سال 93 را باید سالی موشکی در حوزه نظامی دانست، سالی که در آن انواع و اقسام موشک‌ها در کلاس‌های مختلف رونمایی و شلیک شد.

به گزارش مشرق،  بی‌شک سال 93 را باید سالی موشکی در حوزه نظامی دانست، سالی که در آن انواع و اقسام موشک‌ها در کلاس‌های مختلف رونمایی و شلیک شد. از موشک کروز زمینی گرفته تا موشک ماهواره‌بر و پدافند هوایی و کروز دریایی و بالستیک تا موشک زیرآبی.

در این سال شاهد پرواز پهپاد RQ-170 ایرانی نیز بودیم که توانمندی متخصصان کشورمان را در مهندسی معکوس پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیا به نمایش گذاشت.

سال 93 کلکسیون پهپادهای شکار شده با ورود هرمس اسرائیلی کاملتر شد و این پهپاد رادارگریز توسط موشک سپاه منهدم شد. از طرفی هواپیمای آموزشی و جنگنده صاعقه2 هم توسط وزارت دفاع تولید و تحویل نیروی هوایی ارتش شد.

برگزاری 2 رزمایش بزرگ سپاه و ارتش از نکات دیگری است تاکید بر اقتدار دفاعی را در سال گذشته نشان می‌دهد. سالی که در آن ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی توسط موشک‌های سپاه منهدم شد و در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

در این گزارش تلاش شده تا 130 خبر مهم نظامی کشور در سال 93 ارائه شود که در ادامه می‌خوانید:

* رزمایش مشترک دریایی ایران و پاکستان در شرق تنگه هرمز

رزمایش مشترک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در شرق تنگه هرمز و دریای مکران، ساعتی قبل برگزار شد.

ناوگروه نیروی دریایی پاکستان متشکل از یک فروند ناو موشک‌انداز، یک فروند ناو پشتیبانی و یک فروند زیر دریایی پیشرفته در بندرعباس حضور یافته و دراین رزمایش مشترک شرکت کرد.

* ایجاد شورای عالی پاکسازی توسط وزیر دفاع به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور گفت: وزیر دفاع به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امر مین‌زدایی، شورای عالی پاکسازی را با حضور نمایندگان سازمان‌های مختلف ایجاد کرده است.

* سامانه‌های شبیه‌ساز میراژ و فاتح 12 در پایگاه برادران شهید دل حامد رونمایی شد

اولین سامانه شبیه ساز هواپیمای شکاری میراژ  و سامانه شبیه ساز تیراندازی سلاح سبک فاتح 12 که توسط مهندسان جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است، با حضور امیر حسن شاه صفی در پایگاه دهم شکاری رونمایی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

سامانه شبیه ساز میراژ قابلیت توانایی شبیه سازی پرواز در شرایط جوی مختلف را داراست وکلیه مراحل طراحی و ساخت آن توسط مهندسان داخلی انجام گرفته است.

همچنین سامانه فاتح 12 مجهز به چهار نوع سلاح سبک از جمله ژ3، کلاشینکف، آر پی جی و کلت است.

* تشکیل راهیان نور دریایی توسط نیروی دریایی ارتش

امیر خرم طوسی جانشین معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به استقبال خوب از اردوهای راهیان نور گفت: نیروی دریایی ارتش امسال موفق به تشکیل راهیان نور دریایی شد، که این موضوع می‌تواند به شناساندن فعالیت‌های این نیرو به بازدیدکنندگان موثر باشد.

* رزمایش مشترک نیروی دریایی ایران و عمان برگزار شد

با حضور ناو گروه امداد و نجات جمهوری اسلامی ایران در بندر سلطان قابوس مسقط به همراه ناوهای امدادی نیروهای مسلح سلطنت عمان، چهارمین رزمایش مشترک امداد و نجات نیروی دریایی دو کشور در آبهای عمومی سلطان نشین عمان برگزار شد.
در این رزمایش، ناوگروه جمهوری اسلامی ایران شامل ناوشکن الوند، ناو موشک انداز شمشیر، ناو لجستیکی بوشهر و بالگرد AB212 از نیروی دریایی ارتش و یدک کش سفیر 3 حضور داشتند.

* شناسایی و دستیری یک تیم تروریستی توسط سپاه در جنوب کشور

در پی دریافت اطلاعاتی مبنی بر اقدام سرویس های جاسوسی وابسته به بیگانگان مبنی بر سازماندهی و اعزام یک تیم عملیاتی برای اقدامات تروریستی و خرابکارانه در ایران، با الطاف و عنایات الهی و عملیات پیچیده اطلاعاتی و شناسایی، رصد و کنترل اعضای تیم مذکور در خارج از مرزها، پس از ورود آنان به کشور در روزهای آغاز سال 93، نیروهای اطلاعاتی سپاه ولی عصر(عج) استان خوزستان در عملیاتی سریع آنها غافلگیر و دستگیر کردند.

بر اساس این گزارش تروریستها در چار چوب یک پروژه عملیات روانی با هدف بمب‌گذاری و خرابکاری در برخی اماکن و مقرهای حساس، شناسایی، ترور و ایجاد فضای رعب و وحشت و ناامنی در جامعه، تحت چتر حمایتی سرویس های جاسوسی دشمنان ملت ایران وارد کشور شده بودند.

این گزارش محموله‌های آماده انفجار، بمب‌های چسبان و کنار جاده‌ای، تلفن همراه و سامانه‌های ارتباطی مجهز به رمزنگاری در فضای مجازی و اینترنت را از جمله تجهیزات به دست آمده از دستگیر شدگان ذکر کرده است.

بازداشت شدگان در اظهارات اولیه خود به ارتباط و سازماندهی هسته تروریستی توسط سرویس‌های جاسوسی تحت حمایت دشمنان فرا منطقه‌ای اعتراف کرده‌اند.

* رونمایی از 5 دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش؛ از زره هوشمند تا سلاح 6لول محرم

امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در سازمان جهاد خودکفایی نزاجا از 5 دستاورد جدید این نیرو رونمایی کرد.

سلاح 6لول محرم، زره کامپوزیت هوشمند، تانک بهینه شده سبلان، توپ هویتزر و خودروی ذوالجناح 5 دستاوردی بودند که با حضور فرمانده نیروی زمینی از آنها رونمایی شد.

* تجهیز دیده‌بان‌های پدافند به سامانه راصد با برد 15 کیلومتر

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: سامانه راصد 32 از دستاوردهای خوب قرارگاه پدافند هوایی در حوزه کشف و شناسایی است که می‌تواند سمت ارتفاع و سرعت اهداف پرنده را به صورت دیتا و در محدوده بیش از 15 کیلومتر برای مراکز کنترل ارسال کند.

اسماعیلی در ادامه افزود: به کمک این دستاورد، دیده‌بان توسط سامانه‌ای که در کلاه و یا دوربین او نصب شده است سمت سرعت ارتفاع و سمت گذرنده هدف یا اهداف پرنده را به مراکز کنترل ارسال می‌کند.

* وزیر دفاع آذربایجان با سرلشکر فیروزآبادی دیدار و گفتگو کرد

سپهبد ذاکر حسن‌اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار مسائل مشترک فی مابین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* فرمانده کل سپاه به عنوان «دوستدار سلامت» معرفی شد

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در سومین همایش بهداشت و سلامت در سپاه از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان برگزیده طرح دوستدار سلامت معرفی شد.

* تجهیز ناوهای ارتش به جدیدترین موشک کروز/ شلیک «غدیر» از سواحل و شناورهای نداجا

دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: موشک کروز غدیر هم بر روی ناوشکن‌ها و ناو‌های موشک‌انداز نیروی دریایی ارتش نصب شده است و هم به صورت ساحل به دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* آمریکا با رأی منفی ایران از اجلاس امنیت دریایی اقیانوس هند حذف شد

امیر جعفری طهرانی معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش گفت: رأی منفی ایران برای حذف ایالات متحده به عنوان ناظر و پافشاری ما علیرغم فشارهای موجود منجر به حذف ایالات متحده شد تا نتوانند در نشست آتی اجلاس امنیت دریایی منطقه اقیانوس هند شرکت داشته باشند.

* کابوس آمریکا محقق شد/ RQ170 ایرانی رونمایی شد

در بازدید حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه توانمندی های نیروی هوافضای سپاه، برای اولین بار مدل ایرانی پهپاد پیشرفته RQ170 به نمایش درآمد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در این حوزه به پیشرفت‌های چشمگیری نائل آمده است.

از پرواز RQ170 ایرانی تا پرتاب ماهواره فجر/ دستیابی ایران به کروز زمینی بردبلند

* RQ170 ایرانی «بمب‌افکن» می‌شود

در بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه توانمندی های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «پهپاد‌های» ایرانی RQ170 به همراه پهپاد RQ170 آمریکایی غنمیتی به نمایش درآمد که همین نمایش شروعی خواهد بود بر کابوس جدید آمریکایی ها چراکه بنا بر اطلاعات کسب شده، سپاه پاسداران قرار است بر خلاف آمریکایی ها که از این هواپیما در حوزه اطلاعاتی و شناسایی استفاده می‌کنند، آن را در حوزه رزمی و به عنوان یک هواپیمای بمب افکن علیه ناوهای آمریکایی بکار بگیرد.

* «زلزال بارشی» با 30 بمب 17 کیلویی/ موشکی معادل 36 راکت

موشک زلزال بارشی، 30 بمب 17 کیلویی دارد که در فاصله نزدیک زمین پخش می‌شود و برای زدن باند فرودگاه و تجهیزات پخش‌شده روی زمین مناسب است و برای اولین بار در جریان بازدید 2ساعته فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران، به نمایش درآمد.

* ناوگروه بیست و نهم نیروی دریایی ارتش در بندر جیبوتی پهلو گرفت

ناوگروه بیست و نهم آموزشی رزمی نیروی دریایی ارتش در بندر کشور جیبوتی پهلو گرفت.

* استقرار پایگاه‌های پهپادی سپاه در اطراف تنگه هرمز/ تجهیز پهپادهای ندسا به موشک‌های بُرد متوسط

سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ما الان در شرق، شمال و غرب تنگه هرمز استقرار پایگاه پهپادی و بر فراز آن پرواز دائم داریم، در منطقه شمال خلیج فارس هم همین روال برقرار است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: روند پهپاد‌های عملیاتی ندسا به این صورت است که از همان موشک‌هایی که روی شناورها و یا سواحل داریم، از روی پهپادها برای زدن اهداف نظامی در دریا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه موشک‌های کروزی که بر روی این پهپادها نصب می‌شود موشک‌های داخلی است که بر روی شناورهایمان نصب و یا در ساحل از آن استفاده می‌کنیم، اظهار داشت: ما الان بر روی شناور، ساحل و بالگردهایمان موشک‌های ضدناو داریم. لذا موشک‌های بُرد متوسطی که قریب به اتفاق نیازمندی‌های ما را تامین می‌کند را می‌توانیم روی پهپادهایمان نیز نصب کنیم و روند آن در حال انجام است.

* سردار دهقان از مراکز فضانوردی و نظامی چین بازدید کرد

سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که برای انجام یک دیدار رسمی سه روزه به کشور چین سفر کرده بود، در ادامه برنامه‌های خود، از مراکز فضانوردی چین که سومین مرکز فضانوردی جهان به شمار می‌رود و تاکنون ده فضانورد به فضا اعزام کرده است، بازدید و از نزدیک با فعالیت بخش‌های مختلف این مرکز آشنا شد.

* سی‌امین ناوگروه اعزامی ارتش در سودان پهلو گرفت

ناوگروه سی ام اعزامی نیروی دریایی ارتش به منطقه خلیج عدن، در بندر پورت سودان پهلو گرفت.

این ناوگروه به مدت 4روز در این کشور اقامت داشت و طی آن، ضمن ملاقات با مقامات کشور سودان از بند پورت سودان نیز بازدید کرد.

* افتتاح 23000 طرح اقتصاد مقاومتی به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی 23000 طرح اقتصاد مقاومتی افتتاح خواهد شد.

* کوره‌های عملیات حرارتی در نیروی هوایی ارتش ساخته شد

با همت و تلاش متخصصان مرکز تعمیرات پشتیبانی و تولید فرماندهی آماد و پشتیبانی هوایی نیروی هوایی ارتش، کوره‌های عملیات حرارتی ساخته و به بهره‌برداری رسید.

* شلیک موفق سامانه پدافندی مرصاد/ انهدام پهپاد کرار با موشک شلمچه

یکی دیگر از سامانه های موشکی ارتفاع متوسط مرصاد که به دست توانمند متخصصین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تولید شده است در یکی از یگانهای پدافندی مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت و با استفاده از موشک بومی شلمچه موفق به اصابت قرار دادن یک فروند پهپاد کرار شد.

* اعطای رتبه استاد ممتازی به سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی‌ دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا رتبه استاد ممتازی دانشگاه جامع امام حسین(ع) را دریافت کرد.

* نیروی زمینی ارتش 2 فروند موشک‌ جدید آزمایش کرد

امیر کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به موشک‌های جدید این نیرو اظهار داشت: یک سری موشک‌های جدید طراحی شده‌اند تا در نیروی زمینی ارتش ساخته شوند. تولید آزمایشگاهی ‌این موشک‌ها شروع شده و یکی دو نمونه نیز تست شده است.

حیدری تاکید کرد: این مراحل باید طی شود تا این موشک‌ها تکمیل و به صورت رسمی به عنوان یک موشک، قابل تعریف شوند. البته اکنون نیز برای نزاجا تعریف شده هستند.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: موشک‌های جدید، از نظر بُرد و کیفیت، در کلاسی بالاتر از موشک‌های نازعات هستند و در رنج «برد متوسط »تعریف می‌شوند.

* «ذوالجناح» S300 ایرانی را حمل می‌کند

برای اولین بار بود که در رژه 29 فروردین سال 93 خودروی سنگینی به نمایش درآمد که بر روی آن تصویری از سامانه موشکی باور373 که (قبلا نمایش داده شده بود) نقش بسته است.

از پرواز RQ170 ایرانی تا پرتاب ماهواره فجر/ دستیابی ایران به کروز زمینی بردبلند

طبیعتا با توجه به اندازه و وزن موشک در حال ساخت، نیاز به خودروی مناسبی جهت حمل موشک احساس می‌شد. در همین راستا با توجه به زیرساخت‌های مناسب و تجارب ذی‌قیمت در حوزه خودروهای فوق سنگین تاکتیکی، نسبت به طراحی و ساخت خودرو «ذوالجناح» توسط گروه تحقیقاتی خودرویی سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش اقدام شد.

خودروی سنگین ذوالجناح که با حضور امیر پوردستان فرمانده نزاجا رسما رونمایی شد، دارای 5 محور (10 چرخ) فعال است که 2 محور اول و دوم و محور پنجم فرمان‌پذیر هستند.

طراحی این خودرو براساس تطابق کامل با کلیه شرایط سرزمینی و اقلیمی ایران انجام شده است.

این خودرو چند منظوره قابلیت عبور از رودخانه تا عمق 5/1 متر، حداکثر ظرفیت بار 30 تن، حمل محموله با طول 5/10 متر، حداکثر شیب روی 35%، حداکثر شیب روی طولی 20%، وزن خالص 21 تن و سامانه تعلیق مستقل است.

* تجهیز سامانه پدافندی S200 به موشک صیاد 3

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: موشک صیاد 3 با تلفیق با سامانه S200 توانمندی جدیدی را به این سامانه اضافه کرده است و با استفاده از این موشک می‌توان اهداف با ارتفاع متوسط را مورد اصابت قرار داد.

* موشک «یا علی»؛ جدیدترین کروز ایران با برد 700 کیلومتر

موشک «یا علی» بعنوان جدیدترین موشک کروز ایران با برد 700 کیلومتر در نمایشگاه توانمندی های نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمد.
موشک کروز «یاعلی» یک موشک کروز زمینی است که از روی سکوهای زمینی شلیک می‌شود و قابلیت پرتاب از روی هواپیما را هم خواهد داشت.

* رادار 1100 کیلومتری «قدیر» سپاه رونمایی شد

از این رادار توانمند (ساخته شده در مرکز جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه) برای کشف اهداف هوایی، هواپیماهای رادارگریز (استیلز)، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک و نیز ماهواره‌های در مدار پایین (لئو) استفاده می‌شود.

رادار آرایه فازی «قدیر» با قابلیت استفاده در تمام شرایط آب و هوایی و مقاوم در برابر جنگ التکرونیک، در نقاط مختلف میهن اسلامی نصب شده و اطلاعات آن قابل انتقال به تمام نقاط کشور است.

بیش از 100 آنتن با قابلیت گردش 360 درجه برروی این رادار نصب شده است.

* نجات کشتی ایرانی در تنگه باب‌المندب

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش یک فروند کشتی ایرانی را در محدوده تنگه باب‌المندب از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

* کشف محموله 60 هزار لیتری سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه

در جریان عملیات گشت و شناسایی روزانه واحدهای شناوری منطقه چهارم دریایی سپاه، محموله 60 هزار لیتری سوخت قاچاق شناسایی و توقیف شد.

* جلسه اخوت فرماندهان عالی ارتش و سپاه برگزار شد

همزمان با اعیاد شعبانیه و میلاد با سعادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و گرامی داشت روز پاسدار جلسه اخوت فرماندهان ارتش و سپاه با حضور امیر سرلشکر عطاء الله صالحی فرمانده کل ارتش و سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه در محل ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد.

از پرواز RQ170 ایرانی تا پرتاب ماهواره فجر/ دستیابی ایران به کروز زمینی بردبلند

در این جلسه که جانشین، فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و معاونین فرمانده کل ارتش و فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی، هوا و فضا و معاونین فرمانده کل سپاه حضور داشتند، بر اهمیت هماهنگی و تعامل جدی نیروهای مسلح بویژه ارتش و سپاه در راستای ارتقای توان بازدارندگی و اقتدار دفاعی کشور تأکید شد.

* وابستگان نظامی مقیم تهران با سردار پاکپور دیدار کردند

در آستانه سوم شعبان سالروز تولد امام حسین(ع) و روز پاسدار، وابستگان نظامی کشورهای خارجی مقیم تهران از جمله کشورهای سوریه، عربستان، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان، عمان، اتریش، لهستان، ترکیه، ونزوئلا، چین، روسیه، ایتالیا، برزیل، ژاپن، اوکراین، یونان، کره شمالی، عمان، اندونزی، پاکستان، هند، اکوادور، قرقیزستان، ارمنستان و قزاقستان با سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در حاشیه این دیدار که در محل ستاد این نیرو برگزار شد، نمایشگاهی از دستاوردها و توانمندی‌های سپاه پاسداران در حوزه رزم زمینی نیز برپا شده بود.

* سپاه پاسداران کشتی حامل سوخت قاچاق را در تنگه هرمز توقیف کرد

کشتی 1000 تنی یحیی یحیی با تابعیت سومالیایی در حین قاچاق محموله 500000 لیتری گازوئیل به مقصد یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط گروه گشتی ناوتیپ رزمی 112 ذولفقار منطقه یکم دریایی سپاه کشف و توقیف شد.

* رونمایی 2 سامانه پدافند هوایی با نام «فکور» و «رسول» در حوزه فرماندهی و کنترل

مراسم رونمایی از سامانه‌های فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی «فکور» و سامانه ارتباط رادار مطلع‌الفجر «رسول» که به صورت کاملا بومی و به دست توانمند متخصصین پدافند هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و به مرحله تولید رسیده است، با حضور امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) و جمعی از مسئولین کشوری و لشکری انجام شد.

* دوستعلی آزوغ رئیس جدید سازمان بسیج عشایر کشور شد

دوستعلی آزوغ با حکم رئیس سازمان بسیج مستضعفین به عنوان مسئول جدید سازمان بسیج عشایر کشور منصوب شد.

* وزرای دفاع ایران و روسیه دیدار کردند

سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در حاشیه سومین نشست بین‌المللی امنیتی مسکو با یکدیگر دیدار و بر ضرورت تلاش برای توسعه همکاری‌های دفاعی میان دو کشور تاکید کردند.

* رزمایش پدافندی مصباح الهدی در منطقه پدافند هوایی خلیج فارس برگزار شد

رزمایش یک روزه پدافندی مصباح الهدی با هدف اقدام تاکتیکی مناسب بر علیه هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه پدافند هوایی خلیج فارس برگزار شد.

در رزمایش یک روزه پدافندی مصباح الهدی، سامانه های راداری، موشکی، توپخانه ای، الکترونیکی در مواجهه با تهاجم هرگونه شیء پرنده، مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت و اقدام تاکتیکی مناسب بر علیه هواپیماهای بدون سرنشین به مورد اجرا گذاشته شد.

* پاکسازی بیش از 98 درصد اراضی آلوده به مین در سطح عمومی

رئیس مرکز مین‌زدایی با بیان اینکه ایران با 2/4 میلیون هکتار آلودگی یکی از قربانیان اصلی مین است، گفت: موفق شده‌ایم بیش از 98 درصد از اراضی آلوده خود را در سطح عمومی پاکسازی و بیش از 11 میلیون مین را کشف و خنثی کنیم.

* ناوگروه کشور عمان در بندرعباس پهلو گرفت

ناوگروه اعزامی کشور عمان امروز صبح امروز در بندرعباس پهلو گرفت.

* تحویل 20 فروند بالگرد تعمیر شده از سوی سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به نیروهای مسلح

20 فروند بالگرد که از سوی شرکت پنها وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع بازسازی و تعمیرات اساسی شده، به نیروهای مسلح تحویل شدند.

این 20 فروند بالگرد از انواع 205، 212، 214، 412، CH، RH، SHو Mil است.

* سردار علی عبداللهی معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح شد

سردار علی عبداللهی معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی معاونت ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح و جایگزین سردار حجازی شد.

* اعطای درجه سرتیپ تمامی به سردار گرجی‌زاده توسط فرمانده کل قوا

از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا درجه سرتیپ تمامی به علی‌اصغر گرجی‌زاده فرمانده حفاظت سپاه اعطا شد.

* نجات نفتکش ایرانی از حمله 8 فروند قایق دزدان دریایی

ناوگروه سی ام نیروی دریایی ارتش حمله سنگین دزدان دریایی به یک فروند نفتکش ایرانی را در دریای سرخ ناکام گذاشت.

* فرمانده قرارگاه سازندگی سپاه ارتقاء درجه گرفت

سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با یک درجه ارتقا، سرتیپ تمام شد.

* تصویب ساختار سازمانی قرارگاه پدافند هوایی با تایید فرماندهی معظم کل قوا

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: ساختار سازمانی قرارگاه پدافند هوایی پس از تلاش فراوان مجموعه قرارگاه به دست مبارک مقام معظم رهبری تصویب و توسط ستاد کل نیروهای مسلح آماده ابلاغ است.

* رزمایش یک روزه مصباح الهدی در گروه پدافند هوایی چابهار برگزار شد

امیر صباحی فرد جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: رزمایش یک روزه پدافند هوایی مصباح الهدی با تاکید بر توانایی‌های درون یگانی گروه پدافند هوایی چابهار برگزار شد.

*رؤسای سازمان‌های پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع‌ مقدس و اسناد و مدارک دفاع ‌مقدس منصوب شدند

با حکم رئیس ستادکل نیروهای مسلح، رؤسای سازمان‌های «پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس» و «اسناد و مدارک دفاع مقدس» منصوب شدند.

بر اساس این احکام سردار مهدی محمدی‌فر به‌عنوان رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس و سردار اسحاق صلاحی کجور به‌عنوان رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس معرفی شدند.

* تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) امضا شد

سردار غلامرضا جلالی و امیر فرزاد اسماعیلی تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) را امضا کردند.

* 2 خط تولید باتری‌های نظامی پیشرفته افتتاح شد

خطوط تولیدی باتری‌های پیشرفته روی-نقره و صنعت تولید مواد اولیه پودر و اکسید نقره با حضور سردار دهقان در سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع افتتاح و به بهره برداری رسید.

* موشک‌های کروز قدیر و نصر بصیر و پهپادهای جدید ایران رونمایی شدند

همزمان با اولین روز از هفته دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان از 4 دستاورد جدید نیروهای مسلح در حوزه‌های موشکی و پهپادی رونمایی و از نمایشگاه «خودباوری و مدیریت جهادی» وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بازدید کرد.

این دستاوردها شامل موشک کروز قدیر، موشک کروز نصر بصیر، پهپاد رهگیر کرار 4 و پهپاد فتوگرامتری مهاجر 4 (سامانه نقشه‌برداری هوایی) بود.

* سپاه یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی را با موشک ساقط کرد

یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد.

از پرواز RQ170 ایرانی تا پرتاب ماهواره فجر/ دستیابی ایران به کروز زمینی بردبلند

هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریز بوده و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته‌ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.

* ناوگروه سی و یکم نیروی دریایی ارتش در بندر جیبوتی پهلو گرفت

ناوگروه سی و یکم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران بایندر و ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس پس از گشت‌زنی در آب‌های آزاد و با پیام صلح و دوستی در بندر جیبوتی پهلو گرفت.

* 4 دستاورد جهاد خودکفایی نزاجا تحویل یگان‌های این نیرو داده شد

پروژه‌های شاهر، سداد 23 میلیمتری، هویزه و زاویه یاب به منظور افزایش توان رزمی یگان های نیروی زمینی ارتش با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولین ارتش در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا به یگان های این نیرو تحویل داده شد.

* سردار ابراهیم جباری «سرتیپ تمام» شد

سردار ابراهیم جباری فرمانده سپاه ولی‌ امر با یک درجه ارتقاء، سرتیپ تمام شد.

* اولین موشک «باور 373» شلیک شد

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از موفقیت‌آمیز بودن اولین تست موشک سامانه پدافندی «باور 373» خبر داد.

* ناوگروه ارتش 2 فروند کشتی را از چنگ دزدان دریایی نجات داد

ناوگروه سی و یکم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران بایندر و ناو جمهوری اسلامی ایران بندرعباس حملات دزدان دریایی به 2 فروند کشتی در محدوده آب‌های آزاد را ناکام گذاشت.

* بالگردهای جدید ایرانی «هما» و «صبا» در انتظار مجوزهای نهایی/ «هما» رادارگریز می‌شود

امیر خلبان محمدعلی احمدآبادی مدیرعامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) گفت: بالگرد 8 نفره با نام «صبا» با 2 موتور خواهد توانست نیازهای دریایی و امداد و نجات و ترابری را رفع کند.

بالگرد ملی نیمه سنگین «هما» بالگردی 14 نفره است و قابلیت رادارگریز شدن و تسلیح را هم دارد.

مدیر عامل شرکت پنها در ادامه تصریح کرد: بالگردهای ملی «صبا» و «هما» پرواز کرده‌اند، اما آنچه که برای بالگرد مهم است، گرفتن مجوزها و استانداردهاست که این روند معمولا 2 الی 3 سال طول می‌کشد.

* دستاوردهای جدید پدافند در حوزه رادار رونمایی شد/ رونمایی از رادار کیهان و آرش 2

این سامانه‌ها شامل رادار کیهان، پروژه انتقال اطلاعات هادی، رادار 2 بعدی آرش، سامانه طرح های پرواز fic2، سامانه دستیار فرمانده با قابلیت نمایش موقعیت دیده بانها و دریافت اطلاعات سامانه های راداری بود.

* تفاهم‌نامه مشترک بسیج و سازمان حج برای بازدید زائرین عتبات از راهیان نور به امضا رسید

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان حج و زیارت و سازمان بسیج مستضعفین با حضور اوحدی رئیس ستاد حج و زیارت و سردار فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین و پلارک رییس عتبات عالیات کشور در محل سازمان حج و زیارت امضا شد.

* دفع حملات 3 مرحله‌ای و 8 ساعته دزدان دریایی به نفتکش ایرانی توسط ناوگروه سی‌و‌یکم ارتش

دزدان دریایی طی یک روز در سه مرحله و در موقعیت های مختلف قصد ربایش یک فروند نفتکش ایرانی را داشتند که در تمامی مراحل ناوگروه سی و یکم نیروی دریایی ارتش تیم های تکاوران خود را به موقعیت ها اعزام و دزدان دریایی را متواری کرد.

* سرهنگ صفرعلی موسوی فرمانده حفاظت هواپیمایی شد

با حکم سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سرهنگ صفرعلی موسوی به عنوان فرمانده حفاظت هواپیمایی معرفی شد.

* حمله تروریست‌های مسلح به پاسگاه مرزی سراوان ناکام ماند

گروهی از اشرار و تروریست های مسلح با حمله به یک پاسگاه مرزی در منطقه سراوان قصد تصرف آن را داشتند که با هوشیاری و مقاومت دلیرانه رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و نیروهای بومی بویژه بسیجیان دلاور بلوچ منطقه مواجه و عملیات مذبوحانه آنها درهم شکسته شد.

بنا به این گزارش مزدوران استکبار جهانی که از خاک کشور پاکستان برای سازماندهی و حمله به این پاسگاه استفاده کرده بودند، با تحمل تلفات سنگین متواری شدند.

* 2 فروند هواپیمای F14 و F4 اورهال شدند

متخصصان نیروی هوایی ارتش عملیات باز آماد(اورهال) دو فروند هواپیمای شکاری اف 14 و اف 4 را به پایان رساندند.

* سردار گرجی‌زاده جایگزین سردار خوشنواز در فرماندهی سپاه حفاظت انصارالمهدی شد

سردار گرجی زاده درحال حاضر فرمانده حفاظت سپاه است که با حفظ سمت فرماندهی سپاه حفاظت، انصارالمهدی (عج) را نیز عهده دار شده است.

* نخستین پهپاد «مسلح به موشک‌های پدافند هوایی» رونمایی شد

در دومین روز هفته دفاع مقدس با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نخستین پهپاد مسلح به موشک‌های پدافند هوایی رونمایی شد.

این پهپاد، قادر است انواع هواگردها نظیر هواپیماهای جنگنده، هواپیمای بدون سرنشین و بالگرد را منهدم کند.

* ساخت و آماده‌سازی کیسون‌های فوق سنگین برای ساخت بندر و موج‌شکن توسط سپاه

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه برای اولین بار در خاورمیانه موفق به ساخت کیسون‌های پنج هزار تنی برای استفاده در ساخت اسکله بندر خدماتی صادراتی تنبک شد.

* ناوگروه اعزامی ارتش چین در بندرعباس پهلو گرفت

ناوگروه سی‌ویکم اعزامی نیروی دریایی ارتش چین در منطقه یکم دریایی ارتش بندرعباس پهلوگیری کرد.

این برای نخستین بار است که ناوگروهی از چین به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کند.

* ناوگروه ایرانی کشتی چینی را از چنگ دزدان دریایی نجات داد

5 فروند قایق دزدان دریایی، یک کشتی کانتینربر چینی به نام «ژین لیانnt> یان گانژ» را در محدوده خلیج عدن مورد حمله قرار داده و قصد ربایش آنرا داشتند که ناوگروه سی و یکم نیروی دریایی ارتش مانع از این اقدام دزدان شد.

* سردار دهقان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در دومین روز سفر خود به جمهوری ترکمنستان با قربان قلی بَردی محمداف رئیس جمهور این کشور دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کرد.

* 3 سلاح رزمی نیروی زمینی سپاه آزمایش شد/ رونمایی از مین «رمیت» با حجم انفجار بالا

از جمله این تجهیزات سامانه 3 لول چرخشی «عاصفه» بود، این سامانه قادر است به صورت چرخشی، با نواخت تیر 900 تیر در دقیقه با کالیبر 23 میلیمتری ضد موشک‌های کروز و پرنده‌های ارتفاع پست متخاصم به کار گرفته شود.

سامانه دیگر، مین کنار جاده‌ای «رمیت» بود که این مین می‌تواند با دقت و حجم بالای انفجار به وسیله ریموت کنترل، یک ستون زرهی را در شعاع 100تا 150 متری منهدم کند.

سلاح انفرادی «فاتح»، سومین سامانه‌ای بود که رونمایی شد. این سلاح با قابلیت تک تیرانداز، گلوله‌های با کالیبر 5.56 میلی‌متر را شلیک می‌کند.

* سامانه‌های جدید امداد رزمی در نیروی زمینی سپاه رونمایی شد

الگوهای جدید سامانه‌های متحرک در بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه پاسداران با حضور فرمانده این نیرو رونمایی شد.

پست امداد خودرویی ارتقا یافته، آمبولانس زرهی، 2 بیمارستان صحرایی، سامانه امداد هوایی حیات بخش و تیم واکنش سریع امدادی از جمله این موارد است.

* 2 تن از متخلفان رسانه‌ای به دستور سرلشکر فیروزآبادی تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند

2 تن از متخلفان رسانه‌ای به دستور سردار سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

* پرواز شبانه‌روزی پهپادهای سپاه در شرق و غرب کشور/ ساخت پهپاد رزمی جدید در نیروی زمینی سپاه

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص استفاده این نیرو از هواپیماهای بدون سرنشین در حراست از مرزها اظهار داشت: پهپادهای نیروی زمینی سپاه در شمال غرب و جنوب شرق و غرب کشور مأموریت‌های شبانه‌روزی انجام می‌دهند.

پاکپور همچنین از ساخت یک پهپاد رزمی جدید در نیروی زمینی سپاه خبر داد و گفت: سازمان جهاد خودکفایی نزسا در حال ساخت یک پهپاد رزمی است که تست‌های آن انجام شده و کم‌کم به پایان کار خود می‌رسد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه تأکید کرد: این پهپاد رزمی مجهز به RPG بدون آتش عقبه است زیرا آتش عقبه RPG یک مشکل برای پهپادها بود که خوشبختانه این مشکل رفع شده است.

* سامانه راکتی «فلق» و نخستین خودروی تاکتیکی سنگین کشور رونمایی شد

با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سامانه راکتی پرتاب‌کننده راکت «فلق» و نخستین خودروی تاکتیکی 8×8 با نام «ظفر» در سازمان صنایع دفاع رونمایی شد.

سامانه راکتی فلق یکی از تسلیحات کارآمد رزم زمینی است که نقش مؤثری در تأمین اجرای آتش سنگین با حجم بالا را دارد. این سامانه از قدرت مانور بالا ، زمان استقرار و روانه سازی کوتاه ، انجام عملیات ضربتی و توانایی جابجایی در مناطق صعب العبور برخوردار می‌باشد.

توانایی انهدام اهداف دشمن تا عمق 10 کیلومتری یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این سامانه در مقایسه با سامانه‌های مشابه است و با استفاه از این سامانه دو منظوره، یگان‌های رزمی می‌توانند دو نوع راکت از نوع 240 و 333 م.م با نام راکت‌های فلق 1 و 2 را با حجم آتش سنگین علیه اهداف دشمن بکار گیرند.

امکان بارگزاری راکت در سریع‌ترین زمان ممکن و با سهولت کافی توسط جرثقیل خودبارگذار، موجب افزایش سرعت عمل در هنگام رزم و عملیات توسط راکت‌انداز ظفر می‌شود و قابلیت حمل مهمات مورد نیاز توسط این سامانه نیز باعث کاهش نفرات خودروهای همراه می‌گردد.

* نخستین کارخانه تولید باتری لیتیومی کشور با حضور وزیر دفاع به بهره‌برداری رسید

نخستین کارخانه تولید باتری لیتیومی در کشور با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

*«حافظ»؛ جدیدترین رادار جستجوگر آرایه فازی فعال سه‌بعدی/ ردگیری 100 هدف از فاصله 250 کیلومتری

رادار حافظ قادر است پرتو را در دو بعد سمت و ارتفاع به صورت الکترونیکی و در زمان بسیار کوتاه انجام داده، اهداف را از فاصله 250 کیلومتری آشکارسازی کرده و هم‌زمان با جستجوی اهداف، 100 هدف را ردگیری کند.

رادار حافظ یک رادار جستجوگر آرایه فازی فعال سه بعدی با برد متوسط جهت استفاده در سامانه پدافند هوایی مرصاد است. این رادار کاملاً تاکتیکی و دارای مداومت 24 ساعته بوده و در یک زمان بسیار کوتاه قابل گسترش و آماده انجام عملیات است و از تکنیک‌های پیشرفته و به روز ضد جنگ الکترونیک، برخوردار و قادر است در محیط‌ های حاوی اختلال و جنگ الکترونیک و همچنین در شرایط جوی و آب و هوایی مختلف نقش مؤثری را ایفا کند.

این رادار توسط وزارت دفاع تولید و در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) قرار گرفت.

* دریادار سیاری به چین رفت

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در صدر هیاتی نظامی، به کشور چین سفر و با برخی از فرماندهان عالیرتبه نظامی ارتش چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

سیاری همچنین با حضور در پایگاه دریایی شانگهای با فرماندهان این پایگاه دیدار و از نزدیک در جریان فعالیت نیروهای حاضر در این پایگاه قرار گرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در ادامه سفر به چین با وزیر دفاع این کشور و فرمانده نیروی دریایی ارتش چین نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

* وزیر دفاع لبنان به ایران آمد

معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان در این سفر که به دعوت رسمی سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، پیرامون راه های گسترش روابط دفاعی، مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با همتای ایرانی خود دیدار و گفت و گو کرد.

* 70نفر از افسران نیروهای مسلح به درجه امیری و سرداری مفتخر شدند

به مناسبت عید سعید غدیر، عید ولایت و امامت با تصویب رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 70 نفر از افسران ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی به درجات امیری و سرداری مفتخر شدند.

* آرش؛ مهلک‌ترین تک‌تیرانداز سپاه برای شکار بالگردها

این سلاح که در حقیقت باید آن را یک توپ تک تیرانداز دانست، مهلکترین تک تیرانداز ایرانی است که هرچند با هدف اصلی مقابله با بالگردهای متخاصم ساخته شده اما می‌توان از آن علیه اهداف زمینی، زرهی و سنگرها نیز استفاده کرد.

«آرش» با وزن 18 تا 20 کیلوگرم، نسبت به سلاح «شاهر» کمی سبکتر بوده و با بهره‌گیری از گلوله‌های با کالیبر 20 میلیمتر، اهداف متخاصم (بویژه بالگردها) را در فاصله 2هزار تا 2هزار و 200 متر مورد هدف قرار می‌دهد.

سیستم تغذیه خشابدار، فیوز مهمات ضربتی و سرعت دهانه 1050متر بر ثانیه از دیگر مختصات این سلاح 180 سانتی متری مجهز به سیستم دوربین اپتیکی است.

* سند راهبرد ملی پدافند غیرعامل رونمایی شد

در همایش ملی پدافند غیرعامل با حضور سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل، از سند راهبرد ملی پدافند غیرعامل رونمایی شد.

* اورهال و نوسازی بالگرد 15 نفره 412 برای اولین بار در ایران

یک فروند بالگرد 15 نفره 412 که به دست متخصصان شرکت پنها در کمتر از یک سال نوسازی و اورهال شده است، با حضور جمعی از مسئولین صنعت هوایی ازجمله امیر خلبان احمدآبادی مدیرعامل شرکت پنها (پشتیبانی و نوسازی هلی‌کوپترهای ایران) مجددا عملیاتی و تحویل شرکت هلیکوپتری ایران شد.

* هیأت نیروی دریایی ارتش با فرماندهان ارشد ارتش پاکستان دیدار کرد

هیأتی به نمایندگی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریادار خرداد حکیمی فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر به بندر کراچی پاکستان سفر کرده بود، با هیئتی متشکل از فرماندهان عالی رتبه ارتش پاکستان دیدار کرد.

* اخطار پدافند هوایی ایران به هواپیماهای فرامنطقه‌ای U2 در 2 روز

سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی گفت: طی 2 روز در چند نوبت اخطارهایی به فعالیت هواپیماهای شناسایی نیروهای فرامنطقه‌ای در نزدیک اف آی آر مرزهای کشور داده شده است که تعدادی از این هواپیماها از نوع U2 بوده‌اند.

* تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت دفاع و سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید

تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت دفاع و سازمان حفاظت محیط زیست در 5 ماده و 23 بند به امضای سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رسید.

* فرمانده جدید تیپ 65 نوهد نیروی زمینی ارتش منصوب شد

امیر نوذر نعمتی بعنوان فرمانده جدید تیپ 65 نوهد(نیروهای ویژه هوابرد) نیروی زمینی ارتش منصوب شد.

امیر نوذری با پیشنهاد امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی و با حکم امیر سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش به این سمت منصوب شد.

* شهادت سردار حمید تقوی در دفاع از عتبات عالیات حین انجام ماموریت مستشاری در سامرا

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای از شهادت سردار حمید تقوی از فرماندهان قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس در حین انجام ماموریت مستشاری برای مقابله با تروریست های تکفیری و داعش در سامرا خبر داد.

* تست عملیاتی زیردریایی «فاتح» در رزمایش محمد رسول‌الله(ص)

زیردریایی فاتح در رزمایش محمد رسول الله(ص) توسط نیروی دریایی ازمایش شد. زیردریایی فاتح نسل جدید زیر دریایی‌های ایران است که توسط سازمان جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده اما هنوز به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

* شهادت 3 تن از نیروهای سپاه در حمله اشرار مسلح در جنوب شرق کشور

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه اعلام کرد: در پی حمله اشرار مسلح در منطقه مرزی جنوب شرق سه تن از نیروهای سپاه که برای کمک به مردم محروم و فراهم سازی امنیت در حال انجام مأموریت بودند به شهادت رسیدند.

* نجات نفتکش ایرانی از چنگ دزدان دریایی توسط ناوگروه سی‌و‌دوم ارتش

در پنجمین روز رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله ارتش، ناوگروه 32 نیروی دریایی ارتش یک نفتکش ایرانی را از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

در این راستا ناوشکن‌های جماران و بوشهر که در قالب ناوگروه 32 در اقیانوس هند وخلیج عدن در حین انجام ماموریت بودند، یک نفتکش ایرانی را از چنگ 8 قایق دزدان دریایی در تنگه باب‌المندب نجات دادند.

* یادداشت تفاهم همکاری دفاعی میان ایران و عراق امضا شد

در مذاکرات وزرای دفاع ایران وعراق، یادداشت تفاهم همکاری دفاعی میان ایران و عراق به امضای سردار حسین دهقان و خالد متعب یاسین العبیدی رسید.

در این یادداشت تفاهم حوزه‌های همکاری دفاعی میان دو کشور تعیین و دو طرف برای اجرای تفاهمات میان دو کشور تاکید و مقرر شد همکاری‌ها برای ایجاد ارتش ملی عراق جهت حفظ تمامیت ارضی و امنیت عراق ادامه یابد و دو طرف مشورت‌هایی در این خصوص داشته و در آن تداوم بخشند.

* نمایش قدرت «ید واحده» ارتش در پهنه‌ای فراتر از ایران/ غرش «موشک‌های اقتدارآفرین ایرانی» در هوا، زمین و دریا

دی‌ماه سال 93 شاهد بزرگترین رزمایش ارتش جمهوری اسلامی با نام «محمد رسول الله(ص)» در وسعت و حجمی بی‌سابقه بودیم. رزمایشی که با حضور نیروهای سه‌گانه ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد.

این رزمایش از روز چهارم دی‌ماه با رمز «یا رسول الله» توسط امیر موسوی جانشین فرمانده کل ارتش و فرمانده رزمایش آغاز و پس از 7 روز نمایش قدرت نیروهای مسلح کشورمان در ابعاد مختلف به پایان رسید.

نکته‌ای که علاوه بر حضور همه یگان‌های ارتش در این رزمایش قابل توجه بود، پهنه 2 میلیون و 200هزار کیلومتر مربعی آن است، این در حالی است که مساحت کل کشورمان حدود یک میلیون و 650 هزار کیلومتر مربع است.

لذا این رزمایش علاوه بر بخشی از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، از شرق تنگه هرمز و سواحل مکران تا مدار 10 درجه شمالی در آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند را نیز شامل می‌شد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه این رزمایش، حجم انبوه شلیک‌های صورت گرفته بود، که در این راستا نیروی زمینی ارتش با حجم سنگین آتش و شلیک موشک‌های ضدزره از یگان سطحی و بالگردی اقدام به پشتیبانی زمینی، نیروی هوایی ارتش با شلیک موشک‌های هوا به سطح، قرارگاه پدافند هوایی با شلیک موشک‌های شلمچه و اسکایگارد و نیروی دریایی ارتش نیز با شلیک موشک‌های کروز دریایی نور و نصر و پرتاب اژدر از بالگرد و زیردریایی، اقتدار کشورمان را در حوزه موشکی به نمایش گذاشتند.

* نجات نفتکش ایرانی در 120 مایلی جنوب شرق موکلا توسط ناوگروه ارتش

ناوگروه سی و دوم نداجا متشکل از ناوشکن جمهوری السلامی ایران جماران و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر که پس از اتمام رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) به منظور تامین آبراههای بین المللی در محدوده شمال اقیانوس هند و خلیج عدن به ادامه ماموریت خود پرداخته بود، توانست یک فروند نفتکش ایرانی را از چنگ دزدان دریایی نجات دهد.

* دستگیری اعضای یک تیم تروریستی در جنوب شرق کشور توسط سپاه

با تلاش رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و نیروهای نظامی و انتظامی تحت امر این قرارگاه و انجام کار مستمر و دقیق اطلاعاتی، یک تیم تروریستی شناسایی و در عملیاتی موفق، دستگیر شدند.

بنا به این گزارش، این تیم در گذشته در چندین اقدام کور تروریستی تعدادی معلم و نیروهای بسیجی را در منطقه جنوب شرق کشور به شهادت رسانده بودند.

* معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه سرتیپ تمام شد

درجه سرتیپ تمامی ابوالقاسم فروتن معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه از سوی فرماندهی کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اعطا شد.

* مدل نهایی پهپاد RQ-170 ایرانی به پرواز درآمد

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از به پرواز درآمدن مدل نهایی پهپاد RQ-170 ایرانی خبر داد.

* مدیر عامل سازمان هوافضا و معاون امور صنعتی وزارت دفاع منصوب شدند

با حکم وزیر دفاع، مهرداد اخلاقی مدیر عامل سازمان صنایع هوافضا و سردار سید مهدی فرحی نیز به معاونت امور صنعتی وزارت دفاع منصوب شد.

* رادار 2500کیلومتری «سپهر» رونمایی و تست شد

فاز اول رادار برد بلند سپهر در یک قطاع با حضور امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی و امیر شهرام معاون اجرایی قرارگاه و جمعی از نخبگان، طراحان و مسئولین در مدار عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشوربا موفقیت تست و ارزیابی شد.

* طراحی نرم‌افزار بومی هدایت پرواز برای RQ170 ایرانی

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از طراحی نرم‌افزار بومی هدایت و کنترل کامپیوتر پرواز برای پهپاد RQ170 ایرانی خبر داد.

* سردار منصوری فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سپاه در شمال شرق شد

با حکم سردار سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار قدرت‌الله منصوری به عنوان فرمانده جدید قرارگاه منطقه‌ای ثامن الائمه (علیه السلام) سپاه در شمال‌شرق، جایگزین سردار کشکولی شد.

* جدیدترین بالگرد بدون سرنشین ایرانی رونمایی شد+ویژگی‌ها

جدیدترین بالگرد بدون سرنشین ساخت وزارت دفاع با حضور منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی در جزیره کیش رونمایی شد.

این بالگرد با قابلیت عکسبرداری، فیلمبرداری و حمل محموله تا 15 کیلوگرم را دارد، بیش از یک ساعت مداومت پروازی و 21.5 کیلوگرم وزن، با نصب سیستم‌های ناوبری و GPS، بُردی بالغ بر 80 کیلومتر را دارد.

این بالگرد بدون سرنشین به سفارش معاونت پژوهش سازمان صنایع هوایی طراحی و تولید شده است.

* پهپاد جدید ایرانی با نام ابابیل 3 رونمایی شد

جدیدترین پهپاد ساخت صنایع دفاعی با نام «ابابیل 3» در نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی کیش به نمایش گذاشته شد.

این پهپاد با موتور 4 سیلندر بنزینی، مداومت پرواز 8 ساعته و قابلیت پرواز تا عمق 250 کیلومتری می‌تواند تصاویر را به صورت همزمان به ایستگاه‌های کنترل زمینی و یا هر پلت‌فرم دیگر ارسال کند.

این پهپاد ساخت صنایع هسا از بدنه کاملا کامپوزیت برخوردار بوده و توانایی پرواز در ارتفاع 15 هزار پایی را دارد.

* جدیدترین بالگرد ایرانی با نام «سورنا» رونمایی شد

جدیدترین بالگرد ایرانی با نام «سورنا» که به همت شرکت پنها تولید شده است، با حضور سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور و منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و فضایی ایران رونمایی شد.

امیر احمدآبادی مدیرعامل شرکت پنها در خصوص ویژگی‌های این بالگرد اظهار داشت: سورنا بالگردی 4 نفره و پیستونی با توان 300 اسب بخار است. این بالگرد با سیستم هیدرولیک و رنج پروازی 14 هزار پا، متناسب با شرایط آب و هوایی ایران ساخته شده است.

احمدآبادی تأکید کرد: بالگرد سورنا قابلیت سیستم هدایت دوآل و پرواز در سرعت 30 نات باد را دارد. این بالگرد با سرعت پروازی 160 کیلومتر (100 نات) برد پروازی 650 کیلومتر را دارد که این برد قابل افزایش است. بالگرد سورنا با بدنه تمام کامپوزیت و با هدف گشت‌زنی و آموزش خلبانی تولید شده است.

* جدیدترین اژدر نیروی دریایی با موفقیت تست شد

دریادار سیاری از تست موفق جدیدترین اژدر نیروی دریایی خبر داد و گفت: این اژدر قابلیت شلیک از زیردریایی، شناورهای سطحی و سامانه‌های هوایی را دارد.

جدیدترین اژدر نیروی دریایی ارتش بر روی بالگردهای SH3D نداجا نصب شده است.

* 3 سامانه جدید رزمی، شبیه‌ساز و راداری نیروی دریایی ارتش رونمایی شد

در آستانه هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش، 3 سامانه جدید این نیرو توسط امیر عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش و امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نداجا رونمایی شد.

سامانه کنترل آتش سطحی و هواپایه ثامن، سامانه شبیه ساز خروج غواص از زیر دریایی میدجت با نام شهید مهرپور و رادار باند X و S، سه سامانه ای بودند که رونمایی شد.

* برد پهپادهای ایرانی به 3 هزار کیلومتر رسید

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: امروز با ساخت انواع پهپاد با تنوع ماموریتی مختلف شعاع عملیاتی آنها تا 3 هزار کیلومتر افزایش یافته که این مسئله یک خودکفایی بزرگ در صنعت دفاعی محسوب می‌شود.

* الحاق 6 فروند شناور موشک‌انداز ارتقایافته به ناوگان دریایی ارتش

امروز با حضور امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، 6 فروند شناور موشک انداز ارتقا یافته و اورهال شده در منطقه یکم دریایی بندرعباس به ناوگان دریایی ارتش ملحق شدند.

این سامانه‌ها شامل 2 فروند ناو کلاس سیریک و کلات و 4 فروند شناور فجر، شمس، فتح و نور هستند.

همه این شناورها که پیش از این در ماموریت‌های لجستیک و گشت دریایی بکار می‌رفتند، به موشک‌های کروز سطح به سطح دریایی مجهز شده‌اند.

* 3 فروند بالگرد موشکی و اژدرافکن، یک هواناو و یک هواپیمای F27 به ناوگان نداجا ملحق شدند

با حضور امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، یگان‌های جدید موشک‌انداز و اژدرافکن ارتقا یافته و اورهال شده، به ناوگان نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ملحق شدند.

یک فروند هواناو SRN6، یک فروند بالگرد ضد سطحی AB212، دو فروند بالگرد ضد زیرسطحی SH3D و یک فروند هواپیمای گشت دریایی F27 ازجمله این یگانها بودند.

* افتتاح پروژه عملیاتی کردن سامانه سوخت‌گیری هوایی بالگرد RH

چندین پروژه مهم نیروی دریایی ارتش با حضور فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی افتتاح و به بهره‌برداری عملیاتی رسید که در میان این پروژه‌ها افتتاح پروژه عملیاتی کردن سامانه سوخت‌گیری هوایی بالگرد RH از اهمیت بالایی برخوردار است.

این پروژه برای اولین بار در ایران صورت گرفته که می‌تواند برد و شعاع عملیاتی این بالگرد غول‌پیکر را افزایش دهد.

* شهادت سردار الله‌دادی در منطقه «قنیطره» سوریه توسط بالگرد اسرائیل

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شهادت سردار محمدعلی الله‌دادی در جغرافیای مقاومت اسلامی و در دفاع از حرم حضرت زینب(س) و مردم مظلوم سوریه توسط بالگرد رژیم صهیونیستی خبر داد.

سردار الله دادی اولین سردار سپاه است که توسط گلوله مستقیم رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است. به همراه سردار الله دادی چندین نفر از اعضای حزب الله لبنان و جهاد مغنیه فرزند شهید عماد مغنیه نیز به شهادت رسیدند.

* ناوگان سنگین نداجا در مسیر شرق آسیا

پس از بازگشت سی و دومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جماران و ناو لجستیک بوشهر از ماموریت 80 روزه به آبهای آزاد و خلیج عدن، سی و سومین ناوگروه اعزامی نداجا عازم آبهای آزاد در جنوب شرق آسیا خواهد شد.

این ناوگروه متشکل از ناو رزمی شهید دریابان نقدی و ناو لجستیک بندرعباس است.

* وزرای دفاع ایران و روسیه بر حل مشکل سامانه اس 300 توافق کردند

وزرای دفاع ایران و روسیه طی مذاکراتی که در ستاد وزارت دفاع کشورمان برگزار شد، توافقنامه نظامی امضا کردند.

در این توافقنامه که به امضای سردار حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان و ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه رسید، بر مقابله با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی، منافع دو کشور و ارتقا و بسط سطح همکاری ها برای تامین صلح و امنیت منطقه تاکید شده است.

وزرای دفاع ایران و روسیه همچنین بر حل مشکل سامانه اس 300 توافق کردند.

* ناوگروه سی و سوم ارتش 2 فروند نفتکش ایرانی را از چنگ دزدان دریایی نجات داد

ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش در نخستین روزهای حضور خود در آب‌های آزاد و خلیج عدن توانست 2 فروند نفتکش ایرانی را از چنگ دزدان دریایی نجات دهد.

* نخستین بالگرد کلاس 412 شرکت پنها به هلال احمر تحویل شد

در دومین روز از ایام الله دهه مبارک فجر، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و منوچهر منطقی مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نخستین بالگرد از کلاس 412 ساخت شرکت پنها وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تحویل شد.

*ماهواره ملی فجر با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت

در ایام الله دهه مبارک فجر و در آستانه 14 بهمن روز فناوری فضایی، متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع بعنوان نخستین سازمان پرتاب کننده ماهواره در جهان اسلام و شرکت صنایع الکترونیک ایران بعنوان اولین سازنده ماهواره در کشور، موفق شدند با شعار الله اکبر و رمز مبارک «یا محمد رسول الله» و با فرمان رئیس‌جمهور، چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران را با نام  «فجر» به فضا پرتاب و در مدار زمین قرار دهند.

* سردار مارانی فرمانده جدید قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه شد

با حضور جانشین فرمانده کل سپاه، سردار محمد مارانی به عنوان فرمانده جدید قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه معرفی شد.

* سیستم عامل کاربرد محور «سپند» رونمایی شد

همزمان با دهه مبارکه فجر و در حاشیه برگزاری نشست علمی «هوافضا،دیروز، امروز، فردا» با حضور سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه و تجریشی معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه شریف "سیستم عامل کاربرد محور سپند" و تمبریاد بود آن رونمایی شد.
سیستم عامل سپند دارای ویژگیهایی از قبیل "راه‌اندازی سریع براساس قابلیت مدیریت بهینه سرویسها ( 2 تا 5 ثانیه)"، "انجام وظایف تعریف شده به صورت بی‌درنگ"، "حجم کم سیستم عامل برروی دیسک"، "ارتقای امنیت مبتنی بر ابزارهای رمزنگاری و پایش"، "افزایش قابلیت اطمینان براساس پیاده‌سازی ابزارهای تشخیص ناهنجاری و نگهبان"، "ارتقای سطح پایداری سیستم" و "پشتیبانی از انواع سخت افزار مبتنی بر معماری‌های مختلف" است.

* جنگنده پیشرفته «صاعقه 2» رونمایی و تحویل نیروی هوایی ارتش شد

در هشتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر و در آستانه 22 بهمن سی و ششمین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور امیر حاتمی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر خلبان علیرضا برخور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش، هواپیمای جدید جت جنگنده و آموزشی پیشرفته با نام «صاعقه 2» ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ، طی مراسمی رونمایی و به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل شد.

* حضور 3 روزه ناوگروه 33 در بندر کلمبو

ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو پشتیبانی بندر‌عباس و ناو رزمی نقدی که اوایل ماه جاری ماموریت خود را برای محافظت از خطوط مواصلاتی کشتی‌ها آغاز کرده بود، صبح روز بیستم بهمن‌ماه به بندر کلمبو واقع در سریلانکا رسید و پهلو گرفت.

فرماندهان و دانشجویان سی‌و سومین ناوگروه نیروی دریایی ارتش در 3 روز حضور خود در بندر کلمبو سریلانکا با فرماندهان این کشور دیدار و در برخی مراکز نظامی علمی سریلانکا حضور یافتند.

این ناوگروه صبح روز بیست و سوم بهمن ماه بندر کلمبو واقع در سریلانکا را ترک کردند.

* اعطای درجه سرداری به فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی

مراسم اعطای درجه سرتیپ دومی صفرعلی موسوی فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی توسط سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و با حضور جمعی از فرماندهان و مدیران سپاه برگزار شد.

* حضور ناوگروه ایران در جاکارتا بعد از ربع قرن

ناوگروه سی‌وسوم ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناو پشتیبانی بندر‌عباس و ناو رزمی نقدی، با حضور در آبهای اندونزی در بندر «تانجونگ پریوک» جاکارتا پهلو گرفت.

فرماندهان و بخشی از دانشجویان ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش با حضور در بندر جاکارتا از شناور لجستیک آب-خاکی(LPD) اندونزی، بازدید کردند.

* موشک کروز زمینی «سومار» رونمایی شد/ تحویل انبوه موشک‌های بالستیک قدر و قیام به سپاه

با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه، مراسم رونمایی و تحویل دهی موشک های کروز زمینی سومار و تحویل دهی انبوه موشک های بالستیک دوربرد زمین به زمین  قدر و قیام به نیروی هوافضای سپاه برگزار شد.

از پرواز RQ170 ایرانی تا پرتاب ماهواره فجر/ دستیابی ایران به کروز زمینی بردبلند

سامانه موشکی کروز برد بلند زمینی سومار به همت متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

طراحی و ساخت این سلاح که از فناوری های پیچیده و نوین در حوزه های ناوبری، پیش رانش و سازه برخوردار است، گامی بلند در ارتقاء توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

* دومین حضور ناوگروه ایرانی در تنگه مالاکا/ ناو آمریکایی در کنار بندرعباس و نقدی

ناوگروه سی و سوم ارتش جمهوری اسلامی در ادامه ماموریت خود و پس از ترک بندر جاکارتا اندونزی وارد تنگه مالاکا شد تا با عبور از آن مسیر خود را به سمت هند ادامه دهد.

این برای دومین بار است که یک ناوگروه ایرانی از تنگه مهم مالاکا عبور می‌کند. پیش از این ناوگروه بیست و چهارم متشکل از ناوشکن «سبلان» و ناو لجستیک «خارک»، با عبور از اقیانوس هند، خلیج بنگال از تنگه مالاکا  عبور کرده بود و برای اولین بار وارد بزرگترین اقیانوس جهان(آرام) شد.

در همین راستا همزمان با حضور ناوگروه ایرانی در این تنگه یک ناو نظامی آمریکایی با شماره بدنه DDG-60 و نام PAUL HAMILTON و یک ناوچه سنگاپوری از کنار ناوهای ایرانی عبور کردند.

* یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی و مفسد اقتصادی توسط سپاه دستگیر شد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای وظایف و رسالت ذاتی خود و اجرای فرمان 8 ماده ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در برخورد با مفاسد اقتصادی و بستر سازی برای ایجاد فعالیت های اقتصادی سالم و امن و تحقق عملی شعار مبارزه با فساد اقتصادی و مالی، با همکاری و صدور حکم قضایی، یکی از مفسدین اصلی اقتصادی کشور و از بدهکاران کلان سیستم بانکی را دستگیر و روانه زندان ساخت.
این مفسد اقتصادی و بدهکار کلان سیستم بانکی کشور، آقای "ح.ا" مشهور به داریوش است که با همراهی برادران خود و دیگر عوامل نفوذی، اقدام به راه اندازی شبکه فساد اقتصادی و سوء استفاده از شرایط تحریم کشور کرده بودند.

* الحاق ناوشکن دماوند به نیروی دریایی ارتش در دریای خزر

ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «دماوند» با حضور دریابان شمخانی و امیر سیاری به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر لحاق شد.

* نیروی دریایی ارتش یک کشتی فیلیپینی را نجات داد

یک فروند کشتی تجاری فیلیپینی به نام panama-gade در آبهای دریای عمان توسط چند فروند قایق مورد هجوم قرار گرفته بود که با حضور به موقع یگان های شناور گشتی منطقه سوم نیروی دریایی ارتش در محل، دزدان دریایی متواری شدند.

* سردار احمدی‌مقدم مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور امنیتی و انتظامی شد

سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی حکمی سردار اسماعیل احمدی‌مقدم را به عنوان مستشار عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور امنیتی و انتظامی منصوب کرد.

* نصب موشک کروز «قدیر» روی شناورها و بالگردهای سپاه

سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در حاشیه مراسم تحویل موشک کروز دریایی قدیر به این نیرو اظهار داشت: برد موشک قدیر 300 کیلومتر نیست، بلکه برد آن 300 کیلومتر به اضافه برد شناورها و بالگردهای ما است.

* افتتاح خط تولید انبوه موشک 300 کیلومتری کروز «قدیر» و تحویل آن به نیروی دریایی سپاه
با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرمانده نیروی دریایی سپاه، خط تولید انبوه موشک کروز دریایی ضد ناو برد بلند در وزارت دفاع افتتاح و مقادیر معتنابهی از آن به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل شد.

* قدرت نمایی موشکی سپاه در تنگه هرمز/ انهدام ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی

رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز یا محمد رسول الله(ص) آغاز شد و در نخستین مرحله از رزمایش 17 موشک کروز و بالستیک از شناورها، بالگردها و سامانه‌های ساحلی نیروی دریایی سپاه شلیک شد.

4 موشک بالستیک بوده که از این چهار فروند دو فروند موشک خلیج فارس و دو فروند موشک‌های زلزال و فاتح 110 بودند.

نکته بسیار مهم این رزمایش انهدام ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی در تنگه هرمز بود که بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت.

در این رزمایش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار سرلشکر محمد‌علی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه،سردار شیرازی رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری، سردار سرلشکر باقری معاون ارکان ستاد کل نیروهای مسلح، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی دیگر از فرماندهان و مسئولین سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح حضور داشتند.

«مین گذاری» تنگه هرمز توسط ده‌ها فروند شناور نیروی دریایی سپاه، رژه شناورهای تندرو و 50 خودرو حامل موشک‌های کروز، رژه سه فروند جنگنده اف 4 نیروی هوایی ارتش و رژه چندین فروند بالگرد شاهد مسلح به موشک کروز نصر از دیگر اقدامات صورت گرفته در روز اول این رزمایش بود.

اما دومین روز رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9 سپاه، با محوریت نیروی زمینی و در منطقه جنوب و جنوب غرب کشور برگزار شد.

این منطقه مکانی است که خلیج فارس را به دریای عمان وصل می‌کند و حدفاصل منطقه عملیاتی سپاه و ارتش است.

10 لشکر رزمی توپخانه، زرهی، تکاور، هوابرد و نیروی مخصوص در این رزمایش شرکت می‌کنند و 17 رده نیروی زمینی سپاه در آن حضور دارند.

در این مرحله از رزمایش از تانک‌ها، توپخانه، تکاوران سلاح‌های ضدبالگرد، مین‌های جهنده و موشک‌های دهلاویه استفاده شد.

در آخرین روز از نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) یک سلاح جدید راهبردی (موشک زیر آبی) به کارگیری و به سازمان دفاع دریایی سپاه افزوده شد.

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون قابلیت‌ها و توانمندی‌های این سلاح جدید صرفا به گفتن این جمله اکتفا کرد: ورود این سلاح جدید نقش بسیار تعیین کننده‌ای در افزایش قدرت دریایی ما برای مقابله با تهدیدات علیه انقلاب اسلامی و به طور مشخص شیطان بزرگ امریکا دارد.

نهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه به مدت 3 روز در تنگه هرمز و آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس برگزار و طی آن بخشی از تجهیزات و تاکتیک‌های نوین عملیاتی در حوزه دریا، زمین، ساحل و موشکی توسط رزمندگان سپاه اسلام به کارگیری و مورد اجرا قرار گرفت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    1 0
    زنده باد ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • مجتبی ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اگه 4تا جنگنده درست و حسابی هم داشتیم خیلی خوب میشد... هرچند قدرت موشکی ما اونقدری هست که بتونه بازدارندگی ایجاد کنه... ولی من جنگنده دوست دارم:D
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    1 0
    خداروشكر داريم رشد مي كنيم ان شا الله سرعت بيش تر رشد كنيم
  • صلواتی ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    1 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • علیرضا ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 1
    اقا مجتبی جنگنده هم میخرم برات
  • علي رمضاني هريس ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    سلام انشاالله کورشود ان کسى که اينهمه اقتدار را ببيند اما از لجاجت باور نکند. زنده باد سربازان گمنام امام زمان(عج)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس