فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها را عامل ناامنی منطقه خلیج فارس و دیگر مناطق دنیا دانست و تأکید کرد، در صورت بسته شدن تنگه هرمز، آمریکاییها عامل آن خواهند بود.

به گزارش مشرق، سردار سرتیپ "علی فدوی"، در پاسخ به این سؤال که آیا نیروی دریایی سپاه در صورت نیاز می تواند تنگه هرمز را ببندد، اظهار داشت: ما توانمندی کفایت کننده‌ای را داریم جهت اینکه تنگه هرمز برای ما و همه کشورهای منطقه که همسایگان مسلمان ما هستند، باز باشد.

سردار فدوی با بیان اینکه بازبودن خلیج فارس امنیت انرژی جهانی را برای همه کشورهای دنیا به دنبال دارد، اظهار داشت: همانطور که گفتم، آمریکایی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس بوده و هستند؛ البته نه تنها در خلیج فارس بلکه ناامنی در افغانستان، فلسطین، سوریه و هر جایی که وجود دارد به معنای آن است که آمریکایی ها در آنجا حضور دارند.

وی تأکید کرد: آمریکایی ها عامل بسته شدن تنگه هرمز خواهند بود، این امر به خاطر دخالتهایی است آمریکایی ها نباید در منطقه بکنند ولی قبلا انجام دادند، و در آینده هم امکان دارد انجام دهند.

سردار فدوی اظهار داشت: اگر این اتفاق بیفتد ناامنی در منطقه تنگه هرمز به وجود می آید.

سردار فدوی تأکید کرد: مسلما به خاطر منافع ما و کشورهای منطقه مایل هستیم که تنگه هرمز برای ما و دیگران باز باشد.

باز نگه داشتن تنگه هرمز یک وظیفه شرعی است

سردار فدوی همچنین باز نگه داشتن تنگه هرمز را به وظیفه‌ای شرعی برای انتقال انرژی از منطقه خلیج فارس به جهان دانست و گفت: انتقال انرژی منطقه خلیج فارس به دیگر مناطق دنیا از طریق تنگه هرمز حکمی شرعی برای ما دارد، به لحاظ اینکه اگر این نباشد برای مردم دنیا زحمت به وجود می آید.

آزمایش سلاحی راهبردی در مانور اخیر

سردار فدوی با اشاره به استفاده از سلاحی راهبردی توسط نیروی دریای سپاه در مانور اخیر، گفت: البته در آینده اطلاعاتی را درباره این سلاح استراتژیک اعلام خواهیم کرد؛ این سلاح در نبردهای دریایی تاثیرگذاری ویژه خواهد داشت، چون سلاحی ویژه است، و آمریکایی‌ها حتی نمی‌توانند حدس بزنند این سلاح به چه کاری خواهد آمد و از چه شلیک خواهد شد و انواع وضعیت هایی که در آینده خواهد داشت چگونه خواهد بود که البته بعدها متوجه خواهند شد.
وی تأکید کرد: البته امیدوارم شرایطی پیش نیاید که آمریکایی‌ها زمانی اطلاعات کاملی از آن به دست بیاورند که مورد اصابت قرار گرفته باشند.
سردار فدوی در پاسخ به این سؤال که آیا این سلاح می تواند معادله قدرت ها را عوض کند، اظهار داشت: اصلی ترین موضوعی که معادله را عوض کرده و همچنان در حال تکرار این وضعیت است، پاسداران انقلاب اسلامی هستند.
وی افزود: از اول انقلاب این بوده و تا اخر هم همینطور خواهد بود.این توانمندی و قابلیت های پاسداران است که خود این قابلیت به وجود اورنده انواع مختلف تجهیزات از جمله تجهیزاتی یا سلاح خاصی است که در این رزمایش استفاده شد.

سردار فدوی تأکید کرد: مهم این است که انسانها بر این باور باشند وقتی بر موضع حق هستند می توانند با هر باطلی هرچقدر به حسب ظاهر و به حسب مادی و دنیایی بزرگ بنماید، مقابله کنند؛ و دراین مقابله پیروز صحنه هر نبردی باشند و این مساله ای است که آمریکایی ها به آن واقف هستند و برای همین است که آنها اذعان دارند که استراتژی های مختلفی را که سال های طولانی در پیش گرفته اند، از جمله استراتژی نیروی دریایی آمریکا را باید عوض کنند و به صراحت هم اعلام کرده اند که این استراژی از این جهت باید تغییر پیدا کند که در برابر نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آسیب پذیری های بسیار بزرگی برخوردار است.
سردار فدوی گفت: طبیعی است که هر نیروی دریایی به ویژه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در محدوده تنگه هرمز و خلیج فارس مسؤولیت کامل دارد به صورت دائم در حالت آمادگی باشد، ما یا در حال تمرین یا آموزش یا رزمایش‌هایی هستیم که در واقع نتیجه نهایی کار این آمادگی‌ها را به نمایش می گذارد.

استفاده از ناو هواپیمابر شبیه سازی شده در مانور

وی افزود: دیروز وزیر خارجه آمریکا از الفاظی تهدید آمیز استفاده کرد، طبیعی است وقتی این فشار وجود دارد اقدام هایی که انجام می دهیم در مقابل این تهدیدهاست، مصداق شاخص توانمندی آمریکا که یک توانمندی دریا پایه است، ناوهای هواپیما بر هستند، طبیعتا ما برای آنکه یک وجه عینی تری در رزمایش ها وجود داشته باشد، یک ناو هواپیمابر مشابه سازی شده به عنوان مصداق توانمندی آمریکا در دریا را در رزمایش مورد استفاده قرار دادیم تا شکلی عینی تر برای همه نیروهایی باشد که می خواهند با تهدید آمریکا مقابله کنند، شروع ساخت این ناو از ابتداد مورد توجه آمریکایی‌ها اقرار گرفت و جنجال زیادی مانند قصد ایرانیان برای فیلم سازی به راه انداختند اما ایران همان زمان اعلام کرد که برای تمرین است، البته این ناو ساخته شد که بتوان در رزمایش های زیادی از آن استفاده کرد چون سازه بسیار بزرگی است، دو سوم ناو هواپیما بر آمریکاست. از یک تکنیک خاصی در آن استفاده شده تا هر چند مورد اصابت زیاد قرار بگیرد باز مورد استفاده مجدد قرار گرفته و بازسازی شود.
سردار فدوی خاطرنشان کرد: در زمان های مختلف هر بار سلاح جدیدی را در رزمایش ها مورد استفاده قرار دادیم، و هر بار اطلاعات آن را بعدها منتشر کردیم، مسؤولان آمریکایی نگرانی خود را از سلاح هایی که ایران از آن استفاده می کند، اعلام نمودند، و گفتند از سلاح هایی که می دانیم کمتر نگرانیم تا سلاح هایی که از ایران نمی دانیم.

کاهش نیروهای آمریکایی در منطقه

سردار فدوی درباره حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس گفت: آمریکایی‌ها اکنون در مقایسه با سالهای قبل کم ترین میزان حضور نظامی خود را در خلیج فارس دارند؛ درجنگ های دوم و سوم خلیح فارس که در زمان اشغال کویت توسط صدام و بعد هم ماجرای حمله به عراق و اشغال این کشور بود، تعداد نیروهای آمریکایی یا تعداد ناوهای آمریکایی در منطقه غیرقابل قیاس با الان بود ، ما درآن زمان نزدیک یک میلیون نفر نیروهای آمریکایی را در منطقه داشتیم ، درحالیکه الان کل توانمندی های نیرویی و شناوری آمریکا، توانمندی های بسیار ناچیزی است، البته الان آمریکایی‌ها قریب به ۲۶ فروند ناوجنگی را در خلیج فارس دارند و بیش از همین نیز ناوهای پشتیبانی از جمله ناوهواپیمابر در منطقه میانی خلیج فارس الان حضور دارد.

از فاصله چندصد متری ناظر حرکت آمریکایی ها هستیم

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به محض اینکه بخواهند از تنگه هرمز وارد منطقه خلیج فارس بشوند، ما از کمترین فاصله یعنی چندصدمتری ناظر بر هرحرکت آمریکایی ها هستیم ، و آمریکایی ها به صورت شبانه روز شناورهای نیروی دریایی سپاه را در نزدیک ترین فاصله خود می بینند و این به لحاظ این است که مواظبت کنیم که آمریکایی ها تحت هیچ شرایطی از روال بین المللی و کنوانسیون های بین المللی مانند ۱۹۸۲ تخطی نکنند.

نحوه عبور ناوهای آمریکایی از تنگه هرمز

سردار فدوی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها نمی توانند از آب های سرزمین ما که عموماً آبراهای بین المللی خلیج فارس درداخل آن وجود دارد، عبور کنند و علت هم این است که ورود یا عبور از این مناطق به شرطی است که عبور بی ضرر باشد، مسلما عبور ناوهای آمریکایی را جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عبور بی ضرر تلقی نمی کند و به همین لحاظ ، سال های طولانی است که ما به لحاظ کنترل اعلام کردیم ناوهای آمریکایی از مناطق جنوبی خلیج فارس و از کنار آب های سرزمینی کشورهای همسایه ما در جنوب خلیج فارس عبور می کنند، و از آبراهای بین المللی نمی توانند عبور کنند.

وی ادامه داد: وقتی ما چنین وضعیت حائلی درست کردیم ، مطمئن هستیم که آمریکایی ها نه در شرایطی هستند که بخواهند این کار را بکنند، و نه ما اجازه می دهیم که بخواهند کوچکترین ناامنی در خلیج فارس به وجود بیاورند ، ما به عنوان یک نیروی دریایی حرفه ای دراینجا کلیه نظارت ها و کلیه حرکت ها را که یک توانمندی حرفه ای باید انجام بدهد، انجام می دهیم ، خود بخود این حرکت ما و این توانمندی ما ضمانتی است برای اینکه به هیچ وجه ، هیچ گونه روند اتفاقی و از پیش ناخواسته به وجود نیاید و آمریکایی ها مواظب هستند که وقتی در مواجهه با نیروهای ما و مرکز کنترل ما قرار می گیرند، خود را به عنوان مجری مصوبات شورای امنیت سازمان ملل معرفی می کنند نه به عنوان یک ناو آمریکایی که مستقلاً به عنوان آمریکایی بودن خودش بخواهد خود را معرفی کند و خود این نشان دهنده این است که کاملا مواظب هستند که در منطقه پراهمیتی از دنیا یعنی خلیج فارس اتفاق ناخواسته‌ای به وجود نیاید.

به آمریکایی ها گفتیم باید فارسی جواب بدهید

سردار فدوی درباره راه تماس میان نیروهای آمریکایی و ایرانی در خلیج فارس گفت که هر شناوری که در دریا حضور دارد ، طبق مکالمات بین المللی تعیین شده با هم در دریا در ارتباط هستند و این نیست که یک خط خاصی نیاز باشد که ارتباط وجود داشته باشد و علاوه بر آن مرکز کنترل نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز که یک منطقه کنترل شده جهانی است و همه دنیا از آن مطلع هستند، مورد شناخته شدن است از جمله شناخت آمریکایی‌ها.
وی تأکید کرد: ما از همین امسال به آمریکایی‌ها اعلام کردیم که اینجا خلیج فارس است و شما باید در خلیج فارس در تمام ناوهایتان فارسی زبان وجود داشته باشد، که به محض اینکه در منطقه سوالی شد، شما به زبان فارسی جواب بدهید، و باید به فارسی مسلط باشید و آمریکایی ها این کار را کردند و در تمام ناوهایشان فارسی زبان آمریکایی دارند، و قادر هستند که در هر زمانی که ما بخواهیم ، به فارسی پاسخ بدهند، این امر به لحاظ این است که مواظب هستند که اتفاقی نیفتد، زیرا می دانند که اگر اتفاقی بیفتد، متضرر اصلی آمریکایی‌ها هستند.

مانور دریایی ارتباطی با مذاکرات ۱+۵ ندارد

سردار فدوی در خصوص تلاش برخی طرفها برای ارتباط دادن مانورها با مذاکرات ۱+۵ اظهار داشت: به لحاظ زمانی مسلما چنین چیزی نبوده است؛ انجام چنین رزمایش بزرگی به زمان قبل و تصمیمات قبلی و آمادگی هایی که باید از قبل ایجاد می شده بستگی دارد، و به مذاکراتی که در روزهای اخیر با شرایط خاص خودش در جریان بوده ارتباطی نداشته است.
وی با این حال افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران همه موضوعات را به صورت یکپارچه پیگیری می کنیم، یعنی ما دولت و همه مجموعه‌های مختلف به عنوان یک مجموعه هستیم؛ به صورت مسلم این توانمندی پشتوانه‌ای بسیار قوی برای جمهوری اسلامی ایران است، و دولت ایران در هرجایی که لازم باشد که از این پشتوانه برخوردار باشد، همه چیز برای این امر برقرار است.

سردار فدوی در خصوص توانمندی های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم ها گفت: نیازمندی های ما در نیروی دریایی سپاه و برادرانمان در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، قریب به اتفاق در داخل کشور و به ویژه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال تولید و تحقیق است.
منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس