کد خبر 387316
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲

پس از شرکت در تظاهرات ماه گذشته پاریس، تصمیم بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا، دومین باری خواهد بود که نخست وزیر اسرائیل در سال ۲۰۱۵ میلادی بدون تمایل رئیس جمهور کشور میزبان، به آن کشور سفر خواهد کرد.

به گزارش مشرق، تایمز اسرائیل نوشت: بخش اول حضور نتانیاهو در پایتخت یک کشور بدون تمایل رئیس جمهور آن کشور بدون بروز یک تنش بزرگ دیپلماتیک به پایان رسید؛ فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه از نتانیاهو نخواسته بود تا در تظاهرات پاریس شرکت کند ولی پس از اصرار نتانیاهو برای حضور در این تظاهرات، پاریس از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز برای شرکت در این تظاهرات دعوت کرد.

در عین حال، تصمیم نتانیاهو برای سفر به واشنگتن و حمله به سیاست آمریکا در قبال ایران، که قرار است در سخنرانی ماه آینده در کنگره بدون هماهنگی با کاخ سفید صورت گیرد،موجب تشدید تنش در روابط کاخ سفید و تل آویو شده است.

نتانیاهو بار دیگر روز پنجشنبه تاکید کرده است که طبق برنامه قبلی در کنگره حضور یافته و سخنرانی خواهد کرد. نخست وزیر اسرائیل نگران این مساله است که ایران و شش قدرت جهانی به توافق نهایی هسته ای دست یابند و این مساله ایران را به یک قدرت هسته ای در منطقه تبدیل کند. به نظر می رسد نتانیاهو قصد دارد با سخنرانی در کنگره، به نمایندگان آمریکایی کمک کند تا مانع از توافق هسته ای با ایران شوند.

نتانیاهو در این باره گفت: این وظیفه من است که به عنوان نخست وزیر اسرائیل علیه خطر توافقنامه هسته ای با ایران صحبت کنم و هر کاری را بتوانم انجام خواهم داد تا مانع از آن شوم.

ولی هنوز مخالفت های زیادی برای حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا وجود دارد. طبیعتا، مخالفان سیاسی وی در داخل اسرائیل، نخستین کسانی هستند که به خاطر حضور در کنگره به وی حمله می کنند. مخالفان سیاسی نتانیاهو وی را متهم می کنند که حمایت آمریکا را به یک مساله حزبی تبدیل کرده است. نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا نیز از نتانیاهو خواسته است تا سخنرانی در کنگره را لغو کند.

روز پنجشنبه نیز روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که تعدادی از مقام های اسرائیلی تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا را یک اشتباه بزرگ ارزیابی کرده اند.

حتی لابی صهیونیستی آیپک نیز آن طور که از سوی رادیو ارتش اسرائیل گزارش شده ، از این تصمیم انتقاد کرده ولی آیپک هنوز رسما این گزارش را تایید نکرده است.

آیا نتانیاهو باید این برنامه را لغو کند؟ البته این یک گزینه است. با توجه به اهمیت زیاد روابط اسرائیل با آمریکا، نخست وزیر اسرائیل باید برای در نظر گرفتن سایر گزینه ها نیز به خوبی مشورت بگیرد.

گزینه نخست: لغو

گزینه نخست این است که نتانیاهو به سادگی این سخنرانی را لغو کند. این مساله کار سختی نیست که سناریویی را به وجود آورد تا به نتانیاهو اجازه دهد کل برنامه سفر به واشنگتن را لغو کند. وی می تواند از مشکلات ناگهانی برنامه ریزی برای سفر به آمریکا خبر دهد، یا نیاز به مراقبت های پزشکی، یا سایر وضعیت های فوری را مطرح کند و با طرح این مسائل، سفر خود به واشنگتن را لغو کند.دولت آمریکا نیز این گزینه را ترجیح می دهد. ولی با توجه به سخنان اخیر نتانیاهو این سناریو بعید به نظر می رسد.

گزینه دوم: یک نشست خصوصی‌تر

گزینه دیگر که شاید برای نتانیاهو محتمل تر باشد، این است که وی اعلام کند که در نشست کنگره شرکت خواهد کرد ولی تنها با این هدف به واشنگتن می آید که با نمایندگان ارشد و مقام های کاخ سفید، دیدار کند. وی در این صورت می تواند علیه توافق هسته ای با ایران صحبت کند در شرایطی که این سخنرانی کمتر علنی بوده و برای دولت آمریکا نیز کمتر تحریک آمیز خواهد بود.برخی مقام های ارشد هر دو حزب سیاسی آمریکا از این ایده حمایت کرده‌اند.

گزینه سوم: به تاخیر انداختن

گزینه دیگر برای نتانیاهو این است که سخنرانی در کنگره آمریکا را تا پس از انتخابات اسرائیل به تعویق بیندازد. بسیاری از انتقادات نسبت به تصمیم نتانیاهو برای سفر به واشنگتن به این خاطر مطرح شده است که سخنرانی وی در کنگره نزدیک به زمان برگزاری انتخابات سراسری اسرائیل است. بنابر این وی قصد دارد از این سخنرانی به عنوان رقابتی انتخاباتی استفاده کند. دولت اوباما نیز به همین دلیل، اعلام کرده است که رئیس جمهور آمریکا حاضر به دیدار با نتانیاهو نخواهد بود.

گزینه چهارم: همراه آوردن شریک

اگر به تاخیر انداختن سفر به واشنگتن غیر ممکن باشد، نتانیاهو باید رقیب جدی خود در انتخابات یعنی اسحاق هرتزوگ را همراه خود به این سفر بیاورد. نتانیاهو باید برای جلوگیری از این گمانه زنی ها که سخنرانی وی در کنگره تنها با هدف سیاسی است، هرتزوگ را همراه خود به واشنگتن بیاورد. یک کارشناس مسائل اسرائیل در این باره گفت: این بهترین راه برای نشان دادن موضع متحد اسرائیل است. هرتزوگ نیز به اندازه نتانیاهو نگران ایران است. برای اینکه سخنرانی در کنگره آمریکا موثر باشد، یا باید آن را به تاخیر بیندازید یا هرتزوگ را همراه خود به واشنگتن بیاورید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    آفرین به دیپلماسی دولت آقای روحانی - این کجا - دولت قبل کجا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس