به گزارش مشرق، مهدی چمران در یکصد و چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: امسال توسط مقام معظم رهبری به سال دولت ملت، همدلی همزبانی نامیده شده است و امیدواریم این توفیق و شایستگی را داشته باشیم که این همدلی و همزبانی را که موجب انسجام و وحدت کشور می‌شود به اجرا بگذاریم.

وی ادامه داد: باید شورا نیز با شهرداری با توجه به اینکه یک دولت محلی محسوب می‌شوند همدلی و همزبانی با مردم تهران داشته باشند.

وی به روز جهانی بهداشت اشاره کرد و گفت: در این روز که از اول تا 7 اردیبهشت ماه است، شورا و شهرداری تهران برنامه‌های مفصلی را برگزار خواهند کرد.

چمران خاطر نشان کرد: روز چهارشنبه 19 فروردین نیز سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمدباقر صدر و خواهرشان بنت‌الهدی است که در سال 1359 به دست دژخیمان صدام به شهادت رسیدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: روز پنجشنبه 20 فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای است که جا دارد در این روز پیشرفت‌های هسته‌ای را که با همت دانشمندان ایرانی به آن دست یافته‌ایم نمایش دهیم و برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به نفع ملت همراهی و همکاری لازم را داشته باشیم.

چمران: هیچ وقت دانشمندان شهید هسته‌ای را فراموش نمی‌کنیم

چمران افزود: ما هیچ وقت دانشمندان شهید هسته‌ای را فراموش نمی‌کنیم و این مسیر ارتقاء ملی همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره کردند هیچ وقت متوقف نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران  فوت عموی هادی ساعی عضو شورای اسلامی شهر تهران را نیز تسلیت گفت.

علی صابری در یکصد و چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکرات پیش از دستور اظهار داشت: در شورای شهر از وزیر بهداشت 2 بار به دلیل اقدامات صورت گرفته در ریزگردها و همراهی وی با مردم تقدیر شده است.

صابری: وزیر بهداشت پیگیر پرونده بیماران هموفیلی شود

وی ادامه داد: ولی باید با توجه به این که 28فرودین روز جهانی هموفیلی است نکته‌ای را به وزیر بهداشت تذکر بدهم که وزیر بهداشت پیگیر باشند.

صابری افزود: پیگیری پرونده بیماران هموفیلی از سال 1376 آغاز شده و تنها دولت نهم که وزیر آن آقای لنکرانی بود برنامه درمانی را برای این قشر در نظر گرفت ولی در سایر دولت‌ها هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: امیدواریم وزیر بهداشت تا 24 خرداد که روز جهانی اهدای خون و یا 9 مرداد که سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون است پرونده بیماران هموفیلی را به وضعیت قبل برگرداند و خارج از قوه قضاییه با توجه به این که امسال سال همدلی و همزبانی دولت و مردم است این مساله حل شود.

صابری بیان داشت: این بیماران هزینه‌های دادرسی گزافی را پرداخت می‌کنند و باید از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران که تا کنون با NGO هموفیلی‌ همکاری داشته است تشکر کرد.

ساعی: درباره پرونده فوت عموی خود شفاف‌سازی می‌کنم

هادی ساعی در یکصد و چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره فوت عموی خود اظهار داشت: صحبت‌های امروز بنده در خصوص فوت عمویم به عنوان یک شخص عادی است و قصد ندارم آن را بزرگ‌نمایی کنم.

وی افزود: این اتفاق بدی بود که برای اولین بار اتفاق نیفتاده است و هم‌اکنون نیز نمی‌توانم نظر قطعی بدهم و منتظر نظر پزشکی قانونی هستم و از آن طریق پیگیر خواهیم بود.

ساعی افزود: موضوع فوت عموی بنده به طوری نبوده که بعضی از رسانه‌ها و خبرگزاری ‌ها اعلام کرده‌اند. علی‌رغم اینکه مراجع قضایی نیز به موضوع این پرونده پرداخته‌اند ولی بنده نیز برای شفافیت بیشتر با خبرنگاران درخصوص این پرونده گفت‌وگو می‌کنم.

اقبال شاکری در یکصد و چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکرات پیش از دستور اظهارداشت: در اعتراض به تجاوز به دو نوجوان ایرانی در حج عمره، اظهارداشت: به عنوان یک معلم دانشگاهی بهتر است از حقوق شهروندان و خانواده‌ای که اتفاق نادری در سفر عمره برای آنها رخ داده دفاع کنیم. آنها در سرزمین وحی و توسط خبیثان که 30 سال پیش دستشان به خون مسلمانان منطقه آلوده بوده و از صدام حمایت می‌کردند و 500 زائر بیت‌الله الحرام را کشتند هم‌اکنون نیز به دو نوجوان تجاوز کرده‌اند.

شاکری: اگر جای رئیس سازمان حج و زیارت بودم استعفا می‌دادم

وی افزود: اگر به جای رئیس سازمان حج و زیارت بودم از این بی تدبیری استعفا می‌دادم. در حال حاضر وزارت خارجه کجاست؟ که این مسئله را پیگیری کند و انقدر این خباثت بالا است که از هرگونه اقدام دولت در این زمینه حمایت می‌کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: امروز نیز دانشجویان دانشگاه امیرکبیر قصد داشتند مقابل شورای شهر انزجار خود را اعلام کنند که البته به مقابل مجلس رفتند.

شاکری افزود: در ذهن هیچ بشری نمی‌گنجد که به خسارت جبران ناپذیری این‌چنینی دچار شود و از وزارت خارجه، وزارت کشور، سازمان حج و زیارت تقاضا می‌کنیم تا با تدابیر صورت گرفته حکومت کشور عربستان رسماً از ملت ایران عذرخواهی کند.

وی افزود: مامور حاکمیتی چطور به خود اجازه می‌دهد این اقدام را در هنگام گذر کاروان زیارتی به تهران انجام دهد.

شاکری تاکید کرد: این قضیه نباید به آسانی از دستور کار سازمان حج و زیارت و دولت خارج شود. حتماً وصیت حضرت امام را فراموش نکرده‌ایم که از هرچه بگذریم از خباثت نمی‌گذریم.

اسماعیل دوستی در یکصد و چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکرات پیش از دستور اظهار داشت: امسال شاهد هدیه 1400 هکتاری جنگل یاس از سوی مقام معظم رهبری به شهروندان بودیم و از سوی دیگر نیز شاهد پیروزی اقتدارمندانه و عزتمندانه تیم هسته‌ای در مذاکرات لوزان بوده‌ایم که جا دارد از مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و تیم هسته‌ای تشکر کنیم.

وی ضمن تذکر به مسئولان همراه اول اظهار داشت: اخیراً‌ بعضی از دوستان ما در همراه اول در یکی از رسانه‌ها مطرح کردند که شهرداری در جمع‌آوری دکل مخابرات خیانت کرده است و این در صورتی است که شهر تهران نسبت به حقوق شهروندی حساس و اهمیت ویژه‌ای قائل است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اخیراً‌ نیز توماری از سوی منطقه گیشا به بنده داده شد که بنده نیز آن را در اختیار مخابرات برای بررسی‌های بیشتر قرار دادم که همراه اول نسبت به حل معضل این منطقه اقدام کرد.

دوستی ضمن تذکر به همراه اول افزود: شهر صاحب دارد و قطعا از حقوق شهروندی و تمامی ابعاد و زمینه‌ها حمایت می‌کنیم.

وی در تذکر دیگری به سازمان تاکسیرانی اظهار داشت: بنده در سفری که به شیراز در ایام عید داشتم در سه مسیر تاکسی مورد نظر کنترل می‌شد تا کرایه بیش از حد دریافت نکند.

دوستی: هیچگونه نظارتی بر روی تاکسی‌ها وجود ندارد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بنده به آقای مظفر رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرده‌ام که هیچ نظارتی بر روی تاکسی‌ها وجود ندارد و تاکسیرانی‌ها از نظارت خوبی برخوردار نیستند و همکاران ما در سازمان تاکسیرانی باید به فکر سازماندهی وضع موجود باشند.

مجتبی شاکری در یکصد و چهل و دومین جلسه علنی اسلامی شورای شهر تهران در تذکرات پیش از دستور به نامگذاری سال جدید به دولت و ملت، همدلی و همزبانی اشاره کرد و گفت: باید همدلی و همزبانی به گونه‌ای رقم بزنیم که مردم نتیجه آن را لمس کنند.

وی ادامه داد: چینش نظام در سه سطح دولت، ملت و رهبری آنقدر قوی است که بتواند از چالش‌های استکبار به راحتی عبور کند و اظهار نظر برخی از کارشناسان نباید خسارت‌های عمده‌ای را به این خط و نظام وارد نماید.

شاکری افزود: استکبار در صدد است اختلافات را به داخل و کف خیابان‌ها بیاورد اما ملاک تشخیص افراط و تفریط مقام معظم رهبری است و هر که جلوتر و عقب‌تر از ایشان باشد افراط و تفریط کرده است.

شاکری: ساماندهی سمن‌ها/اقدامات بزرگ با حداقل هزینه

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر سمن‌ها را خوب سازماندهی کنیم قادر خواهیم بود با حداقل هزینه اقدامات بزرگی را به سرانجام برسانیم.

شاکری گفت: سال گذشته در منطقه 4 تهران و در زمان ولادت حضرت فاطمه (س) اقدامی در راستای تجلیل از 350 مادر شهید منطقه 4 اجرا شد که به برکت حمایت‌های شهرداری امسال قرار است این اقدام در رابطه با هزار مادر شهید انجام شود.

معصومه آباد در یکصد و چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور اظهار داشت: خدا را شاکریم که در بدو سال 1394 که به نام زیبای دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی مزین شده است توانستیم شاهد به ثمر نشستن همت و اراده ملی سازمان‌هایی از جمله وزارت اطلاعات، ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در اجرای طرح جهادی به منظور آزادسازی و بازسازی جنگل‌کاری‌های اراضی اطراف بزرگراه شهید بابایی و واگذاری این مجموعه به شهرداری تهران باشیم و این پیام همدلی را به گوش شهروندان برسانیم.

وی ادامه داد: اختصاص 1400 هکتار زمین به فضای سبز تهران امکان توسعه ورزش همگانی و غنی‌سازی اوقات فراغت را برای شهروندان بیش از پیش مهیا می‌کند تا تأثیر مستقیمی بر ارتقای سلامت آن داشته باشد و مکانی برای ورزش‌های همگانی و پویایی شهروندان در بوستان یاس تهران اختصاص یابد.

آباد افزود: متأسفانه الگوی فضایی نامناسب و محدودیت‌هایی که سبک زندگی شهرنشینی در مردم تحمیل کرده و شهروندان را از حق داشتن محیط زیست سالم شهری محروم کرده است شاهد شیوع بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی و تغذیه هستیم بنابراین تحرک کمتر آنها در فضاهای باز و کمبود ویتامین D به عنوان عامل تعیین کننده جذب کلسیم و ویتامین‌های مختلف هستیم که عوارض متعددی نظیر پوکی استخوان را به همراه داشته و حتی ممکن است منجر به افزایش آمار از کار افتادگی زودرس در جامعه شود.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران گفت: الگوی نامناسب تغذیه نیز همراه با کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن به عنوان یکی از عمده‌ترین مشکلات تغذیه‌ای و بهداشتی کشور منجر به کاهش توان ذهنی و قدرت یادگیری کودکانمان دامن زده است.

وی گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی محتوی کلسیم در ایران کمتر از یک چهارم استانداردهای جهانی است، رشد فیزیکی، سلامت فردی و اجتماعی شهروندان را بیش از پیش در معرض خطر قرار داده است تا جایی که وزارت بهداشت در سال گذشته متوسط قد کودکان زیر 5 سال کشور را 68 درصد اعلام کرده است.

آباد افزود: قطعاً توسعه چنین فضاهای سبزی برای استفاده عموم علاوه بر  اثرات مثبت محیط زیستی به طور مستقیم بر سلامت جامعه تأثیرگذار خواهد بود و بر خود لازم می‌دارم از تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و مدیریت شهری در این خصوص تشکر کنم.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز جهانی بهداشت گفت: با توجه به اینکه شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2015 بهبود ایمنی مواد غذایی از مزرعه با بشقاب همیشه و همه جا تعیین شده است لازم است مسئولین ذیربط نسبت به رفع نواقص موجود در قوانین مربوط به ایمنی مواد غذایی از محل تولید تا آخرین حلقه زنجیره مصرف و همچنین اشاعه الگوهای سالم و مناسب تغذیه و ارتقای سطح دانش و آگاهی شهروندان نسبت به امنیت‌های ملی غذاها که از ارکان اساسی سلامت انسان‌هاست تمهیدات لازم را به کار ببندند.

آباد: سالانه 2 میلیون نفر به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم جان خود را از دست می‌دهند

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه 2 میلیون نفر به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم جان خود را از دست می‌دهند که بخش اعظم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

آباد یادآور شد: در حالی که سازمان‌های جهانی بیرق ایمنی و امنیت مواد غذایی را از بلندای آسمان خراش‌ها به احتزاز در می‌آورند بیش از 802 میلیون نفر در جهان از سوی تغذیه رنج می‌برند این در حالی است که همزمان بیش از دو برابر این جمعیت دچار اضافه وزن هستند.

وی به آمار بیماری‌های سرطانی اشاره کرد و گفت: بیماری‌های سرطانی ناشی از استفاده بی‌رویه سموم شیمیایی در تولید مواد غذایی سالانه 220 هزار نفر را به کام مرگ می‌برد که متأسفانه ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم لذا ضرورت دارد تا شاخص‌های بهداشتی و ایمنی مواد غذایی به سمت سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری سوق پیدا کند و بهبود ساختار زیربنایی و قوانین موجود به منظور دستیابی به سیستم‌های کنترل سلامت مواد غذایی در سطح ملی با جدیت مضاعفی مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: هجوم سونامی سرطان در کشور، هزینه‌های بالا برای درمان بیماری‌های سرطانی، آلوده شدن روزافزون منابع آبی و خاکی کشور و لزوم محافظت از نسل‌های آینده در برخورداری از محیط زیست و تغذیه سالم از جمله دلایلی است که بیش از پیش لزوم توجه جدی به توسعه تولید و مصرف محصولات ارگانیک را محرز می‌دارد.

وی افزود: البته این روزها واژه جدید دیگری هم به فهرست قاتلان خاموش در شهرهای کشور به نام ریزگردها اضافه شده است که با وجود هشدارهای مجامع بهداشتی جهانی از سالیان پیش مبنی بر بالاترین غلظت ذرات معلق در اهواز بین سایر شهرهای جهان، متأسفانه در طول این سالها اقدام جدی در راستای پیشگیری و مقابله با آن بحران بالقوه صورت نگرفته تا جایی که به حدود 66 برابر حد مجاز خود رسیده و نفس هموطنانمان را به شمار انداخته است.

وی گفت: پیش از ما هم کشورهای بسیاری هجوم ریزگردها را تجربه کرده و برای آنها چاره‌جویی کرده‌اند. آیا انتشار ریزگردها و آلاینده‌های انسان‌ساخت منتج از فعالیت‌ غیرمجاز صنایع داخل حریم شهری تهران هم توسط هیچ نهاد و سازمانی قابل کنترل نیست؟  چگونه با وجود قوانین مجلس شورای اسلامی و شهرداری در زمینه ممنوعیت فعالیت صنایع و مشاغل مزاحم در حریم شهری و جلوگیری از ایجاد و تأسیس اماکن مخالف اصول بهداشت در شهر باز هم شاهد اینگونه فعالیت‌هایی در سطح شهر تهران هستیم؟

دبیر: ۱۷ روز از سال گذشته اما هنوز بودجه شهرداری تهران ابلاغ نشده است

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اعتراض فرمانداری به متن مصوبه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران اظهار داشت: نامه فرمانداری در ۱۷ بند اعتراض داشته که ۱۵ بند انشایی است.

وی با اشاره به اینکه در خط آخر متن اعتراض فرمانداری اجرایی شدن بودجه سال ۹۴ بلامانع ذکر شده تاکید کرد: ۱۷ روز از سال گذشته اما هنوز بودجه ابلاغ نشده است. من از شهرداری تهران می خواهم همانطور که کار بزرگی انجام داده و بوستان ۱۴ هزار هکتاری را طی ۲۵ روز به مردم اهدا کرده بودجه را نیز ابلاغ کنند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص موارد مورد اعتراض فرمانداری و پاسخ های تهیه شده در کمیسیون بیان داشت: در بند یک فرمانداری تاکید کرده بودجه راهنمایی و رانندگی را در سرجمع بودجه هزینه ای بیاورید اما به دلیل شفافیت اعتیار تخصیص شده به راهنمایی و رانندگی مثل سالهای گذشته این بودجه به طور مجزا نوشته شده است.

دبیر ادامه داد: فرمانداری همچنین مکلف کردن شهرداری به توافقنامه را دخالت در امور اجرایی دانسته است. نظر کمیسیون ارائه توافق نامه تا ۱۵ اردیبهشت ماه بود اما من از مصوبه شورا دفاع می کنم و در پاسخ؛ تاکید شده که نظارت بر اجرای بودجه در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شهرداری تهران در حداقل زمان زمینه اجرای مصوبات را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه اعتراض سوم فرمانداری در خصوص تبصره سوم است؛ اظهار داشت: تبصره سوم تبصره ای جدید است و هر سه عضو به عنوان ناظر در کمیته تخصیص شرکت می کنند. در گذشته اعضای شورا دارای حق رای بودند اما در مصوبه فعلی اعضا به عنوان ناظر و بدون حق رای هستند.

علیرضا دبیر در خصوص اعتراض چهارم فرمانداری توضیح داد: در چهار تبصره ردیف های مربوط به آن در بودجه را مشخص کرده ایم. در خصوص مصلی نیز به شهرداری اجازه کارگزاری دادیم و ردیف بودجه برای آن مشخص نکردیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین تصریح کرد: علاوه بر تخصیص نیم درصد اعتبار بودجه محقق شده به کتابخانه های کشور ۶ میلیارد تومان به صورت نقد به انجمن کتابخانه های شهر تهران اختصاص می یابد.

وی افزود: فرمانداری تبصره ۱۳ را مغایر با قانون دانسته اما با عنایت به ماده ۱۹ آیین نامه شهرداری ها شورای شهر به منظور سهولت در انجام معاملات این تبصره را وضع کرده است.

دنیامالی درباره جوابیه فرمانداری گفت:‌ نیم درصد بر اساس بودجه کل شهرداری عدد بزرگی است اما نباید این شائبه به وجود بیاید که به شهردار تهران خارج از تشریفات اختیار داده ایم.

حافظی نیز با اشاره به اینکه در خصوص تبصره ۲۳ باید تعیین ردیف شود؛ خاطر نشان کرد:‌در بند ششم اعتراض فرمانداری اشاره شده که اختیار شهردار نباید از اختیار وزیران بیشتر شود اما ما در پاسخ به قانون قدیمی تری استناد می کنیم.

اقبال شاکری نیز عنوان کرد: در معاملات شرکت های دولتی با شهرداری معامله با توافق طرفین که به تایید انجمن شهر برسد کافی است اما تشریفات مناقصه باید انجام شود.

دوستی نیز با اشاره به روال ایرادگیری در بودجه دولت؛ تاکید کرد: این پاسخ باید با هماهنگی فرمانداری تهیه شود.

مجتبی شاکری با بی دلیل دانستن حضور اعضای شورا در کمیته تخصیص گفت: شهردار می تواند آرا را در کمیته تخصیص وتو کند و ضرورتی به وجود این تبصره و ناظران شورا نیست.

چمران در پاسخ به وی گفت:‌ رییس کمیسیون برنامه و بودجه و دو نفر دیگر به عنوان ناظر در کمیته تخصیص شرکت می کنند و در نهایت شهردار تصمیم می گیرد.

دبیر نیز توضیح داد: یکی از وظایف اصلی شورا نظارت است و اعضای شورا می توانند در هر جلسه کاری شهردار تهران شرکت کنند.

چمران اضافه کرد: قبلا یک عضو شورا حق رای داشت اما حالا سه عضو شورا تنها نظارت می کنند و حق رای نیز ندارند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه در خصوص اعتراض فرمانداری بیان داشت: در هفتمین مورد

ما به شهردار اجازه دادیم برای پرداخت بدهی های سررسید شده با بانک ها تهاتر کند.

دنیامالی با اشاره به اینکه مصوبات در چهارچوب قوانین است؛ گفت: در کمیته تخصیص ما نباید حق رای داشته باشیم چنانچه هیچ دستگاهی در کشور کمیته تخصیص ندارد. امیدوارم در بودجه سال ۹۵ چیزی به عنوان کمیته تخصیص وجود نداشته باشد و شهرداری را مجبور کنیم در چهارچوب برنامه ها با تعادل بودجه را اختصاص دهد.

احمد مسجد جامعی نیز تاکید کرد: در تبصره دوازدهم بودجه اضافه شود که گزارش عملکرد شهرداری در حوزه کتابخانی ارایه شود. این موضوع عمرانی کتابخانه ها را شهرداری می تواند به خوبی انجام دهد اما ۶ میلیاردی که در این تبصره عنوان شده می تواند برای پرسنل و حقوق و مزایای کتابخانه ها اختصاص یابد.

دبیر در خصوص ایراد هشتم فرمانداری گفت: اعتبار منظور شده در تبصره ۲۹ با نظارت شورای اسلامی شهر تهران و زیر نظر مستقیم رییس شورا هزینه می شود و گزارش آن شش ماه یکبار ارایه می شود.

سرخو در این باره گفت:‌ توضیحات خوب است اما پاسخ مستقیم فرمانداری نیست. فرمانداری تاکید کرده که ۵ میلیارد تومان در ردیف بودجه شورا باشد.

حکیمی پور نیز گفت:‌ اینکه دوستان شهرداری مخالف مصوبه ما باشند و بعد از تصویب شورا به فرمانداری اعتراض کنند از نظر بیرونی بازتاب خوبی ندارد.

دبیر در ادامه بیان داشت: فرمانداری تبصره ۴۰ را مغایر با تشکیلات شهرداری دانسته اند و ما این اعتراض را قبول کردیم. شهرداری برای هزینه کرد به هیچ مشکلی بر نمی خورد و ما برای مدیریت محلی ردیف بودجه قرار داده ایم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

دنیامالی نیز تاکید کرد:‌ ما مامورت فرهنگی و احتماعی را از این بحث ها مستثنی کرده ایم و ما باید مصوبه خودمان را اصلاح کرده ایم.

دکتر پندار با اشاره به اینکه اعتبارات در غالب کمک بسیار اندک است؛ گفت: در مناطق مختلف به صورت متفاوت عمل می کنند و در قوانین شهرداری برای کمک سندی تعریف نشده است و به همین دلیل در این تبصره برای کمک به مدیریت محله این تعریف را آورده ایم.

علیرضا دبیر نیز تاکید کرد: برای این کمک ها ردیف بودجه وجود دارد و جای نگرانی نیست.

طلایی نیز با اشاره به صحیح بودن اعتراض فرمانداری گفت: ما باید در غالب کمک به این مجموعه این بودجه را ببینیم تا در موضوع تشکیلاتی نیز مشکلی به وجود نیاید.

چمران با اشاره به اینکه فرمانداری به تعریف نشدن مدیریت محله در ساختار شهر؛ یادآور شد: باید به جای مدیریت محله عنوانی که در ساختار شهر تعریف شده باشد را ذکر کنیم.

تقی پور نیز گفت: از نظر شورا باید اسناد هزینه ای گرفته شود و دادن پول به شورایاری هزینه بدون اسناد رسمی کار درستی نیست.

طلایی برای رفع ایراد فرمانداری پیشنهاد کرد عنوان کمک به ستاد مشارکت های اجتماعی به جای مدیریت محله درج شود و اسناد هزینه ای نیز وجود خواهد داشت.

علیرضا دبیر با اشاره به اینکه موارد آخر درباره کمک به انتخابات است؛ یادآور شد: ۵ میلیارد تومان کمک برای فرمانداری و هیات نظارت تصویب کردیم و الان با بسته شدن بودجه نمی توانیم این مبلغ را افزایش دهیم. به شهرداری اجازه دادیم در تامین سایر نیازمندی ها به هنگام برگزاری انتخابات به ضروت غیرنقد به فرمانداری تهران کمک کند.

چمران با اشاره به اینکه در مجلس برای نظارت بر انتخابات بودجه تعیین شده است؛ اظهار داشت: فرمانداری با این وجود این بودجه را کم می داند.

دبیر نیز گفت: هنوز از بابت انتخابات سال ۹۲ ریاست جمهوری و شوراها مجلس از شهرداری طلبکار است و ما در دیون شهرداری را موظف به پرداخت کرده ایم.

آباد با اشاره به اینکه پروژه مصلی یکی از مهم ترین پروژه های بین المللی است؛ تاکید کرد: در اساس نامه شرکت نوسازی عباس آباد ارتباط با شهرداری تعریف شده است و هیچ اشکالی نداشت که ردیف بودجه ای برای پروژه مصلی تعریف می کردیم. توافق با کارگزاری هیچ کمکی به پروژه مصلی نخواهد کرد.

حافظی نیز در مخالفت با تصویب بودجه ۵ میلیاردی به فرمانداری گفت: شهرداری نمی تواند هیچ اعتباری به دستگاه های اجرایی پرداخت کند و کمک به فرمانداری برای برگزاری انتخابات خلاف قانون است.

دبیر پاسخ داد: در بخش نامه بودجه سال ۹۴ شهرداری های کل کشور که آبان ماه ۸۳ ابلاغ شده بودجه شهرداری تهران تهیه شده است. انتقاد آقای حافظی نیز درست است اما شورا نمی تواند نسبت به برگزاری انتخابات بی تفاوت باشد. این روال از قدیم وجود داشته و شورا این کمک ها را مصوب کرده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه پیشنهاد شهرداری مبلغ بیشتری بود؛ بیان داشت: شورا این مبلغ را کاهش داده اما

دنیامالی نیز بیان داشت: در کمیسیون کلان شهرها این موضوع مطرح شده و وزارت کشور هم به دلیل اینکه این مشکل برای شوراهای سراسر کشور وجود دارد به دنبال راه حل است. ما نیاز به فرصتی داریم که کمیسیون کلان شهرها در سال ۹۴ این مشکل را حل کند تا مراتب قانونی آن طی شود و از طریق هیات وزیران یا مجلس این مشکل حل شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل تاکید کرد: هنوز برگزاری انتخابات از نظر سخت افزاری در شان نظام ما نیست. ما کمک کوچکی برای شهر بزرگی مثل تهران انجام داده ایم و ما باید بنا به فرمایش مقام معظم رهبری فضای همدلی را ایجاد کنیم تا انتخابات خوبی داشته باشیم.

حکیمی پور نیز تصریح کرد: سخنان ما باید مبنای قانونی داشته باشد در کجای قانون شهردرای و قانون مجلس موضوع کمک شهرداری به انتخابات مطرح شده است؟

چمران بااشاره به اینکه شهرداری کمک مالی نمی کند عنوان کرد: این کمک ها به صورت غیر نقدی انجام می شود و هیچ پولی به فرمانداری به صورت نقدی پرداخت نمی شود.

دوستی نیز بیان داشت: در کشور تنها نهادی که این کار را انجام می دهد شهرداری تهران است. در شهرهای دیگر کمک می کنند اما در قانون ذکر نمی کنند. ما هم می توانیم خدمات را به جای کمک ریالی درج کنیم.

طلایی پیشنهاد حذف این تبصره را ارائه داد و گفت: ما می توانیم شهرداری را مکلف کنیم از امکانات خود هر گونه کمکی که می تواند به برگزاری انتخابات داشته باشد.

سرخو با توجه به مقررات عمومی کمک به برگزاری انتخابات گفت: در هیچ دستگاه و وزارتخانه ای در بودجه سالانه ردیف تعیین نمی کنند. این کمکی است که از محل امکانات انجام می شود و ردیف اعتباری در بودجه هیچ وزارت خانه و دستگاه عمومی نوشته نمی شود.

دبیر در پاسخ به اعتراض های انجام شده گفت:‌ ما باید کمک های شهرداری به انتخابات را در سقف محدود کنیم. اگر این تبصره را حذف کنیم از چند جا با اعتبارات دیگر به انتخابات کمک می کنند. چرا نباید این کمک را شفاف کنیم؟

رییس شورای اسلامی شهر تهران در جمع بندی نظرات ارائه شده تصریح کرد: بر اساس قانون شهرداری نباید به دستگاه های دولتی کمک کند. از طرف دیگر نه تنها تهران همه شهرها در همه سالها به فرمانداری ها کمک می کنند. بر اساس قانون همه دستگاه ها باید در انتخابات همکاری کنند. ما هم می توانیم کمک کنیم و هم می توانیم کمک نکنیم.

چمران اضافه کرد: مجلس برای هیات نظارت کمک های نقدی را تصویب کرده است اما فرمانداری با کمک های شهرداری انتخابات را برگزار می کند. هنوز اموزش و پرورش دستمزد نیروهایی که در انتخابات قبلی همکاری کردند را پرداخت نکرده است. بنابراین شهرداری موظف است این کمک را انجام دهد و ما این کمک را شفاف کرده ایم.

وی پیشنهاد کرد می توانیم این رقم را حذف کنیم و به رقم بودجه در اختیار شهردار اضافه کنیم و تفاهم کنیم که این رقم به برگزاری انتخابات اختصاص یابد.

انصاری نیز تصریح کرد: در سالهای اول انقلاب به دلیل سازوکارهایی که وجود داشت دستگاه های قانون گذار مکلف کردند همه به برگزاری انتخابات کمک کنند. الان بیش از سی سال از انقلاب می گذرد و نباید با همان روال کارها انجام شود. دولت وقتی انتخابات برگزار می کند باید منابع آن را نیز پیش بینی کند.

چمران در پاسخ به انصاری گفت: امسال هیچ بودجه ای پیش بینی نشده و ما می توانیم این موضوع را برای انتخابات سالهای بعد به دولت و مجلس پیشنهاد دهیم که بودجه ای برای فرمانداری و هیات نظارت پیش بینی شود. اما در حال حاضر که نزدیک به برگزاری انتخابات هستیم نمی توانیم این کمک را قطع کنیم.

دبیر با اشاره به اینکه این تبصره در شورا رای آورده است؛ اظهار داشت: ما با این تبصره تنها کمک ها را شفاف می کنیم و تبصره ای که مصوب شده را نمی توانیم حذف کنیم.

سرخو با اشاره به اینکه فرمانداری افزایش مبلغ را درخواست کرده اظهار داشت: ما در پاسخ نه درباره مبلغ حرف زده ایم و نه درباره حذف هیات نظارت. در حالی که فرمانداری خواستار حذف هیات نظارت از این کمک بوده است.

دوستی نیز بیان داشت: بر اساس تبصره ای که داشتیم ما موظفیم هم امکانات را بدهیم و هم ۵ میلیارد نقدی را. اما با یک اصلاح می توانیم شهرداری را موظف به همکاری با دولت کنیم به طوری که تا سقف ۵ میلیارد به فرمانداری امکانات بدهد.

دنیامالی با اشاره به اینکه افزایش درخواستی فرمانداری امکان پذیر نیست؛ پیشنهاد کرد این منابع توسط شهرداری تهران برای برگزاری هر چه باشکوه تر انتخابات اجازه داده شده و موضوع هیات نظارت یا فرمانداری را قید نکنیم.

سروری با اشاره به انحراف رفتن بحث گفت: وقت زیادی از صحن گرفته شده و این پیشنهادات نباید الان مطرح شود. ما باید به ایراد مطرح شده جواب دهیم و این نوع قانون نویسی مغایر با اعتراضات است.

چمران با اشاره به اینکه ۵ میلیارد تصویب شده و قابل تغییر نیست؛ عنوان کرد: در تامین سایر نیازمندی های احتمالی و در صورت ضرورت شهرداری می تواند کمک های دیگری نیز به برگزاری انتخابات داشته باشد. از طرف دیگر شورای اسلامی شهرها انتخابات ندارند و این انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان است و شوراهای شهر نباید بودجه هیات نظارت بر آنها را تامین کنند.

رحمت اله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران، در بررسی اعتراض فرمانداری تهران به متن مصوبه بودجه سال1394 شهرداری تهران در مخالفت با تصویب 5 میلیارد تومان اعتبار به فرمانداری برای برگزاری انتخابات، اظهار داشت: بخش نامه ای تحت عنوان "ضوابط تهیه و تنظیم بودجه سال 94 شهرداری کشور" توسط وزارت کشور به استانداران در تاریخ 26 آبان ماه سال 93 ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: مطلع نیستم که این بخش نامه برای روسای شوراها ارسال شده است یا نه، اما اگر این کار صورت نگرفته باشد جای گله است، اما اگر ارسال شده باشد سوال اینجاست که چرا در اختیار اعضای شورا قرار نگرفته است تا بدانیم بودجه شهرداری در چه چارچوب باید تنظیم شود.

حافظی: اختصاص بودجه به فرمانداری و وزارت کشور برای انتخابات ممنوع است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به بخش سیاست های اجرایی این بخشنامه، تصریح کرد: در بخش سیاست های اجرایی این بخش نامه در بند چهار قید شده است "ممنوعیت پرداخت هرگونه اعتبار از اعتبارات شهرداری به دستگاه اجرایی" با استناد به این بند ما مجوز پرداخت این بودجه را نداریم.

حافظی همچنین ادامه داد: قانونگذار در بند "ز" ماده 174 قانون برنامه پنج ساله توسعه اشاره کرده، پیش بینی هر گونه اعتبار و پرداخت آن به سایر دستگاه اجرایی توسط شهرداری و شوراها ممنوع است، همچنین در ضوابط تنظیم بودجه به این بند قانونی نیز اشاره شده است بنابراین ما مجوز هرگونه کمک به فرمانداری و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات را نداریم به همین دلیل پیشنهاد حذف این کمک را دارم.

وی در خصوص تبصره 23 با اشاره به اینکه باید تعیین ردیف شود؛ خاطر نشان کرد:‌ در بند ششم اعتراض فرمانداری اشاره شده که اختیار شهردار نباید از اختیار وزیران بیشتر شود اما ما در پاسخ به قانون قدیمی تری استناد می‌کنیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    دری وری
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    اتفاقا نظارت شدیدی بر تاکسیرانی هست روزی سه بار مارا یا مامورین تاکسیرانی متوقف می کنند ویا مامورین راهنمایی رانندگی که البته مانصف درآمد خود را به راهنمایی می دهیم یعنی با آنها شریک شده ایم جدیدا
  • رحمن ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    آقای چمران شما هیچ گاه شهیدان هسته ای را فراموش نمی کنید یعنی چکار می کنید آیا صبح به صبح چند کیلو میوه از تره بار درب خانه باز ماندگان می فرستید و تشکر می کنید .یا چند ذکر و تسبیح روانه قبر شهدا می کنید بگید ما هم انجام دهید ما هم مشتاقیم فراموش نکنیم.نکند خوب کار می کنید خوب این که وظیفه شماست .جل الخالق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس