اولین نقدی که به کمیته امداد وارد است، قرار گرفتن مجموعه عظیم ستاد مرکزی کمیته امداد در سوهانک تهران و در یکی از مناطق گران‌قیمت این شهر است. باید توجه داشت که ساخت چنین ساختمان‌هایی در مناطق مرفه‌نشین و بالای شهر تهران زیبنده کمیته امداد نیست.

گروه سیاسی مشرق - انتصاب اعضای جدید هیئت امنا و رئیس کمیته امداد باعث مطرح شدن دوباره نام این نهاد انقلابی در رسانه‌ها شد.

رونوشت به مهندس پرویز فتاح؛طی این حکم که از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، ترکیب هیئت امنای کمیته امداد تغییراتی کرد و مهندس پرویز فتاح نیز به ریاست این نهاد انتخاب شد؛ پرویز فتاح را بیشتر با وزارت نیرو در دولت نهم و کارنامه مثبت وی در آن دولت می‌شناسند.

او در دولت نهم یکی از وزرای موفق بود و پس از اینکه در دولت احمدی نژاد به وزارت نرسید به بنیاد تعاون سپاه رفت و در سال‌ها در آنجا مشغول به خدمت بود. او درباره انگیزه‌اش از فعالیت در بنیاد تعاون سپاه می‌گوید: «من دنبال این بودم که جایی باشم که هم ماهیت عمرانی داشته باشد و هم ماهیت خدمت رسانی. از طرف دیگر برای من خدمت به نیروهای ارزشی خیلی شیرین است.»

به نظر می‌رسد، بر اساس همین انگیزه بوده که وی ریاست کمیته امداد را پذیرفته و در این نهاد نیز به دنبال خدمت‌رسانی به مردم است.

آنچه در این ادامه می‌آید، نکات و پیشنهاداتی جزئی درباره کمیته امداد است که انشاالله مفید واقع شود.

1- ساختمان اشرافی کمیته امداد در سوهانک

شاید اولین نقدی که به کمیته امداد وارد باشد، قرار گرفتن مجموعه عظیم ستاد مرکزی کمیته امداد در سوهانک تهران و در یکی از مناطق گران‌قیمت این شهر است.

این ساختمان‌ها، مجتمع بسیار بزرگی است که در آن نمازخانه، ساختمان‌های دانشگاه، مجتمع اقتصادی، بخش اداری و باشگاه وجود دارد، البته برخی از مسئولین این سازمان مطرح کرده‌اند که زمین این ساختمان‌ها اهدایی بوده و کمیته فقط هزینه ساخت آن را پرداخت کرده است، اما باید توجه داشت که ساخت چنین ساختمان‌هایی در مناطق مرفه‌نشین و بالای شهر تهران زیبنده کمیته امداد نیست، زیرا هدف اصلی این نهاد طبق اساسنامه آن که «توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تأمین خوداتکایی، تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی نیازمندان و محرومان با ارائه خدمات اجتماعی، حمایتی، فرهنگی و معیشتی»[1] است، در تضاد است و با بیانات امام خمینی (ره) نیز سازگاری ندارد.

{$sepehr_album_25093}

حضرت امام (ره) بارها بر کمک به مستضعفین و کوخ‌نشیان تأکید داشتند و درباره کاخ‌نشین‌ها می‌فرمایند: «تزلزلی که در بین کاخ‌نشین‌ها هست در بین کوخ‌نشین‌ها نیست، آرامشی که این طبقه محروم دارند، آن طبقه‌ای که به خیال خودشان در آن بالاها هستند ندارند
.»[2] یا در جای دیگری حضرت امام (ره) می‌فرمایند: «آن روزی که رئیس جمهور ما _ خدای نخواسته _ از آن خوی کوخ‌نشینی بیرون برود و به کاخ‌نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای او و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌شود.»[3]به نظر می‌رسد که این نهاد انقلابی بایستی فکری به حال فروش این ساختمان‌ها بکند و درآمد مربوط به فروش این ساختمان‌ها در راه محرومیت‌زدایی هزینه بکند و برای مدیریت این نهاد از ساختمان‌هایی در پایین یا مرکز شهر استفاده کند، نه ساختمان‌های مجلل در بالای شهر.

2- شبهاتی درباره بودجه کمیته امداد

رونوشت به مهندس پرویز فتاح؛بودجه کمیته امداد به طور کلی از سه طریق تأمین می‌شود: بودجه مصوب دولتی، صدقات جمع‌آوری شده در کشور (صدقات منظور نذورات، هدایا، زکوات و ... است) و کمک‌های مردمی. برای مثال، بودجه مصوب این نهاد در سال 1392، 2688 میلیارد تومان از طریق بودجه مصوب دولتی، 180 میلیارد تومان صدقات جمع‌آوری شده و 1200 میلیارد تومان نیز از طریق کمک‌های مردمی بوده است.[4] این بودجه بیش از 4000 میلیاردی در زمینه‌های مختلفی هزینه شده است: از طرح مددجویی و طرح شهید رجایی (کمک با سالمندان روستایی) گرفته تا حمایت از خانواده زندانیان، پرداخت وام خودکفایی، راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی-تولیدی، احداث و تعمیر مسکن مددجویان و .... در مجموع باید گفت که بودجه تقریباً بالای کمیته امداد باعث این شبهه شده است که هزینه‌ها به صورت مناسبی در کمیته امداد اختصاص نمی‌یابد، البته طی سالیان گذشته این نهاد گزارش‌های مختلفی درباره هزینه‌ها و درآمدهای خود منتشر کرده است و از طریق سایت این نهاد (اینجا) قابل دسترس است، اما به نظر می‌رسد که بایستی این گزارش‌ها به صورت عمومی و گسترده منتشر شود تا شبهاتی که در این زمینه وجود دارد رفع شود.

3- چرایی کمک به محرومان کشورهای خارجی

در گزارش‌هایی که مربوط به کمک‌رسانی کمیته امداد به محرومان و مستضعفان است، قسمتی وجود دارد که مربوط به حمایت از محرومان در خارج از کشور است. به طور مثال در گزارشی که در سایت این نهاد منتشر شده است (اینجا) به کمک این نهاد به محرومان کشورهای لبنان، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، عراق و کومور اشاره شده است. درباره این کمک‌ها نیز شبهاتی وجود دارد و مسئولین کمیته امداد پاسخ‌هایی در این باره داده‌اند. به طور مثال، معاون امور بین‌الملل کمیته امداد در این باره می‌گوید: «اساساً درآمدهای کمیته امداد امام خمینی (ره) صرف کمک‌های خارجی نمی‌شود، بلکه از محل ردیف اعتباری خاص که از طریق دولت و با تصویب مجلس شورای اسلامی بودجه اختصاص می‌یابد، اقدام می‌شود. همچنین در شرایط خاص بحران‌هایی مانند سیل پاکستان، با اعلام روز همبستگی ملی با کشور که دچار محنت شده، کمک‌های مردمی ویژه ارسال به خارج از کشور، جمع‌آوری و ارسال می‌شود.»[5] البته برخی از کمک‌ها نیز به ایرانیان خارج از کشور است که دچار مشکلی شده‌اند. معاون بین‌الملل کمیته امداد در این باره با ذکر مثالی در این باره می‌گوید: «به طور مثال، بانوانی هستند که همسر تبعه خارجی داشته و به همراه همسر خود در خارج از کشور زندگی می‌کنند (به ویژه کشورهای همجوار) و یک قشری از آن‌ها به دلایلی دچار برخی مشکلات و ناامیدی‌هایی می‌شوند و با مراجعه به کنسولگری‌ها و نمایندگان سیاسی ایران در کشورهای مختلف کمیته امداد در جهت فهم مشکل و نیاز آن‌ها و همچنین کاهش آلام این افراد تلاش می‌کند.»[6] در مجموع باید گفت که درباره این هزینه‌های کمیته امداد شبهاتی وجود دارد و بهتر است که این سازمان این شبهات را در فضای رسانه‌ای پاسخ دهد.

4- استفاده از توان و نیروهای مردمی

کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمله نهادهایی زاییده انقلاب اسلامی است و به نظر می‌رسد که بایستی کمتر در دام فرآیندهای بوروکراتیک و رسمی گیر بیفتد. طبق گزارشی که سایت این نهاد منتشر کرده است (اینجا)، 14513 نفر در این نهاد مشغول به خدمت هستند و هزینه جاری زیادی را بر این نهاد تحمیل می‌کنند. به نظر می‌رسد در این زمینه نیز باید تجدید نظری صورت بگیرد و بیشترین تکیه کمیته امداد بر استفاده از نیروی مردمی فعال در زمینه خدمت به محرومین باشد. به طور مثال، در سال‌های گذشته گروه‌های زیادی به فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی در مناطق محروم پرداخته‌اند و کمیته امداد نیز کمک‌ها و هماهنگی‌های با این گروه‌ها داشته است، اما حمایت کاملی از این گروه‌های جهادی انجام نشده است یا فعالیت‌های خیریه‌ای که طی سالیان گذشته در مساجد و محلات به صورت خودجوش انجام شده است، کمتر توسط کمیته حمایت شده است. این حمایت‌ها، هزینه‌های کمیته امداد را بسیار کاهش می‌دهد و روحیه جهادی را نیز به این نهاد تزریق خواهد کرد.

به نظر می‌رسد، انتصاب مهندس فتاح و اعضای جدید هیئت امنای کمیته امداد تا حد زیادی باعث تحول در این نهاد انقلابی شود. مهندس فتاح در طول سال‌های مدیریت خود نشان داده که روحیه‌ای جهادی دارد و تلاش زیادی نیز برای رسیدن به اهداف خود انجام می‌دهد. ایشان در مدتی که وزیر نیرو بود، رابطه بسیار مناسبی با رسانه‌ها داشت و همیشه پاسخگوی سؤالات و شبهات خبرنگاران بود، در کمیته امداد نیز شبهات و مشکلاتی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در این مطلب ذکر کردیم و انتظار از مهندس فتاح این است که این اشکالات را در زمان مناسب حل کرده و در رسانه‌ها نیز پاسخگوی مسائل مختلف کمیته امداد باشند.



[1] -http://www.emdad.ir/central/moarefi/asasname.asp

- صحیفه امام، ج 14، ص 264.[2]

- صحیفه امام، ج 17، ص 276.[3]

[4] -http://khordadnews.ir/news/119108

[5] - هفته نامه آسمان، شماره 28

[6] -http://isna.ir/fa/news/93101306348


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 77
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    2 1
    به دليل عملكرد نامناسب در برخي از حوزه هاي جمايتي كميته امداد بخشي از اعتماد جامعه به اين نهاد حمايتي كاسته شده است و مردم ترجيح مي دهند شخصا به فقرايي كه مي شناسند كمك دهند تا اين كه با واسطه اين نهاد كمك ها تقسيم شود
  • زمانی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 1
    پیشنهاد بسیارعالی بود.با درایت جناب فتاح وبایک فراخوان عمومی ازنیروهای توانمندوبی توقع وارزشی به فضل الهی فتح المبین های متعددی راکمیته امدادامام {قدس ره}رقم خواهد زد.انشاالله
  • طباطبایی ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    سلام بر برادر فتاح. ما فرزندان انقلابی امام خمینی رحمه الله علیه همه جوره در خدمت شما هستیم. از کوچکترین فرصتها می توان بزرگترین نتایج را در گسترش انقلاب اسلامی به دست آورد. با افرادی مثل شما می شود تمدن اسلامی را بر اساس آموزه های امام خمینی و رهنمودهای آقا بنا کرد.
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    نقد اولتون خیلی بی منطق بود اولا زمینها هدیه بوده ثانیا اون موقع که توی سوهانک این ساختمون ساخته شد اونجا مثل الان رشد نکرده بود. ثالثا همین الانش هم سوهانک محله مرفه و پولدار نیست. معمولیه. بعدم ساختموناش اصلا اشرافی نیست بلکه معمولیه . خود منم قبلا این مطلب رو شنیده بودم ولی وقتی برای یک کاری رفتم دیدم واقعا اینجوری نیست...
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 1
    این اقای فتاح واقعا گله ایشالا خدا کمکش کنه از عهده مسئولیتش خوب بر بیاد
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    مشرق جان چرا شما فکر می کنید بالا شهر فقط زیبنده بچه پول دارهای سگ به دست است؟
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    باسلام اطلاعات کسی که این مطالب رو نوشته بسیار کم بود.بیشتر اطلاعات ناقص است.
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    به امید خدا یک سر و سامانی جناب مهندس فتاحی مگه به گمیته امداد بدهد تا از این وضعیت فعلی خارج شود چون عمل ورفتار فعلیش با انچه که در ایجادش صورت گرفت فاصله دارد
  • حسين اكبري اشتياني ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    ساختمان كميته امداد در يكي از مركز استان را ديدم ، از اكثر ساختمانهاي دولتي برتر بود و اين مطلب مورد توجه مردم بود
  • سعید ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    جدای از اینکه اطلاعات نویسنده مطلب نسبت به امداد و خدمات آن و پرسنل آن کم بود آیا نویسنده مطلب منظورش این بوده که چون ساختمان امداد بالا شهره؛ خدماتش با ریا همراست ولی اگه مثلا یک ساختمون کوچیک کاهگلی داشت اونجا خدمت کردن صادقانه بود . خیلی از ساختمونهای وزارتها و ارگانها از نمای بسیار خوب و مکان خوب بهره بردن شما نویسنده محترم اگه طرز فکرت اینه ؛ پس باید تمام پرسنل امداد لباس -خونه-ماشین و بسیاری از نیازهای زندگی رو نداشته باشن چون کارمند امدادن .نیروهای قدیمی امداد در سالهای گذشته واقعا از جون مایه گذاشتن با تعداد پرسنل ؛و وسایل نقلیه کم جهت خدمات رسانی به بسیاری از روستاهای دور و صعب العبور (به عنوان مثال حتی شده برای بردن یک کیسه آرد یا خواربار یا خیلی کمکهای دیگه برا مددجو) با هزار بدبختی میرفتن که سهمیه اون خانواده یتیم دار یا اون پیرمرد پیرزن که کسی رو نداشتن رو بدن ؛ بعد شما همچی مطلبی مینویسی بخاطر اینکه چرا بالاشهره ؟؟؟!!!
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    باعرض تبریک به اقای مهندس فتاح. از ایشان درخواست داریم امداد را به هویت و ماهیت واقعی خودش که یک نهاد حمایتی است برگرداند چون هم اکنون مسیولین این نهاد بیشتر گرایش مشارکتی و ارایه امار برای سبقت گرفتن از همدیگر دارند ولی در واقع بیشتر اقدامی نگرفته است.
  • ناشناس ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    تمام ساختمان های این نهاد دارایی های این سازمان می باشد و ملک شخصی کسی نیست مثلا اگر فردا این ساختمان ها فروخته بشه و به جنوبی ترین منطقه تهران نقل مکان کنند همه مشکلات این سازمان حل میشه .مطمئن باشید این وسط فقط کمیته امداد ضرر خواهد کردو کسای دیگری سود خواهند برد.تجربه این رو نشون داده. انشاء ا.. که مدیران جدید با برنامه عملی وارد این سازمان بشن و بتونن اعتماد مردم رو جلب کنند.
  • یک کارمند امداد ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    یکی از مشکلاتی که به نظرمن در کمیته امداد وجود دارد و هزینه های سنگینی به امداد تحمیل می کند به کار گیری تعداد زیادی از بازنشستگان امداد به عنوان دستیار و مشاور و..... در امداد است که علاوه بر تحمیل هزینه مانع رشد وشکوفائی استعدادهای پرسنل می گردد مثلا مدیر کل قم چند سال است که باز نشسته شده است ولی هنوز مشغول به کار است از طرفی رفتن به سمت بروکراسی و کاغذ بازی مشکلات زیادی را جهت رسیدگی به امور مددجویان ایجاد کرده که ار آقای فتاح انتظار داریم به این قضیه رسیدگی کند
  • شاهین ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    1 0
    با سلام و آرزوی توفیق برای برادر بزرگوار جناب آقای مهندس فتاح . امیدوارم به روزی برسیم که کمیته امداد نیازمندی برای دریافت کمک نداشته باشد . تفکر سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال با پولهای کمیته امداد که هر چند توسط برخی افراد هوشمند در کمیته صورت گرفته بعنوان سرلوحه اصلی قرار بگیرد و تقویت شود . سرمایه گذاری در امور تولید، کشاورزی و ...... و ایجاد کننده ارزش افزوده در وضعیت اقتصادی نا پایدار جذابیت چندانی ندارد ولی به نظر من حتی کمیته امداد میتواند با نظارت دقیق از افراد کارآفرین دعوت کند تا مقدمات سرمایه گذاری و اشتغالزائی را فراهم سازد. با آرزوی توفیق برای مهندس فتاح
  • حیدری ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    سبد پیشنهادی نویسنده محترم،قابل بررسی و اقدام و تشکره، ولی من هم فک میکنم باید جامع تر نگاه بشه . پیشنهاد میکنم مقاله ( تولد دوباره یک نهاد انقلابی ) را سرچ کنید و بخونید. مث اینکه مسائل خیلی مهمتری مد نظر مقام معظم رهبری بوده که جناب آقای فتاح و این هیات مرکزی جدید و خیلی قوی رو برا کمیته امداد و مبارزه با فقر و محرومیت ، ماموریت دادند
  • مرتضی ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    حقیقتاازشنیدن خبرانتصاب مهندس فتاح بسیارخوشحال شدم.جنس وشخصیت آقای فتاح کاملا با فلسفه ی وجودی کمیته امدادسنخیت دارد.برخی از مسئولین فعلی کمیته امداد اشرافی گری وتجمل گرائی ورفاه طلبی را به ذهن متبادرمی نمایند.درضمن به لحاظ گرایشهای سیاسی وفرهنگی ،بدنه ی کمیته امدادخیلی همسوبا جریان ارزشی به نظرنمی رسد.
  • كارمند ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    باسلام خدمت جناب مهندس فتاح اميد وارم موفق باشيد خواهش مي كنم اول از همه اين مدير كل هارا تغيير بدهيد و از نيروهاي زحمت كش از استانها در مركز استفاده نمايد و توجه به رزمندگان دفاع مقدس جانبازان كارمند در كميته امداد بيشتر شود
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    اطلاعات دوستان خيلي غلط است ،مركز كميته در سوهانك است و كار ستادي وسياستگذاري انجام ميدهد وأرباب رجوع ندارد در ضمن بخاطر ترافيك شهري اومدم بيرون شهر، براي خدمت به مردم نياز إمكانات است. ان شا الله أقاي فتاح از روی احساس تصميم نگيرد
  • ناشناس ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    جناب اقای فتاح ضمن عرض سلام خسته نباشید تقدیر وتشکر از تمامی دست اندر کاران نظام شهید داده و جانباز داده ۳۲ سال کمیته امداد دست چند ادم پیرو از خود راضی نه جنگ رفته اند نه جانباز بوده اند و نه قانونی که از طرف مجلس در رابطه با رزمندگان تصویب میشد در امداد اجرا نمی شد و دیگری در مورد جذب فرزندان امداد به جای پدرشان درامداد توجی شود
  • یک مطلع ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    فقط جهت اطلاع عرض کنم که تا اونجایی که من خبر دارم ، مدیر کل قم ، در شرف بازنشستگی است ولی هنوز از کمیته امداد مرکز ، جانشین برای ایشان مشخص نشده هر چند مهم اینه که ایشان چقدر به فکر محرومین است که باید از مردم نظر خواهی بشود .
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام ضمن عرض خدا قوت خدمت جناب فتاح به اطلاع می رساند هم اکنون یک سوپر مارکت معمولی در بعضی از شهرها یک شماره سه رقمی یا چهار رقمی دارد واکثر ادارجات هم دارند مثل شرکت برق وآب ودیگر نهادها ولی برای تخلیه یک صندوق صدقات بعضی موقع در بعضی از شهرستانها باید چند شماره تماس بگیری از آخر هم کسی برای تخلیه صندوق مراجعه نمی کندواین یک ضعف بزرگی برای کمیته امداد می باشد.
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    سلام وعرض ادب جناب آقاي فتاح توروبه جان آقاامام زمان عج /به دادنيروهاي فرهنكي كه به ناحق تبديل به قراردادساعتي شدن وحقشان ضايع شده بكنيد/انتخاب دونفراز7نفرنيروي فرهنكي بدون هيج ملاك ومعياري برتري بوده توروخدابررسي بفرمايد
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    کمیته امداد از یک طرف وام هایی در اختیار مددجویان قرار می دهد به عنوان اشتغال زایی یا کارگشایی یا کار انگیزی که با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی و خشکسالی های مکرر بسیاری از آنها قادر به باز پرداخت آن نیستند ، فشاری که کمیته جهت پرداخت معوقات به مددجویانی که خودمددکاران نیزمی دانند توان باز پرداخت ندارد وحشتناک و درد آور است و یک شکنجه روحی شده برای آنها که توان باز پرداخت ندارند در واقع از یک طرف کمک مشوند و از طرفی آنها را در تنگاه قرار می دهند این تناقضات در نهادی که هدفش کمک به نیازمندان است چه معنی دارد. آیا آنها باید دزدی کنند یا خدایی ناکرده به فساد رو آورند تا اقساط خود را پرداخت کنند این دست برخورد ها باعث ناامیدی و در راستای افزایش بی اعتمادی مددجویان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد که کمیته در واقع باید مرهم زخم آنها باشد
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    کمیته امداد از یک طرف وام هایی در اختیار مددجویان قرار می دهد به عنوان اشتغال زایی یا کارگشایی یا کار انگیزی که با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی و خشکسالی های مکرر بسیاری از آنها قادر به باز پرداخت آن نیستند ، فشاری که کمیته جهت پرداخت معوقات به مددجویانی که خودمددکاران نیزمی دانند توان باز پرداخت ندارد وحشتناک و درد آور است و یک شکنجه روحی شده برای آنها که توان باز پرداخت ندارند در واقع از یک طرف کمک مشوند و از طرفی آنها را در تنگاه قرار می دهند این تناقضات در نهادی که هدفش کمک به نیازمندان است چه معنی دارد. آیا آنها باید دزدی کنند یا خدایی ناکرده به فساد رو آورند تا اقساط خود را پرداخت کنند این دست برخورد ها باعث ناامیدی و در راستای افزایش بی اعتمادی مددجویان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد که کمیته در واقع باید مرهم زخم آنها باشد
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    سلام
  • کارمند ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    با توجه به اینکه کمیته امداد در صدد
  • کاظم ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    عرض ادب واحترام دوست دارم درزمینه ساخت مسکن وایجاداشتغال برای مددجویان انقلابی راایجاد نمایم متشکر.
  • علی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    بی عدالتی در مرکز استانها نسبت به شهرستانها خیلی زیاد شده از جمله اضافه کار وانتصابات از روی سابقه وتجربه ومدرک نیست روابط جای ضوابط را گرفته.......
  • فارس ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    لطفا بیمه بیکاری نیروهای قراردادی را درست کنید ما چون قراردادی هستیم ادم نیستیم هیچ چیزی در امداد شاملمان نیست چه وضعی است ؟؟//
  • قراردادی فارس ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    عرض سلام ادب احترام خدمت سید خدا در پایان سال کارانه ای هم به نیروهای قرادادی بدهید ماهم خانواده داریم مشکل داریم
  • قراردادی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    1 0
    ا سلام من هم یه نیروی قراردادی هستم با درد دل زیاد . یه مادر هستم ولی با تفاوت فاحش با یه مادر رسمی در این نهاد و همیشه این سوال رو از خودم پرسیدم که مگر بین فرزند من با فرزند یه نیروی قراردادی تفاوتی هست که من بعد از دو ماه مرخصی بدون حقوق و بیمه باید از فرزدم جدا شوم و به سر کار بیایم . در حالیکه در جایی خدمت می کنم که شعار متولیان آن افزایش جمعیت توانوند و سالم می باشد اما در این خصوص رسیدگی به حال ما نیروهای قراردادی ندارند امیدوارم در برنامه ریزیهای مالی جدید این نهاد چاره ای به حال ما نیز اندیشیده شود . با تشکر
  • نيروي رسمي ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    داراي 16 سال سابقه و پست سازماني تا به حال يك ريال كارانه دريافت نكرده ام به خدا قسم .
  • محمد ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    نظر هاي كه در اين قسمت ثبت ميشود از چه طريقي ميتوان جواب آن را دريافت كرد لطفآ راهنمايي فرماييد .
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    ضمن عرض سلام خدمت آقاي فتاح يكي از مردان زحمتكش و پرتوان نظام اسلامي،‌ مخواستم ببينم آيا تعديل نيروهاي مشاركتهاي مردمي امداد صحت دارد يا نه؟ آيا رواست نيرويي با 10 سال سابقه كار كه سن استخدامي آنها نيز گذشته و داراي زندگي و چند سر عائله است حالا از كار بيكار شود. مي دونيم شما چنين روحيه اي نداريد خواشمند است نذاريد اطرافيان شما دست به اين كار بزنند.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    با سلام خدمت جناب مهندس فتاح.ما کارکنان امداد فارس از عملکرد ضعیف مویرکل خود بسیار ناراضی و گله مند هستیم لطفا مورد بررسی قرار گیرد.
  • ناشناس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    در انتخاب مدیران توجه شوند بقیه پرسنل نیزآدمندفقط همیشه یک نفر مدیر باشد چون رابطه دارد ولی بقیه کسی ندارند نیروی ساده بماند توجه شود به نیروهای ارزشی تا کی خدا خوشش نمی اید
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    2 0
    باسلام بنده با توجه رشته وتحصیلاتم و پژوهش های انجام داده: هیچ اداره ارگان این چنین با نیروهای قراردادی خود تعامل نمیکند ان هم نیروی جوان که قرار است اینده ارگان وسازمان باشد کمیته امداد چرا عملی انجام میدهد که باعث از دست دادن نیروی اینده خود میشود . عملکرد هر سازمان دو گونه بررسی میشود 1 .رضایت جامعه هدف. 2 رضایت نیروی کار (پرسنل ). متاسفانه امداد این اواخر به گزینه رضایت پرسنل توجهی ننموده است وقرار است تمام توجه واهمیت خود را به جامعه هدف خود معطوف دارد . لذا علم نوین میگوید اگر بخواهید گلوله به هدف سیبل برخورد کند گلوله باید دقیق وقدرتمند شلیک شود. پس نیروی کار بمثابه گلوله باید تقویت شود نه اینکه از قدرت وانگیزه ان کاسته شود .اینگونه چگونه میشود به هدف رسید. پس اگر ما کار زار ( نیروی انسانی)خوبی داشته باشیم در جنگ پیروزیم در غیر این صورت امید پیروزی از دست خواهیم داد. امداد اگر امورو اهداف خود را مهم میداند باید پرسنل خود را نیز اهمیت دهد .اینکه نیروی قراردادی سال به سال از وضعیت بدتری برخوردار میشود ایا میشود امیدوار بود که امداد به هدف خودنزدیکتر بشود?!!/
  • يك نيروبي قراردادي ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    بإسلام وعرض خسته نباشي وتبريك سال تو خدمت جناب اقاي فتاح من يك نيروي قراردادي با سابقه دوسال خدمت هستم از أغار سال تو كه با انكيزه زيادي به سر كار اماديم حرف هايي مبني بر اخراج نيروهاي با سابقه زير ٥سال مي باشد از شما خواهشمند است واقعيت رابه ما بكوييد از استرس واضطراب ارامش زندكيمون از دست رفته اميد ما به عنوان يه جوان كه درس خونده و با مدرك كارشناسي ارشد مشغول به كار مي باشددست شماست خواهشمنداست درحق ما لطف بفرماييد
  • علی ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    باسلام به حضور خدمت گذاران به قشر محروم جامعه بویژه جناب اقای فتاح خواستم بگم اگر میشه قانون بازنشستگی پیش ازموعد رابرای کارکنان جانباز ومعلول پرسنل امداد اجراکنید باتشکر
  • کارمند استان قزوین ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    با سلام.چرا به وضعیت کارمندان حدف شده در قسمت فرهنگی کمیته امداد رسیدگی نمی شود .چرا وبه چه دلیلی این کارمندان حذف شدند.خواهشمندیم نسبت به برگشت کارمندان حذف شذه کمیته امداد که بیکار شده اند تدابیری اندیشیده شود.نه اینکه آنان را به حال خودشان رها کنید. باتشکر
  • پرسنل امداد ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    پيشنهاد خوبي است ،لطفابه فكر ساير پرسنل امداد در بازنشستگي پيش از موعد نيز باشيد.باتشكر
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    باسلام حقوق کارکنان امداد نسبت به سایر ارگانها بسیار کمتر است لطفا اصلاح فرمایید
  • ازکارمندان کمیته امداد ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    برادربزرگوار جناب آقای فتاح باسلام واحترام وضمن خسته نباشید خواهشمند است دستورفرماییددرخصوص وجه صندوق ذخیره کارکنان بررسی های لازم انجام و نست به عودت آن به همکاران محترم اقدام گردد.
  • سید محمد هاشمیان ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    با سلام خدمت برادر محترم آقای فتاح بنده نهایت تشکر را از جنابعالی بابت تقسیم عدالت وار پاداش ها به مناسبت اعیاد را دارم ولی خواهشی که حرف دل امدادگران مخصوصا انانیکه در سطح صف قرار دارند بررسی حقوق بسیار کم ما میباشد در سالهایی که تورم بیش از40 درصد بوده حقوق ما خیلی کمتر از آن افزایش داشته است امیدواریم بتوانیم در خدمت رسانی به محرومان کشور عزیزمان کوشا باشیم
  • کارمندان ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    باسلام لطفا به کارکنان امداد هم وام قرض الحسنه از صندوق امداد ولایت پرداخت نمایید
  • پرسنل ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    باسلام وعرض ادب جناب آقای مهندس فتاح بچه هایمان بزگ شده وبه مراتب هزینه های تحصیلی و ازدواج آنها نیاز به هزینه دارد حقوقهای ما کفاف نمی دهد خواهشمند است خود امداد از طریق وام قرض الحسنه مساعدت فرماید. مویدباشید
  • احمدی ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    باسلام من یکی ازکارکنان بالای ۲۰ سال سابقه هستم که حداقل ۱۲ سال معاون مالی اداره بوده ام ولی با حقوق دریافتی اصلا قادر به تامین نیازهای حتی معیشت خانواده خود نیستم . چرا افزایش فوق العاده شغل فقط برای کارکنان دفتر مرکزی و انهم برای برای بعضی از پستها انجام شده مگر تمام کارکنان مرکز و ادارات کل استانها نیروی ستادی نیستند . حقوق و مزایای کارکنان امداد با هیچ یک از پستهای مشابه در سایر سازمانها تناسبی ندارد .امداد با حقوق ناعادلانه و کم در این چندسال تعاونی مصرف یا مسکنی هم نداشته که بتواند پشتوانه همه کارکنانش باشد وام هم که به جای افزایش کاهش پیدا کرد اضافه کارها هم که روبه کاهش است لطفا ما را بیش از این در برزخ نگه ندارید و اگر برنامه تعدیل وجود دارد زودتر اجرا فرمایید
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    سلا علیکم جناب آقای مهندس فتاح کارکنانی که دانشجو دارند ویا حتی خودشان دانشجو هستند مساعدتی در نظر بگیرید واقعا بنده با قرض وبد وبس شهریه فرزندم را پرداخت می کنم
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    سلام علیکم جناب آقای مهندس فتاح لطفا فکری به حال کارکنانی که دانشجو دارند به کنید واقعا بنده با قرض شهریه فرزندم را می پردازم . با تشکر
  • مهرداد ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    همه ما فرزندان دانشجو ودراستانه ازدواج داریم با این حقوق کم چه کارکنیم
  • سعید ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    افزایش حقوق ادارات و شهرستان ها که درخط مقدم خدمت هستند مد نظر قرارگیرد/ ضمنا 2ماه مرخصی مناطق محروم و حق نوار مرزی زابل را لطفا مجددا بررسی فرمایید باتشکر
  • کارمندان استان ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    باسلام و احترام خواهشمند است بین افرادی که مرخصی رفتند و آنهاییکه در خدمت محرومین بودند تفاوتی باشد وآنهم این است که مانده مرخصی ها پرداخت گردد . باتشکر
  • تعدادی از همکاران ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    با این وضعیت حقوقی به تعداد سال های خدمت همان مقدار حقوق ماهیانه بدهید وما را بازنشست کنیدتا دنبال شغل دوم باشیم مثلا 25سال سابقه با25روزحقوق چون با کلی قرض ماهیانه فعلا زندگی که نه ادای زندگی را در می آوریم چون زیرخط فقرهستیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    باسلام خدمت آقای فتاح تا زمانی که خودهمکاران بافقر ومشکلات معیشتی دست وپنجه نرم می کنند قطعا نمی توانند مشکل جامعه هدف خود را حل کنند شکی در آن نیست پس شایسته است درخصوص حقوق پرداختی به پرسنل خود ، خودتان ورود پیدا کنید یا دستور بررسی مجدد احکام همکاران را مورد بازبینی وکنکاش قرار دهید ؟
  • گمنام ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    چرا حقوق ما امدادگران باید به نسبت دیگر کارمندان دولت در حد زیرخط فقر باشد مثلا کارکنان دادگستری - آموزش و پرورش - بانک ها - تامین اجتماعی با لیسانس ماهیانه4 تا5 میلیون تومان حقوق می گیرند ما باید 2 تومان بگیریم کار آنها کجا ما کجا مخصوصا که الان بچه های ما در آستانه ازدواج می باشند ودانشجو هستند قضاوت با خودتان ؟
  • همکار ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    قانون یکسانی درخصوص احکام پرسنل وجود ندارد وزارت آموزش وپرورش احکام سال 95کارکنان خود را صادر کرده بطور متوسط جهت هرهمکار 400تا 600 هزارتومان به نسبت سال گذشته حکم های آنها رشد داشته ولی در امداد هر سال بین 50تا 60 هزارتومان رشد دارد چرا ؟؟؟ شما رابه جدتان قسم برای یک بارهم که شده یک حکم همکار را که درمناطق محروم مانند س و ب خدمت می کند با استان برخوردار مقایسه کنید و سپس تفاوت را ببینید باتشکر
  • تعدادی از همکاران ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    ای کاش فیش های حقوقی امدادگران کمیته امداد هم فاش می شد تا همه مردم می دانستند ما پرسنل کمیته امداد زیر خط فقر قرار داریم با این وضعیت آیا روحیه خدمت برای ما می ماند حقوق ما کمتر از یک کارگر است ؟لذا پیشنهاد می گردد بدون توجه به سن با هر سابقه بیمه ای که همکاران دارند در اولین فرصت ما را بازنشست کنید تا دنبال شغل دیگری باشیم .
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 1
    باسلام همکارعزیز تو که روحیه خدمت نداری وبا هر سابقه تقاضای باز نشستگی می کنی معلوم روحیه خدمت نداری بهترخودت از امداد بروی .
  • بیزار ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    من بدترین وضعیت زندگی روتجربه میکنم زانوم سه بار عمل شده از همه جا قرض کردم حتی نتونستم برم فیزیوتراپی پدرم هم چشماش خیلی ضعیفه رفتم به کمیته امداد که اونا من شش هفت بار طی دو هفته فرستادن پی نخود سیاه آخرش هم بهم گفتند میتونیم 30 تومان بهت کمک کنیم.آخه بی شرف اینه کمکتون من فقط میخواستم بهم کمک کنید بتونم برم فیزیوتراپی.
  • ناشناس ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    با سلام ایکاش خدمات حقوق یکسان کارکنان دولت با توجه به سابقه کار و مدرک تحصیلی مجدد مورد بازبینی قرار می گرفت و این قدر به بعضی از کارکنان دولت ظلم نمی شد
  • کارمند ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    باسلام لطفا به مراکز استانها بگویید به سوابق پرسنل اهمیت بدهند به بهانه پیر شدن به بعضی ها که سابقه کمتری دارند و می خواهند با رابطه ارتقاء پست بدهند. نیروهای با سابقه را که بدرد مدیریت کردن می خورند کنار می گذارند وآن نیروی با سابقه هم ناخودآگاه با بی انگیزگی خدمت می کند ودر این موارد مسئول مربوطه مدیون است واز طرفی غیر مستقیم به نیرویی که سابقه خوبی داشته اهمیت نداده ودر او بی انگیزگی ایجاد نموده پیش خدا باید پاسخگوباشدو..........
  • ناظرخودکفایی ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    باسلام خدمت جناب اقای مهندس فتاح عزیز.مهندس جان تورا بخدا قسم وضعیت استخدام نیروهای ناظر خودکفایی که انصافا زحمات زیادی را متحمل میشوند روشن کنید همه اینها بعد ازچندین سال خدمت صادقانه انتظار دارند رسمی شوند اشاله خداوند به جنابعالی وهمکاران توفیق خدمت عنایت فرماید.
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    باسلام ظاهرا پستهای مدیران و روسا یک سطح پایین می آید اگر اینطور باشد بهتر است در استانی که ما هستیم تقریبا 50درصد نیروها مدیر ورئیس هستند و بیشتر کارها بر دوش کارشناسان و متصدیان می باشد و روسا به بهانه مسئولیت کمتر کار می کنند.
  • ظاهر ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    2 0
