کد خبر 397455
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰

این روزها که روزهای پایانی سال 1393 را طی می کنیم به هنگام ارائه کارنامه یک ساله نیروی انتظامی، نباید نقش سردار اسماعیل احمدی مقدم را که روز دوشنبه از فرماندهی این نیرو کنار رفت، نادیده بگیریم.

به گزارش مشرق، نیروی انتظامی یکی از نهادهایی است که در ارتباط مستقیم با مردم قرار دارد و به همین دلیل تمام وقایع و رخدادهای این حوزه به نوعی برای مردم قابل لمس است براین اساس ناجا در سال 93 همچون سایر نهادها، حوادث مختلفی را سپری و آن را در تاریخچه سوابق کاری اش ثبت کرده است.

نیروی انتظامی به عنوان سازمانی که در جهت حفظ نظم و امنیت داخلی و حتی در برقراری امنیت مرزهای کشور، فعالیت می کند همواره مورد تاکید بوده و در طول تاریخ ایران، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است.

کشور ایران اسلامی در بیش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشیان اولین بنیانگذار سیستم حکومتی گسترده امپراطوری است و از آنجا که هر حکومتی نیازمند به نظم و امنیت است در نتیجه کشور ما انواع سیستمهای ایجاد نظم و امنیت را در طی تاریخ مورد آزمایش قرار داده است.

اما سیستم نوین ایجاد نظم و امنیت داخلی یعنی سازمان پلیس در ایران به حدود یکصد سال پیش مربوط می شود. شاه قاجار ناصرالدین شاه در سفرهای سه گانه خود به اروپا و مشاهده پلیس نوین در آن کشورها و با استخدام یک مستشار بلژیکی به نام کنت دو بینو اولین سیستم پلیسی جدید را در ایران پایه گذاری کرد.

این پلیس در طی یکصد سال گذشته و تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 1357 از فراز و نشیبهای متفاوت برخوردار بوده است.

پلیس ایران برای مدت های طولانی از دو قسمت مهم پلیس شهری و ژاندارمری ( مرزی و روستایی ) تشکیل شده بوده، کمیته انقلاب اسلامی نیز به عنوان یکی از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت داخلی و دفاع از ارزشهای انقلاب در داخل کشور در بعد از پیروزی انقلاب به این مجموعه افزوده شد.

کثرت نیروهای پلیس در بعد از انقلاب و ضرورتهای ادغام این نیروها باعث شد تا در سال 1370 با تصمیم مجلس شورای اسلامی این سه نیرو در یکدیگر ادغام و سیستم پلیس واحد به وجود آید. براساس قانون جدید، پلیس ایران جزیی از ستاد نیروهای مسلح و وابسته به وزارت کشور و در تبعیت از رهبری معظم انقلاب قرار دارد.

پلیس جدید ایران در سه بخش تقریبا مستقل فرماندهی، حفاظت و اطلاعات و سازمان عقیدتی سیاسی تشکیل شده است. حوزه فرماندهی و حفاظت و اطلاعات تقریبا در ساختار سیستم پلیس تمام کشورهای جهان مشترک است اما وجود سازمان عقیدتی سیاسی از ویژگیهای سیستم پلیس ایران محسوب می شود.

این سازمان موظف است تا در بعد اعتقادی، سیاسی نسبت به حفظ دستاوردهای ارزش های انقلاب و ایجاد روحیه دینداری و اخلاق متناسب با تعلیم دین اسلام که حفظ حرمت انسانها از جمله اصول اساسی است اقدام کند.

آنچه در ذیل می آید مجموع فعالیت هایی است که نیروی انتظامی در پلیس های راهور، مبارزه با مواد مخدر، آگاهی، یگان ویژه ، راه آهن، اینترپل ، فتا ، قاچاق کالا و ارز، پیشگیری، امنیت اخلاقی، دانشگاه و نظام وظیفه عمومی در طول سال 93 موفق به انجام آن شده و در برخی موارد در این مسیر شهدایی تقدیم ایران اسلامی کرده است:

** حوزه فرماندهی

- راه اندازی سامانه ارتباط الکترونیک در همه کلانتری ها

سامانه ارتباط الکترونیکی کلانتری ها با قوه قضاییه در یکی از کلانتری های تهران کلید خورد و سردار احمدی مقدم اعلام کرد که این سامانه تا آخر سال 1394 در همه کلانتری ها راه اندازی می شود.

در سال 93 قریب به 150 کلانتری به این سامانه مجهز شدند.

- 35 هزار پلیس افتخاری محله محور جذب می شود

سردار احمدی مقدم در سال 93 اعلام کرد 35 هزار پلیس افتخاری محله محور برای سال آینده جذب می شود که برای آنها بودجه لازم پیش بینی شده است. پلیس افتخاری محله محور باید افزایش یافته تا به رقم نیروهای انتظامی برای خدمات رسانی بیشتر به مردم برسد.

- یک سوم پرونده ها درکلانتری ها به صلح و سازش منجر می شود

وی همچنین در برنامه ای خبری گفت یک سوم پرونده ها درکلانتری ها به صلح و سازش منجر می شود و 50 درصد کل کشف ها درحوزه کلانتری به سرانجام می رسد.

چنانچه یک سوم پرونده ها در کلانتری ها به صلح و سازش منجر نمی شد 50 درصد از پرونده های دستگاه قضایی ( یک ونیم برابر ) افزایش می یافت .

- پیش نویس استخدام ناجا به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال شد

ارسال پیش نویس استخدام ناجا به ستاد کل نیروهای مسلح یکی دیگر از اقدامات نیروی انتظامی بود که سردار احمدی مقدم از آن خبر داد. وی گفت: پیش نویس استخدام نیروی انتظامی تهیه و به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال شد و امیدواریم تا پایان سال 93 در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. بر اساس این پیش نویس، تغییرات بسیاری در حوزه آموزش و هیات های علمی ایجاد شده و مدیران ارشد باید برخوردار از آموزش های عالی باشند.

** پلیس راهور

- همکاری نیم میلیون نفر در اجرای طرح ترافیکی نوروز 94

سردار اسکندر مومنی رییس پلیس راهور نیروی انتظامی در آخرین اقدامات نیروی انتظامی در سال 93 گفت: حدود نیم میلیون نفر از دستگاه های مختلف اعم از ناجا، اورژانس، هلال احمر، راهداری، شهرداری، امدادخودرو و راهور در اجرای طرح ویژه ترافیکی نوروز 1394 همکاری دارند و این طرح از 25 اسفند ماه از حرم مطهر امام خمینی(ره) آغاز می شود و تا 25 فروردین ماه ادامه دارد. در این طرح 50 هزار نفر از نیروهای راهور فعالیت خواهند داشت.

- صدور 43 میلیون گواهینامه راهنمایی و رانندگی تا پایان سال 93

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی از 18 میلیون در سال 84 به 34 میلیون تا پایان سال 93 رسیده و از سال 84 تا 93 تولید خودرو سیر صعودی داشته و در سال 84 حدود هفت میلیون وسیله نقلیه و اکنون 18میلیون وسیله نقلیه تولید می شود که این میزان، 135 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی میزان کشته ها از 27 هزار و 760 نفر در سال 84 با توجه به افزایش خودروها اکنون به حدود 16 هزار و 800 نفر رسیده است.

- کاهش میزان کشته ها به 9/5 درصد

مومنی همچنین در سال 93 خبر داد که به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 73 درصد کشته می شدند که اکنون این میزان به 9 / 5 درصد رسیده است، همچنین به ازای هر یکصد هزار جمعیت 40 نفر کشته می شدند که اکنون این تعداد به 5 / 21 رسیده اند، به ازای عدد مطلق، میزان کشته ها به 16 هزار و 750 نفر رسیده که اگر روند کشته ها ادامه می داشت، اکنون 68 هزار نفر تا پایان سال 93 باید در اثر حوادث جاده ای کشته می شدند.

- اجرای پرداخت الکترونیکی جرایم از طریق سامانه راهور از دی ماه

پرداخت الکترونیکی جرایم در سامانه راهور 120 از دی ماه اجرایی شد.

به گفته مسوولان نیروی انتظامی، پرداخت جرایم از طریق این سامانه فقط برای خودروهای ممکن است که دارای حکم قضایی نباشد. بر این اساس دارندگان خودروهای با تخلفات بیش از یک میلیون تومان و توفیف شده و دارای حکم قضایی، نمی توانند جریمه های خود را از طریق این سامانه پرداخت کنند.

- افزایش 50 درصدی شماره گذاری خودروهای داخلی و خارجی

شماره گذاری های خودروهای داخلی و وارداتی در سال 93 نسبت به سال قبل از آن 50 درصد افزایش یافت.تعداد کشته های تصادفات در هفت ماه ابتدای سال 93 براساس آمار پزشکی قانونی 10 هزار و 870 نفر ثبت شد در حالی که سال گذشته 11 هزار و 642 در حوادث جاده ای کشته شدند که آمار کشته های امسال کاهش 6 / 6 درصدی را نشان داد.

- شماره گذاری اسکانیا در پشت تابلو ممنوع

یکی از اقدامات مهم نیروی انتظامی ممنوع کردن شماره گذاری اسکانیا بود و مسوولان این نیرو اعلام کردند: شماره گذاری اسکانیا همچنان و تا زمانی که ایرادات این خودرو ادامه داشته باشد، مسدود است.

- اجرای طرح سامانه نظارت مردمی در خودروهای حمل ونقل عمومی و سواری

با اجرای طرح تابستانه( ششم مرداد تا پنجم مهر ماه)، طرح سامانه نظارت مردمی 110120 در خودروهای حمل ونقل عمومی(مینی بوس) و سواری های مسافربری به اجرا درآمد.


** پلیس مبارزه با مواد مخدر


- دستگیری تمساح خلیج و سلطان قاچاق جنوب و جنوب شرق کشور

سردار علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی در سال 93 از دستگیری «تمساح خلیج» از مافیای مواد مخدر خبر داد و گفت: این فرد 30 ساله که سرشبکه قاچاق مواد مخدر بود و به فعالیت در خارج از کشور اقدام کرده بود ، بعد از چهار تا پنج سال کار اطلاعاتی به دام پلیس افتاد، فعالیت وی در نوع خود بی نظیر بوده و به خارج از کشور و در برخی از موارد به داخل کشور ورود یافته بود.

وی همچنین از دستگیری سلطان قاچاق مواد مخدر شرق کشور خبر داد و گفت: این قاچاقچی سابقه دهها درگیری در چند سال گذشته را داشته و پس از تلاش های اطلاعاتی، شناسایی و در استان خراسان رضوی دستگیر شده و محور فعالیت های این قاچاقچی شرق و جنوب شرقی کشور بوده و در سال های گذشته مبادرت به ورود، ترانزیت و حمل موادمخدر با استفاده از نیروهای مسلح خود می کرد و در چند سال گذشته جز سوژه های تحت تعقیب و کنترل ناجا بوده است.

مویدی افزود: پدر این فرد نیز به عنوان سلطان ترانزیت موادمخدر مطرح بود که در سال 83 - 82 دستگیر و به هلاکت رسید.

- افزایش 26 درصدی دستگیری قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر نسبت به سال 92

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خبری با اشاره به افزایش 10 درصدی کشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، گفت: در شش ماه نخست امسال 240 تن انواع مواد مخدر کشف شده و مجموع دستگیری نیز به مدت مشابه سال گذشته 36 درصد افزایش را نشان می دهد.دستگیری قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر نیز 26 درصد، معتادان پرخطر 86 و پرونده های متشکله 28 درصد افزایش داشته است.

- هلاکت 60 نفر از قاچاقچیان مسلح در شش ماه نخست سال 93 در درگیری با پلیس

در شش ماه نخست امسال 60 نفر در درگیری مسلحانه با پلیس که عمدتا دارای سوابق طولانی بوده اند، کشته شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد افزایش تلفات را نشان می دهد. از انواع مواد مخدر کشف شده در شش ماه نخست امسال، 190 تن تریاک(10 درصد کاهش نسبت به سال گذشته)، حشیش 34 تن( یک درصد افزایش نسبت به سال گذشته)، مرفین 5/3 تن (کاهش 40 درصدی)، هروئین 5/4 تن( کاهش 25 درصدی)، شیشه کمتر از یک تن(کاهش 35 درصدی) و سایر موارد هفت تن( کاهش 34 درصدی) کشف شده است.

** پلیس آگاهی

- انهدام باند بزرگ کلاهبرداری ارزی

سرهنگ ابوطالب منفرد جانشین پلیس آگاهی نیروی انتظامی پرده از انهدام باند کلاهبرداری ارزی خبر داد و گفت: اعضای باند بزرگ کلاهبرداری ارزی که وانمود می کردند افراد با نفوذی هستند شناسایی و دستگیر شدند و بررسی های اولیه نشان داد این افراد میلیاردها تومان کلاهبرداری کرده اند.

- تصویب کلیات طرح ممنوعیت بکارگیری سلاح سرد در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

سرگرد اصغر جمشید راد رئیس دفتر حقوقی پلیس آگاهی نیروی انتظامی از تصویب کلیات طرح ممنوعیت بکارگیری سلاح سرد در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این طرح در مراحل تصویب نهایی قرار گیرد.

- راه اندازی آزمایشی مرکز رسیدگی به امور افراد گم شده

سرهنگ هادی مصطفائی معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی نیروی انتظامی در سال 93 با بیان اینکه‏ مرکز رسیدگی به امور افراد گم شده به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرده‏، گفت: نقش اصلی این مرکز، تمرکز اطلاعات، رصد وقایع و ارائه هرنوع خدمتی است که می تواند برای حل سریع پرونده ها کمک کند تا خانواده مفقودان از نگرانی درآیند.

** پلیس اینترپل

- عبدالستار ریگی تحت تعقیب سازمان اینترپل

رییس پلیس اینترپل نیروی انتظامی اعلام کرد: از پاکستان یک مورد اعلام قرمزی به عنوان سرکردگی شبکه جیش العدل اعلام شد که بر این اساس عبدالستار ریگی که به نظر می رسد پسر عموی عبدالمالک ریگی است، با ارائه مستندات ما به سازمان اینترپل، تحت تعقیب قرار گرفته است.

- ثبت 300 پرونده کلاهبرداری اینترنتی

رضوانی گفت: 300 پرونده کلاهبرداری اینترنتی از سال 1390 تاکنون در این حوزه موجود است که این هکرها به عنوان اتباع ایرانی در چین و هنگ کنگ و کشورهای آفریقایی اقدام به کلاهبرداری اینترنتی می کردند.این هکرها از طریق ایمیل و اعلام شماره حساب تقلبی اقدام به کلاهبرداری می کردند.

- استرداد 11 ایرانی زندانی به کشور

رضوانی با بیان اینکه 11 ایرانی در زندان های خارج از کشور به ایران استرداد شدند، گفت: شش نفر این افراد از قطر، سه نفر از ترکیه، یک نفر از اکراین و یک نفر از کویت به کشور منتقل و تحویل مراجع قضایی شدند.

- کلاهبردار 120 میلیارد ریالی به کشور بازگردانده شد

رییس پلیس بین الملل نیروی انتظامی نیز در همین سال از استرداد تبعه ایرانی از امارات عربی متحده به کشور به اتهام کلاهبرداری خبر داد و گفت: پلیس بین الملل ناجا با استفاده از ظرفیت های بین المللی و پلیسی خود توانست «ا.خ» را که متهم به کلاهبرداری است از کشور امارات عربی متحده به کشور مسترد کند.

وی افزود: پلیس بین الملل با توجه به اعلام مرجع قضائی(شعبه 15 دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان)، متهم مذکور را به اتهام جعل، پولشویی و کلاهبرداری به مبلغ 120 میلیارد ریال تحت پیگرد بین المللی قرار داد.

- دستگیری متهم تحت تعقیب در اسپانیا

رضوانی همچنین از دستگیری متهم تحت تعقیب در اسپانیا خبر داد و گفت: برابر درخواست مراجع قضایی، پلیس بین الملل ناجا، متهم 'م- ک ' را که به اتهام کلاهبرداری و خیانت در امانت به خارج از کشور متواری شده بود، تحت تعقیب بین المللی قرار داد.پلیس اینترپل با بهره گیری از ظرفیت های بین المللی، متهم را در کشور امارات ردیابی و شناسایی کرد اما وی پس از پی بردن به اینکه تحت پیگرد قرار گرفته از این کشور متواری شد.

** یگان ویژه

- برگزاری رزمایش رهایی گروگان یگان ویژه نیروی انتظامی در استان گیلان

سردار حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی رزمایش چهار روزه رهایی گروگان با عنوان پیروان ولایت از سوم اسفند ماه در استان گیلان با انجام سناریوی رهایی گروگان آغاز و به پایان رسید.

- عملیات رزمی، دفاع شهری و امداد و نجات به عملیات های یگان ویژه ناجا اضافه شد

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی در سال 93 خبر داد که عملیات رزمی و دفاع شهری به مجموع عملیات های یگان ویژه محول شد و در کنار آن عملیات امداد و نجات نیز به این عملیات ها افزوده شد. همه یگان ها آموزش های مرتبط با این نوع عملیات را فرا گرفته و آماده اجرای این ماموریت ها در کنار ماموریت اصلی یگان ویژه یعنی کنترل اغتشاشات هستند.

- حضور پلیس افتخاری یگان ویژه در طرح دریا

فرمانده یگان های ویژه ناجا در اوایل سال جاری با بیان اینکه یگان ویژه با رویکرد جدید در طرح سالم سازی سواحل دریای خزر فعالیت می کند، از حضور پلیس افتخاری و استفاده از امکانات پیشرفته در این طرح خبر داد و گفت: از آنجاییکه در سه سال گذشته و امسال ماموریت سالم سازی دریای خزر در حوزه استان های گیلان، مازندران و گلستان در فصل تابستان به یگان های ویژه ناجا محول شده، این فرماندهی با بهره گیری از امکانات جدید همچون موتورهای چهارچرخ و جت اسکی و همچنین استفاده از پلیس افتخاری، امسال با رویکرد جدیدی اقدام به اجرای این طرح می کند.

- راه اندازی واحد امداد و درمان پلیس ویژه در ورزشگاه ها

این فرمانده همچنین با اشاره به راه اندازی واحد ˈامداد و درمان در یگان انتظامی ورزشگاه هاˈ، گفت: اضافه کردن واحد امداد و درمان و فعالیت این یگان با لباسی متفاوت از لباس رسمی یگان ویژه همگی در راستای دور کردن فضای امنیتی از ورزشگاه ها است.

** پلیس پیشگیری


- افزایش 79 درصدی کشفیات موادمخدر در فرودگاه های کشور

سردار تقی مهری رییس پلیس پیشگیری ناجا، از افزایش 79 درصدی کشفیات موادمخدر در هشت ماه گذشته سال جاری در فرودگاه های کشور خبر داد.

- ورود و خروج بالغ بر 39 میلیون مسافر از فرودگاه های کشور

سردار مهدی معصوم بیگی جانشین رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی، از ورود و خروج بالغ بر 39 میلیون مسافر از فرودگاه های کشور در 11ماهه سال جاری خبر داد و گفت: پلیس فرودگاه های کشور توفیقات خوبی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دست آورده و ارزش تقریبی کالاهای مکشوفه در سال جاری بیش از 12 میلیارد تومان برآورد شده است، ضمن اینکه میزان مواد مخدر کشف شده نسبت به مدت مشابه از رشد 32 درصدی برخوردار بوده است.

** نظام وظیفه عمومی

- اعزام به خدمت فارغ التحصیلان دانشگاه ها دراسفند ماه 1393

سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در اطلاعیه ای ، تمام مشمولان فارغ التحصیل دانشگاه ها که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ یکم اسفند ماه 1393 بودند را به خدمت فراخواند.

- مشمولان با دریافت پروژه از خدمت سربازی معاف می شوند

سردار ابراهیم کریمی جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا نیز در سال 93 ، اعلام کرد: مشمولان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد می توانند با دریافت پروژه تحقیقاتی، از خدمت سربازی به مدت 2 ماه تا پایان خدمت، معاف شوند. دو دسته از مشمولان می توانند در دوران خدمت، پروژه ای را از بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح دریافت کنند، دسته اول براساس ضوابط می توانند به این بنیاد مراجعه کرده و پس از قبول یک پروژه و اتمام آن، مدت انجام آن به عنوان خدمت سربازی آنها محاسبه خواهد شد.

- تسهیلات جدید سازمان وظیفه عمومی برای مشمولان خارج از کشور

جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا، از ارائه تسهیلات جدید برای مشمولان خارج از کشور خبر داد و گفت: براساس قانون جدید، چنانچه مشمولی سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشد، می تواند در سال به مدت سه ماه، طی یک یا دو نوبت به کشور مراجعه کند.

- اعلام شرایط معافیت فرزند دوم خانواده ایثارگر و مددجو

سازمان وظیفه عمومی ناجا، ضوابط مربوط به معافیت فرزند دوم ایثارگر و مددجو را با ابطال کارت معافیت فرزند اول بواسطه استخدام وی در نیروهای مسلح تشریح کرد براین اساس ایثارگرانی که بواسطه جبهه، جانبازی و اسارت و همچنین مادران فاقد همسر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) یا بهزیستی و همچنین ماده (6) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، فرزند خود را معاف می کند، چنانچه همان فرزند پس از اخذ کارت معافیت، در یکی از نیروهای مسلح به عنوان نظامی (کادر ثابت یا پیمانی) استخدام شوند، امتیاز معافیت به قوت خود باقی بوده و با ابطال کارت معافیت صادره، می توانند برای فرزند دیگر خود با همان امتیاز تقاضای معافیت کنند.

- به کار گیری مشمولان پزشکی و پیراپزشکی درطرح پیام آوران بهداشت

سرهنگ رحمان علیدوست معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: مشمولان خدمت وظیفه عمومی با مدرک پزشکی و پیراپزشکی که دارای برگ آماده به خدمت در ماه های آبان ، دی و اسفند ماه سال جاری هستند، می توانند در طرح پیام آوران بهداشت شرکت کنند.مشمولان دارای مدرک پزشکی و پیراپزشکی می توانند در صورت تمایل برای گذراندن خدمت سربازی خود در قالب طرح پیام آوران بهداشت اقدام کنند.

- ضوابط بخشش اضافه خدمت سنواتی کارکنان وظیفه

سردار سید حمید صدرالسادات رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا نیز در سال جاری ضوابط بخشش اضافه خدمت مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می شوند را اعلام کرد و گفت: کارکنان وظیفه برای بخشش اضافه خدمت نیاز به مراجعه به سازمان وظیفه عمومی محل خدمت خود ندارند بلکه این افراد باید به معاونت نیروی انسانی رده های خود مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: براساس تبصره یک ماده 58 قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می شوند در صورتیکه حین خدمت، حسن اخلاق و رفتار و جدیت در انجام وظیفه از خود نشان دهند یا درعملیات جنگی ابراز شجاعت و فداکاری نمایند، حداکثر دو سوم از اضافه خدمت سنواتی آنان به تشخیص و تصویب فرماندهان و مدیران منصوب در جایگاه سرلشگری و بالاتر در هریک از سازمان های نیروهای مسلح، بخشیده می شود.

** پلیس راه آهن


- کاهش 17 درصدی وقوع سرقت در قطار

سردار امیر رحمت اللهی فرمانده پلیس راه آهن کشور با اشاره به راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت در پلیس راه آهن کشور، از کاهش 17 درصدی وقوع سرقت طی فروردین تا آبان سال جاری خبر داد و گفت: در راه آهن سالیانه 30 میلیون نفر مسافر و 37 تن کالا از طریق شبکه ریلی جابجا می شود.

- کشف 225 کیلوگرم موادمخدر توسط پلیس راه آهن در 5 ماه

سردار امیر رحمت اللهی فرمانده پلیس راه آهن کشور از کشف 225 کیلوگرم انواع مواد مخدر و دستگیری 931 متهم در پنج ماه اول سال 93 خبر داد و گفت: : پلیس راه آهن کشور در طول 11 هزار کیلومتر خط ریلی کشور، با 11 یگان انتظامی و بیش از یکصد کلانتری و پاسدار بصورت شبانه و روز مشغول خدمت رسانی است.

** پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز

- افزایش 13 درصدی کشفیات سوخت قاچاق در 5 ماه ابتدای سال

سردار فتح ا... زمانیان رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا از افزایش 13 درصدی کشفیات سوخت قاچاق در 5 ماهه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل خبر داد و گفت: در 5 ماهه امسال 38 میلیون و 500 هزار لیتر انواع فراورده های نفتی کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، شاهد افزایش 13 درصدی کشفیات سوخت هستیم.


- تشکیل 4 هزار پرونده قاچاق سوخت

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: 4 هزار پرونده در حوزه قاچاق سوخت در کشور توسط پلیس تشکیل شده که از این تعداد، ارزش ریالی 7 پرونده، بیش از 5 میلیارد ریال است.


- دستگیری بیش از چهار هزار و 350 فرد به اتهام قاچاق در شش ماه ابتدای سال

زمانیان از دستگیری 4 هزار و 350 نفر به اتهام قاچاق سوخت در کشور خبر داد و گفت: استان های جنوبی کشور به دلیل دسترسی به دریا و انجام راحت تر قاچاق، از بالاترین حجم قاچاق سوخت برخوردارند که این میزان قاچاق در مقایسه با استان های غربی، بیشتر است.

وی اظهار داشت: قاچاقچیان در استان های جنوبی، ابتدا سوخت را به ساحل رسانده و از آنجا توسط قایق های تندرو به لنج هایی که در فاصله زیادی از ساحل قرار دارند، تحویل می دهند.


** دانشگاه علوم انتظامی امین


- 859 نفر از افسران پسر دانش آموخته وارد عرصه خدمت به ناجا شدند

در سال جاری و در جشن سی وچهارمین دوره دانش آموختگی، 859 نفر از افسران پسر دانش آموخته سایر دانشگاه ها با پایان تحصیل خود، آماده ورود به عرصه خدمت در نیروی انتظامی شدند. یکهزار و 553 نفر نیز به سطح دانشجویان پیوسته اند، که در صورت اراده، به افتخار اخذ درجه سردوشی نایل می شوند.

- جذب یکصد افسر ارشد در رشته فرماندهی

سردار عبدالله هندیانی رییس دانشکده فرماندهی و ستاد دانشگاه علوم انتظامی امین، از اعلام اسامی قبول شدگان در آزمون دانشکده فرماندهی و ستاد خبر داد و گفت: امسال یکصد نفر از افسران ارشد در سه گرایش جذب شدند.


** پلیس فتا


- متلاشی شدن یک شبکه گسترده شرط بندی فوتبال در استان مازندران

سردار کمال هادیانفر رییس پلیس سایبری کشور، از کشف و متلاشی شدن یک شبکه گسترده شرط بندی فوتبال در استان مازندران خبر داد و گفت: تعدادی در این رابطه دستگیر شدند و مقادیر هنگفتی پول که با قمار بدست آمده بود، توسط مقام قضایی ضبط شد و متاسفانه این پرونده ها در سایر استان های کشور نیز ادامه دار هستند.

- سایت همیاران پلیس فتا راه اندازی شد

رییس پلیس سایبری کشور نیز در سال جاری ، از راه اندازی سایت پلیس فتا به نشانی اینترنتی hamyar.cyberpolice.irخبر داد و گفت: علاقه مندان به فعالیت در فضای سایبر می توانند ضمن مراجعه به سایت همیاران پلیس فتا، برای ثبت نام و عضویت اقدام کنند. این طرح به صورت تمرکزی از اواخر سال 1392 در ناجا کلید خورد و ضمن ابلاغ دستورالعمل به پلیس های تخصصی، کار جذب و بکارگیری این افراد از ابتدای سال 1393 صورت گرفت و تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه تمایل خود را جهت همکاری اعلام کرده اند.

** پلیس امنیت اخلاقی

- دستگیری 722 هنجارشکن در طرح سالم سازی دریا

سرهنگ محمدمسعود زاهدیان رییس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی از دستگیری 722 هنجارشکن در طرح سالمسازی دریا در تابستان امسال خبر داد و گفت: 617 نفر از خردادماه تاکنون از غرق شدن نجات یافتند که این آمار درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

** معاونت نیروی انسانی


- بکارگیری 15 هزار پلیس افتخاری در 15 استان کشور

محمدتقی عصار معاون نیروی انسانی نیروی انتظامی از بکارگیری 15 هزار پلیس افتخاری در 15 استان کشور و در سه یگان استراتژیک نیروی انتظامی خبر داد و گفت: این نیروها در استان های مازندران، اصفهان، کرمان، سیستان وبلوچستان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، فرماندهی انتظامی غرب و شرق تهران، البرز، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه، خوزستان و همچنین در پلیس های فتا فرمانده یگان های ویژه و فرمانده مرزبانی بکارگیری شده اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس