کد خبر 390813
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰

خوزستان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - کربلای خوزستان در طول جنگ تحمیلی بیشترین نقش را ایفا کرد و بیشترین ضربات را تحمل کرد.

حالا این استان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.
***

*روستای سبحانیه در شمال رودخانه کرخه و شرق سوسنگرد قرار دارد و محله خزعلیه در جنوب رودخانه کرخه و شرق سوسنگرد واقع است. با اغاز جنگ نیروهای دشمن با عبور از تنگه چزابه در دو محور تقسیم شدند و بخشی از شمال  و بخشی دیگر از جنوب کرخه پیشروی کردند. در 6 مهر ماه 1359 نیروهای محور شمالی دشمن با مدافعان سبحانیه و عشایر بنی طرف درگیر شدند. از انجا که خزعلیه اخرین نقطه دفاع از شهر سوسنگرد محسوب میشد مدافعان سبحانیه برای انسجام بیشتر در دفاع از سوسنگرد با عبور از کرخه به خزعلیه  امدند. 
سبحانیه و خزعلیه
رزمندگان سوسنگرد بر روی رودخانه نیسان/ عکس از شهید حسن باقری

*ارتش عراق برای ورود به خزعلیه و سوسنگرد در نظر داشت بر روی کرخه پل بزند که با مقاومت مدافعان خزعلیه در حالی که پل به نیمه رسیده بود نتوانست ان را تکمیل کند و از کرخه عبور کند ارتش عراق که از مقاومت مدافعان خشمگین شده بود خزعلیه را به شدت بمباران کرد. در پاسخ به ان بالگردهای هوانیروز ارتش به کمک مدافعان امدند و پل نیمه تمام را بمباران و ویران کردند. علی رغم تلاش مدافعان سوسنگرد از سمت غرب نیز تهدید شده بود در 6 مهر ماه 1359 سقوط کرد.
سبحانیه و خزعلیه
پل جدید سبحانیه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    زنده یاد اعراب شجاع ایرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس