کد خبر 397827
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹

عربستان احساس می‌کند تغییر در بحرین یعنی آشوب در شرق عربستان نظیر استان‌های قطیف و ... لذا عربستان این منطقه را قطعاً تخلیه نخواهد کرد مگر اینکه شرایط داخلی خودش یا ضرورت‌های سیاسی باشد که مجبور به این امر شود.

به گزارش مشرق، کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه مردم بحرین ۴ سال است که به قیام خود ادامه داده‌اند اما در مقابل نظام کم آورده است، گفت: در شورای همکاری خلیج‌فارس فقط عربستان می‌تواند معادله عدم تغییر نظام بحرین را حفظ کند.

حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی امت اسلامی ضمن بیان اینکه بحرین وارد مرحله انسداد سیاسی شده است، گفت: این به این معناست که دولت قدرت سرکوب نظام را ندارد و در مقابل نیز مردم قدرت تغییر نظام را ندارند لذا بحرین به بن‌بست رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مردم از توان بیشتری نسبت به نظام برخوردارند، اظهار کرد: مردم ۴ سال است که به قیام خود ادامه داده‌اند اما در مقابل نظام کم آورده و از کشورهایی نظیر عربستان، اردن، امارات، پاکستان، بعثی‌های عراق و غیره کمک گرفته ولی باید گفت که به هر حال در این معادله انسداد وجود دارد.

بحرین

رویوران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه احتمال تخلیه نظامی توسط عربستان از بحرین وجود دارد، افزود: در نگاه اول باید گفت زمانی که شرایط سیاسی در سطح منطقه تغییر کند ممکن است عربستان تحت فشار حوادث با انجام توافق سیاسی اقدام به تخلیه نیروهای نظامی خود کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: باید به نکته دیگری توجه داشت که عربستان احساس می‌کند تغییر در بحرین یعنی آشوب در شرق عربستان نظیر استان‌های قطیف و … لذا عربستان این منطقه را قطعاً تخلیه نخواهد کرد مگر اینکه شرایط داخلی خودش یا ضرورت‌های سیاسی باشد که مجبور به این امر شود.

شیعیان بحرین

وی تأکید کرد: یک نوع همگونی ساختاری اجتماعی بین شرق عربستان و بحرین وجود دارد به همین دلیل هم اکنون شاهد تظاهرات در کشور عربستان هستیم که نشان‌دهنده تأثیرپذیری بالا از یکدیگر است.

وی با بیان اینکه تصور می‌شود با توجه به تحولات منطقه و تغییر پادشاهشان در رویکرد این کشور تغییری صورت بگیرد، اظهار کرد:مردم تا الآن نشان داده‌اند که اصرار در تغییر نظام حاکم بر بحرین دارند اما آیا تغییر صورت می‌گیرد که تا الآن نظام مقاومت کرده است حال باید دید در آینده چه اتفاقی می‌افتد که در این مورد تاکنون نیز عربستان ۱۰ میلیون دلار تجهیزات، نیرو، امکانات و .. را جهت مقاومت نظام بحرین ارائه کرده است.

بحرین

رویوران با اشاره به اینکه تغییر نظام بحرین تحت شعاع موضع عربستان است، خاطرنشان کرد: در شورای همکاری خلیج‌فارس فقط عربستان می‌تواند معادله عدم تغییر نظام بحرین را حفظ کند و این توانایی در دیگر کشورها نظیر عمان، قطر و … نیست.

منبع: امت اسلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس