بالاخره عباس عبدی دست به قلم شد و در نقد سخنان سعید حجاریان یادداشتی نوشت.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز خبری بر کنفرانس خبری علی لاریجانی و محمدرضا باهنر و همچنین مذاکرات هسته‌ای آغاز نمودند.

از سوی دیگر، روزنامه آرمان‌ امروز پس از روزهای سخت شکست هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان به استقبال ناطق نوری رفته است. مطهره شفیعی در این یادداشت همان یادداشت‌های حمایتی از هاشمی راوی «شنیده‌های» از ناطق نوری است و در همین راستا نوشت «جلسات ماهانه شیخ نور با استانداران و مدیران وزارت کشور در دوره‌ای که او وزیر کشور بود، هنوز پس از سال‌ها برقرار است و شنیده‌های «آرمان» حاکی از آن است که در جمعی، درباره انتخابات مجلس بحثی صورت گرفته و ناطق‌نوری در واکنش به این سوال که چه نقشی در این انتخابات ایفا خواهد کرد؟ گفته است: «کاندیداشدن که دیگر برای من موضوعی نیست که به آن فکر کنم و باید میدان را به جوانان داد اما به هر حال میانه‌روها را تنها نخواهم گذاشت و اگر به مشورت نیاز داشتند در خدمت آنها خواهم بود.»

روزنامه مردم ‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری سه‌شنبه را با تیترهای«مقابله دستگاه‌های اجرایی و قضایی با عاملان حوادث شیراز و قم» و «گامی مهم در توافق نهایی» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· پیشرفت ! در مذاکرات

روزنامه مردم سالاری در صفحه سیاسی خود به بازتاب مذاکرات 5 ساعته در لوزان در سه سطح مقامات دیپلماتیک پرداخت؛ علامه عزیزی در این گزارش سیاست خارجی نوشت « گفتني است در اين زمينه روزنامه فرانسوي لوفيگارو نوشت: ايران به کشوري تقريبا هسته‌اي تبديل شده و واشنگتن تسليم به رسميت شناختن آن شده است.

به گزارش ايرنا ران آلوي (Ran Halevi) رئيس بخش پژوهش مرکز ملي مطالعات علمي پاريس در تفسيري که در پايگاه اطلاع‌رساني اين روزنامه منتشر شد، نوشت: هيچکس نمي‌داند که آيا در پايان مهلت مقرر پايان مارس (اواسط فروردين ماه) مذاکرات به نتيجه خواهد رسيد يا نه.وي در ادامه تفسير خود افزود: همه ما از محورهاي اصلي مذاکرات شامل لغو تحريم‌هاي غربي از يک سو، کاهش سرعت غني‌سازي اورانيوم از سوي ديگر و محدود شدن آن به اهداف غيرنظامي، آگاهيم اما معمولا مشکل در جزييات بروز مي‌کند.
به گفته برخي، مذاکره در مورد تعداد سانتريفيوژهايي که ايران مي‌تواند در اختيار داشته باشد، هنوز ادامه دارد. ايران حدود 20 هزار سانتريفيوژ در اختيار دارد. در ابتداي مذاکرات تعداد مجاز سانتريفيوژها براي ايران يک هزار و 500 اعلام شد که در ادامه مذاکرات اين تعداد به چهار هزار افزايش يافت و هم‌اکنون صحبت بر سر شش هزار تا شش هزار و 500 سانتريفيوژ است.مساله نامشخص ديگر نيز مدت اجراي توافق است که برخي منابع آن را 10 ساله و برخي 15 ساله عنوان مي‌کنند.عنوان سازش هر چه باشد، بيانگر آن است که غربي‌ها با به رسميت شناختن وضع کشور تقريبا هسته‌اي براي ايران، منطق منع گسترش را رها کرده اند. انتقادهاي تند به اظهارات اخير نخست وزير اسرائيل در کنگره خود مبين همين امر است.بيشتر کارشناسان معتقدند، گزينه مورد حمايت نتانياهو مبني بر غني‌سازي صفر، سانتيريفيوژ صفر و پلوتونيوم صفر واقع گرايانه نيست و فقدان توافق، ايرانيان را به ادامه برنامه هسته‌اي ترغيب مي‌کند. در اين صورت نيز مداخله نظامي تاثيرات محدودي بر جاي خواهد گذاشت.جان کري پيشتر خاطرنشان کرده بود که بمباران نمي‌تواند دانشي را که از سال‌ها پيش به دست آمده، نابود کند.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار ‌‌سه‌شنبه را به تیترهای «یوم‌الفصل» و «هشدار آیت‌الله به تندروها» اختصاص داد.

· یوم‌الفصل لاریجانی و باهنر در کنفرانس خبری

روزنامه ابتکار در استمرار حرکت رسانه‌ای جریان اصلاحات مبنی بر بزرگنمایی اختلاف‌نظر میان دو یار سیاسی از یوم‌الفصل لاریجانی و باهنر در کنفرانس خبری دیروز آنان خبر داد .

در همین راستا روزنامه ابتکار نوشت«دیروز رئیس و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، آخرین نشست رسانه‌ای خود در سال 93 را برگزار کردند. علی لاریجانی و محمدرضا باهنر که اخیرا در موضوع وحدت و همگرایی اصولگرایان نگاه متفاوتی – درباره پذیرش ائتلاف با تندروها – از خود نشان می‌دهند و حتی به نظر می‌رسد از یکدیگر دور شده‌اند، در برخی موارد مشترک هم موضع‌گیری‌های متفاوتی نشان می‌دهند که از جمله می‌توان به زاویه نگاه آن‌ها در مورد ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز توجه کرد.»

گروه سیاسی ابتکار مورد اختلافی را این‌گونه انعکاس داد «رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من از فعالیت سازمان یافته سیاسی دفاع می‌کنم و معتقدم برای رسیدن به دموکراسی بیشتر این فعالیت‌ها مهم خواهد بود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تشکیل حزب از سوی رئیس مجلس گفت: پرداختن به مسائل انتخاباتی برای انتخابات مجلس کمی زود است و از هم اکنون نمی‌شود در مورد فعالیت‌های سیاسی قضاوت شود. اما آنچه که مهم است این است که من از کارهای تشکیلات سیاسی حمایت می‌کنم و این کار را برای کشور مفید می‌دانم. وی افزود:‌ برای اینکه دموکراسی در کشور شکل بهتری بگیرد و نگاه‌های دقیقتری نسبت به فعالیت‌های سیاسی شود بهتر است که جریان‌های سیاسی به شکل سازمان یافته حرکت کنند.»

همچنین محمدرضا باهنردرباره اینکه آیا ممکن است اصولگرایان در ائتلاف با جبهه پایداری همان اشتباه حمایت از احمدی‌نژاد را تکرار کنند، یادآور شد: «اینکه یک جبهه تندرو را با احمدی‌نژاد خلط کنیم، نباید مطرح شود. جبهه پایداری یک شخصیت حقوقی دیگری است و احمدی‌نژاد شخصیتی دیگر. البته در همان سال 88 هم ما جزء حامیان احمدی‌نژاد نبودیم و کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری آقای لاریجانی بود. در مورد احمدی‌نژاد هم باید بپرسیم کدام احمدی‌نژاد؟ چون احمدی‌نژاد سال 84 و 88 و سال 92 و احمدی‌نژاد با حلقه انحرافی و بدون حلقه انحرافی تعریف‌های ویژه خودش را دارد. باهنر اضافه کرد: در جبهه پایداری هم دوستانی داریم که به خصوص در زمان خانه‌نشینی احمدی نژاد خیلی تندتر از ما مقابل او موضع گرفتند. الان هم جبهه پایداری مجوز گرفته و دبیرکل دارد. البته ممکن است ما روی بعضی از مواضع آن‌ها نقد داشته باشیم. مثلا اوایل ما می‌گفتیم آن‌ها اصولگرایان تندرو هستند و آن‌ها اصلا ما را به عنوان اصولگرا قبول نداشتند اما الان این مواضع تعدیل شده است هرچند هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد که با بحث و گفت‌وگو می‌توان آن‌ها را حل کرد. مرحوم مهدوی کنی می‌گفت که وحدت ما فلسفی نیست بلکه ائتلاف است و روی نقاط مشترکمان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. وی در مورد احتمال ائتلاف با پایداری گفت: جبهه پایداری در درون جریان اصولگرا تعریف می‌شود. جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز همین طور، اختلاف مواضع در طول زمان معمولا نرم می‌شود. امروز جبهه پایداری نیز در حال معتدل شدن است، ما هم رقیب مشترکی به نام اصلاح‌طلبان داریم. ممکن است در برخی مواقع، مواضع پایداری‌ها را صددرصد قبول نداشته باشیم، اما چشم‌انداز قله این است که به ائتلاف یا اجماع صددرصدی برسیم.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «در جست‌وجوی راه‌حل هسته‌ای» و «از کار حزبی دفاع می‌کنم» اختصاص داده است.

· شکست روحانی شکست اصلاحات است/ نقدی عباس عبدی بر سخنان حجاریان

یادداشت‌های انتقادی عباس و سعید یادآوری دوران دهه هفتاد و صدرات اصلاحات بر سریر قدرت است. پس از مدت زمانی نسبتا طولانی بالاخره عباس عبدی دست به قلم شد و در نقد سخنان سعید حجاریان یادداشتی نوشت؛ وی سخنان حجاریان را «به دليل وجود برخي كلمات موجب سوء تعبير» می‌داند؛ این سخنان در حالی است که نیروهای سیاسی اصلاحات تاکید بر دقت استفاده از واژگان از سوی حجاریان دارند.

حجاریان در گفت‌وگو با سالنامه اعتماد اظهار داشته است که «شكست روحاني شكست ما نيست. او اصلاح‌طلب نبوده است» و « {اصلاح طلبان} در كل مي‌دانند چه بايد كرد اما نمي‌دانند از چه طريقي.» و این عبارت‌ها موجب نقد عباس عبدی شده است.

عباس عبدی در این یادداشت در پاسخ به گزاره اول سخنان سعید حجاریان نوشت«نيرويي كه خود را سرآمد و پيشرو مي‌داند، در هر مقطعي به صورت غيرمسوولانه مدعي نفي انتخاب خود نمي‌شود. جالب اينكه همه آنان وقتي بحث انتخاب دولت مي‌شود، خودشان را عامل پيروزي روحاني مي‌دانند و حتي خواهان حضور اصلاح‌طلبان هم در دولت مي‌شوند كه حضور هم دارند ولي وقتي كه موقع شكست مي‌شود، جاخالي مي‌دهند كه اين دولت ما نيست. كسي كه جلوي آنان را نگرفته، مي‌توانستند دولت خودشان را بر سر كار آورند. اگر نتوانستند، قرار نيست كه ديگران جلوي نيروي سياسي مدعي پيشگامي و پيشرو بودن فرش قرمز پهن كنند و با سلام و صلوات آنان را به صندلي قدرت برسانند.»

سپس در پاسخ به سوال دوم اظهار داشت«مشكل گروه‌هاي بي‌راهبرد اين است كه همه‌چيزهاي خوب را مي‌خواهند، يكجا هم مي‌خواهند، بدون آنكه به تبعات آنها ملزم باشند. هم مي‌خواهند آورنده روحاني محسوب شوند و هم مسووليتي را در شكست‌هاي احتمالي او نپذيرند. هم مي‌خواهند مسائل را در سطح ملي و فراجناحي مطرح كنند و هم مي‌خواهند هنگام تحليل، از منظر گروهي و جناحي ابراز عقيده كنند. هم مي‌خواهند در همه سطوح قدرت حضور داشته باشند و هم اينكه همچنان فاصله خود را افزايش داده و مرزبندي‌ها را شديد كنند. هم مي‌خواهند كارها درست شود و به نام آنان باشد، هم اينكه خود را در پيشبرد آن كارها منفعل معرفي كنند و در نهايت بگويند كه «نگذاشتند». كسي هم نيست كه بگويد اگر مي‌گذاشتند كه ديگر نيازي به اصلاح‌طلبان نبود.»

عباس عبدی در پایان یادداشت خود هم‌آوایی با سعید حجاریان داشت و سوالاتی را در این راستا بیان کرد و نوشت«آقاي حجاريان به درستي اشاره مي‌كند كه «اصلاحات عملا با ضعف‌هايي كه آخر كار نشان داد، پل‌هاي پشت سر را خراب كرد. با آمدن احمدي‌نژاد هم خيلي پل‌ها خراب شد و به عقب رفتيم.» پرسشي كه در اين ميان بايد طرح كرد اين است كه آيا اكنون و پس از خراب شدن پل‌ها به اين گزاره رسيده‌ايم يا همان زماني كه اين پل‌ها تخريب مي‌شد و در بازي ديگران افتاديم چنين دامي را حس كرديم؟ اگر الان فهميده ايم پس ايراد اصلي به درك نادرست ما از اين فرآيند است كه اين درك نادرست مي‌تواند كماكان وجود داشته باشد ولي اگر آن زمان متوجه شديم چرا همان زمان براي جلوگيري از عوارض بيشتر، اين خطر را گوشزد و بيان نكرديم؟ از اين بدتر اينكه شايد آن زمان هم گفته شد در حالي كه فرصت شنيدن را از خود سلب كرديم. در هر دو صورت در اين زمينه مسووليت سياسي وجود دارد كه بايد در برابر آن پاسخگو باشيم.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«علی مطهری: به قصد کشتن من آمده بودند» و«5 ساعت مذاکره کنار دریاچه لوزان» اختصاص داد.

· حمایت از یونسی

احسان هوشنمد در صفحه سیاسی روزنامه شرق از انتقادات نسبت به سخنان حجت‌الاسلام یونسی که موجب تکمیل ایران‌هراسی در منطقه شده است؛ تعبیر به «هجمه جناحی» و بازتاب این سخنان را «ترجمه نادرست» و «انتشار نادقیق» دانست.

احسان هوشمند در این یادداشت تاکید بر سخنان یونسی می‌کند و در همین راستا نوشت«حجت‌الاسلام یونسی به‌درستی واقعیتی تاریخی را در محفلی علمی مورد بحث قرار داده و با توضیحات خود تاکید کرده است منظور وی از این سخنان نه احیای امپراتوری‌های گذشته بلکه تاکید بر پیوندهای تاریخی و تمدنی میان مردمان منطقه بوده است. آیا چنین گزاره‌های تاریخی‌ای که مورد وثوق جامعه علمی حتی در محافل ضدایرانی است، می‌تواند خود موجب تقویت ایران‌هراسی شود؟ یا اینکه واکنش‌های داخلی به سخنان علی یونسی نوعی استفاده از فرصت برای حذف رقبا در آستانه انتخابات مجلس سال آینده است؟»

در بخشی از این دلایل چهارگانه حمایتی از سخنان علی یونسی آمده است«در دولت گذشته، برخی رفتارهای غیرمسوولانه مقامات اجرایی، گذشته از تحمیل هزینه‌های مادی، سیاسی و فرهنگی گزاف به کشور، موجب تشدید ایران‌هراسی در منطقه و حتی جهان شد. کاغذپاره‌خواندن قطعنامه‌های سازمان‌ملل نمونه‌ای از این رویکردها بود. در این دوران هشت‌ساله، موج وسیع تبلیغی‌ای علیه ایران در دنیا شکل گرفت. آیا «دلواپسان» امروزی ایران‌هراسی، چه در آن سال‌ها و چه در وضعیت حاضر تاکنون نسبت به سیاستی که نتیجه آن تشدید ایران‌هراسی بود، موضعی جدی اتخاذ کرده و واکنشی درخور از خود بروز داده‌اند؟»

روزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «شیخ نور آستین‌ها را بالا می‌زند» و «بی‌شناسنامه‌ها گریختند!» اختصاص داد.

· شیخ‌نور آستین‌ها را بالا می‌زند

روزنامه آرمان‌ امروز پس از روزهای سخت شکست حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان به استقبال ناطق نوری رفته است. مطهره شفیعی در این یادداشت همان یادداشت‌های حمایتی از هاشمی راوی «شنیده‌های» از ناطق نوری است و در همین راستا نوشت«جلسات ماهانه شیخ نور با استانداران و مدیران وزارت کشور در دوره‌ای که او وزیر کشور بود، هنوز پس از سال‌ها برقرار است و شنیده‌های «آرمان» حاکی از آن است که در جمعی، درباره انتخابات مجلس بحثی صورت گرفته و ناطق‌نوری در واکنش به این سوال که چه نقشی در این انتخابات ایفا خواهد کرد؟ گفته است: «کاندیداشدن که دیگر برای من موضوعی نیست که به آن فکر کنم و باید میدان را به جوانان داد اما به هر حال میانه‌روها را تنها نخواهم گذاشت و اگر به مشورت نیاز داشتند در خدمت آنها خواهم بود.»

در ادامه مطهره شفیعی در تحلیل «شنیده» خود! نوشت«به نظر می‌رسد شیخ نور برنامه‌ای برای آینده دارد که به‌طور حتم همانطور که خودش اشاره داشت کاندیداتوری در انتخابات مجلس نیست. اصلاح‌طلبان هم چنین انتظاری از او ندارند و وقتی حجت‌الاسلام محسن رهامی عنوان می‌کند که تلاش در راستای ائتلاف با ناطق‌نوری است به‌طور حتم منظور او همان بهره‌گیری از ظرفیت و سرمایه تجربه شیخ نور برای اصلاح‌طلبان است.

چندی پیش هم حسین مرعشی در این باره به «آرمان» گفته بود: «آقای ناطق‌نوری حتما باید به صحنه سیاسی کشور برگردد، حیف است، یک تجربه گرانقدری در اختیار ایشان است، جایگاهی دارد، موقعیتی دارد.» این فعال سیاسی هم اشاره‌ای به لیست مشترک نکرد و ناطق‌نوری را یک اصولگرای منصف دانست پس مرعشی هم تاکید بر تجربه ناطق نوری دارد. اما ظاهرا اصولگرایان هنوز پی به مسیری نبرده‌اند که ناطق نوری حرکت در آن را آغاز کرده است.

چنانکه محمدرضا باهنر گفته است: «آقای ناطق متعلق به جریان اصولگرایی است اما هنوز حضور در انتخابات را نپذیرفته است.» به‌نظر می‌رسد دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درصدی از انصاف را رعایت و پاسخ منفی ناطق‌نوری به اردوگاه اصولگرایی را علنی کرده است. از رفتارهای دو جناح سیاسی درباره بازگشت ناطق‌نوری به راحتی می‌توان دریافت که جریان اصولگرایی هنوز پس از سال‌ها نتوانسته به شناخت درستی از ناطق‌نوری نائل آید و جریان اصلاح‌طلب که این روزها خود مدعی ناسپاسی به شیخ نور است و عذرخواهی می‌کند بهتر از اصولگرایان پی به مسیر جدید شیخ نور برده است.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «افزایش 17 درصدی حقوق کارگران» و «مجلس ایران مثل سنای آمریکا عمل نخواهد کرد» اختصاص داد.

· نگفتند نیا؛ شورای تأمین هم مصوبه نداشت

روزنامه دولتی ایران بعد از انتقادهای فراوان به صداو سیما این‌بار بر رخدادهای سخنرانی علی مطهری تمرکز کرده است و در همین راستا نوشت «روز گذشته، درست یک هفته پس از دوشنبه حادثه ساز شیراز، علی مطهری به ابهام‌های مطرح شده توسط منتقدان خود پاسخ داد. نماینده مضروب تهران در نامه سرگشاده‌ای خطاب به معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس هیأت تحقیق حادثه، تأکید کرد که مقام های استان توصیه‌ای مبنی بر انجام نشدن سفر وی به شیراز نداشته‌اند و شورای تأمین استان نیز «مصوبه‌ای» درباره برگزار نشدن مراسم نداشته و تنها «توصیه» کرده که وی در جریان این توصیه نیز نبوده است.

این نامه زمانی به ذوالفقاری نوشته شد که وی در رأس هیأت تحقیق روز گذشته راهی شیراز شد. اما در سوی دیگر، همراه با تلاش‌های دولت برای بررسی حادثه و شناسایی عاملان و آمران و بررسی احتمالی قصور مسئولان – آن گونه که در دستور رئیس جمهوری به وزیران اطلاعات و کشور بر آن تأکید شده - اعلام انزجار از حمله به علی مطهری همچنان ادامه دارد. اما اکنون تنها این چهره‌های سیاسی نیستند که واقعه را محکوم می‌کنند، بلکه چهره‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی نیز ضمن دلجویی از نماینده تهران، خواستار برخورد جدی با عاملان حادثه شده‌اند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    این به اصطلاح اصلاح طلبان فکر می کنند از دماغ فیل افتاده اند. پرمدعا و خودخواه. انگار تمام عالم بر محور این خودپسندان می گردد. واقعیت این است که شما با فریب جلو آمدید و با فریب حرکت می کنید. و خدا فریب کاران را رسوا می کند. یک بار هم شده با تابلوی واقعی خودتان به میدان بیایید. شما که اعتقادی به اسلام و امام و نظامی اسلامی ندارید. شما که شیفته غرب هستید و هر چیز دیگری را جز غرب ناقص و غلط می دانید. با همان تابلو خود را نشان دهید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس