کد خبر 395573
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۷

خوزستان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - کربلای خوزستان در طول جنگ تحمیلی بیشترین نقش را ایفا کرد و بیشترین ضربات را تحمل کرد.

حالا این استان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.
***

* روستای زعن و تپه های اطراف آن حدود دو کیلو متر دورتر از ساحل رودخانه کرخه قرار دارد.

* نخستین زمین مناسب در آن منطقه برای پدافند بود و چنانچه این منطقه از وجود دشمن پاک می گردید محل مناسب برای استقرار حداقل یگ گردان به وجود می آمد و از تحرک عناصر شناسایی و تامین دشمن به سمت رودخانه کرخه جلو گیری می شد.
زعن،عنگوش،شلیبه
* با ایجاد این سرپل آزادی عمل نیروهای خودی در آماده سازی رود خانه برای عبور فراهم و دشمن از دید مستقیم بر روی رودخانه و سواحل آن محروم می شد.

*روستای عنگوش نیز در دامنه تپه ابوصلیبی خات و جنوب روستای زعن  قرار دارد و آزاد سازی آن ارتباط زمینی نقاط غرب رودخانه کرخه را تا رقابیه و میشداغ تسهیل میکرد.

*بطور کلی در طول جنگ مجموعه روستاهای شلیبه ، زعن و عنگوش مدخل ورودی شهر شوش از سمت غرب به شمار می آمد و از این حیث اهمیت نظامی داشتند.

*استعداد دشمن در روستای زعن دو گروهان پیاده و مکانیزه برآورد شده بود که از دامنه ارتفاعات ابوصلیبی خات با آتش توپخانه و تانک پشتیبانی می شد. لذا با هدف ایجاد سرپل مقابل شهر شوش پاکسازی روستاهای زعن و شلیبه عملیاتی طراحی و اماده اجرا شد.

این عملیات (فتح المبین) در ساعت چهار بامداد 25 فروردین 1360 آغاز شد و نیروهای عمل کننده بدون آتش تهیه و با رعایت اصل غافلگیری از شش نقطه بطور هماهنگ وارد عمل شدند و تا ساعت هشت صبح تلفات و خساراتی به دشمن وارد کردند و آنها را عقب راندند.

*با اغاز روشنایی روز دشمن با اجرای آتش شدید در دو نوبت و هربار با یک گروهان زرهی پاتک کرد که مقاومت رزمندگان و اجرای به موقع اتش بالگردهای هوا نیروز آنها را پس از تحمل تلفات و خسارات ناچار به عقب نشینی کرد.

* دشمن در پاتک سوم که با یک گردان پیاده و یک گردان زرهی ایجاد کرد پس از ساعت ها درگیری مواضع آزاد شده را بار دیگر اشغال کرد و نیروهای خودی به مواضع قبلی بازگشتند.

* ارتش عراق با استقرار یک گردان مکانیزه در منطقه عنگوش نزدیکترین نقطه به کرخه را در غرب شوش اشغال کرده بود.

* همزمان با عملیات امام علی در محور سوسنگرد رزمندگان محور شوش به فرماندهی مرتضی صفاری به همراه یک گردان از لشکر 21حمزه ارتش از ساعت 3:30 بامداد 31 اردیبشت 1360 وارد عمل شدند و تا ساعت 10:30 موفق شدند با انهدام یک گردان مکانیزه عراق تپه های حد فاصل عنگوش و شلیبه را آزاد کنند.

* در پی این اقدام دشمن سعی کرد با چند پاتک سنگین مواضع از دست داده را باز پس گیرد . لیکن رزمندگان اسلام با ایستادگی و تقدیم شهدای شهید و مجروح پاتک های دشمن را خنثی کردند.

* پیش از عملیات فتح المبین در این محور درگیریهای متعددی میان گروه های گشتی رزمندگان با دشمن روی داد که به کشته شدن تعدادی از نیروهای عراقی در عنگوش منجر شد.

* در عملیات فتح المبین که در فروردین 1361 با هدف آزاد سازی بخش وسیعی از مناطق اشغالی در غرب شهرهای شوش اندیمشک و دزفول به انجام رسید، قرارگاه فجر که هدایت محور عنگوش را بر عهده داشت در مرحله سوم و چهارم عملیات این روستا و اراضی غرب ان را تا تنگه رقابیه آزاد نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس