن و مرد و كودك رو كشتند حالا داعيه صلح آميز بودن انرژي هسته اي رو دارند. بزودي اينها جواب همه ظلمها و كشتار مردم مظلوم خاورميانه رو خواهند گرفت و جواب اونها چيزي جز نابودي اسرائيل نخواهد بود.
  • محمد ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    امریکائیان شکنجگر مطمئن باشند که در طول زندگی عاقبتی بس فجیع در انتظارشان خواهد بود.انان هنگام شکنجه سرمست غرورو خودخواهی و ظلم بودند.این قانون نانوشته نیست
  • علي ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    انشالله روزي همه مردم دنيا خواهند فهميد كه آمريكا اولين كشور ناقص حقوق بشر است . در حديثي از رسول الله امده است كه"لا يزال الدين قائما حتي تقوم الساعه او يكون عليكم اثنا عشر خليفه"و "عصيبه من المسلمين يفتتحون البيت الابيض بيت كسري او ال كسري."(صحيح المسلم كتاب الاماره حديث1822) مسئله قابل توجه در اين حديث بخش اخر ان است :"عصيبه من المسلمين يفتتحون البيت الابيض "گروه كوچكي از مسلمين بيت ابيض را فتح خواهند كرد بيت الابيض = خانه سفيد = كاخ سفيد
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    هر کس در وقت یاری رهبرش در خواب باشد زیر چکمه های دشمن بیدار می شود
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    قابل توجه اونهايي كه به امريكايي ها لبخند مي زنند
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    رژیم حاکم بر سرزمین های موسوم به ایالات متحده آمریکا از سه جهت مشروعیت ندارد.اولا" نطفه پیدایش آن را جنایت کاران تبعیدی اروپایی تشکیل می دهند که با کشتار 121میلیون نفر از سرخپوستان بومی در این سرزمین مستقر شده اند. ثانیا" جنایات این رژیم از بدو پیدایش تاکنون آن را به جنایت کارترین رژیم تاریخ تبدیل کرده است و ثالثا" ماهیت تفرعنی شدید نظام حاکم بر آمریکا که در عمل خود را خدای جهان می داند.اگر آخرتی در کار نبود عدالت در باره مسؤولین جنایت کار دولت آمریکا نمی توانست تحقق یابد. زیرا اگر همه جمعیت سیصد میلیونی امریکا به فرض اینکه مسؤول جنایات آن باشند اعم از مباشرت یا تسبیب و یا تأیید با توجه به اینکه تعداد قربانیان این دولت اهریمنی از تاریخ شکل گیری نزدیک یک میلیارد نفر است مکافات عملش را تضمین نمی کرد.بهترین تعبیر در باره سردمداران کاخ سفید همان شیطان بزرگ است.آزادگان جهان بی صبرانه نابودی کامل این غول خبیث را انتظار می کشند.
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    اظهار نظر در مورد این این تصاویر، برای عقده خالی کردن سیاسی افراد داخل کشور است یا دشمنی با امریکای جنایتکار؟ بیشترین اشتباه رسانه ای در ترویج این تصاویر، جهت دهی دشمنی با استکبار به سمت اختلافات درونی است. مشرقی ها بهوش باشید...
  • سارا ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    آمریکا و رژیم صهیونیستی کدام استاد دیگری؟؟ زن و مردشان وحشیگری را از حد گذرانده اند.
  • پسر ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    داعش زاده نامشروع ارتش کثیف و وحشی آمریکا
  • احسان ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    لعنت به همشون که این کارای زشتو کردن ولی با این کارا روی داعش لعنتی سفید نمیشه.
  • علیرضا اهواز ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    تعظیم در برابر آمریکا و احساس ناتوانی جلوی قدرتش اصلا اختلاف داخلی ما نیست ، یه بحث جهانیه که متاسفانه چند سالی هست بین بعضی از داخلی های ما هم شیوع پیدا کرده!
  • yaser ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    داداش این که مثل روز روشنه،به جای هواپیما فرودگاه میزنن لابد به جای کشتی هم بندر و محموله رو
  • ArslAN ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    اینها به مردم خودشون رحم نمی کنند نمونه بارزش سیاهان امریکا و خشنوت بلیس امریکاست حالا مشرق تو 4 تا عکس گذاشتی که چی مطمئن باش اینها پست تر از این حرفها هستند.
  • جواد ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    این زندانیها الان همه سران داعش والقاعده هستند.که بجای مبارزه باآمریکابه فکرکشتن شیعیان هستند
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    اتفاقا انتشار این تصاویر کار خود آمریکاییها بود و با این روش کاری کردند که حملات علیه آمریکاییها در عراق کاهش شدیدی یافت.
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر حیوانهای وحشی از نوع به ظاهر انسان
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    اصلاح طلبان ایران رو که کشته مرده آمریکان...
  • اهوازی ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    لیبرال دموکراسی و حقوق بشر غربی
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    تف به روی این امریکایی های خبیث و شیطان صفت. واقعا دهشتناک هست.
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    مسبب همه فجایع وجنابتهای بشری یک پای ثابتش این گاوچرونهای امریکایی ادم نما هستند خدا ذلیلشون کنه زودتر
  • شیعه ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    بی شرفهای حرامزاده داعش هم جاپای همین حرام لقمه هاگذاشته اند.الاهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    بهترین راه اینه که ایران مستقیما خودش کمک هارو برسونه
  • حزب اله ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    بیایید در راهی که انتخاب کردیم ثابت قدم باشیم
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    به نظر شما اینهایی را که امریکا شکنجه کرده کی هستن اگه القاعده وبعثی ها هستن که کم شکنجه شدن
  • عین سین ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    امام خمینی:1- امریکا شیطان بزرگ است 2-ما از هر مظلومی دفاع می کنیم و به هر ظالمی می تازیم. ، 3-تا شعار لااله الا الله و محمد رسول الله در جهان طنین نیفکند مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم و...
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    80درصد نظامیان آمریکا زنا زاده واز بچه های نامشروع سر کوچه ای هستند واین سیاست آمریکا واسرائیل است که از کسانی استفاده کند که رحم وعاطفه ندارند
  • كامي ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    سگ وقتي هار شد بايد چكار كرد شما بگيد؟
  • اوباما خیلی مرده ، باباش دورش بگرده ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    اوباما یک فرد روشنفکر مؤدبی است. اصلا این کارا ربطی به اوباما نداره اینا مال دوره ی بوشه اوباما بهترین رهبر جهان است او فردی اخلاقمدار و دوست ایرانیان است او انسانی آزاده و ستمدیده و یاور مظلومان جهان است هر که ندارد به دل ، محبت اوباما تهی است مغزش ، اورا به حال خود کن رها اون خیلی مهربونه ، قدر مارو میدونه تحریمای سنا رو ، سریع وتو می کونه(1) شبا که ما می خوابیم آق اوباما بیداره اگه ما شفاف باشیم اون کارمون نداره باید که ما گوش کنیم به حرفای اوباما خیر مارو اون می خواد ، دروغ میگم ؟ نه والا اوباما مرد کاره ، شب تا سحر بیداره برای صلح در جهان هی زیتون میکاره بیان با هم دوس بشیم یکدل و یکپوس بشیم یه وقت نشه لوس بشیم که اوباما بیزاره عجب غلطی کردم شعرم تموم نمیشه کار دارم باید برم ،لکن روم نمیشه ... آقا ولش کن یه غلطی کردم شعر گفتم اصلا پایانش بازه 1= می کونه همون می کنه هست که دچار تغییرات قافویوی شده
  • آرش آذر ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    واقعا دیدن این تصاویر از سر بریدن داعشی ها حال به هم زن تره چون لا اقل چهره کریه داعشی ها دیده نمیشه اما چهره خندان سربازان آمریکایی که یه جوری بالا سر آدمهای دست و پابسته ژست گرفتن و عکس انداختن که انگار در یک جنگ تن به تن بر یه آدم قدرتمند و خطرناک پیروز شدن منزجر کننده است . مرگ بر جنایتکار . فرقی نمیکنه آمریکا به عنوان استاد باشه یا داعش و امثال داعش به عنوان شاگرد
  • ناشناس ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    اينها همان اشغال هاي داعش امروزي هستن.
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    گاهی فکر میکردم امریکاییها مردم متمدنی هستند - واقعا جای تاسفه اسم این رفتارها بیمارگونه را چی باید گذاشت - خدامیدونه اگه یه روزی حال و روز ایرانیها به دست این درنده ها بیفته چه خواهند کرد- عراقیهای مظلوم که سالها زیر چکمه صدام بودند سالها اسیر شیطانهای امریکایی شدند
  • جابر ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    اکثر زندانیان ابوغریب که پس از خروج آمریکا ازعراق آزادشدندهمین داعشی های فعلی هستندکه درمیان آنهانظامیان بعثی صدام هم وجودداشتند.
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    حقوق بشر و احمد شهید مردن و کلا اینا رو نبینا مخصوصا ضد انقلابای عوضی
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    سگ سگه نژادشون فرق می کنه والا آبشخورشون یکیه شیطان
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    حرومزاده ها
  • سروش ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    احمدشهید و شیرین عبادی اون موقع مُرده بودن؟؟ یا این خانم و آقا پول میگیرند اراجیف یک طرفه می بافند؟؟ آیا حقوق بشر برای کسانی که در برابر جنایتهای اربابهاشون سکوت می کنند معنایی یک طرفه داره ؟ یعنی حقوق بشر تا این قدر ابزاری شده!
  • مهدی ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    وحشی های بی تمدن.کدخدا خود خوانده و مسخره جهان!!!!
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    با دشمن باید بد برخورد کرد. اگر قدرت نداشتند نمی بایستی جنگ میکردند. یا بیخود نمی بایست هارت و پورت میکردند. وقتی دشمن بیاید اینجوری میشود. باید دشمن را در خاکش نابود کرد. عراقی های مقیم آمریکا می بایست مراکز حساس نیویورک و واشنگتن را منهدم میکردند. قشر مرفه و اعیانی فرار کرد و عوام بدبخت بیسواد تا سطح متوسط دستگیر و کشته و شهید شدند. برای نبرد با دشمن فقط قشر بدبخت و بیسواد و بی اطلاع و تا سطح متوسط آسیب میبینند.
  • كمال ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    مردم ايران ميدوند كه از امريكايي ها وحشي تر نژادي در دنيا وجود نداره در ژاپن وويتنام وحتي قلب اروپا درزمان كمك به جنگ جهاني اين امريكايي ها بودندكه هرجا رسيدند تجاوز وقتل ووحشي گري را به اوج رساندند اين دولت امريكا بقدري كثيف ميباشد كه يك سياهپوست را رييس جمهور كرده ودر همين كشور بيشترين تبعيض نژادي برقراراست اهاي مردم واقعا از امريكا دوري كنيدمتنفرم از امريكا
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    یعنی ابوبکر بغدادی والشیشادی والعفری و...هم در همین زندانها بودن
  • بلوچ ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    امريكاي جنايتكار وحشي خدا لعنتتون كنه اشكم در اومد
  • ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    ناشناس خوبه نوشته بخاطر سالگرد این قضیه ، یعنی بخاطر تاریخی بودن این قضیه. متاسفم برات ، سیاست رو می بینی حقیقت رو نه.
  • امید ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    هیچ جنایتکاری بدون تقاص جنایت خود از این دنیا نرفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس