در خبرها آمده بود «اورلی آزرلایی» یکی از مشهورترین خبرنگاران روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، 14 روز تمام در ایران بوده و به تهیه گزارش و کسب خبر و مصاحبه با مردم مشغول بوده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

*کیهان

از پنج‌شنبه تا پنج‌شنبه!

هفته گذشته، از پنج‌شنبه 13 فروردین که توافق لوزان منتشر شد تا پنج‌شنبه 20 فروردین که رهبرمعظم انقلاب به تشریح حکیمانه و موشکافانه ماجرا پرداختند، روزنامه کیهان و مواضع آن زیر ضربات سنگین داخلی و خارجی بود و یک جریان نه‌چندان ناشناخته در هجومی گسترده و حسابشده اصرار داشت که مواضع کیهان در نقد توافق لوزان را با منافع ملی ناسازگار و ناهمخوان معرفی کند و برای این منظور علاوه بر بهره‌گیری از مقاله‌ها و مصاحبه‌ها و نامه‌های سرگشاده و شعر و کاریکاتور و... روی دو محور تمرکز ویژه‌ای داشتند.

اول آن که ادعا می‌کردند، رهبرمعظم انقلاب بر تمامی روند مذاکرات و ریزه‌کاری‌ها و جزئیات آن اشراف کامل داشته و آنچه در لوزان مورد توافق قرار گرفته است بعد از تائید و پذیرش حضرت ایشان، منتشر شده! و نتیجه می‌گرفتند که مواضع کیهان در انتقاد به توافق یاد شده، با نظر حضرت آقا مغایرت دارد.

دوم: تقدیر و تمجید برخی از مسئولان غیردولتی نظام بود، که توافق لوزان را «فتح‌الفتوح»! و یکی از بزرگترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در طول چالش هسته‌ای 12 ساله معرفی می‌کردند و کسب این دستاوردهای افتخار‌آمیز! را به ملت و رهبری تبریک می‌گفتند! این تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز، از فردای انتشار توافق یاد شده از سوی برخی تریبون‌ها و  شخصیت‌های سیاسی آغاز شد و در طول هفته گذشته با استقبال و تبریک شمار دیگری از مسئولان  ادامه یافت.

طیف یاد شده با استناد به این حمایت‌های گسترده و فراگیر و مخصوصا با اشاره به جایگاه برخی از آنان ادعا می‌کردند که اگر سند منتشر شده در لوزان از حمایت کامل رهبری و مجموعه نظام برخوردار نبود، مسئولان مورد اشاره که معمولا باید از نظر معظم‌له مطلع باشند، به تعریف و تمجید و حمایت از آن نمی‌پرداختند!

روزنامه کیهان اما، که  مطالب آن نشان می‌داد جریان مذاکرات را به دقت دنبال می‌کند، در همان ساعات اولیه بعد از انتشار سند لوزان، با مراجعه به متن اصلی آن - و نه فکت شیت آمریکایی‌ها- به این نتیجه رسیده بود که در آن، برخی از خطوط قرمز و سرنوشت‌ساز نظام رعایت نشده است، ضمن آن که متن اصلی چارچوب‌های مورد توافق ایران و 5+1 را به صراحت تعیین کرده و تعهدات ایران را با قید ایران پذیرفته است که ... IRAN  HAS  AGREED  TO در سند آورده بود. بنابراین و از آنجا که فقط نظر رهبری را ملاک می‌دانست و بر این باور بود که چنانچه مصلحت‌هایی در کار بوده است این مصلحت‌اندیشی‌ها نباید با مواضع صریحا اعلام شده حضرت آقا مغایرت داشته باشد، به انتقادهای خود ادامه داد و... سرانجام بیانات دقیق و کارشناسانه رهبر معظم انقلاب در روز پنج‌شنبه 20 فروردین‌ماه نشان داد که ؛

اولا؛ برخلاف آنچه اعتراض‌کنندگان به مواضع کیهان مدعی بودند و متن سند لوزان را همراه با جزئیات آن تحت اشراف و تائید حضرت ایشان معرفی می‌کردند، رهبر معظم انقلاب در جزئیات دخالتی نداشته‌اند و به تعبیر حضرتش «بنده در جزئیات دخالتی نکردم و باز هم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چارچوب‌های مهم و خط‌قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام».

و ثانیا؛ درباره تعریف و تمجید برخی مسئولان از نتیجه مذاکرات لوزان که طیف مورد اشاره از آن با عنوان نشانه موافقت و حمایت رهبری یاد می‌کردند، فرمودند «اگر از من بپرسند شما موافقید یا مخالف، می‌گویم نه موافقم، نه مخالف» و سپس از کسانی که «هنوز هیچ‌کاری انجام نگرفته» به تعریف و تمجید پرداخته‌اند گلایه کرده و فرمودند «همه‌چیز مربوط به بعد از این است».

دقت‌نظر حضرت آقا در بیانات اخیرشان مانند همیشه شگفت‌انگیز بود. ایشان درباره اینکه آیا بیانیه لوزان حاوی مفاد الزام‌آور نیز هست یا نه؟ می‌فرمایند «مسئولین ما، مسئولین هسته‌ای، مباشرین کار به ما دارند می‌گویند هنوز کاری انجام نگرفته است، هیچ‌چیز الزام‌آوری بین دو طرف نگذشته است» به بیان دیگر الزام‌آور نبودن بیانیه لوزان را به گزارش مسئولان ذیربط مستند می‌فرمایند. بدیهی است که مسئولان محترم به ایشان گزارش غلط نمی‌دهند ولی این احتمال که برداشت آنان درباره غیرالزام‌آور بودن سند لوزان برداشت دقیقی نبوده است، دور از ذهن نیست. باید توجه داشت که آمریکای حیله‌گر درباره «توافق‌ ژنو»  نیز، به تیم هسته‌ای کشورمان آدرس غلط داده بود؛ تا آنجا که آقای دکتر ظریف با خشنودی از پذیرش حق غنی‌سازی ایران در توافق ژنو یاد کرد و آقای رئیس‌جمهور نیز با ارسال نامه‌ای به رهبرمعظم انقلاب این پیروزی را تبریک گفت و حضرت آقا در پاسخ خطاب به ایشان فرمودند؛ «دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید درخور تقدیر و تشکر است». آن روزها نیز، نقد کیهان به توافق ژنو با اعتراض برخی روبرو شده بود که آن را در تقابل با نظر و اراده نظام می‌دانستند ولی مدتی بعد رئیس‌جمهور محترم و برادر عزیزمان جناب دکتر ظریف نیز به عهدشکنی و حیله‌گری آمریکا حمله کردند.

فضای سنگین اعتراض به کیهان طی هفته گذشته اگرچه از سوی یک جریان شناخته شده شکل گرفته بود ولی متأسفانه برخی از دوستان نیز تحت تأثیر آن به کیهان توصیه می‌کردند که به طیف حامیان و تمجیدکنندگان توافق لوزان بپیوندند و پاسخ ما این بود که آیا احتمال نمی‌دهید این هجوم گسترده برای آن است که کسی جرأت انتقاد پیدا نکند؟ مخصوصا آن که در پی ادامه مواضع انتقادی کیهان که با استناد به متن اصلی توافق همراه بود، جریان یاد شده به جای پاسخ منطقی به شگردهای مورد اشاره روی آورده بود و حال آن که می‌توانست پاسخی روشن و مستند ارائه کند و بالاخره جریان مزبور در میانه راه با تمسک به مصاحبه مدیرمسئول کیهان که ضمن تقدیر از تلاش تیم مذاکره‌کننده گفته بود «لوزه‌های عفونی توافق لوزان باید جراحی شود» فضای مجازی را پر کرد که کیهان از مواضع خود عقب‌نشینی کرده است! و خنده‌دار این که «لوزه‌های عفونی توافق لوزان» که از غیرقابل قبول بودن آن حکایت می‌کرد را رها کرده و تقدیر از تلاش تیم ‌مذاکره‌کننده که رعایت انصاف و ادب بود، را نشانه عقب‌نشینی از مواضع اعلام می‌کرد!