    کسانی را در 2مرحله حقوق می دهند که حقوق شان نجومی باشد نه کارگران کمیته امداد که ماهیانه 2میلیون تومان حقوق می گیرند این چه بدبختی است ؟ برای کارمندانی این کار را بکنید که حداقل5 میلیون تومان در ماه دریافتی دارند مهندس فتاح ؟ قضیه 35 درصد افزایش حقوق پرسنل چی شد الان خیلی از ادارات دارند ماهیانه می گیرند چرا امداد همیشه عقب تر از بقیه ادارات است ؟
  • ازکارمندان رسمی این نهاد مقدس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 1
    باسلام واحترام وعرض خسته نباشیدبه سید بزرگوار وهمکاران محترم: آقای فتاح در حال حاضر در واحد اشتغال وخودکفایی یک نرم افزاری بنام تمام شماری وجوددارد که ازلحاظ کارآمدی خوب بوده اما متاسفانه یک مشکل اساسی دارد که انهم شبکه ای نبودن آن است.با توجه به اینکه این نرم افزارشبکه ای نبوده ویا اینترنتی نمی باشد لذا این نرم افزار عملا در اختیار یک نفر ازکارشناسان اشتغال ویا ناظرین می باشد ووقتی یک نفر باآن کار میکند ناظرین دیگر ویا کارشناسان دیگر امکان دسترسی به آنرا ندارندلطفا دستور فرماییداین موضوع ازطریق معاون اشتغال مرکز پیگیری ومرتفع شود.درضمن اینجانب ازباب احساس مسولییت موضوع را مطرح می کنم .
  • کسری ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    چرا ما کارگران بگوییم بهتر است چون ما را بعضی ار ادارات جز کارکنان دولت نمی شناسند چرا باید حقوق دریافتی ما زیر خط فقر باشد تاکی در ان دنیا باید پیش فاطمه زهرا همان گونه که ماجلوی زن وبچه الان شرمنده هستیم شما باید پاسخگو باشید نمی گذریم در حال حاضر همه ادارات 35 درصد حقوق را به اسم فوق العاده ویژه می گیرند به جز امداد چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • غدیر ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    3 2
    سلام تا کی ما باید مدیران بی سواد را تحمل کنیم الان هم مدیریت مثل قبل شد مدیران بالای 8سال در پست مسئول اداره زیاد داریم می توانید بررسی کنید چرا اینطوری باید باشد ؟
  • از کارمندان رسمی ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 2
    سلام سد بزرگوار جناب آقای فتاح باسلام واحترام اینجانب از کارمندان رسمی دارای 22 سال سابقه دارای مدرکی تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت بوده که اخیرا ضابطه جدید گردش شغلی را مطالعه نمودم که متاسفانه برخی از بندهای آن مغایر با علم مدیریت نوین ومغایر با مدیریت تغییر وتحول می باشد که به چندتا اشاره می شود. 1- اولا این ضابطه گردش شغلی باعث خواهد شد که متاسفانه مدیریت ادارات ومعاونتها کمافی السابق سنتی بماند وآنهایی که از قدیم دارای سابقه مدیریت سنتی هستند بصورت گردشی همان مدیریتهای قدیم بچرخد.2- ثانیا چون عصر امروزی از لحاظ علم وتکنولوژی به سرعت در حرکت می باشد لذا مدیریت سازمانهانیز باید همسو باآن باید نوین بوده وسازمانها به ناچار باید از مغزهای پویا و افراد دارای تحصیلات عالیه استفاده کنند تا سازمان عقب نماند. از توضیحات اضافی صرفنظر می گردد وخواهشمند است دستور فرمایید در خصوص بعضی از مفاد ضابطه گردش شعلی تجدید نظر گردد. انشا.. که در اجرای سیاستهای مقام معظم رهبری موفق باشید. وآرزوی سلامتی داریم.
  • ار کارکنان امداد ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    5 1
    با سلام و احترام لطفا تکلیف پول بلوکه شده صنندق ذخیره کارکنان را معلوم فرمایید چندین سال از حقوقمون بی نتیجه کسر کرده اند آخرش هم هیچ !
  • ناشناس IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    0 0
    با سلام .اقای فتاح تو امداد متاسفانه همه جیز وجود داره جز شایسته سالاری در بین نیروها.هرجی کار وفعالیت هست از نیروهای قراردادیه .ولی بیشترین ظلم هم به اونا میشه لطفا یه کاری کنید.
  • بهزادشیرازیان IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    سلام خسته نباشید من بهزاد شیرازیان۳۶سال سن دارم وپای سمت راست از ناحیه ران وپای سمت چپ از ناحیه ی ران وزانو ودست سمت رات از ناحیه ی مچ دچار شکستگی واز ناحیه پهلوی سمت چپ دچار پارگی وزخم شدید میباشم ویک خانواده ۴نفره دارم ونمیتوانم کار کنم وهمسر جوان من از روی ناچاری دست فروشی میکندکه بتوانیم زندگی کنیم وبه هر ارگانی مثل کمیته امداد وبهزیستی وخیریه مراجعه کردم ،هیچ کس گوش به حرفهای من نداد.
  • ناشناس IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    خواهشاً این وام جهیزیه رو پرداخت خیلیا نیازمندن
  • زهرا افتاده IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    با عرض سلام خسته نباشید من دوتا بچه یتیم دارم یکی دختر یکی پسر که پسرم کلاس اول دبستان میره من یک گله ای دارم از دوتا حامی عزیز بچه هام که هفته ۱۰تومان واریز می‌کنند به کارت بچه هام آخه ۱۰تومان هفته ای چی میدن یک پفک میشه خرید با این گرانی ها خدا هیچ کس مثل من نکنه اشکم درمیاد آخه ۱۰تومان چیکار کنم خدایا فقط مرگ مو بده که شرمنده دوتا بچه یتیم میشم هیچ کاری از دستم بر نمیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس