کد خبر 392764
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵

خوزستان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - کربلای خوزستان در طول جنگ تحمیلی بیشترین نقش را ایفا کرد و بیشترین ضربات را تحمل کرد.

حالا این استان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.
***
* پس از موفقیت نسبی کمیته آب و ستاد جنگ های نامنظم به فرماندهی شهید دکتر چمران در طراحی و اجرای مبتکرانه «جنگ آب» و غرقاب سازی مناطق استقرار دشمن با احداث کانال و هدایت آب، نظیر اجرای طرح «سد سید شریف» و غرقاب نمودن دب حردان در آبان ماه 1359 و نیز اجرای «سد سید عزیز» در غرب حمیدیه و غرقاب نمودن مناطق استقرار دشمن در منطقه سعدون حمادی و نیز احداث کانال سیزده کیلومتری دغاغله در سال اول جنگ، پیشنهاد اجرای طرح تکمیلی کانال دغاغله (معروف به طرح شهید چمران) در خردادماه سال 1361 ارائه شد و تحت عنوان «طرح سلمان» به تصویب شورای عالی دفاع رسید و قرارگاه مهندسی خاتم الانبیا(ص) به عنوان کار فرما، طراحی و نظارت بر اجرای این پروژه را به جهاد سازندگی ابلاغ نمود.
کانال سلمان
* با اتمام تأسیسات و کانال انتقال آب سلمان به طول صد کیلومتر در مهر ماه 1363، آب در دشت های جفیر، کوشک و طلائیه رها شد و رزمندگان توانستند ضمن ایجاد موانع و درگیر کردن دشمن در فعالیت های عمرانی و مهندسی آب، بخشی از نیروهای خود را آزاد و در جبهه های دیگر به کار گیرند.
کانال سلمان
پمپ های شناور کانال سلمان
* پس از جنگ همچنان از کانال سلمان برای آبیاری اراضی دشت جفیر و مناطق اطراف آن استفاده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس