کد خبر 407548
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳

منابع عراقی از ادامه پیشروی های نیروهای امنیتی در الانبار و آزاد سازی برخی مناطق خبر دادند.

به گزارش مشرق،‌ روزنامه الاخبار نوشت: یک منبع وابسته به دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد که ارتش عراق به همراه دیگر واحدهای نظامی در الرمادی پیشروی های خوبی به دست آورده اند اما اگر به حضور نیروهای مردمی در نبردهای الانبار نیاز باشد این نیروها وارد عمل خواهند و آنها در پایگاه الحبانیه حضور دارند.

این منبع بدون اینکه به موافقت یا عدم موافقت حیدر العبادی در این باره اشاره ای کند بیان کرد: اوضاع در الانبار حساس است و میان ساکنان آن درباره ورود و مشارکت نیروهای مردمی دودستگی وجود دارد.

این درحالی است که یک منبع آگاه در نیروهای مردمی اعلام کرد: موافقت اولیه العبادی درباره مشارکت نیروهای مردمی به دست آمده است و مشکل درباره جزییات مشارکت و نحوه هماهنگی است.

تاکید بر مشارکت نیروهای مردمی برای آزاد سازی مناطق تحت اشغال داعش

نهله الهبابی نماینده وابسته به ائتلاف همپیمانی ملی عراق گفت: شهرهای تحت اشغال داعش جز با مشارکت نیروهای مردمی آزاد نخواهد شد. پیروزی های به دست آمده از سوی نیروهای مردمی اوج لیاقت و رقم زدن سرنوشت جبهه های جنگ را نشان می دهد.

وی افزود: چهره منفی که از سوی برخی به کشورهای منطقه و اروپایی درباره نیروهای مردمی ارائه شده سبب تغییر مواضع آنها شده است و باید تلاش هایی برای زدودن این تحرکات انجام شود. تلاش های پنهانی برای تضعیف ارتش و  نیروهای مردمی در جریان است.

وی بیان کرد: همان کسانی که مخالف ورود نیروهای مردمی برای آزاد سازی مناطق تحت اشغال داعش هستند همان شخصیت هایی هستند که زمینه ساز ورود داعش به این شهرها شدند.

انتقاد از سیاستمداران الانباری

شیخ حمید الهایس رئیس شورای انجات الانبار نیز بیان کرد: برخی از سیاستمداران استان الانبار در منطقه سبز بغداد مشغول نوشیدن چای و قهوه هستند و آوارگان این استان را با رنج های آوارگی تنها گذاشته اند. بیش از 10 هزار آواره رهسپار بغداد شده اند.

برخی منابع نیز اعلام کردند: آوارگان الانبار برخی نمایندگان این استان در پارلمان و برخی شخصیت های دینی به ویژه رافع الرفاعی مفتی عراق و عبدالملک السعدی را مسئول دانستند زیرا به اعتقاد آوارگان فتواهای آنها عامل بدبختی جوانان الانبار شد و هم اکنون آنها الانبار را به حال خود در چنگال داعش که الانباری را مرتد می داند، رها کرده اند. علت مخالفت این شخصیت ها با مشارکت نیروهای مردمی در الانبار از ترس از دست رفتن جایگاه دینی و منافع شخصی آنها و از بین رفتن وجهه آن در میان ساکنان الانبار است. الرفاعی و السعدی تفاوتی با داعش ندارند زیرا آنها با فرار از الانبار مردم را با گرسنگی و بیماری و آوارگی رها کردند.

تداوم پیشروی‌ها در منطقه الکرمه الانبار

یک مسئول وابسته به وزارت کشور عراق اعلام کرد: نیروهای پلیس و ارتش و نیروهای مردمی تاکنون مناطق زیادی از بوستان ها و مزارع الکرمه در الانبار را از داعش آزاد کرده‌اند و بیش از 30 داعشی را که در منازل و مزارع این منطقه مخفی شده بودند به هلاکت رساندند.

این مسئول به مشارکت موثر نیروی هوایی عراق اشاره کرد و افزود: نیروی هوایی عراق 10 مرکز داعش را هدف قرار داد. این عملیات در راستای عملیات جاری برای آزاد سازی استان الانبار است.منطقه الکرمه خطر بزرگی برای آوارگانی که به ابوغریب پناه آورده اند محسوب می شود.

به گفته منبع وابسته به وزارت کشور عراق، تروریست های داعش کوشیدند که بر جاده اصلی با منطقه ابراهیم بن علی همجوار با الکرمه مسلط شوند تا راه را بر آوارگان ببندد.انتظار می رود که منطقه الکرمه ظرف چند روز آینده آزاد شود.

این منبع به حضور تک تیرانداز در بخش های زیادی از الکرمه و جود برخی ساختمان بمب گذاری شده و دیگر مناطق به منظور ممانعت از پیشروی نیروهای امینتی عراق اشاره کرد. منطقه الکرمه در تیر رس نیروهای امینتی و مردمی است و طبق طرح ها عملیات فرسایشی ادامه می یابد تا شرایط برای عملیات و آزاد سازی کامل آن مهیا شود. الکرمه از سه محور تحت محاصره است و تلاش می شود که از یک محور دیگر نیز الکرمه محاصره شود تا تروریست ها نتوانند به فلوجه یا عامریه الفلوجه وارد شوند.

به گفته این منبع در منطقه الصوفیه در شرق الرمادی یک خودرو بمب گذاری شده تروریست ها منهدم شد. این منبع از هلاکت 54 تروریست و زخمی شدن شماری دیگر و خنثی سازی 58 بمب و نابودی 13 مرکز تکفیری ها و پاکسازی 25 منزل خبر دادند.

سعد معن سخنگوی وزارت کشور عراق نیز بیان کرد: نیروهای واکنش سریع به همراه پلیس الرمادی موفق به پاکسازی زایشگاهی در نزدیکی منطقه الحوز الانبار از لوث تروریست ها شدند.

دفع حمله تکفیری ها به جنوب کرکوک

یک منبع امنیتی در کرکوک گفت: نیروهای پیشمرگه شب گذشته هجوم داعش به روستاهای العزیزیه و العطشانه و المره از توابع داقوق در 35 کیلومتری جنوب کرکوک را دفع کرده اند و بیش از پنج تروریست را به هلاکت رسانده و 10 نفر دیگر را زخمی کردند.

به گفته این منبع امنیتی، داعش از منطقه الحویجه به این مناطق یورش برده است اما پس ازتحمل شکست به سوی ناحیه الرشاد که به عنوان مرکز عملیات داعش در جنوب غرب کرکوک است گریختند.

هلاکت معاون البغدادی در موصل

در موصل منابع آگاه از هلاکت دارا کریم یکی از سرکرده های داعش به دست گروه مسلح ناشناس در تل عبطه به همراه یک سرکرده دیگر خبر دادند و افزودند: دارا کریم یکی از سرکرده های برجسته داعش و معاون ابوبکر البغدادی در امور اداری در داخل داعش است و عهده دار تحرکات تروریستی درداخل موصل بود.

در همین حال این منابع از افزایش تدابیر امنیتی داعش در سه روز گذشته و کنترل تحرکات جوانان بین 15 تا18 سال خبر دادند و بیان کردند: داعش یک نوجوان 15 ساله را به علت گوش دادن به آهنگ شلاق زده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس