کد خبر 394301
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور از برگزاری بیش از 20 هزار جلسه قرآنی در منازل مردم خبرداد و گفت: این اتحادیه سال آینده فعالان قرآنی را ساماندهی می کند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید حسین کوششی روز دوشنبه در نشست خبری سالیانه اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور از جامعه قرآنی به عنوان بزرگ ترین جامعه در کشور بعد از هیات های مذهبی یاد کرد.

وی با اشاره به این که اطلاعات جامع و کاملی ازتمام اقدامات قرآنی درسطح کشور وجود ندارد خواستار تهیه اطلس قرآنی شد تا به عنوان شناسنامه فعالیت های قرآنی ارایه شود.

کوششی با بیان این که این مجموعه ظرفیتی برای فرهنگ سازی در زمینه معارف قرآنی محسوب می شود افزود: اکنون در زمینه موقوفات، نذورات، جلسات سنتی، تعداد قاریان، حافظان، اساتید، پیشکسوتان و تشکل های قرآنی آمار دقیقی در دست نیست و تهیه این اطلس یک ضرورت است.



* سند راهبردی اتحادیه موسسات قرآنی تصویب شد

کوششی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در سال جاری از سوی اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور به تنظیم سند راهبردی اشاره کرد و گفت: وجود نقشه راه و چشم انداز برای اتحادیه ضروری بود و بر همین اساس سند راهبردی به تصویب هیات مدیره اتحادیه رسید تا فعالیت های قرآنی از سوی موسسات بر اساس این سند دنبال شود.

وی تشکیل کارگروه های تخصصی در اتحادیه را یکی دیگر از فعالیت های سال جاری اعلام کرد و گفت: کارگروه های آموزشی، فعالیت های پژوهشی، فعالیت های تبلیغی و ترویجی، توسعه و ساماندهی، مشارکت های مردمی و همچنین کارگروه اطلاع رسانی و فضای مجازی به عنوان بازوان فکری و کارشناسی برای هیات مدیره هستند.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات هم اندیشی مدیران استان ها گفت: از آنجا که 31 اتحادیه استانی در سطح کشور با توجه به اقتضائات فرهنگی مناطق خود فعالیت می کنند، نیازمند برنامه ریزی هایی متناسب با نیاز هر استان بودیم و لذا این شورا هر 2 ماه یک بار با حضور مدیران استان ها برگزار می شود.



* راهکار توسعه فعالیت های قرآنی در کلان شهرها تصویب شد

مدیر اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور گفت: سندی با همکاری دبیرخانه مجمع مشورتی روسای کمیسیون های فرهنگی اجتماعی شوراهای اسلامی کلان شهرها تنظیم و هفته گذشته در چهارمین اجلاس این مجمع در اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

وی افزود: این سند برای حمایت از فعالیت های قرآنی و در راستای توسعه فعالیت های قرآنی در کلان شهرها به شورای اسلامی شهرها ابلاغ می شود تا متناسب با شرایط محلی به اجرا درآید.



* خستگی رسانه ها از طرح ادغام اتحادیه های قرآنی

حجت الاسلام کوششی در ادامه با اشاره به آخرین مراحل طرح ادغام اتحادیه قرآنی گفت: تاکنون 30 جلسه در این ارتباط با حضور نهادهای مختلف در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شده تا فعالیت های قرآنی به صورت انسجام یافته در کشور انجام شود.

وی با بیان این که کش و قوس های تصویب این طرح رسانه ها را خسته کرده، افزود: پس از پنج سال فضاسازی این طرح روی ریل قرار گرفته و معتقدم مسائل مربوط به طرح ادغام بیشتر فضاسازی بوده است.

این کارشناس قرآنی همچنین گفت: مکانیزم اجرایی این طرح مورد اختلاف بود و در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصمیم گرفته شد تا این موضوع فراتر از بحث ادغام مطرح شود.

وی موسسات قرآنی در کشور را به چهار گروه تقسیم کرد و گفت: برخی موسسات به عنوان تشکل های قرآن و عترت زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، بعضی موسسات نیز با مجوز سازمان دارالقرآن الکریم فعالیت می کنند و در این میان برخی موسسات در قالب ان. جی. او و گروهی نیز بدون اخذ مجوز فعالیت می کنند.



* تشکیل هیات رسیدگی به امور موسسات و تشکل های قرآنی

کوششی گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر کرده تا هیات رسیدگی به امور موسسات و تشکل های قرآنی تشکیل شود و ضمن رسیدگی به مسائل مربوط به موسسات قرآنی مانند نظارت، حمایت، صدور مجوز به موضوع طرح ادغام نیز رسیدگی کند.

وی افزود: این هیات به عنوان بالاترین مرجع تخصصی در موسسات و تشکل های قرآنی خواهد بود و پیش بینی می شود که طرح ادغام موسسات قرآنی حداقل در شش ماه آینده به نتیجه برسد.

این مقام مسوول گفت: این هیات متشکل از 9 عضو است که 2 نماینده از سازمان تبلیغات اسلامی، 2 نماینده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 2 نماینده از سوی اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور و سه نفر به عنوان نمایندگان سازمان اوقاف و امور خیریه، حوزه های علمیه و شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود.

وی همچنین گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست هیات رسیدگی را به عهده خواهد داشت و دبیرخانه آن در سازمان تبلیغات خواهد بود و مجوزهای موسسات با امضای نمایندگان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات صادر خواهد شد.



* ساماندهی فعالیت های قرآنی از مسیر اتحادیه موسسات

کوششی در ادامه مهم ترین مشکل و آسیب جامعه قرآنی را پراکندگی و عدم انسجام در حد مطلوب دانست و گفت: البته فاصله زیادی تا یکپارچگی جامعه قرآنی داریم.

وی همچنین عدم حمایت جدی از سوی دستگاه های حاکمیتی را در این زمینه جدی دانست و گفت: موسسات قرآنی باید از نظر فکری و مدیریتی توانمند شوند و نظارت جدی و دقیق از این موسسات با تعیین شاخص های واحد ضروری است.

این پژوهشگر قرآنی افزود: ساماندهی فعالیت های قرآنی در کشور فقط از طریق اتحادیه موسسات قرآنی مردمی ممکن است. چون موسسات قرآنی در سراسر کشور و از دورترین نقاط این مرز و بوم عناصر مربوط به خود را دارد و می تواند بیشترین اطلاعات را شناسایی و ارائه کند.

وی از وجود شش هزار و 750 تشکل قرآنی تحت پوشش اتحادیه موسسات قرآنی سخن گفت و اضافه کرد: چهار هزار و 750 خانه قرآنی در شهر و روستا دارای مجوز و 2 هزار موسسه قرآنی در سطح کشور فعالیت می کنند و بالغ بر 20 هزار جلسه قرآنی در منازل برگزار می شود که هنوز این جلسات شناسایی نشده اند ولی این مجموعه ظرفیتی بزرگ برای فرهنگسازی در زمینه معارف قرآنی محسوب می شود.



* تربیت معلم سبک زندگی قرآنی در سال 94

کوششی در ادامه به برنامه های سال آینده اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب موضوع سبک زندگی را مطرح کردند و به نظر می رسد آموزش سبک زندگی به جامعه از طریق معلمان قرآنی و موسسات ممکن است و لذا کارگروهی در این زمینه پیش بینی شده است.

وی همچنین تربیت هزار معلم با تخصص آموزش سبک زندگی را از برنامه های سال 94 اعلام کرد و گفت:

اخلاق قرآنی باید به صورت عملی و نه نظری در جامعه ترویج شود و این موضوع بستگی به اتحاد و انسجام جامعه قرآنی در کشور دارد.



* تجلیل از فعالان قرآنی در حوزه رسانه

وی در تشریح برنامه های تبلیغی و ترویجی اتحادیه موسسات قرآنی گفت: برگزاری همایش های استانی با حضور فعالان قرآنی، برپایی مسابقات قرآنی در رشته های تلاوت، حفظ و مفاهیم میان اعضای تشکل های قرآنی و همچنین تجلیل از فعالان قرآنی در حوزه رسانه از برنامه های سال آینده است.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: شناسایی توانمندی های پژوهشی در موسسات و ساماندهی آنها، شناسایی و ساماندهی فعالان قرآنی کشور و رتبه بندی و ارزیابی موسسات بر اساس توانمندی های موجود از برنامه های این اتحادیه در سال آینده در زمینه پژوهش است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس