کد خبر 393466
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵

خوزستان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - کربلای خوزستان در طول جنگ تحمیلی بیشترین نقش را ایفا کرد و بیشترین ضربات را تحمل کرد.

حالا این استان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.
***

* روستای گلبهار(بریچه علیا) در 11 کیلومتری جنوب شرقی سوسنگرد و در کنار جاده سوسنگرد-حمیدیه قرار دارد.
روستای گلبهار
* این روستا در نخستین تهاجم ارتش عراق به سوسنگرد سقوط کرد.

* در عملیات غیور اصلی رزمندگان که از جنوب غربی حمیدیه وارد عمل شده بودند ضمن انهدام تانک های دشمن در شرق گلبهار، به کمک پوشش هوایی بالگردهای هوانیروز ارتش خود را به سوسنگرد رساندند.

* شهید محمد رضا پورکیان اولین فرمانده شهید سپاه پاسداران در جنگ و 15 نفر از یارانش در«جرگه سید علی» در شمال گلبهار در 23 مهرماه 1359 مقاومت شجاعانه ای در برابر تانک های دشمن از خود نشان دادند.
روستای گلبهار
* در جریان این اقدام پورکیان دومین فرمانده ی سپاه سوسنگرد توانست نیروهایش را از محاصره تانک های دشمن نجات دهد و 5 دستگاه تانک دشمن را نیز منهدم سازد، هر چند که خود او با اصابت گلوله به پیشانیش به شهادت رسید.

* در هجوم دوم دشمن به سوسنگرد در 23 آبان ماه 1359 نیز در حالی که تعدای از مدافعان شهر به محاصره درآمده بودند رزمندگان با استقرار در روستای گلبهار در بامداد 26 آبان ماه 1359 عملیات خود را از این منطقه آغاز و سوسنگرد را از محاصره خارج کردند.
روستای گلبهار
*شهید حبیب شریفی، شهید محمد رضا پورکیان، شهید حمید معینیان، شهید اسماعیل دقایقی، شهید حسن بسطامی و شهید علی هاشمی به ترتیب شش فرمانده ی سپاه سوسنگرد هستند که در جنگ به شهادت رسیده اند. شهید حبیب شریفی در دوران اسارت پس از شهید پورکیان به شهادت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    1 0
    روحشان شاد يادشان گرامي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس