
به گزارش مشرق به نقل از مهر، محمد نيکبين تهيهکننده سينما همسر تهمينه ميلاني سالها است با هم کار ميکنند. "يکي از ما دو نفر" جديدترين فيلم اين تهيهکننده و کارگردان سينما در 12 سينماي تهران روي پرده رفته است. در اين گفتگو با محمد نيکبين درباره شرايط اکران عمومي اين دو فيلم صحبت کرديم.
* چقدر از شرايط اکران "يکي از ما دو نفر" راضي هستيد، هميشه فيلمهاي شما در شرايط مناسب اکران شده است.
-محمد نيک بين: شرايط اکران امسال مطلوب نبوده است. اين مسئله سليقهاي نيست. بلکه نوروز امسال قوانين و ضوابط اکران رعايت نشده است. اگر اين قوانين رعايت شود مجبور هستيم راضي باشيم، چون قانونمندي در جريان است. وقتي عدم رضايت ما مطرح ميشود زماني است که ضوابط رعايت نميشود.
به طور نمونه اگر هر فيلم بر اساس قانون و ضابطه تعيين شده، 10 سالن سينما داشته باشد و اين موضوع براي همه رعايت شود قطعاً جاي هيچ اعتراضي نيست.
* بايد چند شهرستان هم براي اکران فيلم در اختيار داشته باشيد و فکر ميکنم فروش به 250 ميليون تومان رسيده باشد. با اين شرايط که خودتان عنوان کرديد، چقدر از فروش "يکي از ما دو نفر" راضي هستيد؟
- ما در حال حاضر در تمام سطح مملکت با کمبود سالنهاي سينمايي روبرو هستيم. به همين دليل سينمادارها از سوبسيدهايي هم براي بازسازي سالن برخوردار ميشوند و وامهاي فرهنگي ميگيرند به همين دليل آنها نيز مجبور به رعايت قانون ميشوند. شايد بعضي مواقع قانونمندي منصفانه نباشد.
* با وجود دو رقيبي که در اکران نوروز داشتيد که حضورشان تقريباً از مدتها قبل مشخص شده بود، شما ميتوانستيد زمان ديگري را براي اکران عمومي انتخاب کنيد.
- ما ميتوانستيم حدود شش ماه قبل فيلم را اکران کنيم اما به درخواست فارابي و به دليل نداشتن پروانه نمايش نميتوانستيم فيلم را نمايش دهيم. به همين دليل بايد صبر ميکرديم تا جشنواره فيلم فجر برگزار شود.
گرفتن پروانه نمايش به زمان اکران نوروزي نزديک بود و ما بيشتر از اين نميخواستيم زمان را از دست بدهيم. ما مشکل خاصي با حضور فيلمهاي پرفروش ديگر براي خودمان نميبينيم. در اصل با رقابت هيچگونه مشکلي نداريم. استقبال ميکنيم در کنار فيلمهايي که بهتر از ما عمل ميکنند، قرار بگيريم. چون شرايطي به وجود ميآيد که مخاطب به سينما ميآيد و اين براي ما هم مثبت است. همانطور که در زمانهايي فيلم ما به فروش و ديده شدن فيلمهاي ديگر کمک کرده است.
* اصولاً فيلمهاي شما شيک است و به گونهاي تلاش ميکنيد از صحنهها و يا دکورهايي استفاده کنيد که هزينه بالايي دارد. درباره اين فيلم شرايط اينگونه است؟ اين فروش چقدر سرمايه شما را برميگرداند؟
- "يکي از ما دو نفر" هزينه زيادتري نسبت به ديگر فيلمهاي ما داشته است. دکور فيلم هزينه بر بود. از طرفي هر سال دستمزد بازيگران بيشتر ميشود. شايد فيلمهاي قبلي ما ستارههاي بيشتري داشتند. اما در همين فاصله زماني توليد فيلم، ميبينيد دستمزدها بيشتر شده است و هزينهها بالاتر رفته است. تاکنون با اين فروش هزينه ها برگشتي نداشته است.
* آيا به اکران خارج از کشور فکر ميکنيد؟ تا کنون چندين فيلم خانم ميلاني در خارج از کشور اکران شده است.
- بله . پيش از اين نمايش داده شده است اما بازار اصلي سينما آنجا نيست. آن بازارها هم قابل اعتماد نيستند که هر بار روي آن حساب کنيم. براي بعضي فيلمها توانستيم شرايطي را براي اکران خارج از کشور آن فراهم کنيم در برخي شرايط ديگري سي دي فيلم وارد بازار شده و به همين دليل نتوانستيم به اکران خارج فکر کنيم. در زمان توليد که به هيچوجه براي اين بخش اکران برنامه ريزي نميکنيم و بيشتر به نمايش داخل کشور فکر ميکنيم.
* در حال حاضر وضعيت شبکه نمايش خانگي نيز مناسب نيست که اگر يک صاحب اثر نتواند از گيشه به نتيجه برسد به فکر فروش رايت فيلم به شبکه خانگي باشد.
- بله. اما در صنف واحد تهيه کنندگان تلاش ميکنيم سي دي قاچاق را همچنان پيگيري کنيم. اگر موفق شديم مجدداً حق رايت به رقم معقولتري مي رسد، چون اين موضوع ميتواند کمک براي ما باشد. اما هنوز در سينماي ايران متداول است که ما بايد روي خود اکران حساب کنيم و اين بخش بايد هزينههاي فيلم را برآورده کند. باورتان نميشود در شرايطي ما حتي رايت يک فيلم را خيلي کم فروختيم البته اين به خاطر شرايطي بود که براي فيلم وجود داشت، مانند بيرون آمدن سي دي قاچاق فيلم.
* چقدر زمان نوشتن فيلمنامه شما به خانم ميلاني مشاوره ميدهيد و يا فقط در جريان ايده اصلي قرار ميگيرد و يا با فيلمنامه کامل شده روبرو ميشويد.
- از زماني که ايدههايي ايشان در ذهن دارند با هم صحبت ميکنيم و از بين آنها يکي را انتخاب ميکنيم و وي روي آن تمرکز مينمايد و شروع به نوشتن ميکند که به هر حال در اين ميان نيز من نظرات خودم را با وي در ميان ميگذارم. زماني که فيلمنامه به پايان رسيد، ديگري کاري با متن ندارم چون در جريان آن بودهام.
خانم ميلاني به دليل تسلطي که بر صحنه دارند به طور اتوماتيک فيلمنامه را دکوپاژ شده آماده ميکنند در اين مورد نياز به من ندارند. بيشتر درباره اصل خود ايده، جلو رفتن داستان، پيام فيلم و شخصيتپردازيها با هم صحبت ميکنيم به همين دليل کار کردن ما با هم خيلي راحت است.
گفتگو: بيتا موسوي