و اما، شرح ماجرا برای آن است که برخی دوستان از اصل تعیین‌کننده دروازه‌بانی خبر غفلت نورزند.


جشن و شادی کافی است  دولت چاره‌جویی مدیریتی کند

«شادی کردن برای توافق هسته‌ای کافی است. دولت باید به فکر چاره‌جویی نهادی و مدیریتی برای مسائل اقتصادی باشد.»

این مطلب را فرشاد مومنی عنوان کرد و ضمن استقبال از حل چالش‌های خارجی گفت: چیزی که باید دائما به مسئولان و سیاست‌گذاران کشور گوشزد کنیم این است که مسائل انسان و جامعه پیچیدگی‌های خارق‌العاده‌ای دارد و نگرش‌های مکانیکی، تک ساحتی و تک سبب بینانه برای فهم این مسائل و برای مبنا قرار دادن آنها به عنوان ابزار‌های سیاست‌گذاری، می‌تواند هزینه بزرگی را به جامعه ما تحمیل کند. در مسائل اقتصادی نیز با وجود این مسائل پیچیده باید دقت هایی شایسته و بایسته صورت گیرد که در غیر این صورت می‌تواند برای کشور پرهزینه باشد.

وی می‌افزاید: دولت محترم به این مسئله توجه کند که فرصت ایجاد شده، در بهترین حالت فقط یکی از شروط لازم برای برون رفت از بحران‌هایی که در دولت قبل ایجاد شده را فراهم کرده است و همین یک شرط لازم هم که فراهم شده بر حسب اینکه چگونه از آن استفاده شود، می‌تواند نتایج و پیامد‌های به طور کلی متفاوتی را داشته باشد. بنابر این در عین حال که شادمانی راجع به آنچه اتفاق افتاده جای خود را دارد، اما دادن این تذکر و هشدار که مهمترین قسمت ماجرا این است که از فرصت ایجاد شده چگونه استفاده کنیم را برجسته کنیم، چون در غیر این صورت همه این زحمت‌ها می‌تواند به ضد خودش تبدیل شود و نوعی بی تفاوتی از تنش‌زدایی را در کشور شاهد باشیم. دولت باید به این نکته توجه کند که اگر دستاورد عملی در زمینه ارتقا بنیه تولید ملی، افزایش توان رقابتی و ارتقای کیفیت زندگی عامه مردم در اثر این زحمت‌ها حاصل نشود، اصالت این زحمت‌ها به چالش کشیده خواهد شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: من ‌اکنون می‌خواهم توجه دولت محترم را به این نکته جلب کنم که حتی اگر آمادگی این را ندارند که از تجربه‌ دولت احمدی‌نژاد به اندازه کافی درس بگیرند، حداقل از تجربه 18ماهه عملکرد خودشان پند بگیرند. رئیس‌جمهور امروز باید با تمام همکاران مسئولشان پاسخ‌گوی این باشند که چرا عملکرد اقتصاد ایران در سال 1393 به گونه‌ای که مشاهده شد رقم خورد؟ چرا صدور مجوز واحد‌های صنعتی در سال گذشته 10 درصد کاهش یافت.

مومنی با اشاره به موانع تولید می‌گوید: شادی کردن برای آشکار شدن نتایج تلاش‌هایی که دیپلمات‌های ما کردند، کافی است از این به بعد باید با اراده و جدیتی چندین برابری که تیم مذاکره کننده داشت، تیم دولت با همراهی مجلس باید مسائل کشور را شفاف و دقیق ریشه‌یابی تحلیل کنند و برای برون رفت این شرایط برنامه مدون خودشان را ارائه کنند. چیزی که ما تاکنون مشاهده کردیم این است که متاسفانه سیاست‌های پولی، مالی، تجاری و نرخ ارز که در حال حاضر به طور کلی به ضد تولید کشور تنظیم شده‌اند، به هیچ وجه آن تمایل بایسته را در دولت برای بازآرایی ساختار نهادی نمی‌بینیم. کما اینکه تاکنون نشنیده‌ایم این دولت در زمینه طراحی یک برنامه ملی مبارزه با فساد نیز کوشش قابل توجهی کرده باشد.

کاسبی از تحریم‌ها تمام شد!

چهارشنبه هفته گذشته، رسانه‌های جهان خبری را مخابره کردند که بار دیگر از هویت فریبکارانه و حیله‌گر طرف غربی مذاکره با ایران پرده برمی‌داشت و فرجام اعتماد به آنان را به درستی نشان می‌داد. خبر تحریم مجدد بانک تجارت و 32 شرکت ایرانی از سوی اتحادیه اروپا. خبر این تحریم‌های دوباره بر روی خروجی اغلب خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مهم جهان که موضوع هسته‌ای کشورمان را دنبال می‌کردند آمده بود. اما علیرغم حساسیت آنها، در داخل کشور تحریم‌های تازه برای روزنامه‌های اصلاح‌طلب اصلاً اهمیتی نداشت! چرا که نمی‌خواستند شادی کاذب برخی از هواداران بی‌خبر از اصل ماجرا و اعتماد پوشالی و ساختگی به دشمن را خراب کنند! آنها که روزگاری با دست‌آویز قرار دادن تحریم‌ها و نشان دادن خودشان بعنوان حلال مشکلات و نیز نمایش تحریم‌ها بعنوان یگانه عامل مشکلات کشور، به معنی واقعی «کاسب تحریم شده» بودند، در این مقطع چشم خود را به روی حقیقت بستند و حتی برخلاف رویه حرفه‌ای، خبر این رخداد مهم را هم منتشر نکردند!

البته شاید وجود خبر‌های مهم دیگر مانع این کار شده باشد! مثلا شرق تیتر گزارش حمله به مطهری روی میز رؤسای قوا را با عکس او به این خبر ترجیح داد! و در تیتر دیگری خبر داد که درهای عشرت‌آباد به روی مردم باز می‌شود! آرمان برای صدمین بار اموال بابک زنجانی را شناسایی کرد و البته به ماجرای بسیار مهم علی مطهری هم پرداخت! آفتاب یزد بدون آنکه تحریم‌های تازه را به روی خودش بیاورد، نوشت «کدام تحریم‌ها در انتظار لغو!؟» و در تیتر دیگری از ناامنی ورزشگاه‌ها بخاطر تک جنسیتی بودن آن خبر داد! ایران که روزنامه رسمی دولت است و باید اصل خبر رسانی به مردم را در هر شرایطی لحاظ کند با تیتر بزرگ «ورود سرمایه اروپایی‌ها به بورس تهران» کوشید افکار عمومی را از حقیقت تلخ تحریم‌های تازه بی‌خبر نگه دارد و چهره دشمن را بزک کند! جمهوری اسلامی حمله به سریال «در حاشیه» مهران مدیری را مهم‌تر از حمله به اروپا برای تحریم مردم دانست و در تیتر یک هم بدون توجه به اقدامات تلخ زیست محیطی دولت یازدهم مثل واگذاری آشوراده و... خطر تغییر کاربری اراضی مازندران را گوشزد کرد! شهروند بررسی علل قتل‌های خانوادگی در شمال و جنوب پایتخت را به بررسی علل جنایت اروپا علیه ایران ترجیح داد! و بالاخره اعتماد عکس تمام قد مطهری و موضوع بسیار مهم! حمله به او را در پیشانی صفحه اول خود نشاند!

اکنون باید از مدعیانی که روزگاری با کاسبی تحریم‌ها رأی مردم را گرفته و وعده‌های آنچنانی درباره رفع آنها داده بودند پرسید؛ چه شده که تحریم بزرگ و ناجوانمردانه 32 شرکت و یک بانک ایرانی در نظرتان بی‌اهمیت شده؟!

جنگ اقتصادی و تهدید نظامی نشانه صلح‌طلبی غرب است؟!

هاشمی رفسنجانی می‌گوید شرایط در قبال غرب، شرایط دعوت متقابل به صلح است.

وی در جریان دیدارهای نوروزی گفت شرایط فعلی مصداق عملی آیه «و ان جنحوا السلم فاجنح لها» می‌باشد.

قرآن کریم در این آیه تأکید می‌کند که اگر دشمنان شما به صلح تمایل نشان دادند شما نیز تمایل نشان دهید.

آقای هاشمی توضیح نمی‌دهد که آیا تحریم 100 شرکت از سوی آمریکایی‌ها در همین یک سال بعد از توافق ژنو، تصریح بر روی میز بودن گزینه نظامی،‌تحریم دوباره 32 شرکت از سوی اروپا (که دیروز اعلام شد) و... مصداق صلح‌طلبی و نشانه صلح‌خواهی و آشتی‌طلبی است یا نشانه صریح کارزار بزرگی که مقام معظم رهبری با مرور واقعیت‌ها مورد اشاره قرار دادند؟!

گردش آزادانه خبرنگار صهیونیست در ایران!

در خبرها آمده بود «اورلی آزرلایی» یکی از مشهورترین خبرنگاران روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، 14 روز تمام در ایران بوده و به تهیه گزارش و کسب خبر و مصاحبه با مردم مشغول بوده است!

او گزارش می‌دهد در ایرانگردی‌اش اصفهان، شیراز و تخت جمشید و تهران را دیده و با مردم آنها صحبت کرده است و درباره انتظار مردم ایران برای برقراری رابطه با آمریکا و حتی اسرائیل داستان‌سرایی کرده است!

صرفنظر از اینکه او چه نوشته و گزارش وی از جامعه ایرانی تا چه حد مغرضانه بوده است- که البته از یک خبرنگار صهیونیست انتظاری جز این هم نیست- پرسش مهم و کلیدی آن است که خبرنگار مذکور با چه هویتی به ایران آمده است!؟ بدیهی است که او نمی‌تواند با پاسپورت رژیم صهیونیستی به ایران آمده باشد بنابراین آیا با گذرنامه جعلی سفر کرده است؟! مسئولان مربوطه در وزارت ارشاد اسلامی که متولی انجام امور مربوط به ورود و خروج خبرنگاران خارجی هستند باید به این پرسش بدیهی پاسخ بدهند که ورود یک خبرنگار اسرائیلی و گردش دو هفته‌ای او در کشور، چگونه اتفاق افتاده است؟! حتی اگر وی با گذرنامه جعلی وارد شده باشد- که احتمال آن زیاد است- شناسایی یکی از مشهورترین خبرنگاران اسرائیلی کار سختی نیست و معلوم نیست غفلت در این مسئله مهم، چه توجیهی دارد!؟


*خراسان

دستور کابينه براي «اقاله» يک قرارداد مهم

در حالي که بر اساس موافقت و دستور دولت سابق، شرکت هواپيمايي ويژه که مسئوليت سمپاشي و اطفاي حريق در جنگلها و مراتع سراسر کشور را بر عهده داشت، به شهرداري يکي از شهرهاي مرکزي کشورمان فروخته شد، بر اساس دستور چندي پيش کابينه به تعدادي از وزرا، مقرر شده است ضمن اقاله اين قرارداد واگذاري، تمامي سهام شرکت مذکور به شرکت مادر تخصصي وزارت جهادکشاورزي مسترد شود.


کشف مصوبه شوراي انقلاب که هنوز اجرا نشده است

بر اساس گزارش کارشناسان يک نهاد نظارتي، در حالي که طبق مصوبه سال 1359 شوراي انقلاب مقرر شده بود شرايط مشخصي جهت ارزيابي و پرداخت قيمت سهام بخش خصوصي در موضوع ملي کردن سهام شرکت انبارهاي عمومي، به اجرا گذاشته شود مصوبات دولت هاي گذشته و فعلي در خصوص اين موضوع به علت عدم درج ضوابط قانوني و ترتيبات تعيين شده در مصوبه شوراي انقلاب، مغاير قانون تشخيص داده شده و باطل شده است که علت بيش از 30 سال تاخير در اجراي اين دستور، قابل تامل است.




*ایران
تغییر نظر شهروندان امریکایی در زمینه مذاکره با ایران
یافته‌های نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در امریکا، نشانگر افزایش حمایت امریکایی‌ها از رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران است؛ به طوری که با در اقلیت قرار گرفتن مخالفان، تلاش قانونگذاران مخالف توافق را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ «ایپسوس» و «رویترز»، چهارشنبه گذشته در موضوع هسته‌ای ایران، این نظرسنجی مشترک را انجام دادند که براساس آن، 50 درصد دموکرات‌ها از توافق ایران حمایت می‌کنند و تنها 10 درصد مخالف این توافق هستند، 39 درصد نیز هنوز تصمیم قطعی خود را اعلام نکرده‌اند.

حمایت اعضای حزب جمهوریخواه از توافق هسته‌ای روند رو به رشد به خود گرفته است، طبق آمار 30 درصد جمهوریخواهان حمایت خود را از بیانیه سوئیس ابراز نموده‌اند، 30 درصد مخالف و 40 درصد نظر قطعی ندارند.  در میان مستقل‌ها که به هیچ حزبی وابسته نیستند ولی در عین حال رأی دهندگان مهمی برای هر دو حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 هستند، 34 درصد از چارچوب اعلام شده توافق با ایران حمایت کردند، 21 درصد مخالف بودند و 45 درصد گفتند مطمئن نیستند. در مورد نزدیکی به ایران، نظریات اعضای دو حزب بسیار متفاوت بوده است؛ 47 درصد دموکرات‌ها بر این عقیده‌اند که واشنگتن در بهبود مناسبات دیپلماتیک با تهران درست عمل می‌کند. این رقم در میان جمهوریخواهان 18 درصد است. 

درمورد استفاده از گزینه نظامی نیز اکثریت قاطع نظردهندگان، مخالف استفاده از گزینه نظامی علیه ایران هستند.

آمار نشان می‌دهد 95 درصد دموکرات‌ها، 89 درصد جمهوریخواهان و 94 درصد احزاب مستقل از این گزینه حمایت نمی‌کنند.




هشدار 5 گروه امریکایی به سناتورهای دموکرات
گروه‌های پیشرو امریکایی روز پنجشنبه در اقدامی واحد، تلاش کردند سناتورهای حزب دموکرات را به حمایت نکردن از یک لایحه که به کنگره اجازه می‌دهد درباره توافق با ایران نظر دهد، ترغیب کنند.
به گزارش «انتخاب»، این پنج گروه شامل کردو (CREDO)، دیلی کاس، دموکراسی برای امریکا، اقدام سیاسی و اقدام امریکا در نامه‌ای به هری رید رئیس گروه اقلیت در سنا و چند سناتور دموکرات دیگر هشدار دادند در صورت حمایت از این لایحه که به مذاکرات آسیب خواهد زد، آنها را مسئول خواهند دانست. حامیان این لایحه می‌گویند در حال دستیابی به حمایت اکثریتی بیش از 67 سناتور هستند که موجب می‌شود لایحه تصویب‌شده از گزند وتوی اوباما مصون بماند.


گزارش حمله به مطهری، روی میز روحانی
علی مطهری درباره حادثه شیراز با اعلام اینکه «من گزارش اولیه هیأت بررسی‌کننده حادثه را که از طرف وزیر کشور تعیین شده بود، پیگیری کردم. ایشان [ رحمانی فضلی]در این دیدار گفتند که گزارش کامل شده و روز چهارشنبه (19 فروردین) آن را به رئیس‌جمهوری می‌دهند تا همان طور که ایشان دستور داده بودند این گزارش در هیأت وزیران مطرح شود»؛ در گفت‌وگو با «اعتماد» افزود: «دانشگاه قصور یا تقصیری نداشته است...



*آرمان


شهادت دو نیروی مخابرات در مرز پاکستان
شنیده شد که دو نفر از نیروهای مخابرات نیروی زمینی سپاه پاسداران شرق کشور ظهر دیروز هنگام پایین آمدن از کوه بیرک در شهرستان مهرستان توسط اشرار مسلح به شهادت رسیدند. فرارو نوشت؛ بر اساس اخبار اولیه، ﺍﯾﻦ نیروها ﺑﺮﺍﯼ انجام ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﺨﺎﺑﺮﺍﺗﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﯿﺮک ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻫﺪﻑ ﺗﯿﺮﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮفته ﻭ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﯿﺪند. بر اثر این حادثه مرتضی محمد باقری و محمد محمدی سلیمانی به شهادت رسیدند. رشید پارسایی فرماندار مهرستان در تائید این خبر گفت: تلاش ها برای شناسایی عاملان این جنایت ادامه دارد و اخبار تکمیلی در این زمینه متعاقبا ارسال می شود. شهرستان های مهرستان، سراوان و سیب و سوران دارای ۳۱۸ کیلومتر مرز زمینی مشترک با پاکستان است.
 
تکذیب خودکشی نوجوان مورد تعرض قرار گرفته
شنیده شد که معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه اعلام کرد: دو نوجوان ایرانی که در فرودگاه جده مورد تعرض قرار گرفته بودند در سلامت کامل هستند. پارسینه نوشت ، حسن قشقاوی در پاسخ به اینکه در برخی از سایت‌ها و رسانه‌ها عنوان شده است یکی از نوجوانان موردتعرض قرار گرفته از سوی یک مامور سعودی در فرودگاه جده در بازگشت از سفر حج به تهران اقدام به خودکشی کرده است، گفت: این دو نوجوان در حال حاضر در سلامت کامل هستند. وی همچنین از رسانه‌ها و سایت‌های خبری تقاضا کرد با توجه به مسائل اخلاقی و حفاظت از خانواده و دو نوجوان ایرانی نسبت به انتشار هرگونه اخبار ضد و نقیض در این رابطه خودداری کنند.
 
دستگیری کارمند بانک با اختلاس میلیاردی
شنیده شد که فرمانده انتظامی شهرستان لارستان استان فارس از دستگیری کارمند متخلف یکی از شعب بانکی که با سوءاستفاده از موقعیت شغلی خود 10 میلیارد ریال اختلاس کرده بود، خبر داد.  تابناک نوشت؛ سرهنگ حسین خلیفه اظهار داشت: مأموران پلیس آگاهی دریافتند یک کارمند بانک از تعدادی از افراد که از نظر مالی وضع مساعد و خوبی داشته‌اند، با ترفند اخذ تسهیلات 10 میلیارد ریال دریافت و به‌حساب شخصی خود واریز کرده بود. وی ادامه داد: بلافاصله مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی متهم را در نزدیکی شهر تهران شناسایی و پس از اعزام نیرو به محل موردنظر وی را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان لارستان بابیان اینکه متهم از سال 88 تاکنون متواری بوده است، تصریح کرد: متهم به مقر انتظامی انتقال و با تشکیل پرونده به دادسرا معرفی شد.
 
دفاع رشیدپور از خواهر زاده روحانی
شنیده شد که رضا رشیدپور که خود از دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به همراهان روحانی پیوسته در پاسخ به انتقادات از نقش اسماعیل سماوی خواهرزاده رئیس‌جمهور در دفتر وی نوشته: «یک چیزی را صادقانه بگویم. پارسینه نوشت؛ من که هیچ نفع و ضرری در این داستان ندارم و فقط از روی وجدان می‌گویم که انصافا اسماعیل سماوی پسر بسیار خوش فکر و با شخصیتی است و حداقل من ندیدم که از روابط ویژه با دایی‌هاش استفاده ‌ نامطلوب و ... کند. بنده‌ خدا همیشه حواسش به چیزهایی هست که دیگران در نهاد کاملا از آنها غافل هستند. به نظرم بهتر بود نظر شخصی‌ام را در این باره بگویم».
 
اوضاع فیس‌بوک و اینستاگرام ظریف
شنیده شد که در حالی که بنا بر آخرین اخبار منتشره معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه از شناسایی و بازداشت عاملان تعرض به دو نوجوان عمره گذار ایرانی خبر داده است، موج درخواست‌ واکنش کاربران فضای مجازی توسط وزیر امورخارجه کشورمان همچنان ادامه دارد.پارسینه نوشت؛ در حال حاضر صفحه اینستاگرام و فیس‌بوک محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان که هر کدام هواداران بسیاری هم دارند، به محلی برای بحث و نظر‌ درباره ماجرای تجاوز به دو نوجوان عمره‌گذار و درخواست از ظریف برای برخورد قاطع با این اقدام تبدیل شده است.
 
سي‌دي‌هاي هزار تومانی «نيرنگ‌هاي لوزان سوييس»
شنیده شد که ديروز بعد از نماز جمعه وقتي مردم براي محكوم كردن ماجراي فرودگاه جده از روبه‌روي دانشگاه تهران تا خيابان دوازده فروردين راهپيمايي مي‌كردند لوح‌هاي فشرده «نيرنگ‌هاي لوزان سوييس» به قيمت هزار تومان فروخته مي‌شد. خبر آنلاين نوشت: راهپیمایان با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نوشته شده بود، پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند. بر اساس این گزارش سی دی هایی با عنوان «نیرنگ های لوزان سوییس» از سوی حجت الاسلام نبویان تهیه شده بود به قیمت 10 هزار ریال به فروش می رسید. نشریه حیات طیبه که توسط بنیاد شهید امور ایثارگران چاپ شده بود در میان نمازگزاران رایگان توزیع شد. دو هفته نامه عبرت‌های عاشورایی که از سوی گروهی به نام انصار ولایت تهیه شده بود در دستان نمازگزاران مشاهده می شد.
 
انصراف يك امام جمعه از سفر حج
شنیده شد که امام جمعه مياندورود گفت: محكوميت تجاوز به زائران ايراني به اقدام عملي و همبستگي مردمي نياز دارد. فارس نوشت؛ حجت‌الاسلام سيدمجتبي رسولي‌جويباري در خطبه‎هاي نماز جمعه اين شهرستان با اشاره به تجاوز عربستان سعودي به كشور مسلمان يمن اظهار كرد: امروز جنگي را بين عربستان و يمن شاهد هستيم كه هر چند تحليل‎هاي زيادي انجام شده است اما همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند، اين جنگ خانمان‌سوز و مسلمان و شيعه‌برانداز، قبل از اينكه به ضرر مردم و كشور يمن باشد، به ضرر خود سعودي‌هاست. رئيس شوراي فرهنگي عمومي شهرستان مياندورود با اشاره به تهيه يك طرح يك‌فوريتي 70 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: اين نمايندگان خواستار لغو سفرهاي عمره شده‌اند كه كار بسيار مهمي است. رسولي تاكيد كرد: همه بايد نسبت به اين قضيه موضع بگيرند و با توجه به اينكه همه ما عاشق و آرزومند مكه و مدينه هستيم اين سفر مستحبي را تعطيل كنيم و از اين طريق موقتا يك فشار بر سعودي‎ها بياوريم تا بفهمند كه چه اقداماتي را انجام داده‌اند.
 
تکذیب حضور رئيس‌جمهور در مذاكرات هسته‌اي؟
شنیده شد که در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي از قول عباس عراقچي عضور ارشد تيم مذاكره كننده با 1+5 گفته شده كه رئيس جمهور روحاني در دور بعدي مذاكرات شخصا حضور خواهند داشت. ايرانا نوشت: در فضای مجازی و شبکه های مختلف به نقل از عراقچی این خبر منتشر شد که در دور نهایی مذاکرات ایران و 1+5 دکتر حسن روحانی حضور خواهد یافت. عراقچی در گفت‌وگو با ایرنا این خبر را تکذیب کرد و گفت: من گفتم ایشان مذاکرات را هدایت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    0 0
    ای ناکس این صیهونیستی رو نشناختیم خدا بخیر کنه
  • سیمرغ ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    0 0
    خیلی جالبه که گزارش حمله به آقای مطهری روی میز رییس جمهوره ولی درباره تعدی به دو نوجوان ایرانی...؟؟!!
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    0 0
    پس وزارت اطلاعات داره چکار میکنه؟
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    0 0
    خب بزارین بیان .اون خبرنگار اسرائیلی مثلا چه غلطی میخواست بکنه یاکرده.طلاکه پاکه چه...............

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس