رییس سابق فدراسیون تیروکمان گفت: فساد و بی‌قانونی در همه جای دنیا وجود دارد؛ اما مسئله مهم افرادی هستند که چشم‌شان را به روی تخلف و فساد می‌بندند و اصطلاحا با آن کنار می‌آیند.

عده‌ای بر فساد ورزش چشم بسته‌اند/ با جعل سند خزانه دار کمیته المپیک شدند
به گزارش مشرق، کریم صفایی همچنان به دنبال اثبات «غیرقانونی بودن» حضور محمدعلی شجاعی در راس فدراسیون تیروکمان است. مردی که اسفند سال 91 در یک انتخابات پر از ابهام موافقت وزارت ورزش وقت را برای نشستن بر صندلی ریاست فدراسیون گرفت و امروز دو سال از آن روز می‌گذرد. شجاعی بعدها به عنوان خزانه‌داری کمیته ملی المپیک هم رسید. عنوانی که به گفته کریم صفایی وجاهت قانونی ندارد و تاکید دارد باید از این سمت به هر شکلی برکنار شود.

رئیس پیشین فدراسیون تیروکمان البته پروژه برکناری شجاعی را در چند مسیر دنبال می‌کند. او بعد از مسکوت گذاشتن شکایت خود در دادگاه عالی ورزش (CAS)، اخیرا رای دیوان عدالت اداری برای توقف اجرای فعالیت شجاعی در فدراسیون تیر و کمان را نیز گرفته است. صفایی البته گلایه‌های شدیدی از عملکرد مسئولان ورزش در دولت حسن روحانی هم دارد. او می‌گوید برخی از این مسئولین چشم‌شان را به روی فساد و تخلف در ورزش بسته‌اند و خطاب به رئیس دولت «تدبیر و امید» می‌گوید که «مگر شما قول ندادید دروغ را از این مملکت جمع کنید؟»
گفت و گوی «قانون» را با رئیس پیشین فدراسیون تیر و کمان بخوانید.

موضوع شکایت‌تان از مسئولین فدراسیون تیرو کمان چیست؟
این شکایت جدیدی نیست و مربوط به تخلفی است که در سال 92 توسط محمدعلی شجاعی رئیس غیرقانونی فدراسیون تیروکمان و برخی مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در دولت احمدی‌نژاد مرتکب شدند.

چه تخلفی؟
در سال 91 محمدعلی شجاعی با حکم محمد عباسی وزیر ورزش دولت احمدی‌نژاد انتخابات فدراسیون را در شرایطی برگزار کرد که فدراسیون جهانی این رشته ضمن ابطال این انتخابات بنده را به عنوان رئیس قانونی فدراسیون معرفی کرد. پس از این، شجاعی با همکاری مسئولان وزارت دست به لابی با فدراسیون جهانی زد و موفق شد مجوز برگزاری انتخابات را بگیرد. البته قرار بود این انتخابات در فضای قانونی برگزار شود؛ اما جالب اینجاست که این آقایان مدعی شدند انتخابات اردیبهشت سال 92 را در غیاب رسانه‌ها و به طور پنهانی برگزار کرده‌اند و شجاعی رئیس شده است. در آن برهه حمید سجادی و بهرام افشارزاده بازیگردانان اصلی موضوع بودند و نکته مهم آن بود که اصلا انتخاباتی برگزار نشده بود. آنها با این راهکار فدراسیون جهانی را دور زدند. البته در اینجا یک علامت سوال بزرگ مطرح است و آن اینکه چگونه است که آقایان اگر انتخابات اسفند 91 خود را قانونی دانسته‌اند، یک‌بار دیگر و به صورت پنهانی چنین انتخاباتی را برگزار کرده‌اند؟

سرانجام شکایت شما چه شد؟
من در آن برهه، هم به دیوان عدالت اداری و هم به دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت کردم. دیوان عدالت اداری کشورمان در آن برهه در تاریخ 31 شهریور 1393 بر اساس مستندات موجود رای به نفع من داد و اعلام کرد: «دستور موقت برای توقیف عملیات اجرایی موضوع خواسته نسبت به شاکی (کریم صفایی) تا تعیین تکلیف قطعی شکایت صادر شد.»

شما موضوع شکایت و مستندات خود را در دولت جدید و وزارت ورزش جدید مطرح نکردید؟
اتفاقا بحث اصلی من همین است. چرا ما باید با فرهنگ 40 سال پیش زندگی کنیم. آن زمان یک فردی خیابان ورود ممنوع را بدون توجه به قانون می‌آمد و بعد طلبکار هم می‌شد و مردم را مجبور می‌کرد از سر راهش کنار بروند! بی‌قانونی آن روزگار یک‌طرف، آن چیزی که دل آدم را به درد می‌آورد سکوت مردم و آنهایی بود که از سرراهش کنار می‌رفتند. الان هم قضیه مملکت ما همین است. فساد و بی‌قانونی در همه جای دنیا وجود دارد اما مسئله مهم افرادی هستند که چشم‌شان را به روی تخلف و فساد می‌بندند و اصطلاحا با آن کنار می‌آیند. همان‌طور که می‌دانید در کشورهای توسعه یافته با کسانی که چشم پوشی از تخلف و فساد می‌کنند به طور جد برخورد می‌شود. حال بماند که با فردی که فساد را انجام داده چطور برخورد می‌شود. برای مثال در مورد فساد برلوسکونی به منشی‌اش حبس دادند اما به خود نخست وزیر کار اجباری شهری دادند.

از پیگیری این موضوع دنبال چه هستید؟
خدا می‌داند هدف من بازگشت به راس فدراسیون نیست. من قبلا 10 سال در این فدراسیون بوده‌ام و خیلی با عقل جور در نمی‌آید الان خود را اینقدر با همه درگیر کنم. علت اصلی این پیگیری رسالتی است که بر گردن من است. در این قضیه 120 نفر از خانواده تیر و کمان کشور ضربه خوردند. این آقایان 30 نفر از بهترین ملی‌پوشان این رشته را اخراج و حذف کردند. اینها 30 معلم و مربی مدارس تیر و کمان آرش و آذر را به همراه 70 دانش آموز این مدارس کنار گذاشتند و خم به ابروی‌شان نیامد. ما این بچه‌ها را برای المپیک 2016 آماده می‌کردیم و آقایان آنها را با یک دستور از صحنه تیر و کمان حذف کردند. من باید این موضوع را پیگیری کنم. این وظیفه من است. آقایان نباید فضایی را مهیا کنند که من خواسته خود را در دادگاه عالی ورزش پیگیری کنم. من باید بتوانم حق خود و افرادی که در این قضیه محق بودند در داخل ایران را در داخل ایران بگیرم. آقایان به من پاسخ دهند چگونه می‌شود یک فردی (محمدعلی شجاعی) که نمی‌داند تیر از کجای کمان رها می‌شود باید بیاید و ریاست این فدراسیون تخصصی را بگیرد؟

فکر می‌کنید درست است تخلفی که در دولت قبل اتفاق افتاده را به این شکل در این دولت دنبال کنید؟
واقعا تاسف آور است. می‌دانید چرا عباسی وزیر قبلی ورزش با من بد شد و برکنارم کرد؟ چون یک روز او را دیدم و گفتم «چگونه است، شما می‌روی در انتخابات فدراسیون فوتبال و مدعی می‌شوی رای سفید داده‌ای اما در صندوق حتی یک رای سفید هم موجود نبوده؟ چرا به مردم دروغ می‌گویید؟» الان هم مشکل من دقیقا همین سبک افراد هستند. آنهایی که فساد را می‌بینند و خیلی راحت با آن کنار می‌آیند. اینها دروغگو هستند. من نامه‌ای به آقای روحانی نوشتم و از ایشان خواستم که دلار و طلا را ارزان نکند. بلکه دروغ و شرف انسانی را گران کند. من در همین دولت ضمن ملاقات به کیومرث هاشمی نامه نوشتم و گفتم که این آقا با جعل به خزانه داری کمیته ملی المپیک وارد شده اما او کاملا از نامه من چشم پوشی کرد. من این نامه را به کل اعضای هیات اجرایی کمیته هم ارسال کردم. من وظیفه دارم اوضاع را برای اذهان آشکار سازم. بهرام افشارزاده که در دولت قبل تخلف کرده و در جعل این سند کمک‌های زیادی داشته چرا امروز باید مدیرعامل یکی از دو باشگاه بزرگ این مملکت باشد؟

الان مشکل اصلی شما کجاست؟
مشکل اصلی من با دولت آقای روحانی نیست. مشکل من با مسئله فرهنگ شدن «دروغ و فساد» است. جناب آقای روحانی! مگر شما قول ندادید که دروغ از زبان مسئولین این مملکت شنیده نشود، پس چرا برخی افراد باز هم به مردم دروغ می‌گویند. چرا باید در دولت شما افرادی باشند که چشم‌شان را روی فساد ببندند و با فساد در ورزش کنار بیایند؟ من نمی‌گویم اینها آدم‌های بدی هستند اما با فساد کنار آمدن دقیقا چه معنی دارد. خاطرم هست مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان نیروهای مسلح می‌گفتند:«شما فرماندهان باید به طور دائم بر مسئولین زیردست خود نظارت داشته باشید و بازرسی‌ها را همواره انجام دهید. اگر شمایی که فرمانده هستید چشم‌تان را بر اشتباهات و تخلفات زیر مجموعه خود ببندید دیگر نمی‌توانید در جایگاه‌های مهم شغلی فعالیت کنید.» حال بر اساس این فرمایش آیا درست است که برخی مسئولان ما با فساد و تخلف زیر دست‌شان کنار می‌آیند؟

شما شخصا با وزیر ورزش دولت آقای روحانی دراین‌باره مذاکره کردید؟
بله، من به گودرزی نامه نوشتم و حتی ملاقات کردم و این مسائل را گفتم. ایشان به من گفت شما شکایتت را در خارج از کشور پیگیری نکن. ما موضوع را در داخل کشور پیگیری می‌کنیم. سپس به خاطر موضوع بازی‌های آسیایی و اینکه نگویند من جوسازی کرده و روحیه تیم را تخریب کرده‌ام، سکوت اختیار کردم. این سکوت به دو دلیل بود. یک، قولی که وزیر داده بود و دوم جوی که توسط فدراسیون حاکم به وجود آمده بود.

فکر می‌کنید نتیجه این شکایت چه خواهد شد؟
مطمئن باشید این موضوع به اینجا ختم نخواهد شد. او باید ضمن اینکه از فدراسیون تیر و کمان می‌رود، از خزانه‌داری کمیته ملی المپیک هم برکنار شود. هر حکمی که ایشان داده و هر حکمی که گرفته، از منظر قانون باطل است. امیدوارم با این موضوع هم در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک کنار بیایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس