کد خبر 398932
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷

منافع، همواره تعیین‌کننده استراتژی‌هاست؛ حال اینگونه به نظر می‌رسد که واشنگتن برای تأمین منافع خود، باید ادبیات و ذهنیت جامعه آمریکا را در قبال ایران و حزب‌الله تغییر دهد.

به گزارش مشرق، گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا که همه ساله آن را مدیر «اطلاعات ملی آمریکا» تحت عنوان «ارزیابی تهدیدات جهانی» منتشر می‌کند، امسال نام ایران و حزب‌الله لبنان را از فهرست تهدیدات «تروریستی» علیه آمریکا، حذف کرد.

در این گزارش که آن را «جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز 26 فوریه به هیئت منتخب کمیته نیروهای مسلح سنا ارائه کرد، قدرت گرفتن گروه‌های «سنی افراط گرا» اصلی‌ترین تهدید تروریستی برای آمریکا معرفی شده‌ است.

این گزارش به معنای خارج کردن حزب‌الله از لیست گروه‌های تروریستی در آمریکا نیست و حزب‌الله لبنان در سال 1997 در این لیست قرار گرفته است و حذف آن نیاز به ساز و کار پیچیده‌ای دارد و همچنین به معنی وجود یک قرائت واحد از ایران هم نیست. چرا که یک گزارش دیگر که چندی قبل آژانس اطلاعات ملی آمریکا منتشر کرد، همچنان تهران و حزب‌الله را به حمایت از تروریسم متهم می‌کرد.

اما این تذکر به معنای بی اهمیت بودن گزارش اخیر جامعه اطلاعات ملی آمریکا نیست و در ادامه اشاره خواهیم کرد که چرا در این گزارش در کنار برخی ادعاهای سابق علیه ایران به نقش مثبت کشورمان نیز اشاره شده و مهم‌تر اینکه ایران را جزء تهدیدات تروریستی علیه ‌آمریکا به حساب نیاورده است؟

آمریکایی‌ها بارها به طور رسمی و غیر رسمی بر نقش مثبت ایران در حل و فصل بحران‌های خاورمیانه تأکید کرده‌اند و خواستار همکاری تهران در مبارزه با داعش شده‌اند؛ از نامه باراک اوباما به رهبر معظم انقلاب و پیشنهاد همکاری در مبارزه با تروریست‌ها گرفته تا تأکید «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک آمریکا مبنی بر نقش مثبت ایران در عراق و همچنین صحبت بسیاری از نمایندگان کنگره و جوامع تحلیلی آمریکا بر لزوم همکاری با ایران برای شکست داعش نشان از خواسته آمریکا در طیف وسیعی از مسئولان این کشور برای همکاری با ایران دارد.

در گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا پس از آن‌که تهدید اصلی علیه منافع آمریکا را گروه های «سنی افراط گرا» دانسته است، در مورد حزب‌الله لبنان نیز گفته شده که این گروه‌های تندرو به مواضع ارتش و حزب‌الله لبنان همواره حمله می‌کنند.

دو هفته گذشته نیز هیأتی از فرانسه و برخی کشورهای اروپایی به بیروت رفت و در دیدار با مسئولان حزب‌الله لبنان، نقش این گروه را در مبارزه با تروریسم به ویژه نقش حزب‌الله را در دفاع از مسیحیان ساکن روستاها و شهرهای لبنانی واقع در مرزهای شرقی و هم مرز با منطقه قلمون سوریه، ستودند.

اما مشکل اصلی اینجاست: در ادبیات سیاسی آمریکایی‌ها ایران محور شرارت و حامی تروریسم است و حزب‌الله لبنان نیز ذیل گروه‌های تروریستی تعریف می‌شود. آیا می‌توان با چنین کشوری و حزبی در حل مسائل منطقه‌ای همکاری کرد؟

آن‌چه معادلات را برای هر کشوری رقم می‌زند منافع است. در ادبیات روابط بین‌الملل اصولا معنایی به اسم کشور دوست یا دشمن وجود ندارد و هرچیزی را منافع مشترک و متضاد مشخص می‌کند.

آمریکایی‌ها نیز اثبات کرده‌اند معادلات قدرت را می‌فهمند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. مصداق آن را در سوریه می‌بینیم، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا دو روز گذشته، بر لزوم گفت‌و‌گو با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تأکید کرد؛ چه چیزی باعث شده است تا پس از 4 سال تلاش برای براندازی دولت دمشق و حمایت مالی و تسلیحاتنی از مخالفان آن، حال صحبت از گفت‌وگو شود، مطمئنا دست برتر بشار اسد در سوریه و تغییر وزنه بر نفع دولت وی عامل رویکرد جدید واشنگتن است.

در مورد باقی مسائل نیز همین‌طور باید تحلیل کرد. آمریکا برای همکاری با ایران باید ابتدا در شیبی ملایم ادعاهای سابق خود را در مورد تهران مبنی بر حمایت از تروریسم کنار بگذارد تا افکار عمومی برای این همکاری مجاب شود.

به نظر می‌رسد این اقدام جزئی آمریکا در کنار گذاشتن نام ایران و حزب الله از فهرست تهدیدات تروریستی علیه آمریکا مقدمه‌ای برای، 1- همکاری با ایران و حزب الله برای مبارزه با تروریسم و حل بحران‌های منطقه‌ای و 2- مقدمه ای برای جلب افکار عمومی در پس توافق محتمل هسته‌ای با تهران باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    امام خمینی: روزی که دشمن از ما تعریف کند باید عزا بگیریم.
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    درست است . در سیاست دوست و دشمن معنا ندارد فقط منافع ملی مهم است . سیاست امریکا اینطور است ایران هم بهتر است اینطور باشد .
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    دانشمند تعریفی در کار نیست صحبت منافع است یانکی ها مجبور به انتقال قدرت شدن و خرشون جای دیگه ای به گل نشسته
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    این فقط یه برش از سخنان امامه. نمیخوام دفاع کنم از رابطه با آمریکا ولی بسیار است مواردی که پیشوایان دینی ما مصلحت جهان اسلام و مردمو در نظر گرفتن. هرچی باشه اینجوری میشه تا حدی از کشتار شیعیان جهان به دست تکفیری ها هم جلوگیری کرد. این نکترو هم بگم که شما سوئد هستید و ما ایران :|
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    تا زمانی که کشوری به نام آمریکا تحت حاکمیت صهیونیست های سرمایه دار و قدرت طلب و جهان خوار قرار دارد، انتظار رفتارو گفتار و کردار منصفانه و درست از آن بعید است.
  • kambiz ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    امریکا میخواد با این کار نقش ضد امپریالیستی ایران و حزب الله رو د ر اذهان جهان اسلام کم رنگ کنه و به نوعی چهره منفوری از ایران و حزب الله بسازه تا بعدا گروهای به اصطلاح جهادی و تروریستی اولویتشون در وحله اول نابودی ایران و حزب الله باشه
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    مصادره به مطلوب نفرمایید اخوی ..
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    پیشروی در منطقه با تلاش برای کاهش فشار درود بر ذکاوت رهبر درود بر اعتدال
  • جاوید ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    ننگ بر ما اگر روزی بخواهیم دست از آرمانهای امام و نابودی اسرائیل برداریم. هیهات من الذله
  • حامد ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اون جمله درباره دشمنان داخلی بوده . در ثانی پس نعوذ بالله امام علی هم باید عزا بگیره که معاویه پیش عمروعاص از جوانمردی و نبستن آب ... تعریف کرد . یا حضرت زینب باید عزا بگیره که یزید گفت مانند پدرش آهنگین سخن می گوید ... هر چیزی رو نمی شه بهانه ی عزا یا تحقیر دستاوردها کرد
  • اصلاح طلب امت جدش ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    زنده باد روحانی دکتر ظریف که بجای منزوی کردن و تحریم و بدبختی ایران روز به روز به دیپلماسی و عزت و اقتدار ما اضافه می کنه اونم بدون لولو و اون حرفا... .
  • یک بی سیاست ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    سیاست کار هر کس نیست آمریکا یی ها همیشه نشان داده اند چندان سیاست مدار زبده نیستند ؟؟؟؟ فقط دنباله رو سیاست های استکباری چند دهه گذشته هستند ؟
  • محمد ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    میخوای حذف کن میخوای نکن ایران از دولت امریکا خوشش نمیاد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس