کد خبر 398303
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷

در حالی که دغدغه رای‌دهندگان اسرائیلی مسائل اقتصادی به ویژه بحران مسکن است، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر مسائل امنیتی متمرکز شده در حالی که رقبای او بر مسائل اجتماعی و اقتصادی تمرکز کرده‌اند و شانس خود را برای پیروزی افزایش داده‌اند.

به گزارش مشرق، سه‌شنبه هفته جاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. هر چند این انتخابات تاثیر چندانی در راهبرد این رژیم به خصوص در تداوم اشغال فلسطین ندارد اما با توجه به اینکه بعد از سال‌ها، حزب کار را به عنوان بانی طرح صلح از حاشیه به متن آمده و از طرفی به خاطر بروز اختلاف میان کابینه نتانیاهو و طرف‌های بین‌المللی از جمله آمریکا درباره طیف مختلفی از مسائل؛ از حل موضوع هسته‌ای ایران گرفته تا اجرای طرح دو دولت در فلسطین، این دور از انتخابات مورد توجه قرار گرفته است.

در این دور از رقابت‌ها، در حالی که راستگرایان اسرائیلی به رهبری نتانیاهو بر مسائل امنیتی و ضرورت کنترل اوضاع حتی زیر فشار بین‌المللی متمرکز شده‌اند، رقبای او به ویژه رقیب اصلی لیکود یعنی «اتحادیه صهیونیسم» که متشکل از دو حزب «کار» و «هاتنوعا»ست، روی مسائل اجتماعی و اقتصادی طبقه متوسط جامعه تمرکز کرده‌اند که این زیرکانه‌ترین روش احزاب مخالف با لیکود برای تحت تاثیر قرار دادن نتایج انتخابات پارلمانی به شمار می‌آید. چراکه طبق نظرسنجی‌های اخیر، امسال نیز مانند انتخابات 2013، اکثر رای دهندگان دغدغه اقتصادی دارند و بیش از هر چیز نگران افزایش بی‌سابقه بهای مسکن و اجاره خانه هستند تا اینکه بخواهند به بن‌بست روند صلح با فلسطینی‌ها یا هشدارهای بنیامین نتانیاهو درباره برنامه اتمی ایران فکر کنند.

مسکن؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان اسرائیلی

نظرسنجی‌ها همچنین حاکیست که به عقیده بسیاری از رای دهندگان، دولت راستگرایی که در 6 سال گذشته اداره امور رژیم صهیونیستی را در دست داشته، مسئول وضعیت کنونی است. البته این دیدگاه بیراه هم نبوده است چراکه در کابینه ائتلافی نتانیاهو، وزارت مسکن رژیم صهیونیستی در اختیار «اوری آریل» از حزب راست افراطی «خانه یهودی» قرار گرفت که به گفته منتقدانش به شهرک سازی در کرانه باختری بیشتر از رفع مشکل مسکن در داخل اراضی اشغالی علاقه داشت.

مشکل مسکن اما تنها یکی از گلایه‌های رای دهندگان اسرائیلی از کابینه فعلی است. نرخ بالای مالیات و نیز هزینه‌های بالای امرار معاش نیز زندگی را برای اسرائیلی‌ها دشوار ساخته است.

علاوه بر این، اولویت نتانیاهو بر مسائل نظامی و امنیتی موجب شد سندیکاهای کارگری و بازنشستگی بارها تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کنند که در برخی موارد با خودسوزی همراه بود. هر چند نتانیاهو با فرافکنی و برجسته‌سازی خطر فلسطینی‌های داخل اراضی اشغالی سال 1948 یا آنچه که خطر هسته‌ای ایران مطرح می‌کند کوشیده بود این اعتراضات را مهار کند و به حاشیه براند اما مبارزات انتخاباتی اخیر بار دیگر این جنبش‌های اعتراضی را از حاشیه به متن آورد.

از این روست که هر چند لیکود سعی دارد نتانیاهو را فردی قوی توصیف کند که در هر مسئله‌ای می‌توان به او اتکا کرد، ائتلاف «اتحادیه صهیونیسم» از سیاست‌های نتانیاهو در مسائل مختلف انتقاد می‌کند و لیکود را مسئول به انزوا کشاندن اسرائیل معرفی می‌کند.

در واقع، حزب کار که بخشی از «اتحادیه صهیونیسم» است اکنون فرصت را مناسب دیده تا بار دیگر به عرصه سیاسی راه یابد. این حزب که قدیمی‌ترین حزب سیاسی فعال در اسرائیل است، تا 10 سال بعد از تاسیس، حزب حاکم بود و بعد از آن تا اواخر قرن گذشته یکی از دو حزب اصلی. اما ستاره بخت این حزب چپ میانه از اواسط دهه 1990 رو به افول گذاشت. آخرین نخست وزیر رژیم صهیونیستی از حزب کار به سال 2001 برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون این حزب هشت رهبر عوض کرده است. آیزاک هرتزوگ که بعد از نتایج ضعیف حزب در انتخابات سال 2013 رهبر حزب کار شد، اعلام کرد که برای انتخابات پیش‌رو با حزب تازه‌ تاسیس هاتنوعا، به رهبری «زیپی لیونی» ائتلاف می‌کند تا در صورت پیروزی هر کدام دو سال نخست وزیر شوند.

تمرکز بر مسائل اقتصادی و اجتماعی؛ برگ برنده اتحادیه صهیونیسم

از این روست اتحادیه صهیونیسم که رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در انتخابات پارلمانی است، برنامه خود را که بر محور مسائل اقتصادی، اجتماعی و روابط با آمریکا متمرکز شده، ارائه کرد. روابط اسرائیل با آمریکا به علت مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+5 متشنج شده است.
بر اساس بیانیه ای که این حزب چپ میانه‌رو اسرائیل منتشر کرد، «متوقف کردن انزوای دیپلماتیک اسرائیل و جلوگیری از افزایش مداوم هزینه زندگی» دو اولویت ثابت اتحادیه صهیونیسم است.
در این بیانیه درباره بحران اسرائیل با فلسطینی‌ها نیز آمده، راه حل باید از طریق خلع سلاح دولت فلسطین، حفظ مجتمع های بزرگ شهرک‌های یهودی نشین تحت حاکمیت اسرائیل و حفظ جایگاه بیت المقدس به عنوان پایتخت همیشگی ملت یهود و افزایش مشارکت اقتصادی با دولت فلسطین، محقق شود.

پیشی‌ گرفتن اتحادیه صهیونیسم از لیکود

به این ترتیب به وضوح می‌توان مشاهده کرد اتحادیه صهیونیسم با دستاویز قرار دادن مسائل اقتصادی و اجتماعی در تلاش است، نتانیاهو و حزب متبوع او را به حاشیه براند. نظرسنجی‌های اخیر نیز از موفقیت این ائتلاف میانه‌رو حکایت دارد. بر اساس نظرسنجی‌هایی که روز جمعه منتشر شد حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو چهار کرسی از رقبای راست میانه‌رو خود عقب است. یکی از این نظرسنجی‌ها را روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر کرد که در آن نشان می‌دهد، رقیب اصلی لیکود یعنی ائتلاف اتحادیه صهیونیسم احتمالا  26 کرسی از 120 کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی را از آنِ خود می‌کند. این در حالی است که حزب نتانیاهو احتمالا فقط 22 کرسی کسب می‌کند.

همچنین نظرسنجی دیگری که روزنامه‌های جروزالم پست و معاریو منتشر کردند از همان چهار کرسی فاصله بین ائتلاف صهیونیسم و لیکود حکایت داشت، به‌طوری که در این نظرسنجی اعلام شده بود ائتلاف صهیونیسم احتمالا 25 کرسی و لیکود احتمالا 21 کرسی کسب خواهد کرد.

کابینه همیشه ائتلافی رژیم صهیونیستی

از آنجائیکه پارلمان رژیم صهیونیستی 120 کرسی دارد، حزب پیروز باید حتما 1+60 کرسی را کسب کند تا بتواند کابینه تشکیل دهد. اما تاکنون هیچ حزبی نتوانسته در تاریخ 67 ساله رژیم صهیونیستی اکثریت مطلق را کسب کند به همین دلیل تشکیل کابینه‌های ائتلافی همیشه در دستورکار حزب پیروز قرار گرفته است.

اگر نتایج نظرسنجی‌های انجام شده در اراضی اشغالی محقق شود و اتحادیه صهیونیسم مسئول تشکیل کابینه شود، باید با سایر احزاب میانه و چپ، ائتلاف تشکیل دهد. هفته گذشته بود که این ائتلاف با حزب «مرتص» به رهبری «زهاوا گلعان» پیمان «اشتراک رای» را به امضا رساند.

بر اساس یکی از قوانین انتخاباتی اسرائیل، احزاب مختلف می‌توانند برای جلوگیری از هدر رفت آرای اضافی خود، که به تعدادی نیستند که یک کرسی را برای حزب به همراه بیاورند، این تعداد را یک حزب دیگر ببخشند تا شاید آن حزب بتواند با مجموع این آرا و رأی‌های اضافی خود، یک کرسی بیشتر به دست آورد. احزاب «یش‌عاتید» به رهبری «یعیر لاپید» و حزب «فهرست مشترک اعراب» (متشکل از 5 حزب عربی) به رهبری «ایمن عوده» از دیگری احزابی هستند که احتمال دارد در صورت پیروزی اتحادیه صهیونیسم، به آن بپیوندند و کابینه ائتلافی را تشکیل دهند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس