در خبرها آمده است، مشاور ارشد رئیس‌جمهور درباره توافق لوزان و مخالفت منتقدان با آن به ندای ایرانیان سخنانی گفته که در نوع خود جالب است و نشان می‌دهد که ظاهراً براساس یک تقسیم کار قرار است به منتقدان حمله شود .

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
 

 
******

*کیهان


صدای اسرائیل دوباره از روزنامه زنجیره‌ای بلند شد
حادثه تلخ و شرم‌آور تعرض پلیس سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، باعث خشم و نفرت روزافزون مردم از آل‌سعود شده اما در حالی که بسیاری از مراجع تقلید خواستار برخورد دولت با این موضوع شده‌اند و زمزمه‌های تحریم حج عمره به گوش می‌رسد، احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم طی یادداشتی در روزنامه زنجیره‌ای آرمان نوشت تا زمان توافق نهایی هسته‌ای نباید به تنش با عربستان سعودی دامن زد!

عضو حزب منحله مشارکت تصریح کرد: «باید  درباره منطقه و به ویژه عربستان با آرامش رفتار کرد و سعی کرد تنش جدیدی در منطقه ایجاد نشود تا پرونده هسته‌ای ایران به یک سرانجام مطلوب برسد.»
شیرزاد که از حامیان اصلی سیاست تعطیلی تاسیسات هسته‌ای ایران برای اعتمادسازی مقابل غرب و به اصطلاح «تنش‌زدایی» است؛ با استناد به این رویکرد می‌نویسد: «روابط ایران و عربستان در وهله کنونی به شدت حساس است پس شایسته است از هر عامل تنش‌زای جدید فاصله گرفته و سعی شود تنش‌ها تشدید نشود... شاید به صلاح کشور نباشد که در شرایط جدید یک تقابل و تخاصم جدید به روابط ایران و عربستان اضافه شود به همین دلیل در بحث حج نباید وارد موردی شویم که در آن تنش وجود دارد و اگر موضوع تحریم حج به عنوان یک راه مقابله با عربستان تصور شود، تصور درستی نیست چرا که پول مصرفی مردم ایران در عربستان، در مقابل سایر درآمدهای این کشور بسیار ناچیز است بنابراین ضربه‌ای برای اقتصاد عربستان نخواهد بود.»

به گزارش رجانیوز به نظر می‌رسد معنای دقیق اعتمادسازی و تنش‌زدایی را به خوبی می‌توان در این یادداشت روزنامه آرمان مشاهده کرد، به عبارت دیگر این رویکرد منفعلانه در سیاست خارجی حکم می‌کند تا حتی بعد از تعرض ماموران سعودی به جوانان ایرانی باز هم مسئولان سیاست خارجه کشورمان واکنش خاصی نشان ندهند و با اکتفا به کلی‌گویی و قول و وعیدهایی مبنی بر پیگیری ماجرا! نهایتا آل‌سعود را گستاخ‌تر کرده و نشان دهند که این موضوع ارزش آن را نداشته که حتی از سوی مقامات ارشد دستگاه سیاست خارجه ایران مورد توجه خاصی قرار بگیرد.

یادآور می‌شود شیرزاد در مجلس ششم نیز مدعی شده بود ایران درباره برنامه هسته‌ای 19 سال به دنیا دروغ گفته و اکنون دم‌خروس بیرون زده است. این سخنان باعث شد که رئیس وقت مجلس از شیرزاد به عنوان رادیو اسرائیل و بدتر از آن یاد کند.

ماموریت وارونه آقای مشاور!
مشاور ارشد رئیس‌جمهور درباره توافق لوزان و مخالفت منتقدان با آن به ندای ایرانیان سخنانی گفته که در نوع خود جالب است و نشان می‌دهد که ظاهراً براساس یک تقسیم کار قرار است به منتقدان حمله شود حتی بدون آنکه بدانند آنها چه می‌گویند!

درحالی که مهمترین اعتراض منتقدان به توافق لوزان، عدم لغو کامل و یکجای تحریم‌ها بود و همگان خواستار لغو یکباره تحریم‌ها در برابر امتیازات عجیب داده شده بودند، اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور و رئیس مناطق آزاد در سخنانی، نگرانی منتقدان را به خاطر کوتاه شدن دستشان از سوءاستفاده دانست! وی گفت: «برداشتن تحریم یعنی کوتاه شدن دست قاچاق و اختلاس از اقتصاد و بازار ایران، این‌ها ناراحت‌اند که نمی‌توانند سوءاستفاده کنند و بخورند. راه خوردن و سوء‌استفاده‌شان بسته شده است. صدایشان از جای دیگری بلند می‌شود»!

وی این سخنان را درحالی می‌گوید که اصلاح‌طلبان همسو با وی به برداشته شدن مرحله‌ای تحریم‌ها رضایت کامل دارند و به عنوان نمونه، مرعشی از اعضاء موسس حزب کارگزاران پیش از این برداشته شدن مرحله‌ای تحریم‌ها را بلااشکال دانسته بود! بنابراین باید پرسید چه کسی اصرار به لغو یکباره تحریم‌ها دارد؟! شما یا منتقدان؟! و چه کسی با وادادگی از عدم لغو یکباره تحریم‌ها استقبال می‌کند؟ شما یا منتقدان؟!

 ترکان در بخش دیگری از سخنانش می‌کوشد مسئله ملی و تاریخی کشورمان در بحث هسته‌ای را به یک منازعه پوچ جناحی- آنگونه که خود همه چیز را می‌بیند- تقلیل دهد و می‌گوید: بیشتر اظهارنظرها از سوی فعالین سیاسی جناحی، شخصی و برای به دست آوردن امتیاز است!

درحالی که مسئولان مذاکرات بارها بر چرک‌نویس بودن و غیر الزام‌آور بودن توافق تاکید کرده بودند، او نمی‌تواند «ذوق‌زدگی» خود را از توافق لوزان پنهان کند و همزمان با تحریم 32 شرکت و یک بانک دیگر ایرانی از سوی اتحادیه اروپا در سخنان عجیبی می‌گوید: «پس از توافق هسته‌ای، استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی برای حضور در مناطق آزاد افزایش می‌یابد. هم‌اکنون رفت و آمد هیئت‌ها آغاز شده است»! و حتی آنقدر خودش این حرف را باور می‌کند که به دنبال مناطقی با زیرساخت آماده‌تر هم می‌گردد! لازم به ذکر است توافق لوزان در شامگاه پنج‌شنبه 13 فروردین اعلام شد و براساس تقویم کشورهای غربی، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. ایران هم پنجشنبه و جمعه تعطیل بوده است.

یعنی در طی روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، «هیئت‌های سرمایه‌گذار خارجی» به ایران روانه شده است!!

ترکان که از آمدن هیئت‌ها در 3 روز به ایران سخن می‌گوید! چندی قبل بالاترین تخصص ایرانیان را پختن قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش دانسته بود و معلوم نیست با این نگاه وی در مصدر «مشاور ارشد» قرار است چه دانشی بر دانسته‌های رئیس‌جمهور محترم بیفزاید!؟

ظاهراً قرار است در دولت یازدهم عناوینی چون «مشاور ارشد و دستیار ویژه» یادآور حرف‌های نسنجیده و ناپخته‌ای باشد که جز هزینه ملی ثمر دیگری نداشته باشد! به جز سخنان گاه و بیگاه اکبر ترکان- که با وجود سوابق پترو پارس امروز ژست عدالتخواهی به خود گرفته است- نمونه بارز این قبیل اظهارنظرها سخنان عجیب یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور درباره «امپراتوری ایران به پایتختی بغداد» بود که متأسفانه موجی علیه ایران اسلامی و مجاهدان جان برکف در عراق به راه انداخت.

سؤالی که باید از مسئولان ارشد دولتی پرسید این است که؛ سقف هزینه و خسارتی که اظهارات نسنجیده و غیرمسئولانه یک مقام دولتی به کشور و عزت ملی وارد می‌کند، چقدر است و چه زمانی و با چه میزان خسارتی دولت تصمیم می‌گیرد با این افراد برخورد کند!؟ و دیگر اینکه این افراد از این قبیل سخنان چه سودی می‌برند که هر از گاهی با بیان آن، «همدلی و همزبانی» ملی را خدشه‌دار می‌کنند؟! همدلی شعار ملی ایرانیان است، آیا این حضرات به فکر جای دیگر به جز ایرانند و با آنها همدل و همزبانند!؟

کش و قوس بانک ملی با بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی
«اگر یک مسئول دولتی از طریق مطبوعات با مقام ارشد مالی و پولی صحبت کند از نظر اخلاقی، اداری و سیاسی، اقدام درستی محسوب نمی‌شود. روش شرط‌گذاری و القای مطلب از طریق رسانه‌ها درست نیست».

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، مدیرعامل بانک ملی در هفته گذشته اعلام کرد که تغییر نرخ سود بانکی مستلزم رعایت شروطی از سوی بانک مرکزی است. او چند مورد را در این زمینه ذکر کرد که با واکنش معاون نظارتی بانک مرکزی مواجه شد. حمید تهرانفر شرط‌گذاری توسط یک مدیر عامل بانک را غیر متعارف دانست. ولی‌الله سیف نیز مدیران بانک را به آرامش دعوت کرده است. این مناقشه حاشیه‌های زیادی را به همراه داشته است.

سعید لیلاز در این زمینه با اشاره به آمار کاهش تورم می‌گوید: مدیرعامل بانک ملی که از نظر اداری یک مدیر دولتی محسوب می‌شود، این بدیهیات را در مورد مقدمات تغییر سود بانکی با عنوان شروط عنوان کرده است. این موضوع نیز از طریق رسانه ها مطرح شده که خارج از عرف اداری است.
لیلاز گفت: اگر انسجام دولت یازدهم در اعمال هر سیاستی به هم بخورد به نفع رقبا تمام خواهد شد. نباید اجازه این کار داده شود. هر یک از مدیران عامل بانک‌ها به ویژه مدیران بانک‌های دولتی، مباحث اقتصادی و دیدگاه‌های خود را می‌توانند با رؤسای خود مطرح کنند. اگر این دیدگاه‌ها پذیرفته شد که برایشان خوشایند خواهد بود اگر هم مورد پذیرش قرار نگرفت، باید آنچه از سوی مقامات بالاتر تبیین شده اجرا شود اگر هم مخالف آن هستند، می‌توانند استعفا دهند و به همکاری ادامه ندهند. این روش منطقی در امور اداری محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر یک مسئول دولتی از طریق مطبوعات با مقام ارشد مالی و پولی صحبت کند از نظر اخلاقی، اداری و سیاسی، اقدام درستی محسوب نمی‌شود. روش شرط‌گذاری و القای مطلب از طریق رسانه ها درست نیست.

هیچ واحد مسکونی در دولت یازدهم ساخته نشده
«دولت یازدهم غیر از مسکن مهر حتی یک واحد مسکونی هم نساخته است».
روزنامه جمهوری اسلامی در تحلیلی نوشت: طبق آخرین بررسی‌های دولت یازدهم هنوز حتی یک واحد مسکونی مازاد از طرح مسکن مهر نساخته است و همچنان می‌گوید برنامه‌هایی در سر دارد...
این روزنامه حامی دولت افزود: با توجه به آخرین آمار اعلامی در بخش پروانه‌های صادر شده می‌توان نتیجه گرفت که ساخت و ساز روند نزولی به خود گرفته است، اما آیا این روند در امسال هم تکرار می‌شود؟ در این مورد فردین یزدانی، کارشناس مسکن بر این باور است که قطعاً با کاهش ساخت و سازها که در طول یکسال گذشته هم بیشتر شده است بر بازار مسکن تأثیرگذار خواهد بود، به گونه‌ای که می‌تواند موجب کمبود مسکن و مشکلاتی همچون عرضه و تقاضا شود. با ادامه روند کاهش ساخت و سازها، باز هم بازار با کاهش مسکن مواجه می‌شود، چرا که واحدهای خالی بالای شهر ملاک نیاز مسکن جامعه نیست و کمبود مسکن همواره برای نیازمندان اقشار متوسط است. به گفته وی، باید دولت در ابتدای سال برنامه‌های خود را در بخش ساخت و ساز تقویت کند تا همچون سال گذشته بازار مسکن با کمبود واحدهای مسکونی مواجه نشود.

این تحلیل از سوی روزنامه جمهوری اسلامی در حالی منتشر می‌شود که برخی مسئولین دولتی از جمله وزیر راه با حمله‌های متعدد به طرح مسکن مهر، این طرح را که باعث خانه‌دار شدن حدود 2 میلیون خانواده شده، مزخرف خوانده بودند!

نگرانی اقتصاددان حامی دولت از توافق فاقد استراتژی اقتصادی
یک اقتصاددان می‌گوید بدون حتی فروش یک قطره نفت می‌توان کشور را اداره کرد اما متأسفانه دولت پس از دو سال هنوز استراتژی خود را معلوم نکرده است.

حسین راغفر ضمن سخنانی در مؤسسه دین و اقتصاد تصریح کرد: سلطه فرهنگی مهم‌ترین وسیله سایر اشکال سلطه است. اینکه در ایران عده‌ای فکر می‌کنند نفس رابطه با آمریکا باعث ایجاد توسعه در کشور می‌شود، نشان از سلطه فرهنگی دارد. انگیزه فرهنگی آمریکا از مذاکرات حفظ هژمونی فرهنگی غرب است. انگیزه آنها این است که این معنی را به جهان بقبولانند ایران هم نتوانست بدون همکاری با غرب به حیات خودش ادامه دهد. حال آن که غرب در حال افول است. البته اینکه می‌گویم غرب در حال افول است، به معنی نابودی و از هم پاشیدن غرب نیست. مثال این افول، دولت بریتانیاست که از اسب قدرت جهانی افتاد اما از چرخه سیاست جهانی کنار نرفت.

وی ممانعت از صنعتی شدن ایران را یک خواسته دیگر آمریکا از مذاکرات و توافق خواند و گفت: ایران تحت فشار و تحریم، ایرانی است که می‌تواند راه خودش را پیدا کند. در دوره جنگ، صنایع کوچک متعددی در کشور شکل گرفت اما با باز شدن درهای کشور همه اینها کنار گذاشته شدند. امروز در شرایط تحریم می‌بینیم حتی در مجلس این سؤال مطرح می‌شود که ما چگونه بدون نفت زندگی کنیم؟ این فقط در سایه فشار شکل می‌گیرد. دسترسی به منابع ارزی بادآورده مانع شکل‌گیری تولید در کشور است. ایران فقط بدون درآمدهای نفتی است که می‌تواند راه توسعه صنعتی را پیدا کند. بهترین کاری که غرب می‌تواند بکند، این است که با باز کردن شیر پول‌های نفتی، جوانه‌های تولید در کشور را بخشکاند. علل اصلی مذاکره غرب با ایران است.

به گزارش مشرق، راغفر اضافه کرد: به هر حال این توافق در صورت نهایی شدن پیامدهایی خواهد داشت که با توجه به شرایط کشور، نگران‌کننده است. اولین دلیل این نگرانی فقدان یک استراتژی توسعه است. دولت هنوز بعد از نزدیک دو سال، تصویر روشنی از سیاست‌های اقتصادی خود ارائه نکرده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت تاکنون هیچ تصویری از استراتژی توسعه خود نداده است. شاید ادامه سیاست‌های آزادسازی که از بعد از جنگ هیچ تغییری نداشته است، سیاست دولت کنونی هم باشد. اسم دولت‌ها و شدت و ضعف اعمال سیاست‌ها بسته به تغییرات قیمت نفت در این سال‌ها تغییرکرده اما اصل این سیاست‌ها همواره ثابت بوده است.

این اقتصاددان حامی دولت ادامه می‌دهد: اینکه می‌بینیم درست بعد از تفاهم، جلو ریزش قیمت ارز به اسم صادرات گرفته می‌شود، به این معنی است که مردم ایران از جیب خود به عده‌ای یارانه دهند تا آنها بتوانند سنگ معدن و پسته صادر کنند و پول هنگفتی به جیب بزنند. اقتصاد ما امروز اسیر نظام بانکی فاسد است. اگر امروز دولت، بانک‌ها را به فروش املاکشان مجبور کند، قیمت ملک در کشور سقوط خواهد کرد. منابع ارزی بزرگی در بانک‌ها قفل شده و بانک مرکزی به خاطر منافع این بانک‌هاست که اجازه ارزان شدن قیمت دلار را نمی‌دهد. این بانک‌ها در دولت قبل بخش بزرگی از سرمایه خود را به ارز تبدیل کرده‌اند و امروز حاضر نیستند ارزشان را وارد بازار کنند. ما نگرانیم کل پولی که بعد از توافق آزاد می‌شود، توسط واردات کالاهای بنجل مجدداً به جیب غربی‌ها برود. نابرابری‌های کنونی با آزاد شدن دارایی‌های کشور و واردات بیشتر فزونی خواهند یافت.

حسین راغفر می‌گوید: انتظار منطقی مردم این است که با برداشته شدن تحریم‌ها و از بین رفتن این هزینه‌ها، قیمت‌ها کاهش پیدا کند. با این حال، اظهارات مسئولان نشان می‌دهد که قرار نیست این اتفاق بیفتد چون در اینجا سود زیادی انتظار سرمایه‌دارها را می‌کشد.

در کشوری که دولت بر سر منابع نفتی نشسته، رابطه دولت با بخش خصوصی، مردم و دیگر نهادهای اجتماعی با کشورهای متمدن به کلی متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: رئیس سازمان مالیاتی کشور در تلویزیون گفت ما بین 20 تا 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور، فرار مالیاتی داریم. ما 934 هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی داریم. 20 درصد آن معادل 180 هزار میلیارد تومان است که فرار مالیاتی است. 70 هزار میلیارد تومان در سال 93 فرار مالیاتی داشته‌ایم. کل بودجه 1393 معادل 175 هزار میلیارد تومان است. بنابراین کشور با مالیات می‌تواند بدون فروش یک قطره نفت اداره شود.

*خراسان

تدبير دولت براي ارتقاي جايگاه ايران در يک شاخص جهاني

بر اساس طرح يکي از مسئولان مهم اجرايي که براي تعدادي از وزرا و اعضاي کابينه ارسال شده، مقرر شده با توجه به دستورات و تدابير قانون بهبود مستمر محيط کسب و کار، برنامه جامعي به منظور ارتقاي جايگاه ايران در شاخص هاي جهاني و بهبود محيط کسب و کار تدارک ديده شود که بر اين اساس، مواردي چون همکاري و استفاده از مشورت هاي نهادهاي بين المللي و معرفي واقعيت هاي اقتصادي کشور به سرمايه گذاران خارجي درج شده است.

*وطن امروز


دستور روحانی برای پیگیری جنایت فرودگاه جده
رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حادثه تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده تاکید کرد: سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری‌های خود را ادامه داده و نسبت به مجازات مجرمین و تامین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی برای تصمیم‌گیری ارائه کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در نامه روحانی به علی جنتی آمده است: با توجه به حادثه تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده، اگرچه احترام به علایق مذهبی مردم و تامین امکانات زیارتی برای علاقه‌مندان جزو سیاست‌ها و برنامه‌های دولت است، لیکن در صورتی که امنیت و کرامت زائران تامین نشود استحباب این امر در مقابل گناه بزرگ توهین به زائران و صدمه به عزت ملی رنگ می‌بازد و در شرایطی ممکن است به حرام تبدیل شود. از این رو ضروری است سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری‌های خود را با مقامات سعودی به طور جدی ادامه داده و نسبت به مجازات مجرمین و تامین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی جهت تصمیم‌گیری ارائه کند.

تجمع اعتراضی مردم مقابل سفارت عربستان در تهران
گروه زیادی از مردم تهران، صبح دیروز(شنبه) با تجمع مقابل سفارت عربستان خواستار رسیدگی به بی‌حرمتی نسبت به 2 نوجوان ایرانی شدند. به گزارش ایسنا، تجمع‌کنندگان با شعارهای «عزا عزاست امروز ایرانی با غیرت صاحب عزاست امروز»، «الله‌اکبر»، «بی‌شرف حیا کن، خاک ما رو رها کن» و «مرگ بر آل‌سعود» اعتراض خود را نسبت به این بی‌حرمتی اعلام کردند. تجمع‌کنندگان که اغلب از قشر جوان بودند پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: آقای سفیر حریم امن من کجاست. همچنین تجمع‌کنندگان که خواستار تعطیلی سفارت عربستان در ایران بودند فریاد می‌زدند عمره باید لغو شود. این تجمع‌کنندگان با سردادن شعار «حمایت حمایت» از روحانی درخواست کمک کردند. آنها همچنین با سینه‌زنی و سر دادن شعار «عزا عزاست امروز» خواستار مجازات سریع عاملین تعرض به 2 نوجوان ایرانی شدند. تجمع‌کنندگان همچنین خواهان پاسخگویی سفارت عربستان در رابطه با تعرض به 2 نوجوان ایرانی شدند. این تجمع از ساعت 9 صبح دیروز تا ساعت 12:15 به طول انجامید.


*ایران

مخالفت مردم امریکا با کارشکنی کنگره در مسیر توافق هسته‌ای


نتایج یک نظرسنجی جدید از مخالفت بیشتر امریکایی‌ها با کارشکنی‌های کنگره درمقابل هرگونه توافق احتمالی بر سر برنامه هسته‌ای ایران حکایت دارد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری «راشاتودی»، در حالی که برخی از قانونگذاران امریکایی از جمله دموکرات‌ها بر این باورند که کنگره باید درباره لغو احتمالی هرگونه تحریم ایران نظر دهد، بیشتر شهروندان امریکایی معتقدند کنگره نباید مانع اجرای هرگونه توافق هسته‌ای احتمالی شود. نتایج نظرسنجی مؤسسه تحقیقاتی «هارت» امریکا نشان می‌دهد تقریباً 61 درصد امریکایی‌ها از چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حمایت می‌کنند و 34 درصد از رأی‌دهندگان هم مخالف تفاهم هسته‌ای هستند. حدود 65 درصد رأی‌دهندگان گفتند کنگره باید به دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری امریکا اجازه دهد تفاهم حاصل شده را تا رسیدن به توافق نهایی پیش ببرد. در این میان، فقط 30 درصد از رأی‌دهندگان اعلام کردند که قانونگذاران باید مانع این توافق شوند. 57 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی هم پس از شنیدن استدلال‌های موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای از جمله در رابطه با بهتر بودن گزینه نظامی، اعلام کردند که موافق حامیان توافق هستند. براساس یافته‌های حاصل از این نظرسنجی، امریکایی‌ها همچنین به طور کلی درباره نقش کارشکنانه
کنگره در مذاکرات اتفاق نظر داشتند.



ادعای «پنتاگون» درباره تشکیل ناوگان هواپیماهای «انتحاری» توسط ایران
واشنگتن تایمز نوشت: طبق یک گزارش تحلیلی جدید ارتش امریکا، ایران تلاش خود را «بشدت» بر ساخت هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی و تهاجمی از جمله هواپیماهای «انتحاری» متمرکز کرده است که خطرات موجود برای اسرائیل و ناوهای امریکایی در خلیج فارس را افزایش می‌دهد. به گزارش انتخاب، این گزارش افزوده است: «ارتش ایران در حال پیشبرد طرح خود برای ایجاد ناوگانی از هواپیماهای انتحاری مملو از مواد منفجره است و در ماه دسامبر آنها را بر ضد چند کشتی در نزدیکی تنگه هرمز که گلوگاه حمل و نقل دریایی خلیج فارس است، آزمایش کرد.
تمرین‌های نظامی نشان می‌دهد هواپیماهای انتحاری بخشی از طرح جنگی ایران است.» گزارش ارتش امریکا مدعی شده است‌ ایران همچنین فناوری‌های جدید مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین را در اختیار حماس در جنوب و حزب‌الله در شمال اسرائیل قرار می‌دهد. این ارزیابی در گزارش جدید دفتر مطالعات نظامی خارجی ارتش امریکا در لیون ورث در ایالت تگزاس گنجانده شده است. این سند که حاوی ارزیابی‌هایی توسط چند تحلیلگر امنیت ملی است، به موضوع استفاده فزاینده از هواپیماهای بدون سرنشین نظامی در سراسر جهان اختصاص دارد. ایران از این قاعده مستثنی نیست.


اوباما مقابل ایران احساس گناه می‌کند
روزنامه «الشرق الاوسط» در مقاله‌ای با اشاره به گفت‌وگوی رئیس جمهوری امریکا با نیویورک تایمز  نوشت:‌ «مسأله عجیب در صحبت‌های اوباما این بود که وی اقدامات نظام ایران را توجیه کرد و این گونه به نظر رسید که از آنچه امریکا بر ضد ایران انجام داده است، احساس گناه می‌کند. در صورتی که اوباما در صحبت‌های خود لحنی شدید در برابر عرب‌ها داشت و گفت عرب‌ها به جای اینکه درباره ترس از ایران صحبت کنند، بهتر است نگران آنچه در سوریه می‌گذرد، باشند. اوباما از همپیمانان خود در خلیج فارس انتقاد کرد و گفت نگرانی آنها داخلی و نتیجه نارضایتی، مشکلات تروریسم و بیکاری است.» این روزنامه سعودی که در لندن منتشر می‌شود، در ادامه تأکید کرد: «درست است هیچ کس وجود چالش‌های داخلی را انکار نمی‌کند اما این مسأله مانع نمی‌شود تا کشورهای عربی نارضایتی خود را از چارچوب توافق لوزان نشان ندهند.»


درخواست استرالیا از تهران
نخست‌وزیر استرالیا گفت که ایران باید اجازه دهد پناهجویان ایرانی که درخواست پناهندگی‌شان در استرالیا رد می‌شود، به ایران بازگردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تونی ابوت تأکید کرد: «البته به کسانی که پناهندگی‌شان پذیرفته شود، رسیدگی می‌کنیم اما کسانی که پناهنده به‌شمار نیایند، باید به کشورشان برگردند و اگر کشورشان ایران است باید به همان‌جا بروند.» بر اساس این گزارش، جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، قرار است این موضوع را هفته آینده در سفر خود به تهران با مقامات ایرانی مطرح کند. روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» نیز دیروز خبر داد که وزارت خارجه استرالیا بحث در مورد وضعیت این دسته از پناهجویان را از چندی پیش با وزارت خارجه ایران آغاز کرده‌ است. آمار رسمی اواخر ماه مارس نشان می‌دهد که از هزار و 848 نفری که در بازداشتگاه‌های مهاجرتی استرالیا به‌سر می‌برند، حدود ۲۰ درصد ایرانی‌اند.



واکنش محسن رضایی به خبر بازگشتش به سپاه
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «خود را سرباز انقلاب و رهبری می‌دانم و رهبری هر تصمیمی بگیرند، به آن عمل می‌کنم.» به گزارش تسنیم، محسن رضایی دیروز در نشستی ‌خبری درباره پیوستنش به سپاه پاسداران و خداحافظی از فعالیت‌های حزبی، افزود: «فعلاً مقرر شده که تجاربم را به همه نسل‌های آینده سپاه منتقل و به آنها مشورت دهم و هیچ چیز دیگری مطرح نیست.»

*آرمان

تکذیب تفهیم اتهام به مرعشی 
شنیده شد که پس از آنکه یک خبرگزاری اعلام کرد سید حسین مرعشی در رابطه با حاشیه‌های همایش ۱۴ اسفندماه ۹۳ اصلاح طلبان کرمان، در دادگاه تفهیم اتهام شده، معاون دادستان کرمان تصریح کرد: «ادله کافی برای تفهیم اتهام یا صدور قرار بازداشت در پرونده مهیا نبوده است.» گفتارنو نوشت؛  شخصی که مدعی است در همایش سال گذشته اصلاح طلبان، از سوی چند نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفته از سه نفر به عنوان ضاربان و آمران در این رابطه شکایت کرده است.  یکی از این افراد سیدحسین مرعشی است که وی مدعی شده است ضرب و شتم به دستور او انجام گرفته است. روز چهارشنبه در همین رابطه مرعشی به دادسرای کرمان رفت و همان شب این خبرگزاری از تفهیم اتهام مرعشی خبر داد. اما علی اصغر نقوی معاون ارجاع دادستان عمومی و انقلاب کرمان روز پنج شنبه بدون نام بردن از کسی به خبرگزاری فارس گفت: «ادله مطرح شده در پرونده حادثه خانه شهر کرمان نسبت به افراد احضار شده به حدی نبوده که منتهی به تفهیم اتهام و یا صدور قرار بازداشت شود.»
 
دستگیری دو متهم دیگر در پرونده سهام عدالت
شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه مبنی بر مبارزه با فساد اداری و مالی در اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی در پرونده شرکت سهام عدالت، دو نفر دیگر از متهمان اصلی این پرونده امروز بازداشت و روانه زندان شدند. میزان نوشت؛«دادخدا سالاری» اظهارکرد: بازداشت شدگان در ادامه تحقیقات در مراحل بازپرسی پس از تفهیم اتهام با قرار صادره بازداشت موقت روانه زندان شده‌اند و پرونده این افراد نیز در مرحله تحقیقات قرار داشته و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: به قولی که به مردم کرمان در خصوص مبارزه با یقه سفید‌ها و همچنین فساد اداری و مالی در ادارات دستگاه‌های دولتی داده‌ایم، پایبندیم و در این راه بدون هیچ اغماضی با متخلفین برخورد خواهد شد. 
 
گزارش فیس بوکی از سفر با ظریف
شنیده شد که استاندار سیستان وبلوچستان در فیس بوک گزارش و عکس هایی از سفر به عمان و پاکستان به همراه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران منتشر کرد. متن نوشته علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان وبلوچستان در فیس بوک به این شرح است: برگشت از سفر دو روزه به عمان و پاكستان، پنج نشست با مقامات پاكستان در سطح عالي و در فضاي دوستانه و با اوج محبت و علاقه دو طرف و بسيار مشتاق به شنيدن از آنچه كه در لوزان گذشت و آثار قشنگ اين سبك از ديپلماسي كه در چهره شخصيت هاي سياسي و نظامي و مردمان پاكستان نيز خودنمايي مي‌نمود و در مسير تردد، اجتماعي را ديدم كه به محض رويت هيات ايراني به تشويق و كف زدن پرداختن، اين علاقه مردمي را به سرمايه اي براي پيشرفت و توسعه روابط بايد به‌كار گيريم و راه را بر هر فتنه اي در اين مسير دشوار نماییم، توسعه روابط همه جانبه و صيانت از آرامش را مبناي رويكرد منطبق با نگاه دو ملت به هم قرار داد.
 
 نامه وکیل کوکبی به دبیر ستاد حقوق بشر قو ه قضاییه
شنیده شد که وکیل‌مدافع امید کوکبی از ارسال نامه‌ای پیرامون وضعیت موکلش به دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خبر داد. ایسنا نوشت؛ سعید خلیلی اظهار کرد: در این نامه ضمن توضیحاتی در خصوص پرونده و درخواست‌های مختلف و با اشاره به رای شعبه 36 دیوان عالی کشور، از آقای محمدجواد لاریجانی درخواست کردیم که موکلم مورد بخشش قرار گیرد. محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره این پرونده گفت: امید کوکبی دانشجوی یکی از دانشگاه‌های آمریکا بود که به ایران برگشت. نیروهای امنیتی ما به او مظنون شدند و او را به اتهام جاسوسی دستگیر کردند. به این ترتیب پرونده ای تشکیل و وی محکوم شد، البته ما در این زمینه با مسئولان امنیتی و قضایی صحبت های مختلفی داشته و داریم.
 
نجات دو کوهنورد از قله شهباز
شنیده شد که معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مرکزی، از نجات و رها سازی دو کوهنورد گرفتار در ارتفاعات قله شهباز شهرستان شازند خبر داد. محمد محمدی افزود: روز شنبه پس از تماس با تلفن ندای امداد، مبنی بر گرفتار شدن دو کوهنورد در ارتفاعات این قله، بلافاصله یک تیم جست و جو و نجات کوهستان به این منطقه اعزام شد. وی بیان کرد: این دو کوهنورد به دلیل صعب العبور بودن منطقه از موقعیت مکانی خود اطلاع دقیقی نداشتند و تنها وسیله ارتباطی آنها تلفن همراه بود که تیم عملیاتی پس از پنج ساعت عملیات جست و جو موفق به شناسایی مسیرهای دسترسی به مصدومان شد. معاون امداد و نجات هلال احمر استان مرکزی ادامه داد: در این عملیات شش نجاتگر کوهستان و یک پرسنل اداری، به همراه دو خودور کمک دار فعالیت داشتند.
 
دستور کابينه براي «اقاله» يک قرارداد مهم
شنیده شد که خراسان نوشت؛ در حالي که بر اساس موافقت و دستور دولت سابق، شرکت هواپيمايي ويژه که مسئوليت سمپاشي و اطفاي حريق در جنگلها و مراتع سراسر کشور را بر عهده داشت، به شهرداري يکي از شهرهاي مرکزي کشورمان فروخته شد، بر اساس دستور چندي پيش کابينه به تعدادي از وزرا، مقرر شده است ضمن اقاله اين قرارداد واگذاري، تمامي سهام شرکت مذکور به شرکت مادر تخصصي وزارت جهادکشاورزي مسترد شود.
 
دردسرساز شدن همخوانی خواننده سنتی با یک زن استرالیایی!
شنیده شد که در شرایطی که وعده مدیر دفتر موسیقی، صدور مجوز سه چهار روزه برای آلبوم‌ها بود، چند آلبوم موسیقی محمد معتمدی به مدت شش ماه است که بدون مجوز باقی مانده است. البته معتمدی در این خصوص یادداشتی نوشت و منتشر کرد که هنوز هیچ تاثیری نداشته تا این که گمانه زنی ها حاکی از این است که اجرای این خواننده با یک زن استرالیایی در یک فستیوال موسیقی برایش دردسر ساز شده است. تابناک نوشت: محمد معتمدی و «روزاریو ترمندیتا / Rosario la Tremendita» در شهریورماه ۱۳۹۳، کنسرت قصیده را در جشنواره‌ای در اتریش برگزار کردند؛ اما ظاهراً برگزاری این کنسرت چندان دردسرساز نشد، تا اینکه یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان اقدام به پخش فیلم کامل این کنسرت کرد و همین ‌منجر به طرح مباحثی شده است. البته هنوز این ادعا به طور رسمی تائید نشده است.
 
پروازهاي عمره لغو شد
شنیده شد که معاون سازمان حج وزيارت با اشاره به لغو اعزام برخي زائران گفت: به دليل عدم صدور ويزا از سوي كشور عربستان طي دو روز گذشته پرواز زائران لغو شده است. نسيم نوشت؛ خدرنژاد افزود: كشور ايران اعزام به عمره را لغو نكرده است بلكه عدم صدور ويزا توسط كشور عربستان در دو روز گذشته اعزام زائران را دچار مشكل كرده است. وي اضافه كرد: اگر عربستان ويزاها را صادر كند اعزام‌ها انجام خواهد شد و هر تعداد زائري كه ويزا دريافت كرده‌اند به عمره اعزام مي‌شوند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    عجب
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    جنایت فرودگاه؟؟؟
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    ترکانه دیگه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس