کد خبر 401737
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

سردبیر روزنامه رأی الیوم، حمله زمینی عربستان به یمن را به مثابه خودکشی برای عربستان و هم‌پیمانانش می‌داند، چرا که انصارالله و ارتش یمن کاملا برای درگیری زمینی آماده هستند.

به گزارش مشرق، اوضاع یمن در دهمین روز حمله عربستان به یمن، وارد مراحل جدیدی شده است، سقوط کامل شهر عدن به دست نیروهای انصارالله و ارتش یمن، از یک سو و درگیری در مرز عربستان و کشته شدن اولین نظامی سعودی در این درگیری‌ها از سوی دیگر به همراه ورود تروریست‌های القاعده به زندان شهر «المکلا»  و آزادی 300 عضو القاعده، از مهم‌ترین اتفاقات روزهای اخیر در یمن بوده است.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم، در مورد این اتفاقات می‌نویسد: افتادن شهر عدن به دست نیروهای انصارالله و ارتش یمن، یک شکست بزرگ برای عربستان محسوب می‌شود، چرا که این کشور از روز اول شروع حملات هوایی، تمام سعی خود را کرده تا مانع از سقوط «عدن» شود؛ از سوی دیگر حمله نیروهای القاعده به زندان «المکلا» (مرکز استان صحرایی حضرموت) از شکست دولت آمریکا در کنترل و از بین بردن القاعده در یمن حکایت دارد، آمریکایی که مدام با هواپیماهای بدون سرنشین مواضع القاعده را بمباران می‌کند.

این نویسنده معروف عرب می‌نویسد: «ریاض یاسین» وزیر خارجه «منصور هادی» که همراه وی در پایتخت عربستان به سر می‌برد، خواستار دخالت زمینی سریع در یمن شده و گفته است که حملات هوایی کفایت نمی‌کند، باید گفت، ریاض یاسین متخصص و پزشک مجاری ادراری است و تا اندازه‌ای که در رشته تخصصی خود مهارت دارد، در سیاست خارجی بی تجربه و خام است.

عربستان با توجیه به اینکه «ریاض یاسین» به عنوان وزیر خارجه یمن، خواستار دخالت نظامی شده، به یمن حمله کرده است، اما مشخص نیست که آیا این بار نیز عربستان اقدام به دخالت زمینی بنا به خواسته «ریاض یاسین» می‌کند؟

عبدالباری عطوان ادامه می‌دهد: نیروهای انصارالله و ارتش یمن برای دخالت زمینی عربستان لحظه شماری می‌کنند، چرا که در برابر حملات هوایی واکنش چندانی نمی‌توانند نشان دهند.

عربستان و هم پیمامانش به سمت یک درگیری زمینی کشیده می‌شوند و حوثی‌ها در جنگ پارتیزانی بسیار خبره هستند، آن‌ها تاکنون 6 جنگ با دولت مرکزی یمن (که متحد عربستان بوده) داشته‌اند که در هیچ کدام شکست نخورده‌اند.

سردبیر رأی الیوم می‌نویسد: دخالت زمینی پس از شکست حملات هوایی در تحقق اهداف مورد نظر، اجتناب‌ناپذیر می‌شود، اما دخالت زمینی برای عربستان یه مثابه خودکشی اشت، هیچ کس نمی‌داند تبعات بعدی آن چه خواهد بود و هم پیمانان مصری، اردنی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تا چه حد با دخالت زمینی همراه خواهند شد.

عطوان می‌افزاید: فشار نظامی بر حوثی‌ها بسیار بالاست، اما آن‌ها توانستند به شهر «عدن» و کاخ ریاست‌جمهوری آن‌ مسلط شوند و در همین حال فشار افکار عمومی و سازمان‌های بین‌المللی بر روی عربستان سعودی و هم پیمانانش به علت کشتار وسیع غیر نظامیان در حال افزایش است.

وی در انتها می‌نویسد: هر اندازه این جنگ طول بکشد و هر چه قدر عملیات «طوفان قاطع» عربستان در به دست آوردن پیروزی تأخیر کند، تمام این‌ها باعث پیچیدگی اوضاع عربستان و هم‌پیمانانش خواهد شد، از سویی درگرفتن درگیری‌ زمینی در مرز عربستان، برای ریاض بسیار نگران کننده و خطرناک است و از سویی طولانی شدن جنگ و قطع مستمر برق در یمن و افزایش تلفات انسانی، مخالفان حمله عربستان به یمن و اعتراضات سازمان‌های حقوق بشری و حتی برخی کشورها را افزایش خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس