«مسعود ده‌نمکي» گفت: خيلي‌ها از پيشينه من در نشريات «جبهه» و «شلمچه» اطلاع دارند. من براي گفتن حرف‌هايم نيز از کسي اجازه نمي‌گيرم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، عصر سه‌شنبه (23 فروردين‌ماه) نشست نقد و بررسي فيلم «اخراجي‌ها3» با حضور مسعود ده‌نمکي (کارگردان، تهيه‌کننده و نويسنده)، محمدرضا شريفي‌نيا (بازيگر)، محمدتقي فهيم (منتقد) در انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد.
بنا براين گزارش، در ابتداي برنامه و قبل از اکران فيلم، عليرضا سربخش از حضار دعوت کرد تا براي جلسه نقد نيز حضور داشته باشند و در عين حال گفت: خواهش مي‌کنم از تلفن‌هاي همراهتان براي فيلمبرداري از فيلم استفاده نکنيد.
به گزارش فارس، در شروع جلسه نقد محمدتقي فهيم با اشاره به ايجاد سؤ‌تفاهم در رسانه گفت: مجله «پنجره» اخيراً با بنده مصاحبه‌اي انجام داد که بنا به درخواست خودم قبل از چاپ نيز از طرف من متن گفتگو تأئيد شد اما متأسفانه بعد ديدم اين گفتگو تحت عنوان يک مقاله چاپ شده و هدف مورد نظر من نيز منعکس نشده است، به هر حال در رسانه بازتاب‌هاي مختلف از يک موضوع واحد وجود دارد و در مورد «اخراجي‌ها» و صحبت‌هاي آقاي ده‌نمکي نيز همواره همين طور بوده است، حال بايد از مسعود ده‌نمکي پرسيد در «اخراجي‌ها3» چه گذشت که حاصل آن جذب چنين مخاطبي بود؟

* «اخراجي‌ها3» حرفي بالاتر از جناح‌هاي سياسي دارد
ده نمکي ضمن تبريک سال نو در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: احساس مي‌کنم «اخراجي‌ها3» حرفي بالاتر از جناح‌هاي سياسي دارد، اين فيلم در مورد آداب دموکراسي و مردم سالاري صحبت مي‌کند و به نظرم «اخراجي‌ها3» نيز مانند «اخراجي‌ها» و «اخراجي‌ها2» حرف جديد را در ساختاري جديد بيان کرد.
وي در ادامه افزود: معتقدم نمي‌شود سر مخاطب را کلاه گذاشت، اين که فيلمي از لوگو و همنامي بازيگران يک فيلم تقليد کند و فکر کند که مي‌تواند بدين وسيله جذب مخاطب انجام دهد اشتباه است، کما اين که اين اتفاق نيز افتاد و همه نتيجه آن را ديدند چراکه چيزي غير از فيزيک فيلم در جذب مخاطب مؤثر است.

* «اخراجي‌ها» يک نوآوري در سينماي ايران است
در ادامه برنامه شريفي‌‌نيا در پاسخ به سوال فهيم مبني بر اين که آيا «اخراجي‌ها3» بر شريفي‌نيا استوار است يا خير؟ اذعان داشت: فکر مي‌کنم تهنا يک نفر نيست که فيلم را مي‌سازد و تمامي عوامل در تأثيرگذاري يک اثر نقش دارند، در مورد «اخراجي‌ها3» نيز بايد بگويم فيلمنامه «اخراجي‌ها» که در همان ابتداي کار نوشته شد و به طور کل موضوع و پرداخت چنين موضوعي صرف نظر از دل و جرات يک نوآوري در سينماي ما محسوب مي‌شد. در خصوص ترکيب بازيگران نيز بايد بگويم من نيز يکي از عوامل فيلم بودم و با توجه به آشنايي مردم با شخصيت‌هاي «اخراجي‌ها»، مخاطبان نوعي دلبستگي به اين شخصيت‌ها پيدا کردند و علاقه‌دارند ببينند در جنگ و اسارت و آزادي چه اتفاقاتي براي آنها رخ مي‌دهد و در ارتباط آنها با همسر و فرزندان و دوستان و جامعه چگونه‌اند، به عنوان مثال کنجکاوند در مورد حاجي گرينوف و بقيه شخصيت‌ها بيشتر اطلاعات کسب کنند.
وي افزود: به هر حال هيچ کاري قائم به فرد نيست و همه عوامل در اين سه گانه در راستاي کاري گروهي حرکت کرديم البته با رهبري نويسنده و کارگردان اين فيلم؛ و بايد تأکيد کنم در هر 3 قسمت فيلم عوامل با هم همدل بودند و به خاطر همين فيلم بردل نشسته است.

* در «اخراجي‌ها3» طنز تنها نمک کار بود
بر اساس اين گزارش، در ادامه محمدتقي فهيم گفت: برخي اين ايراد را از فيلم مي‌گيرند که زبان فيلم يکدست نيست و تشتت ژانرهاي طنزسياسي، تراژدي، موزيکال و... در فيلم موج مي‌زند، ده نمکي در واکنش به اين اظهار نظر بيان داشت: من اين مسئله را ايراد فيلم نمي‌دانم و معتقدم هر فيلمي داراي فراز و فرودي است و ما در «اخراجي‌ها3» شاهد جابه جايي حس‌ها هستيم. در جايي از داستان مي‌خنديم و در جايي گريه مي‌کنيم، و اين سير در ابتدا نيز وجود داشت. در «اخراجي‌ها» داستان با خنده شروع، با اندوه و بغض به پايان مي‌رسد، اين در حالي است که بسياري قصد ساختن فيلم ترسناک را دارند اما مخاطب را به خنده وا مي‌دارند اما من در 3 اثر «اخراجي‌ها»، قصد داشتم مخاطبانم توامان بخندند و گريه کنند و بايد بگويم در «اخراجي‌ها3» طنزتنها نمک کار بود.
محمدرضا شريفي‌نيا در خصوص اين که در «اخراجي‌ها3» با توجه به شلوغ بودن صحنه‌ها و سخت بودن فيلم، سکانس‌ها چقدر متکي بر متن و چه ميزان بر بداهه استوار بوده تأکيد کرد: شخصيت‌هاي فيلم در «اخراجي‌ها» و «اخراجي‌ها2» شکل گرفته بودند و به طور ويژه در «اخراجي‌ها3» به متن وفادار بوديم و ديالوگ‌ها خيلي به بداهه متکي نبودند، به طوري که قبل از هر صحنه همه موارد تنظيم مي‌شد و بعد کار انجام مي‌شد.

* بعد از شکست در تحريم، به قاچاق «اخراجي‌ها3» پرداختند
به گزارش فارس، در ادامه جلسه ده‌نمکي در پاسخ به سوال يکي از حضار درباره چرايي تشويق شبکه‌هاي ماهواره‌اي بر تحريم «اخراجي‌ها3» اظهار داشت: خيلي از مردمي که اين شبکه‌ها را نيز تماشا مي‌کردند، آمدند و فيلم را ديدند و من در سينماهاي مختلف شاهد اين بودم که از قشرهاي مختلف براي ديدن «اخراجي‌ها3» به سالن‌ها مي‌آمدند و بعد از شکست اين تحريم، به قاچاق آن نيز دست زدند.
شريفي‌نيا نيز در راستا گفت: فروش 4 ميلياردي اين فيلم نشان دهنده اين است که يا مردم به طور کلي شبکه‌هاي ماهواره‌اي را تماشا نمي‌کنند و يا اگر تماشا مي‌کنند به حرف‌هاي آنها گوش نمي‌دهند چراکه فروش 4 ميلياردي يک فيلم بعد از تحريم و قاچاق آن تنها در ظرف مدت 20 روز حادثه‌اي غير مترقبه در تاريخ سينماي ايران است و اين که اگر بخواهيم به دليل اين موفقيت پي ببريم بنده شخصا فکر مي‌کنم بايد گروه تحقيقاتي در اين خصوص تحقيق کنند و به نتيجه برسند و بيان دلايل آن در چند سطر نمي‌گنجد.
بنا براين گزارش ده‌نمکي در پاسخ به اين سئوال که چرا در فيلم از موسيقي مهيج استفاده کرده‌ايد، خاطرنشان کرد: برخي از سياسيون از سر بي‌اطلاعي و يا به عمد در مسائل انتخابات براي اين که رأي بياورند از اين دست کارها استفاده کرده بودند.

* تنها از برخي نما‌دها استفاده کرديم، تا «اخراجي‌ها» تاريخ مصرف نداشته باشد
در ادامه جلسه يکي از حضار در همين راستا کارگردان «اخراجي‌ها3» را مورد سوال قرار داد و گفت: اگر داستان فيلم برگرفته از انتخابات 88 است چرا از عوامل بيروني و خارجي حرفي به ميان نمي‌آيد؟
ده‌نمکي در پاسخ تأکيد کرد: ما در ايران غضنفر زياد داريم و من فکر مي‌کنم مشکل کشور ما همين‌‌هاست چرا که کار دشمن را راحت کرده‌اند
وي اظهار داشت: در آينده هم ممکن است اين دعواهاي قرمز و آبي و اين ارزش فروشي‌ها تکرار شود، اتفاقاً بين اصولگراها! و مي‌بينيم که هم‌اکنون نيز اين قضايا وجود دارند، حتي خيلي شديدتر و متأسفانه غيراخلاقي‌تر، اما ما سعي کرديم تنها از نمادها اين جريان استفاده کنيم و زياد به موضوع انتخابات نزديک نشويم چراکه در اين صورت فيلم داراي تاريخ مصرف مي‌شد.
شريفي‌نيا نيز درباره شخصيت حاجي‌گرينوف و اين که آيا مصاديقي براي اين نقش داشته يا خير؟ عنوان داشت: اين نقش تلفيقي از چند شخصيت بود اما با توجه به اين که هر نقش بايد داراي جهان‌بيني باشد، ما سعي کرديم کساني را به عنوان متر در کنار خود داشته باشيم.

*ده‌نمکي: براي گفتن حرف‌هايم، از هيچ کس اجازه نمي‌گيرم
درادامه برنامه ده‌نمکي در پاسخ به سوال يکي از تماشاگران مبني بر اين که آيا شما براي فروش بالاي فيلم رانت‌هايي داشتيد يا خير؟، گفت: خيلي‌ها از پيشينه من در نشريات «جبهه» و «شلمچه» اطلاع دارند؛ ما عادت کرده‌ايم که با سيلي روي خود را سرخ کنيم و من هيچ وقت ناله نمي‌کنم درضمن براي گفتن حرف‌هايم نيز از کسي اجازه نمي‌گيرم به ويژه اين که ما داستان انتخابات را دست انداختيم و نشانه شناسي مردم نيز در اين مورد خيلي خوب بود.
ده‌نمکي در ادامه برنامه در خصوص اين که برخي معتقدند در تصوير کشيدن جانبازها آنچنان دقت نشده و اين که چرا بيژن اينگونه است؟، بيان داشت: بايد فيلم را به صورت جامع مورد بررسي قرار داد؛ به عنوان مثال ما در مناظره دباغ و گرينوف حتي در هجو نيز درباره جنگ حرف زديم، در ضمن درمورد بيژن نيز بايد بگويم بر اساس حرف شهيد باکري، افراد پس از جنگ به چند دسته تقسيم شدند و براي اين شخصيت همين که دست از دزدي کشيده و کفشدار مسجد شده، کافي است. حال وضعيت بايرام و گرينوف و بقيه به گونه‌اي ديگر است، درضمن معتقدم بايد فيلم مخاطب را به شگفتي وادارد و نمونه آن رئيس منکرات شدن حسام نواب‌صفوي در فيلم است.

*ده‌نمکي: «اخراجي‌ها»ست که مرا رها نمي‌کند
اين کارگردان درباره ادامه اين داستان در «اخراجي‌ها4» و در واکنش به اظهار نظر محمدتقي فهيم مبني بر اين که برخي‌ها مي‌گويند ده‌نمکي «اخراجي‌ها» را رها نمي‌کند و نيز درباره درآمدهاي فيلم خود، گفت: در حقيقت اين «اخراجي‌ها» است که من را رها نمي‌کند، درضمن در مورد درآمد فيلم نيز بايد بگويم تمام درآمد حاصل از اين فيلم قرار است صرف يک کار تحقيقاتي در حوزه دفاع مقدس شود.
وي افزود: آقاي حيايي نيز پس از مطلع شدن از اين موضوع با ما قرارداد سفيد امضا کردند و آقاي شريفي‌نيا نيز جز در بخش اوليه در تمامي مراحل اين سه فيلم هيچ قراردادي را امضا نکردند.
شريفي نيا نيز در اين راستا درباره چگونگي ايجاد ترکيب شريفي‌نيا و ده‌‌نمکي خاطرنشان کرد: در يک شب باراني من و مسعود طي صحبتي همکاري خود را آغاز کرديم و برخلاف نظر برخي که معتقد بودند ده‌نمکي بايد با آدمي بسيجي کارکند و نه با شريفي‌نيا و شريفي‌نيا نيز نبايد با ده‌نمکي کار کند چون بسيجي نيست، ما با يکديگر همکاري کرديم و از اين همکاري نيز راضي هستم.
اين بازيگر بيان داشت: درخصوص درآمد فيلم بايد بگويم در جريان توليد تنها 30درصد فروش نصيب تهيه‌کننده مي‌شود؛ يعني از 3 ميليارد، 1 ميليارد به تهيه‌کننده مي‌رسد. فروش «اخراجي‌ها3» تازه از اين به بعد سود آن خواهد بود، چراکه هزينه‌ توليد اين فيلم 2 الي 3 برابر فيلم‌هاي عادي بود.
به گزارش فارس، ده‌نمکي در باره چگونگي شکل‌گيري «اخراجي‌ها3» خاطرنشان کرد: نوشتن فيلمنامه اين فيلم دقيقاً پس از پايان «اخراجي‌ها2» در ذهنم نقش بست و پس از دو سال با تشکيل کارگاه نگارش آن، به نتيجه رسيد و پيش‌توليد رسمي سه ماه و فيلمبرداري اين فيلم 45 روز به طول انجاميد.

* قرار نيست تمام اخراجي‌ها، معراجي باشند
اين کارگردان در پاسخ به اين سوال براي ساختن اين فيلم از برخي از افراد نترسيديد؟، اذعان داشت: معتقدم سياست بايد عين ديانت باشد نه بالعکس چراکه اين ديانت ما است که سياست ما را بايد رقم بزند، من در يکي از سکانس‌هاي «اخراجي‌ها2» شاهد بودم که بر سر جريان پيدا شدن عمامه زماني بايرام پيشنهاد مي‌دهد که عمامه را بر سر گرينوف بگذارند، تماشاگران براي نجات روحاني داستان هيجان‌زده مي‌شدند و دست مي‌زدند و در «اخراجي‌ها3» نيز قصد داشتم مرزبندي بين کساني که حامي دين هستند با کساني که با دين قصد حمايت از خود را دارند ايجاد کنم، ضمن اين که اين فيلم براي قشر خاصي ساخته نشده و تمام اخراجي‌ها هم قرار نيست معراجي باشند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس