یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت: با توجه به احتمال مسدود شدن سامانه موقعیت‌یاب آمریکا از سوی پنتاگون، ایران بر امکانات داخلی خود برای هدایت موشک عماد تکیه دارد.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری، تحلیلی «المانیتور» در گزارشی به بررسی موشک  «عماد» ساخت ایران پرداخته و نوشت: برخی رسانه‌های ایران برد موشک عماد را 1700 کیلومتر ( 1000 مایل) عنوان داشته‌اند. با توجه به تصاویر نمایش درآمده موتور این موشک با سوخت مایع کار می‌کند و با توجه به ارزان بودن سوخت مایع ایرانی‌ها احتمالا تصمیم گرفته‌اند از این سوخت به جای سوخت جامد استفاده کنند.

به نوشته «المانیتور» ، عماد موشکی یک مرحله‌ای با کلاهک جنگی برجسته‌تر از موشک «شهاب- 3 » است. بسیاری از موشک‌های ایرانی قادر به حمل 700 تا 1000 کیلوگرم مهمات هستند. با توجه به برد احتمالی عماد، کلاهک جنگی این موشک قادر به حمل 750 کیلوگرم مواد منفجره است. با مشاهده دقیق تصاویر منتشر شده از موشک عماد می‌توان بال‌هایی را بر آن برای افزایش دقت این موشک مشاهده کرد. با کمک بال‌های آیرودینامیک، حال موشک‌های عماد می‌توانند بهتر هدایت شوند.

این رسانه آمریکایی نوشت:با توجه به این‌که ایران ماهواره‌های نظامی ندارد، به همین دلیل قادر به هدایت موشک‌های برد بلند خود نمی‌باشد، پس به عنوان پیش فرض باید از سامانه‌های موقعیت‌یاب آمریکا در موشک‌های خود استفاده ‌کند که در صورت بروز جنگ احتمالی بین این کشور با آمریکا یا با اسرائیل، پنتاگون می‌تواند سامانه موقعیت یاب جهانی خود را مسدود کند. بنابراین با در نظر گرفتن این مسئله که ایران ماهواره مستقلی ندارد و حتی از سامانه موقعیت یاب جهانی روسیه (گلوناس) نیز استفاده نمی‌کند، احتمالا موشک عماد متکی بر هدایت پایگاه‌های نظامی ایران یا پهپادهای پراکنده این کشور در لبنان و سوریه می‌باشد.

المانتیور در بخشی دیگر با اشاره به انبارهای سوخت مایع ایران و نقش آن‌ها در تصمیم گیری پیرامون ساخت نوع موشک نوشت: آزمایش موفقیت‌آمیز موشک‌های 2 مرحله‌ای سجیل خیز بلندی برای ایران در زمینه فن‌آوری موشکی بود. اما ساخت مجدد موشک تک مرحله‌ای (عماد) با سوخت مایع شاید حکایت از ذخایر سوخت مایع فراوان در انبارهای ایران داشته باشد و این مسئله این کشور را قادر می‌سازد به سرعت از آن‌ها در هنگام نبرد استفاده کند. بنابراین ایران استفاده لازم را از سوخت مایع موشک نه چندان گران قیمت در عرصه نبرد احتمالی می‌برد.

این رسانه آمریکایی در خاتمه مدعی شباهت موشک عماد با موشک‌هایی چون «قادر»، «شهاب» و «سجیل» و موشک‌های «نودانگ» کره شمالی و «اسکاد» روسیه شد و آن‌ها را از لحاظ فن‌آوری مواردی فراتر از موشک‌های خارجی یاد شده ندانست.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    مثل سگ میترسن. خودشون رو زرد کردن. یاوه میگن.
  • پارسا ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    ما در دوران دفاع هشت ساله کاملا وابسته بودیم و از نظر تامین سلاح وضعیت خوبی نداشتیم تونستیم در مقابل صدام که از جانب ابرقدرت هایی چون شما مدرنترین سلاحها در اختیارشون قرار میگرفت مبارزه کنیم وپیروز بشیم.حالا که دیگه تقریبا انبارها ی زیر زمینی ما پر از سلاحه هیچ قدرتی نمیتونه حریف ما بشه در ضمن یادتون نره طبق گفته رهبری فرزانه و خردمندمون دوران بزن در رویی تموم شد
  • افشین تهران ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    اینها همه گمانه زنی هست اما چیزیکه مهم هست اینه که ایران هیچوقت به سامانه جی پی اس تکیه و اعتماد نخواهد کرد و برای هدایت موشکهای دور برد خودش حتما راهکارهای مناسبی رو تعبیه کرده.البته با ورود سامانه بیدو چین این مشکل تا حدی حل شده اما باز هم باید به توانمندیهای بومی تکیه کرد و از احتیاجات خارجی پرهیز نمود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس